Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erosin tänään PAM:ista ja liityin YTK-työttömyyskassaan.

Vierailija
25.01.2012 |

Mulle kun ei ammattiliitosta tulla neuvomaan, kuin lapselle ketä kantsis äänestää.

Samalla säästyy jäsenmaksuoissa monta satasta vuodessa, kun tuo YTK-kassan jäsenyys maksaa vain 99 € vuodessa ja vastaavasti PAM ottaa joka tilistä keskimäärin sen 35 € kuussa.

Jes! Siis ajatelkaa. Mulla on sama työttömyysturva kuin ennenkin, mutta säästän noin 300 vuodessa.

Tässä linkki noille YTK-kassan sivuille, jos jotain muitakin kiinnostaa äänestäjän vapaus omaan harkintaan.

http://www.ytk.fi/

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaihdoin juuri pois YTK:sta, liian kallis. 99+se ja se.

Vierailija
22/65 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai laillisestikin, mutta jätetään loppupalkka maksamatta tai tulee muuten jotain ongelmia työnantajan kanssa? Saatko silloin YTK:sta apua tilanteeseen?

Itselläni ja muutamalla kollegallani oli taannoin epäselvyyksiä meidät irtisanoneen yrityksen kanssa. Siinä missä minä sain liitolta apua ja asiat jotakuinkin järjestykseen, YTK:hon kuuluneet kollegat jäivät nuolemaan näppejään esim. ylityökorvausten suhteen, koska heillä ei ollut mahdollisuutta käyttää liiton lakimiestä, eikä aikaa, osaamista tai energiaa hoitaa asioita itse. En itsekään pidä kaikista ammattiyhdistysten kytkyistä ja osittain ajavat ihan epäolennaisia asioita, mutta tämän episodin jälkeen olen ollut onnellinen liiton jäsenmaksujen maksaja.

Mä oon töissä isossa talossa, enkä missään pikku nakkikioskissa. Kyllä se työntekijän palkkaturva ja työsuojelu hoituu ihan ko.asianomaisten viranomaisten kanssa aivan samoin, kuin silloinkin, jos kuuluisin tuohon PAM:iin. Työvoimaviranomaisethan ne asiat vie eteenpäin jos tarvii, eikä siinä tarvita mitään PAM:in kaltaisia välikäsiä. Ottakaa itsekin selvää näistä niin huomaatte miten nää asiat oikeesti on. Mulle PAM:in jäsenyys kuitenkin riitti, koska tuo työttömyysturva oli ainut syy, miksi mä aikoinaan liittoon liityin.

Ap.

Minä olen töissä yli 1000 ihmistä työllistävässä firmassa, ja niin vain vuoden alusta alkaen tiputettiin yhtäkkiä firman puolelta palkkaa. No, nyt me jotka olemme liitossa, olemme saaneet omalta osaltamme vietyä asiaa eteenpäin, ja nämä ytk:n tyypit ihmettelee että mitäs nyt tekis. No, eipä mitään.

Liitto on siitä kätevä että sinne kun soittaa, saa heti jo neuvoja siitä mitä papereita kannattaa allekirjoittaa ja mitä ei, ja samalle päivälle vielä toimistoajan että voi mennä tarkemmin keskustelemaan. Minä tein näin, ja jätin allekirjoittamatta sen paperin minkä moni muu allekirjoitti. Lopputulos: mulla on korkeempi palkka kuin niillä.

Jos ap on niin köyhä ettei ole varaa liiton maksua maksaa, ei kannata silti täällä selittää ihan mitä paskaa tahansa.

Mutta tokihan jotkut tarvitsee apua siinäkin hommassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai laillisestikin, mutta jätetään loppupalkka maksamatta tai tulee muuten jotain ongelmia työnantajan kanssa? Saatko silloin YTK:sta apua tilanteeseen?

Itselläni ja muutamalla kollegallani oli taannoin epäselvyyksiä meidät irtisanoneen yrityksen kanssa. Siinä missä minä sain liitolta apua ja asiat jotakuinkin järjestykseen, YTK:hon kuuluneet kollegat jäivät nuolemaan näppejään esim. ylityökorvausten suhteen, koska heillä ei ollut mahdollisuutta käyttää liiton lakimiestä, eikä aikaa, osaamista tai energiaa hoitaa asioita itse. En itsekään pidä kaikista ammattiyhdistysten kytkyistä ja osittain ajavat ihan epäolennaisia asioita, mutta tämän episodin jälkeen olen ollut onnellinen liiton jäsenmaksujen maksaja.

Mä oon töissä isossa talossa, enkä missään pikku nakkikioskissa. Kyllä se työntekijän palkkaturva ja työsuojelu hoituu ihan ko.asianomaisten viranomaisten kanssa aivan samoin, kuin silloinkin, jos kuuluisin tuohon PAM:iin. Työvoimaviranomaisethan ne asiat vie eteenpäin jos tarvii, eikä siinä tarvita mitään PAM:in kaltaisia välikäsiä. Ottakaa itsekin selvää näistä niin huomaatte miten nää asiat oikeesti on. Mulle PAM:in jäsenyys kuitenkin riitti, koska tuo työttömyysturva oli ainut syy, miksi mä aikoinaan liittoon liityin.

Ap.

Minä olen töissä yli 1000 ihmistä työllistävässä firmassa, ja niin vain vuoden alusta alkaen tiputettiin yhtäkkiä firman puolelta palkkaa. No, nyt me jotka olemme liitossa, olemme saaneet omalta osaltamme vietyä asiaa eteenpäin, ja nämä ytk:n tyypit ihmettelee että mitäs nyt tekis. No, eipä mitään.

Liitto on siitä kätevä että sinne kun soittaa, saa heti jo neuvoja siitä mitä papereita kannattaa allekirjoittaa ja mitä ei, ja samalle päivälle vielä toimistoajan että voi mennä tarkemmin keskustelemaan. Minä tein näin, ja jätin allekirjoittamatta sen paperin minkä moni muu allekirjoitti. Lopputulos: mulla on korkeempi palkka kuin niillä.

Jos ap on niin köyhä ettei ole varaa liiton maksua maksaa, ei kannata silti täällä selittää ihan mitä paskaa tahansa.

ja kuvittelet että kun sinä menet inisemään työnantajalle, että olet lukenut jostain että ei se näin voi mennä, niin sillä muka ois vaikutusta johonkin? Kyllä se on niin, että jos yksin menet sinne vinkumaan niin nauravat pihalle, aivan eri asia kun liitto ottaa yhteyttä työnantajaan ja kertoo miten asiat menee.

Vierailija
24/65 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et vaikka soliski niin mitätömmän tuntunen %-osuus mikä palkasta menee kuukaudessa jäsenmaksuun jne. ni vuodessa son iso raha meikäläiselle:)

Ytk:ssa son se 99e ja yhistyksen jäseneks pääsee 17e/vuosi.

Vierailija
25/65 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle taas YTK olisi aivan liian kallis =) Ja saan 63 % eli rahassa n. 150 euroa alennusta henkivakuutuksesta Pamin asiakkaana joten siinä pysyn.

Vierailija
26/65 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kannattaako vaihtaa?

Vierailija
27/65 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi päättää ketä tämä äänestää.

Vain tyhmät ovat YTK:n varassa. Te ette ymmärrä, että ammattiliitto on muutakin kuin työttömyyskassa. Jos tulee ryppy rakkauteen työnantajan kanssa olette, omillanne.

Sieltä ette myöskään saa tietoa työlainsäädännöstä tai työehtosopimusten sisällöstä, tulkinnoista puhumattakaan.

Sitten tulette täältä kyselemään kaikkea mahdollista, kun ei ole liittoa mihin soittaa. Onpa sitäkin koettu, että laitatte liittoon kuuluvan kaverin puolestanne soittamaan kysymään.

Vierailija
28/65 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä tein tuon jo mooonta vuotta sitten ja olen ollut tyytyväinen

Vierailija
29/65 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonkun yksittäisen työntekijän laki- tai tes-tulkinnoille?

Luottamusmiehen takana on tarvittaessa koko ammattiliiton koneisto oikeusturvavakuutuksineen, joten aina olet yksin heikommassa asemassa, vaikka olisit miten fiksu.

Kyllähän teitä vapaamatkustajia piisaa. Olen ammattiliitossa töissä ja sitten kun tiukka paikka tulee, liitytte jäseniksi. Ikävä vaan, että liitto voi auttaa vain jäsenyyden aikana syntyneissä ongelmissa ei jälkikäteen.

No minä osaan ihan itse lukea papereita ja ottaa tarvittaessa asioista selvää.

Vierailija
30/65 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiten takia ei kannata maksaa kallita liiton maksuja, joka taitaa muutoinkin olla tolla PAM-liitolla sieltä kaikein kalleimmasta päästä.

Mä kilpailutin pankin kautta ja sain toisesta yhtiöstä paljon halvemmalla samat vakuutukset ja vieläpä ilman mitään AY-alennusta. Jos te ootte noin saamattomia, että ette itse osaa pyytää tarjouksia ja tinkiä, niin sittehän se on eri asia.

Vierailija
31/65 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

irtisanoi raskaana olleen työntekijän laittomasti ja tuomittiin yli 40000 euron korvauksiin.

Mä oon töissä isossa talossa, enkä missään pikku nakkikioskissa. Kyllä se työntekijän palkkaturva ja työsuojelu hoituu ihan ko.asianomaisten viranomaisten kanssa aivan samoin, kuin silloinkin, jos kuuluisin tuohon PAM:iin. Työvoimaviranomaisethan ne asiat vie eteenpäin jos tarvii, eikä siinä tarvita mitään PAM:in kaltaisia välikäsiä. Ottakaa itsekin selvää näistä niin huomaatte miten nää asiat oikeesti on. Mulle PAM:in jäsenyys kuitenkin riitti, koska tuo työttömyysturva oli ainut syy, miksi mä aikoinaan liittoon liityin. Ap.

Vierailija
32/65 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonkun yksittäisen työntekijän laki- tai tes-tulkinnoille?

Luottamusmiehen takana on tarvittaessa koko ammattiliiton koneisto oikeusturvavakuutuksineen, joten aina olet yksin heikommassa asemassa, vaikka olisit miten fiksu.

Kyllähän teitä vapaamatkustajia piisaa. Olen ammattiliitossa töissä ja sitten kun tiukka paikka tulee, liitytte jäseniksi. Ikävä vaan, että liitto voi auttaa vain jäsenyyden aikana syntyneissä ongelmissa ei jälkikäteen.

No minä osaan ihan itse lukea papereita ja ottaa tarvittaessa asioista selvää.

Oisko teidänkin sitte vaan kannattanut olla ottamatta julkista kantaa edes näissä yksissä vaaleissa?

Turhaa sunkin on nyt tulla tänne enää uikuttamaan. Oisitte pitäneet turpanne kiinni siellä.

Paljon sulla on muuten palkkaa siellä liitossa?

Veikkaan, että ainakin tuplat saat mun pikkupalkkaani verrattuna.

Vierailija
33/65 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkseni teidän IT-alan työtekijöitten liitto ERTO, ei ole julkisesti liputtanut yhdenkään ehdokkaan puolesta.

Korjaathan jos olen väärässä.

ps. Itsekin olen eronnut 2011 Palvelualojen liitosta ja hiukan samoista, puoluepoliittisista syistä.

Vierailija
34/65 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sisäpiirin kokemusta PAMista enkä koskaan missään ole törmännyt niin vastenmieliseen poliittiseen kähmintään kuin siellä. Okei, saa olla punainen, mutta senkin voisi tehdä tyylikkäästi, ei siis käsittämättömiä rekrytointeja tehden ja rahaa ympäriinsä roiskien. Pienipalkkaisten palvelualan työntekijöiden asemaahan siellä pitäisi ajaa, eikö.

Hyvä AP, tuo on hieno kannanotto. Suosittelen lähestymään kannallasi itse puheenjohtajaa. No, tuskin hän kaikessa suuruudessaan siitä mitään välittää, mutta luulisi jokaisen ammattiliiton olevan jäsentensä mielipiteistä kiinnostuneita!

Vierailija
35/65 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos sinut irtisanotaan laittomasti? Tai laillisestikin, mutta jätetään loppupalkka maksamatta tai tulee muuten jotain ongelmia työnantajan kanssa? Saatko silloin YTK:sta apua tilanteeseen? Itselläni ja muutamalla kollegallani oli taannoin epäselvyyksiä meidät irtisanoneen yrityksen kanssa. Siinä missä minä sain liitolta apua ja asiat jotakuinkin järjestykseen, YTK:hon kuuluneet kollegat jäivät nuolemaan näppejään esim. ylityökorvausten suhteen, koska heillä ei ollut mahdollisuutta käyttää liiton lakimiestä, eikä aikaa, osaamista tai energiaa hoitaa asioita itse. En itsekään pidä kaikista ammattiyhdistysten kytkyistä ja osittain ajavat ihan epäolennaisia asioita, mutta tämän episodin jälkeen olen ollut onnellinen liiton jäsenmaksujen maksaja.

että ammatiliitto toimi laittomasti. Peri kyllä jäsenmaksut, mutta työttömäksi jäätyäni ei suostunutkaan maksamaan päivärahaa palkkatulojen perusteella.

Perustelivat päätöstään sillä, että olin ennen viimeisintä työjaksoa ollut työttömänä puolen vuoden ajan. Laskivat siis työttömyyskorvauksen suuruuden aiempien työttömyyspäivärahojen perusteella. Sen myönsivät, että uusi työssäoloehto oli täynnä, mutta väittivät että ansiosidonnainen lasketaan työttömyyttä edeltävien 6 kk tulojen perusteella.

Koska olin edellisten 6 kk aikana ollut 5 kk työttömänä ja 1 kk palkkatyössä, laskivat päivärahani näin:

(5kk päivärahat + 1kk palkka)/6 = päivärahan perusteena oleva kuukausiansio.

YTK:ssa olen sen jälkeen ollut jäsenenä, eikä sieltä ole tuommoisia ylläreitä tullut.

Vierailija
36/65 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

e lisämaksulla vuodessa saa ilmaiset lakimiespalvelut YTK: ssa. Fiksu järjestö kun ei ole sekaantunut mihinkään tiettyn ammattikuntaan.

Vierailija
37/65 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap.

ja kuvittelet että kun sinä menet inisemään työnantajalle, että olet lukenut jostain että ei se näin voi mennä, niin sillä muka ois vaikutusta johonkin? Kyllä se on niin, että jos yksin menet sinne vinkumaan niin nauravat pihalle, aivan eri asia kun liitto ottaa yhteyttä työnantajaan ja kertoo miten asiat menee.

Osaan pitää puoleni ja hoitaa itse omat asiani. Minulle on aivan sama jos joku ei osaa/viitsi, vaan maksaa siitä palvelusta.

Vierailija
38/65 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiten takia ei kannata maksaa kallita liiton maksuja, joka taitaa muutoinkin olla tolla PAM-liitolla sieltä kaikein kalleimmasta päästä. Mä kilpailutin pankin kautta ja sain toisesta yhtiöstä paljon halvemmalla samat vakuutukset ja vieläpä ilman mitään AY-alennusta. Jos te ootte noin saamattomia, että ette itse osaa pyytää tarjouksia ja tinkiä, niin sittehän se on eri asia.

Halojata halloo??

Vakuutukset on todellakin kilpailutettu ja sen päälle otin tietenkin Pamin edut. En minä nyt etukäteen kertonut että olen Pamissa. Ja kun esim. täällä olen kertonut meidän vakuutusmaksut niin ei ole uskottu kun ovat niin pienet =)

Vierailija
39/65 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiten takia ei kannata maksaa kallita liiton maksuja, joka taitaa muutoinkin olla tolla PAM-liitolla sieltä kaikein kalleimmasta päästä. Mä kilpailutin pankin kautta ja sain toisesta yhtiöstä paljon halvemmalla samat vakuutukset ja vieläpä ilman mitään AY-alennusta. Jos te ootte noin saamattomia, että ette itse osaa pyytää tarjouksia ja tinkiä, niin sittehän se on eri asia.

Lisään vielä että mun liiton maksut on vuodessa VÄHEMMÄN kuin 99 euroa, katsos kun se riippuu ihan palkasta.

Vierailija
40/65 |
25.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli joku aika, mikä piti ehtiä kuulua työttömyyskassaan, jotta sai sitten ansiosidonnaisen joutuessaan työttömäksi. Kannattaa varmistaa tämä juttu kun on vaihtamassa ja jos on vaaraa lähiaikana siitä työn menetyksestä..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi