Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

LTO:t eivät kestä sitä että kotona hoidettu lapsi joka tulee vasta eskariin

Vierailija
24.01.2012 |

on taitava, omatoiminen, sosiaalinen jne. Pärjää hyvin ryhmässä. Se tuntuu olevan lastentarhanopettajille liian kova paikka. Virheitä ja muuta yritetään sitten keksimällä keksiä, valitetaan jostain aivan turhasta. Heidän mielestään vain päiväkodissa olleet ovat sellaisia kuin lapsen kuuluu olla, ja sellaiseksi voi tulla vain päiväkodssa lastentarhanopettajien ohjauksella. Varmaan johtuu myös kateudesta siihen kun jollain on ollut mahdollisuus hoitaa lapsi kotona. Meidän tapauksessa se johtuu siitä että on nuorempia sisaruksia niin ei olla sitten tietenkään isointakaan päiväkotiin viety kun äiti kotona.

Ja tässä en halua mollata työssäkäyvien lapsia, itsekin menen töihin heti kun nuorin lapsi vähän isompi. Jokainen perhe tekee niin kuin heille itselle on paras. Ainut asia joka harmittaa on se lastentarhanopettajien suhtautuminen ja suorastaan sellaisten lasten (ja vanhempien) syrjiminen. Onko muilla vastaavasta kokemuksia?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en halua tunnistautua kuitenkaan. Ne on sellaisia aivan naurettavia pikkujuttuja ( siis muidenkin kuin minun mielstä täysin naurettavia asioita) joista hän mainitsee. tulee tunne että ei ole oikeasti mitään syytä valittaa mutta keksimällä pitää keksiä. koskaan ei kehu, ei koskaan, ei mistään. Syrjii kyllä, sen olen huomannut itsekin, sen on huomannut lapsi. Ei voi enää olla sattumaa kaikki mistä lapsi kertoo ja mitä itse omin silmin näen.

Ja turha luulla, valitusta en hänelle suoraan tee, koska se olis jo aivan liian kova paikka hänelle, syrjintä senkun pahentuisi. Koitetaan kestää vaan, ei muu auta.

ap

Vierailija
22/51 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika kanssa aloitti hyvin koulumaisen eskarin oltuaan kotihoidossa, vieläpä loppu vuodesta syntyneenä.

Alkuviikkoina olin todella huolissani siitä, miten poika sopeutuu. Pieniä asioita oli, kuten toiminnasta toiseen siirtyminen vauhdilla. Olinkin opettajaan yhteydessä kysellen, onko opettaja huomannut mitään tiettyjä asioita tai taitoja, joiden oppimisessa voisin lasta auttaa.

Opettaja kertoi, että muutamassa viikossa lapsi oppii jutun juonen ja mistään ei kannata tehdä "numeroa tai ongelmaa", lapsi tulee sopeutumaan loistavasti.

Ja näin se juuri olikin.

Harmi, ettei muilla ole ollut yhtä kannustavia opettajia. Tietysti omalla asenteellakin voi vaikuttaa. Opettajalle kannattaa kertoa, jos hänen mielipidettään ja asiantuntemustaan arvostaa ja että itse on aina valmis yhteistyöhön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri ne kotona hoidetut lapsen muka, ihan kuin eivät olisi koskaan ennen laulaneet ja askarrelleet. varmaan moni on paljon ennemän kuin ne päiväkodissa olleet. Pitää mainita noin erikseen oikein. ap

Vierailija
24/51 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä en ole kuullut kyllä. Itse tunnut kääntävän asiat päälaelleen, ainakin luetun ymmärtämisessä vikaa. ap

Vierailija
25/51 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun esim se, että kehuu toisen pitävän askartelusta ja lauluista ei mielestäni ole valitus!

vaan oli sanonut, että kotona hoidetut pitävät laulusta ja askartelusta.

Vierailija
26/51 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lto:t "valittavat" Nyt olen hoitovapaalla, mutta omien kokemukseni mukaan lastenohjaajana päiväkerhosta _osasta_ lapsia näkyy heti, jos ovat olleet vain kotihoidossa: Puuttuminen muiden asioihin ja ihmettely, että joku tekee toisella tavoin. Tämä on korostunutta ja tapahtuu noin 3 minuutin välein asiasta kuin asiasta. Omatoimisuuden puute: ei siivota tavaroita paikoilleen, ei yritetä ottaa itse eväitä esille, ei mennä itsenäisesti vessaan, ei yritetä itse pukea ulkovaatteita päälle. Kun muki/pullo kaatuu, niin sitä ei nosteta ylös, jotta ei valuisi juoma lisää. Seuran haku vain ohjaajasta: kavereita ei otettaisi esim lautapeleihin mukaan, vaan haluttaisiin pelata vain ohjaajan kanssa. Tässä en puhu ujoista lapsista, jotka tietenkin tarvitsevat enemmän tukea sosiaalisissa tilanteissa. Ei ymmärretä, että omaa vuoroa täytyy odottaa joskus. Aina ei voi päästä ensimmäiseksi. Ei tunnisteta omia tavaroita, eikä niistä osata pitää huolta. Esim ei osata hakea omaa kerhoreppua tai etsiä omia ulkovaatteita. Sääntöjen sisäistymättömyys: esim ulos ei voi mennä kerhossa yksin, tossut on pidettävä jalassa, lelua ei saa ottaa kädestä jne. Pöytätapojen puute tai ainakin niiden unohtaminen, kun on muita samanikäisiä pöydässä. Myös ne väkivaltaisimmat tilanteet (esim lyön, kun toinen ottaakin lelun kädestä) tapahtuvat yleensä kerhossa näille kotihoidetuille. Täysin kotihoidossa olleet lapset tuovat ohjaajalle yleensä ainakin hieman enemmän työtä. Toisaalta juuri nämä lapset tuovat esille kuinka suuresti ohjaajasta pitävät ja tykkäävät.

Joskus VOI tosiaan olla niin, että se kotona oleva vanhempi ei vain tiedä ja ymmärrä, miten hoidossa toimitaan. Vaikka lapsi olisikin ihana ja normaali, niin se on vain fakta, että kyllä siellä hoidossa opitaan hirveästi asioita - sitä miten yhdessä toimitaan, miten toimitaan yhteisten sääntöjen mukaan, miten omatoimisuutta edistetään jne.

Varmasti ap lapsesi on hyvä lapsi. Negatiivista palautetta voi myös olla vaikeaa ottaa vastaan omasta lapsesta. Sitäkin oppii ajan myötä kuulemaan, että aina kaikki ei ole mennyt ihan nappiin :) Minä en ainakaan ota sitä henkilökohtaiseksi loukkaukseksi. Niille välillä nauretaankin yhdessä henkilökunnan kanssa, mitä lapset ovat keksineet tai toilailleet.

Ja paljon riippuu myös siitä, miten palautetta annetaan ja annetaanko vain negatiivista palautetta. Kyllä henkilökunnan pitäisi tuoda esiin jokaisesta lapsesta myös niitä hyviä puolia!

Vierailija
27/51 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herranjumala sitä suunsoittoa ja kaikkea, mitä yritettiin keksiä olevan vialla. Lt tokaisi heti kauden alettua, että kylläpä tulee kamala vuosi kun on näitä kotonahoidettuja mukana. Kotonahoidettuja oli 3 eskarissa sinä vuonna.

Kyllä oli kiva lto.lle sanoa muutama vuosi myöhemmin, että opettajat on kehuneet meidän lasten kohdalla, että olisipa kaikki lapset samanlaisia kuin meidän, että heistä näkee, että on kasvaneet kotona kun pärjäävät niin hyvin.

Oli lto kyllä nolona ja yritti naama punaisena jotain mutista. Kerroin hänelle, että koulussa on todella ihmetelty hänen käytöstään ja sanojaan, että eivät pidä niitä tippaakaan ammattitaitoisina.

Meillä LTO:n mielestä eskarilainen oli kaikin tavoin viallinen ja perusteluna oli aina, että "kotonahoidetut nyt ovat tuollaisia". Toisaalta sama LTO ei voinut antaa lapselle eskarikansiota, koska "ne ovat loppu". Fiksu lapsi pyysi kansiota minulta ja vei sen eskariin, LTO takavarikoi sen, koska kannessa oli kuva (lumiukko) ja muilla oli yksiväriset kansiot. Jonka jälkeen lapseni sai kuulla, miten huonosti hän huolehtii tavaroistaan, koska piirustukset ja kirjoitusharjoitukset eivät olleet kansiossa.

Lapseni osaa hiihtää ja luistella, mutta LTO:n mukaan nekin väärin. Kuitenkin on ollut paikallisen urheiluseuran hiihtokoulussa 3 vuonna eli ainakaan opetuksessa ei ole ollut vikaa.

Suurin ongelma on siinä, että lapsellani on hyvät tavat, hän ei lyö, pure, potki tai haistattele. Sellainen ei kuulemma ole normaalia 6v käytöstä vaan olen latistanut lapseni.

Vierailija
28/51 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi päätellä muuta kuin, että sinä ymmärrät kehutkin väärin. Sinulla on ennakkoasenne, ehkä syystäkin, mutta tähän ketjuun et ole kirjoittanut yhtäkään asiaa, joka vahvistaisi sen, että lto ihan oikeasti väheksyisi kotihoidettuja.

Sen sijaan kirjoittamasi perusteella olen ymmärtänyt että:

Pidät ryhmästi lto:ita kateellisina, koska he eivät ole mielestäsi voinut hoitaa lapsia kotona.

Myönteisistäkin asioista löydät jotain kielteistä. Et voi uskoa, että lto:n kehu on kehu. Jos hän on huomannut, että juuri kotihoidetut pitävät joistakin virikkeistä, niin mitä pahaa siinä on?

Uskot lapsesi sanomisia, siitä että hänet jätetään ilman. Et ole ainakaan kertonut, että olisit kysellyt näistä tapauksista opeilta. Normaali vanhempi yleensä ymmärtää, että lasten kokemukset eroavat suuresti siitä todellisesta tilanteesta.

Vaikka koet, että lapsesi kokee suurta vääryyttä, niin opetat lapsellesi käytökselläsi, ettei sillä ole väliä, koska et ole valmis valitusta tekemään. Jos lapsellasi ihan oikeasti (mitä epäilen tekstisi perusteella) on ammattitaidoton, syrjivä ja ilkeä lto, niin ehdottamasti sitä valitusta tekemään. Ainoastaan tekemällä asialle jotakin, osoitat lapsellesi ettei häntäkään saa huonosti kohdella.

Juuri ne kotona hoidetut lapsen muka, ihan kuin eivät olisi koskaan ennen laulaneet ja askarrelleet. varmaan moni on paljon ennemän kuin ne päiväkodissa olleet. Pitää mainita noin erikseen oikein. ap

Vierailija
29/51 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasta, että kilttienkin lasten pitäisi oppia noin lällättämään (lällätti, että xxx on paska, läläläällää), koska se nopeuttaa verbaalista kehitystä.

Totesin lto.lle, että meillä kyllä opetallaan hyviä tapoja, eikä haukkumaan toisia lapsia paskoiksi. Sen verbaalisuudenkin uhalla......

Suurin ongelma on siinä, että lapsellani on hyvät tavat, hän ei lyö, pure, potki tai haistattele. Sellainen ei kuulemma ole normaalia 6v käytöstä vaan olen latistanut lapseni.

Minä en ole kuullut yhdenkään 6v tytön tekevän mainitsemiasi asioita. Itsellä vaan tyttöjä, joten en tiedä pojista.

Vierailija
30/51 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa lapsi haukuttiin pataluhaksi (siis ryhmän lastentarhanopettaja haukkui) , mutta koulusta tullut vain pelkästään positiivista palautetta! Opettaja oikein erikseen monta ketaa on maininnut lapsesta kaikkea positiivista. odotin kauhullla lapsen kouluun menoa kun päiväkodissa oli niin mollattu, mutta yllätyin positiivisesti.

Vierailija
31/51 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluavat tietenkin helppoja lapsia sinne, eikä omilla aivoilla ajattelevia.

2 kotilapsia haukkunutta lastentarhanopettajaa paljastui "suutarinlapsilla ei kenkiä"-tapauksiksi. En kerro heidän tapauksista tarkemmin, ettei heitä tunnisteta. Mutta kieltämättä on naurattanut kun olen kuullut, millaisen lapsuuden itse tarjosivat lapsilleen.

Vierailija
32/51 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siitä olen 100 % varma että se ei auta, vie vain pahempaan suuntaan. tuttavien kokemusten perusteella näin. Lapsi kuitenkin viihtyy ihan hyvin siellä, huolimatta LTO.sta niin olkoon. Yhdestä törkeydestä kyllä, jos vielä toistuu niin sanon ihan varmasti. Mutta toivon ettei toistu. ap

Vierailija
33/51 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kehuttiin ja ihmeteltiin kotoa tulevan eskarilaisen kypsyyttä ja kouluvalmiutta,ei moitteen sanaa mistään ja koulukypsyystestissä maksimipojot..

Vierailija
34/51 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun esim se, että kehuu toisen pitävän askartelusta ja lauluista ei mielestäni ole valitus!

Eihän lto ollut kehunut lapsen pitävän askartelusta,vaan oli sanonut, että kotona hoidetut pitävät laulusta ja askartelusta.

seuraavasti:

Eskarin ope sanoi että poikamme pitää luistelusta ja on oppinut paljon näiden luisteluviikkojen aikana.

Tämä ei siis ole kehu ollenkaan, vaan vihjaus siitä, että emme ole vieneet poikaa luistelemaan tarpeeksi.

En kyllä tajua miten tuon voi ap:n kertoman perusteella tulkita negatiivisesti. Eikö se voi yhtä hyvin tarkoittaa sitä, että lapsi tykkää laulaa ja askarrella kentie siksi että on siinä hommassa etevä koska on tehnyt sitä paljon???

Vierailija
35/51 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eskariryhmässä, niin miten se on huono asia? Miten voi kääntää huonoksi sen, että ope kertoo osan lapsista pitävän jostakin? Sehän on hyvä asia. Ja jos ap:n lapsi kuuluu tähän ryhmään, niin silloinhan ap:n lapsi pitää noista asioista.

Ap olisi voinut jatkaa keskustelua ja sanoa: Kiva että olet huomannut. Kotonakin lapsi tykkää juuri noista asioista. Ja kerhossakin piti laulamisesta ja askartelusta. Sitten olisi ap vanhempana vielä voinut kysyä, että onko jokin sellainen aktiviteetti, josta lapsi ei erityisesti pidä. Jos sellainen olisi ollut, niin olis sitten voinut harjoitella tätä asiaa kotona, jos olisi nähnyt sen osaamisen/siitä tykkäämisen tärkeäksi.

vaan oli sanonut, että kotona hoidetut pitävät laulusta ja askartelusta.

Vierailija
36/51 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdä siitä kymmenen kirjoitusta?

Katkeroitunut lastentarhanopettajako se siellä? Voi kun työpaikka meni, ehkä jostain löytyy uusi niin saa taas kiusata lapsia ja haukkua vanhempia!

Vierailija
37/51 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollenkaan, enkä sitä haukkumisena ole ottanut. Mutta monet ikävät kommentit kyllä, joita kaikkie en täällä luettele. Ikäänkuin ohimennen mainitsin vielä tuon asian, josta myös tulee ilmi että hänellä on jonkinlainen ennakkoasenne kotonahoidettuja lapsia kohtaan. Älkää ottako sitä liian vakavasti, itse en siitä loukkaantunut. Ihmettelin vain vähän että kuvitteleeko hän ettei kotona hoidetut lapset esim kävisi kerhoissa tai muskareissa tai vaikka kotona voisi askarrella.

Tuo ei ollut siis se ilkeys jota tarkoitin. Ne on olleet ihan muita, mutta niin pikkuasioita kuten jo kerroin. Ja se selvä syrjintä on kaikkein ikävintä.

En enää jatka kommentoimista tähän, kiitos asiallisista vastauksista. ap

Vierailija
38/51 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lto:t "valittavat" Nyt olen hoitovapaalla, mutta omien kokemukseni mukaan lastenohjaajana päiväkerhosta _osasta_ lapsia näkyy heti, jos ovat olleet vain kotihoidossa: Puuttuminen muiden asioihin ja ihmettely, että joku tekee toisella tavoin. Tämä on korostunutta ja tapahtuu noin 3 minuutin välein asiasta kuin asiasta. Omatoimisuuden puute: ei siivota tavaroita paikoilleen, ei yritetä ottaa itse eväitä esille, ei mennä itsenäisesti vessaan, ei yritetä itse pukea ulkovaatteita päälle. Kun muki/pullo kaatuu, niin sitä ei nosteta ylös, jotta ei valuisi juoma lisää. Seuran haku vain ohjaajasta: kavereita ei otettaisi esim lautapeleihin mukaan, vaan haluttaisiin pelata vain ohjaajan kanssa. Tässä en puhu ujoista lapsista, jotka tietenkin tarvitsevat enemmän tukea sosiaalisissa tilanteissa. Ei ymmärretä, että omaa vuoroa täytyy odottaa joskus. Aina ei voi päästä ensimmäiseksi. Ei tunnisteta omia tavaroita, eikä niistä osata pitää huolta. Esim ei osata hakea omaa kerhoreppua tai etsiä omia ulkovaatteita. Sääntöjen sisäistymättömyys: esim ulos ei voi mennä kerhossa yksin, tossut on pidettävä jalassa, lelua ei saa ottaa kädestä jne. Pöytätapojen puute tai ainakin niiden unohtaminen, kun on muita samanikäisiä pöydässä. Myös ne väkivaltaisimmat tilanteet (esim lyön, kun toinen ottaakin lelun kädestä) tapahtuvat yleensä kerhossa näille kotihoidetuille. Täysin kotihoidossa olleet lapset tuovat ohjaajalle yleensä ainakin hieman enemmän työtä. Toisaalta juuri nämä lapset tuovat esille kuinka suuresti ohjaajasta pitävät ja tykkäävät.

Joskus VOI tosiaan olla niin, että se kotona oleva vanhempi ei vain tiedä ja ymmärrä, miten hoidossa toimitaan. Vaikka lapsi olisikin ihana ja normaali, niin se on vain fakta, että kyllä siellä hoidossa opitaan hirveästi asioita - sitä miten yhdessä toimitaan, miten toimitaan yhteisten sääntöjen mukaan, miten omatoimisuutta edistetään jne. Varmasti ap lapsesi on hyvä lapsi. Negatiivista palautetta voi myös olla vaikeaa ottaa vastaan omasta lapsesta. Sitäkin oppii ajan myötä kuulemaan, että aina kaikki ei ole mennyt ihan nappiin :) Minä en ainakaan ota sitä henkilökohtaiseksi loukkaukseksi. Niille välillä nauretaankin yhdessä henkilökunnan kanssa, mitä lapset ovat keksineet tai toilailleet. Ja paljon riippuu myös siitä, miten palautetta annetaan ja annetaanko vain negatiivista palautetta. Kyllä henkilökunnan pitäisi tuoda esiin jokaisesta lapsesta myös niitä hyviä puolia!

Kotonakasvattajat ovat joskus myös TOSI herkkänahkaisia. Eli että vaikka puhutaan ihan tavallisesti päivän tapahtumista, missä meni kivasti ja missä ei kaikki mennyt ihan napppiin, niin äiti kääntää kaikki kommentit loukkauksiksi hänen kotiäitiyttään vastaan. Sekä positiiviset että negatiiviset kommentit. Eli että jos hoitaja/ LTO sanoo jotain positiivista, että lapsi vaikka tykkäsi tosi paljon askarrella tai urheilla, niin mamma suuttuu, että "Kyllä hänkin on opettanut askartelua ja hiihtoa ja niin paljon käyty kerhoissa!!!". Ja jos sanoo jotain, että eipä mennyt ihan nappiin tänään se ja se asia, niin se on sitten jo ihan HAUKKUMISTA. Useimmat vanhemmat kuitenkin haluavat kuulla myös ne jutut, jotka eivät menneet päivän aikana nappiin eivätkä vedä pultteja niistä.

Vaikkei edes mitään negatiivista sanottaisi, niin kotimamma voi kuvitella, että se on hänen kasvatustyötään kritisoivaa korkkiruuvikieltä. Loosen up!

Vierailija
39/51 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdä siitä kymmenen kirjoitusta?

Katkeroitunut lastentarhanopettajako se siellä? Voi kun työpaikka meni, ehkä jostain löytyy uusi niin saa taas kiusata lapsia ja haukkua vanhempia!

Tuo oli ensimmäinen viestini tähän ketjuun, mutta liittyi mielestäni tosi oleelliseen pointtin, mihin moni muukin on ketjussa viitannut, eli siihen, miksi ap tulkitsee moitteeksi sen, että ope on sanonut lapsen pitävän laulusta ja askartelusta. Sitä en käsitä minä, eikä moni muukaan tässä kirjoittanut.

Oma esikoiseni on mennyt suoraan eskariin, koska on kaksi pienempää sisarusta - en ole törmännyt tällaiseen "kohteluun" eskarissa, mutta ilmeisesti olen tulkinnut asiat väärin, eli luullut moitteita kehuiksi :)

Ja ei, en ole LTO. Jos olisin, tuskin olisin tässä koneella vaan laulattamassa niitä lapsia siellä eskarissa :)

Vierailija
40/51 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lto tarkoittaisi sillä, että kotihoidettujen kanssa on ehditty ja jaksettu laulaa ja askarrella.

Ja vaikeahkoa ottaa kantaa koko asiaan, kun et ole valmis kertomaan niitä oikeita vääryyksiä.

ollenkaan, enkä sitä haukkumisena ole ottanut. Mutta monet ikävät kommentit kyllä, joita kaikkie en täällä luettele. Ikäänkuin ohimennen mainitsin vielä tuon asian, josta myös tulee ilmi että hänellä on jonkinlainen ennakkoasenne kotonahoidettuja lapsia kohtaan. Älkää ottako sitä liian vakavasti, itse en siitä loukkaantunut. Ihmettelin vain vähän että kuvitteleeko hän ettei kotona hoidetut lapset esim kävisi kerhoissa tai muskareissa tai vaikka kotona voisi askarrella.

Tuo ei ollut siis se ilkeys jota tarkoitin. Ne on olleet ihan muita, mutta niin pikkuasioita kuten jo kerroin. Ja se selvä syrjintä on kaikkein ikävintä.

En enää jatka kommentoimista tähän, kiitos asiallisista vastauksista. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi