Vinkkejä 7 kk ikäisen vauvan ruoaksi?
Vauvamme alkoi saada kiinteitä rintamaidon lisäksi 5 kk iässä. Nyt olemme jo monenlaisia ruokia kokeilleet (kasvissoseet, puurot, liha, hedelmäsoseet), mutta juuri mikään ei tunnu maistuvan. Ruokaa menee muutama teelusikallinen kerrallaan, ja joskus ei edes yhtä lusikallista saa alas. Eniten tökkivät kaupan soseet ja niistä yllättäen hedelmäsoseet ovat suurin inhokki. Myös pakastemarjoja olemme tarjonneet, mutta nekin vauva vain sylkee pois ällöten.
Onko muilla nirsoja vauvoja? Onko niksejä, millä ruoan saisi maistumaan paremmin? Tai joitakin ruokavinkkejä, että mitä kannattaa tarjota?
Kommentit (4)
Meillä 6,5 kk syö nyt sekä soseita että sormiruokaa. Soseita hieman vaihdellen, toisina päivinä vain vähän marinan kera ja toisina koko purkin innolla, mutta sormiruokaa syö innoissaan aina. Muutama viikko meni lähinnä sotkiessa, nyt ruokaa alkaa mennä alas. Selkeästi nauttii! Banaania, kurkkua, omenaa, tomaattia, marjoja, porkkanaa keitettynä, kesäkurpitsaa keitettynä, leipää margariinilla (suolan takia ei paljon per päivä), pastaa, salaattia, samaa ruokaa kuin muu perhe (erilleen ennen suolan jne laittoa) jne. Hampaita ei ole kuin alhaalla mutta jyrsii hyvin paloja. Puuroa saa aamulla ja illalla.
Maitoa kannattaa jatkaa kuten ennenkin ja antaa sormiruokaa ennen kuin on kova nälkä. Stressata ei kannata jos kasvaa normaalisti. Sellaisen olen huomannut, että sormiruoan jälkeen ei sose oikein mene, joten jos annan molempia samalla aterialla annan soseen ensin. Syöminen helpottunee kun vauva saa pinsettiotteen, nyt meidän syö nyrkistä mutta sekin sujuu.
6kk tytön herkkua on kaurapuuro, johon olen soseuttanut kuivattuja aprikooseja/sekahedelmiä (sokerittomia), tätä tyttö voisi syödä ties kuinka paljon.
Kaupan soseita tyttömme ei pidä yhtään ja siihen pyrinkin etten hänelle näitä syöttäisi jos pakastimessa on itse tehtyjä soseita.
Nyt olen myös lisännyt tuoreita yrttejä ruokiin.
Esimerkki yhdestä neidin lihaherkusta:
naudan paahtopaistia
bataattia
kukkakaalta
porkkanaa
sipulia
basilikaa
persilijaa
Myös spaghetti,porsaanliha,tomaatti,sipuli,basilika,kesäkurpitsa,porkkana tekevät hyvin kauppansa
Teen myös itse hedelmä soseet, esim pelkkä omena sose on ihanan raikasta , mutta silti makeaa herkkua, kaupan hedelmäsoseille tyttö nyrpistää nenäänsä ja pärisyttää kaiken ulos suusta
Ensin ruoka sitten maito. On myös ikään liittyvä seikka. Anna sormiruokaa ja syö itse samalla. Kiireetön ruokailu ja ylimääräinen häsellys(tv, radio, lehdet, lelut ym) pois.
Keitetyt kasvikset paloina, hedelmäpalat, porkkanaraaste, liha/kana-palat, pehmeä leipä pieninä paloina, makaroni, riisi...
Älä ota stressiä. Jos lapsi kasvaa ja juo hyvin ei ole mitään hätää. Voisit kokeilla sormiruokailua. Aloita vaikka banaanin, keitetyn porkkanan, perunan paloilla. Ehkä lapsesi on sitä sortti kuin meidän. Ei huoli ruokaa ennenkuin on saanut kokeilla miltä se tuntuu ja haisee ja näyttää keittiön lattialla ja seinällä ja katossa. Kyllä se siitä lähtee. Meidän ongelmasyöjä on nyt 1 ja syö ihan reippaasti kotiruokaa. Huonoja päiviä on aina välillä mutta ei mitään siihen verrattuna että 6-10kk söi päivässä varmaan 3 rkl ruokaa ennekuin aloitimme sormiruokailun.