Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

8. luokkalainen ei pärjää ollenkaan matikassa. Apuja?

Vierailija
23.01.2012 |

Minun kahdeksasluokkalainen tyttäreni ei pärjää matematiikassa ollenkaan.

Ala-asteella alkoi alamäki, kun aloitettiin opettelemaan kertotauluja. Ne kuitenkin osaa, mutta heikosti.

Kutosluokalla matikka oli 7. Ihan menettelevä siis hänen tasoiselleen.

7. luokalla todellinen alamäki alkoi. Heillä on käytössään erilaiset jaksot jonka perusteella numero annetaan. Joka jaksossa saa oman numeron esim. geometrian ja murtolukujen mukaan. Lopputodistukseen tulee aina joka jakson keskiarvo numeroksi. Seiskan loppunumero oli 6.

Kasilla kaikki menee päin honkia. Numero on tällä hetkellä viisi. Tänään opettaja varoitteli, että jos seuraavasta kokeesta (ensi viikolla) saa 4 tulee todistukseen myös 4, sillä säälipisteitä ei ole jaossa enää.

Jos todistukseen tulee 4, tyttö joutuu suorittamaan kurssi(t) kesällä. Jos niitäkään ei saa suoritettua > jää luokalle.

Tyttö yrittää aina tehdä läksyjä, mutta menettää hermonsa, kun ei ymmärrä taikka osaa. Osin se on myös asenteesta kiinni, mutta nyt oikeasti tuntuu, että jotain on vialla.

Hän on käynyt erityisopettajalla ja tukiopetuksissa. Silti mikään ei jää päähän.

Muuten koulu sujuu oikein hyvin, mutta aineet joissa tarvitaan matemaattisia kykyjä ovat huonot (kemia, fysiikka).

Onko teillä tälläistä tai onko ollut? Miten selvitty?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikoinani saman tilanteen edessä. Yläasteelle siirtymisen jälkeen teettivät kaikki matematiikkaa liippaavat aineet kovasti työtä. Kielet sujuivat taas vastaavasti hyvin. Vanhempani totesivat vain, että yksi on hyvä yhdessä, toinen toisessa. Näin en itse osannut ottaa tuosta paineita, vaikka eräänä vuonna sain todistukseen matematiikan numeroksi vitosen opettajan mukaan "säälistä".

Löysin opiskelujen jälkeen itselleni sopivan ja minua kiinnostavan alan ja sillä tiellä ollaan nyt oltu parikymmentä vuotta.

Eli vanhemmille uskaltaisin antaa vinkiksi: kaikessa ei tarvitse olla hyvä. Kannustakaa lapsianne niissä asioissa, joissa heidän koette kannustusta tarvitsevan. Älkää asettako mahdottomia vaatimuksia. Rakastakaa yhdessä. Naurakaa yhdessä. Jokaiselle löytyy paikkansa yhteiskunnasta. Koulua se vain on.

Vierailija
2/12 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ainakin tietäisit tarkemmin, missä mättää.

Ei siinä muuta voi tehdä. Kovasti vahtimalla selviää, onko laiska vai onko muuta ongelmaa.

Mutta matematiikassa ei ihmeitä tehdä nopeasti: numero ei välttämättä heti nouse, jos takana on noita hoitamattomia hommia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista!

Minä teen hänen kanssaan läksyjä siihen saakka, kunnes tulee eteen kunnon raivarit. Kirjat lentävät pitkin seiniä.

Ongelma näyttäisi olevan siinä, että hän olettaa, että minä kerron vastaukset. Myös minun opetustekniikkani on kuulemma väärä.

Vierailija
4/12 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille ei ole jaettu matemaattisia lahjoja. Ja hyvä näin, hirvittävä olisi se maailma jossa kaikki olisivat Erno Rubikeja...

Eli jos näyttää, että matikka ei taivu, niin se ei raippaamalla siitä parane.

Vierailija
5/12 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisikohan joku tulla pitämään tytölle yksityistunteja? Esimerkiksi joku lukiolainen joka on hyvä matikassa ja jolla on halua auttaa. Jos laittaisitte vaikka lukion ilmoitustaululle ilmoituksen.

Vierailija
6/12 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taatusti joku vikan vuoden lukiolainen tai yo:ssa matikkaa lukeva tulee opettamaan esim kerran viikossa 2h 10e/h

Vierailija
7/12 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä teidän pitäisi ottaa rehtoriin ja erityisopettajaan yhteyttä. Selvästikin tytöllä on suuria oppimisvaikeuksia matematiikan kanssa, jos on saamassa nelosen vaikka kuitenkin yrittää parhaansa, siis ei ole laiska tai välinpitämätön asian suhteen. Matematiikka pitäisi saada hänelle yksilöllistettyä eli tavoitteita helpottaa. Ilmaiskaa huolenne selvästi koululle ja pitäkää huoli, että asiaan tartutaan.

Vierailija
8/12 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.lukimat.fi/matematiikka/tietopalvelu/oppimisvaikeudet

löytyiskö tuolta sulle jotain apuja ja ymmärrystä matematiikan oppimisvaikeuksiin. Lue kaikki linkit läpi sillä tuolla on oppimisvaikeuksien arvioinnista tietoa.

Todennäköisesti lapsesi tulisi päästä johonkin testeihin. Ehkä sun kannattaa nyt ryhtyä oikeasti vaatimaan niitä kovaan ääneen.

---------

Meillä elto teki syksyllä eskarilaiselle matematiikkatestin kun epäillään että olisi jotain matematisia vaikeuksia. Olihan niitä joillakin alueilla, mutta testataan vielä toiseen kertaan varmuudeksi.

Vierailija
9/12 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä tyttö saaaan oppimaan matikkaa jos löytyisi innostava hyvä opettaja, joka osaisi selittää miten matikka menee. Matematiikkaa vaatii harjoitusta. Jotkut oppivat helpommin ja toiset joutuvat tekemään tavoitteiden eteen enemmän töitä.

Tyttäresi turhautuu koska ei heti tajua, sen takia olisi tosi hyvä, että joku selittäisi hänelle matikan lainalaisuuksia. Matematiikka on paljon helpompaa ja loogisempaa kuin esim kielet, joissa on aina joitakin poikkeuksia. Kun osaa matikan säännöt kaikki sujuu kuin vettä vaan.

Tsemppiä!

Vierailija
10/12 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin läydät lisää luettavaa.

Vierailija
11/12 |
23.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en lukiolaista, vaan oikeaa opettajaa.

Opettajilla on erilaisia menetelmiä ja keinoja selittää asioita käytössään, ja jos opettaja pystyy tekemään töitä rauhassa oppilaan kanssa, hän voi löytää ne oikeat tavat juuri kyseiselle oppilaalle. Luokkaopetuksessa kun kuitenkin mennään sen mukaan, millä saisi suurimman osan oppilaista oppimaan. Ja opettajissakin on eroja.

Lukiolainen voi olla hyvä tukiopetuksen antaja, mutta jos vaikeudet ovat noin suuria, niin ei lukiolaisella ole käytössään muita opetuskeinoja kuin niitä malleja, joita on itse koulussa todistanut.

Toinen asia on se, että kouluun pitäisi olla yhteydessä ja varmistaa, että KAIKKI mahdolliset tukikeinot ovat käytössä, ja että kotonakin yritätte niin paljon kuin voitte. Matematiikasta pitäisi voida päästä erityisopetukseen, jossa asioita käydään omalla tasolla läpi.

12/12 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku saattaa vielä lukea tätä joten sanon omasta kokemuksesta. Itselle matikka on aina ollut super hankalaa. Plus, miinus, kerto, ja jako laskut osaan ja tiedä miten niitä voi tehdä. Siihempä se aikalailla jää. Olen nyt tässä ammattikoulussa helpoimpia kursseja opiskellut viikkoja. Enkä osaa silti. Saatan opiskella viikon samaa asiaa. Jos pidän päivän tauon unohdan kaiken. En tiedä mistä johtuu. Koko elämän on ollut se, että vaikka opiskelin koulussa tunnin ajan uutta asiaa ja osasin sen. Seuraavana päivänä se jo unohtui täysin. 

Tämä on ainoastaan matemaatisten juttujen kanssa. Olen opiskellut puhumaan 4 kieltä sujuvasti ilman ongelmia. Matikan kanssa en pärjää. Nyt epäilyttää, että valmistunko ollenkaan, koska en osaa pakollista matikan kurssia. Puolet olen tehnyt 2osp ja nyt toinen puoli 2osp taitaa jäädä takakäteen. Kirjaimellisesti viimeisen 2 päivän aikana tein toisen puolen jutut. Tänään tossa viimeisessä osiossa kysytään jonkun verran täysin samoja juttuja. en enää muista mitään. 

PS.Olen käynyt tukiopetuksissa ja minua on opettanut vapaa-ajalla myös ammattiopettajat silti en osaa mitää ns. ylimäärästä