Lasten reuma
Mitä oireita lapsillanne oli ennen diagnosointia? Miten diagnosoitiin?
Oma neljävuotiaani oli lapsena aina itkuinen ja ihan kuin jonnekin olisi sattunut. Nyt isompana olen huomannut että joskus valittaa että nilkka on kipeä.. Kerran pitkän kävelyn jälkeen nilkka turposi ja poika ontui ja kun veimme tk:hän, sanottiin että röntgenkuvissa ei näy murtumaa..parin päivän päästä soitti lääkäri uudestaan ja sanoi ettäsiellä oli sittenkin joku tumma?kohta joten jalassa todenköisesti murtuma eikä asiaa sen enempää tutkittu.. NO ei siitäkään vielä mitään ajateltu..
Mutta nyt on pojan sormet (varsinkin vasemman käden sormet) välillä turvonneet kuin makkarat. Ja esimerkiksi nyt poika sanoo että keskisormi on niin kipeä ettei taivu... Aamuisin poika herää usein niin että toinen käsi on ihan puutunut.
Ja itselle tuli mieleen että apua, voisiko tämä olla lasten reumaa. No lääkärissä kai tässä pitää mennä käymään, mutta jos jollain reumalapsi, niin olisi mukava saada vastaus edellä oleviin kysymyksiin.
Kommentit (3)
Itselläni todettiin lasten reuma 4 vuotiaana. Siihen aikaan 80-luvulla se tapahtui viiden lääkärin voimin koska lasten reuma kuitenkin on tai ainakin oli harvinaisempi ja diagnoosista haluttiin kaiketi olla varmoja.
Itselläni oli muutaman kuukauden kestäneet oireet eli asuimme 3krs ei hissiä ja valitin kuulemma etten jaksa kiivetä kotiin rappuja. Äiti piti minua laiskana. Jossain vaiheessa nousi kova kuume ja polvi turposi. Sitten tuli äitiinkin liikettä kinttuihin ja vei neuvolaan. Neuvolassa oli kuulemma fiksu lääkäri ja pisti naapurikaupunkiin yliopistolliseen sairaalaan jonne menin osastolle tutkittavaksi. Sitten kuulemma eri lääkärit kävivät tutkimassa ja diagnoosi oli lopulta lasten reuma.
Mulla siis oli reumafaktori veressä ja jotain tuma vasta-aineita. Sitten nivelreumaan sopivat oireet eli turvotusta, jäykkyyttä, nestettä kertynyt polviin jne.
Kaiken kaikkiaan oleilin läpi lapsuuteni pitkiä jaksoja osastolla jopa niin että kävin sairaalan koulua. Minua lääkittiin aika rankasti kortisoneilla ja kipulääkkeillä yms. Lasten reuma saatiin taltutetuksi nuoruusiässä ja kiitos kuuluu erittäin asiantunteville lääkäreille ja hyvälle hoidolle vai pitäisikö sanoa lääkekasalle. Moni lapsi jonka opin sairaalassa tuntemaan sairastaa edelleen tuota lasten reumaa (nyt siis olemme aikuisia) tai nythän se heillä on paha nivelreuma ja saavat säännöllisesti kultapiikkejä ja ontuvat ja ovat aika vajaakuntoisia. Olen onnellisessa asemassa koska ilmeisesti elimistöni vastasi hyvin hoitoihin.
meillä todettiin vamm. lapsella se alaraajoissa ja varoittelivat että tulee kkuolio tai halvaus. mutta miten hoidetaan ja miten etenee. lapsellani on isot alat raajoissa. kertokaa tästä taudista sillä tämä oli minulle shokki.
Mulla on itsellänikin sitä.