Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksihän vaalipaikalla kelpaa ajokortti,

Vierailija
22.01.2012 |

kun eihän se ole henkilöllisyystodistus?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on henkilötodistus vaikka välillä sitä yritetäänkin dumpata.

Eipä taida olla yhtäainutta paikkaa missä ajokortti ei kelpaisi (pankki, poliisi, jne)

Kun menet hankkimaan passia, niin ajokortti ei varmasti kelpaa eikä se ole virallinen henkilöllisyystodistus

Kyllä tasan tarkkaan kelpaa jos muuta ei ole. Vai eikö passiton voi mielestäsi hakea passia?

Ei tasan kelpaa, mutta ehkä se saattaa lyhentää sitä kuulustelua, johon joutuu. (Poliisi selvittää henkilötodistuksettoman henkilön henkilöllisyyden "tutkinnallisin menetelmin" eli siis käytännössä yleensä kuulustelemalla.)

Vierailija
22/27 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen siihen tunnistuskuulusteluun joskus joutunut. Lähinnä kyseli entisiä osoitteitä, lähiomaisten nimiä tms. En muistanut äitini syntymäpäivää, mutta se sai poliisin vain nauramaan ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. jos haet passia, pitää sinun todistaa hekilöllisyytesi, eikä ajokortti kelpaa tuolloin.

Tämä kopioitu poliisin sivuilta:

Miksi vain voimassa oleva passi ja henkilökortti kelpaavat henkilöllisyystodistuksina passia haettaessa?

Passi ja henkilökortti ovat ainoat virallisesti hyväksytyt henkilöllisyystodistukset passia haettaessa. Poliisi on tunnistanut passin ja henkilökortin haltijan luotettavasti asiakirjaa haettaessa. Esimerkiksi ajokorttia ei voida pitää luotettavana tunnistamisasiakirjana, sillä se on luonteeltaan vain ajo-oikeutta osoittava lupakortti, jonka haltijaa ei tunnisteta poliisin toimesta.

Varsinkin tuo vika lause. Poliisilaitokseltahan se ajokortti on anottu aikoinaan, kahden kuvan kanssa sinne menty ja poliisi on katsonut, että olet ko henkilö. Ja sitten se sama läpyskä ei kelpaakaan heille vaikka itse sen ovat myöntäneet...

Pojallemme, silloin 18v, haettiin henkilökorttia.

Mieheni todisti, että poikamme on se henkilö, joka haetussa henkilökortissa oli. Pojalla kun ei ollut mitään muuta virallista todistusta siitä kuka hän on. No miehellä taas ei ollut mukanaan kuin ajokortti oman henkilöllisyytensä varmistamiseen mutta kyllä se silloin kelpasi.

Vierailija
24/27 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen siihen tunnistuskuulusteluun joskus joutunut. Lähinnä kyseli entisiä osoitteitä, lähiomaisten nimiä tms. En muistanut äitini syntymäpäivää, mutta se sai poliisin vain nauramaan ;)

Vierailija
25/27 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
26/27 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hain passin ajokorttia näyttämällä Tampereen poliisilaitokselta.

Vierailija
27/27 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hain passin ajokorttia näyttämällä Tampereen poliisilaitokselta.

Kun käy fyysisesti noutamassa (sanotaan myös hakemassa) passin poliisilaitokselta, ei tarvitse mitään henkkareita, koska niillähän on siellä jo sinun henkkarisi (eli se passi). Sen sijaan, kun hakee passia (eli jättää passihakemuksen), pitää todistaa henkilöllisyys voimassaolevalla passilla tai henkilökortilla tai joutuu kuulusteltavaksi.