Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saan 1v 4 kk hampaat pestyä?

Vierailija
22.01.2012 |

Lähtee karkuun, kun näytänkin hammasharjaa. En ole koskaan väkisin pessyt, huijaamalla ja harhauttamalla saan yleensä joten kuten edes vähän huitastua harjalla ylä- ja alahammasriviä. Sen kummemmin en saa hampaita pestyä. Jouskus lapsi suostuu ottamaan harjan omaan käteensä ja pureskelee sitä, sekin on tietysti parempi, kuin ettei harjaisi ollenkaan. Ollaan myös yhdessä harjattu hampaita peilin edessä, minä omalla harjalla ja hän matkien omalla harjallaan. Sekin menee lähes aina ihan plörinäksi, haluaisi vaan ottaa minun harjani ja saa raivarit, kun en anna. Ollaan myös harjattu nuken hampaita ym. Mielstäni olen yrittänyt vaikka mitä keinoja.

Saatteko te muut harjattua taaperonne hampaat kunnolla? Olisiko jotain hyviä vinkkejä? Kiitos jo etukäteen!

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän nyt voi pestä hampaita lapselta väkisin. Se on väkivaltaan verrattavaa ja varmasti jää lapselle pelko ja paha mieli. Lapsi antaa pestä hampaat, koska pelkää sinua ja alistuu. Ja se ei taas ole teidän suhteenne kannalta oikein. Ei hampaiden pesu ole niin tärkeää noin pienelle, että lapselle pitäis tuottaa pelkoa ja kärsimystä. Hampaiden pesu on henkilökohtaiselle alueelle menoa ja sinun tulisi kunnioittaa myös lapsen kehoa tässä. Lapsi oppii myös itse ettei hänelle saa tehdä väkisin mitään. en tiedä ymmärrätkö mitä koetan selittää? Minulla on 1,5 v. lapsi, joka ei aina innostu hamapiden harjauksesta. Pistän ihan pikkuisen lasten hammastahnaa mauksi harjaan ja lapsi pureskelee harjaa sekä antaa vähän harjata. Parempi edetä pikku hiljaa luottamusta rakentaen. Kunlapsi ymmärtää enemmän, niin hänelle voi selittää miksi hampaita harjataan. Aika pienet alkavat jo ymmärtää. Periaate on kuitenkin kunnioittaa lapsen kehoa ja ihmisyyttä. Mikään pakolla tekeminen ja väkivalta ei ole hyväksyttävää.

Vierailija
2/11 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei anna vaihtaa vaippaa, niin pakkohan se vaan on vaihtaa ja mennä "henkilökohtaiselle alueelle". Kiva sitten kun on risat hampaat 10 vuotiaana, niin voi lohduttautua, että eipä ainakaan väkisin pesty...

Jotkut jutut vanhemmat vaan tietää paremmin, mikä on paras lapselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran mennään lapsen ehdoilla, että väkisin ei harjata. Joskus harja lähinnä vain käväisee suussa, joskus saa harjattua koko purukaluston. Harjataan peilin edessä ja lapsi saa pitää kädessään Muumi-hammastahnatuubia. Jostain syystä katselee sitä niin mielellään, että antaa harjata hampaita. :)

Vierailija
4/11 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja juteltiin yhdessä siis päivän syömiset, eli mitä kaikkea sieltä hampaiden välistä löytyykään ja lisäksi arvuuteltiin, "onko siellä hamppareita, ai ei, no mitäs sieltä löytyy, ai tuolla onkin puurohippu, tuolla näkyykin leipärippu ja mitäs löytyy ihan takaa, siellähän se kananpala makaa jne" :) Se oli lapsesta niin hauskaa kuultavaa että kikatti suu auki melkein koko pesun

Vierailija
5/11 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi on jo vähän vanhempi, mutta joka ilta on niin että mies pitää lasta sylissä ja mä pesen ja lapsi huutaa.

olen kysynyt neuvoa vaikka keneltä ammattilaiselta ja kaikki sanonut samaa. Hampaat pitää pestä ja jos ei hyvällä, niin sitten pahalla.

Joku päivä kuulemma oppii että ei se ole niin paha kuin kuvittelis.

Ja ihan kaikki, siis ihan kaikki on kokeiltu.

Vierailija
6/11 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä touhukas taapero laitettiin syliin puoliksi selälleen ja hampaat pestiin takaa, kuin hammaslääkärin tuolissa ikään. Hankalaa oli jonkun aikaa, mutta pakkohan ne oli pestä.

Vierailija
7/11 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on vaan jotenkin tullu rutiini ihan pienestä (ekat hampaat ku puhkes) että aina iltapesun jälkeen pestään hampaat.Poika on nyt 1,6 ja joka ilta kylvyn jälkeen hän sanoo rttä HAMMa,tarkottaa siis pesua.Laitan pojan vaan selälleen hoitöpöydälle ja sanon aaaaa,niin poika avaa suunsa että saan pestyä :D ja sit annan harjan sen jälkeen omaan käteen ja hän jatkaa pureskelua :D

Vierailija
8/11 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin tietenkin hyvällä, mut jos se ei auta niin olen pessyt väkisin. Yleensä ei montaa kertaa tarvitse väkisin pestä, niin lapsi suostuu taa siihen että harjataan hampaat ihan sovussa. Ja silloin tietenkin palkinnot on suurenmoiset, kehut ja lepertelyt.

Vierailija
9/11 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sähköhammasharja ja sillä onnistuu.

Onhan peili lapsen edessä että näkee mitä tekee.

Anna itse valita kaupassa mieleinen hammasharja, osta vaikka aikuisen jos haluaa sen. Pienillä kikoilla alkuun, anna varalta fluoritabletteja jos ei harjaus onnistu.

Oletteko käyneet hammas/suuhygienistillä?

Alkuun meillä opetteli harjamaan suihkussa ollessa

Vierailija
10/11 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotellen aikuinen pesee ja sitten hän itse "pesee".

Eli ei hajuakaan...

Vierailija
11/11 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli ekat hampaat 8kk iässä ja samoihin aikoihin oppi istumaan ja aloitettiin .. nykyään lapsi on 1v 6kk ja istuu illalla iltapalan jälkeen potalla ja minä harjaan samalla hänen hampaat.. usein myös yritän kehittää jonkun hammaslaulun.. tämän jälkeen ottaa harjan omaan käteen ja pureskelee imeskelee loput tahnat..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi