Urtikaria/nokkosihottuma: Mistä sinulle tulee sitä?
Esiintyykö usein ja kuinka voimakkaana (ts. tuleeko näppylöitä joka paikkaan, ovatko isoja, onko muita oireita)? Kaunako kestää?
Minulle on alkanut tulemaan aivan yhtäkkiä ja minulla ei ole aavistustakaan, mikä aiheutta. Välillä pahempana, välillä lievempänä.
Kiitos, jos jaksoit vastata!
Kommentit (62)
Mulla tekee helposti kloori - kiitos tämän en osaakaan uida ja kun asuin Oulussa, jossa jokivettä varsinkin keväisin kloorattiin paljon opin pelkäämään myös suihkussa käyntiä. Jokainen suihkussa käynti -> nokkosrokko. Etelään muutettuani onneksi vaiva on helpottanut paljon.
Poikani saa kuumuudesta urtikariaa ja kerran on saanut lääkkeestäkin (Ditrim duplo).
Itselläni myös kosketusallergiaa, tulee ihan kaikesta mahdollisesta, myös omista hiuksista. Välillä pahempaa ja välillä helpompaa. Kampaajakäyntien jälkeen näytän aina kauhealta, samoin kuin sovituskoppireissujen.
Oletteko ottaneet koskaan mustaa hennatatuointia Suomessa tai ulkomailla? Tavara ei ole hennaa alkuunkaan ja saattaa aiheuttaa jo yhden kerran jälkeen utrikariaa ja muuta allergiaa. Mustat ja tummanruskeat hiusvärit ovat kovia allergisoimaan myös. Itselleni ilmaantui utrikaria Thaimaassa otetun hennatatuoinnin seurauksena.
Käykää lukemassa lisätietoa hiusväreistä ja mustista hennatatuoinneista Helsingin allergia ja astmayhdistyksen sivuilla.
Oman yhden ainoan hennatatuointikokeilun seurauksena kannoin tulipunaista liskon kuvaa nilkassani puolivuotta, jonka jälkeen lisko tuli näkyviin saunassa ja auringonpaisteella. Nyt liskoa ei enää näy mutta nokkosihottuma tuli jäädäkseen. Mustat vaatteet,tietyt karkeat kankaat, hikoilu, sauna ja kylmä ilma laukaisevat kamalan kutinan ja vesikellot.
Aina löytyy joku syy.
-kylmä
-kuuma
-hiki
-potutus
-mekaaninen ärsytys jne.
Yleensä alkaa sisäreisistä, käsivarsista tai naamsta.
Täämä ollut päivittäistä viimeiset 10 vuotta.
Kylmä/kuuma saa koko kehon turpoamaan.
Ilman antihistamiinia ei ole syytä urheilla ta i mennä viimaan.
Isomat reaktiot kestävät muutaman tunnin paukamavaiheessa ja läikät näkyvät seuraavaan päivään.
Heippa kohtalotoveri!!! En uskonut sellaista löytyvänkään. Olin jo itsekin alkanut epäillä omaa mielenterveyttäni, kun näitä hemmetin oireita ilmestyi joka päivä ja enenevissä määrin. Nyt voin sanoa, että maailmassa on ainakin yksi henkilö joka ymmärtää =)
Tilanne ei ole muuttunut miksikään. Asa-allergia selvisi jo aiemmin (se aiheutti kurkun/naaman turpoamista). Jouduin keväällä käyttämään tulehduskipulääkkeitä (burana) ja siitä napsahti kunnon rokot taas päälle. Muuten ei ole syy selvinnyt. Minulla on nyt ollut tämä päällä koko ajan/kohta kolme vuotta. Yhdessä vaiheessa lääkityksenä oli 2 tabl. aeriusta aamuin illoin + illalla montelukast + atarax. Aikamoinen pössis oli siis päällä koko ajan. Kun ei ihmeempää parannusta lääkkeet tuoneet, niin vähentelin lääkkeitä niin, että syön vain 1 aeriuksen aamuin ja illoin.
Nokkosrokko oli oireettomana vain sen ajan kun jouduin syömään kortisonia, mutta paineurtikaria senkun porskutti, siihen ei auta mikään! Kortisoni auttaa rokkoon, mutta sitä ei kukaan halua vapaaehtoisesti syödä kun siitä taas tulee niin paljon muita sivuoireita.
Tämä väsymys ja nivelkivut ovat ihan karmeita. Puristusvoimat ovat jonnekin karanneet käsistä ja kun pakko on joitakin kotihommia paiskia niin sitten aina saa kärsiä korkojen kanssa. Jussina taas ajelin nurmikkoa leikkurilla... Iltapäivällä ja illalla saimmekin sitten porukalla seurata tieteellistä tutkimusta (kämmenten ja käsien punotus, kutitus, kuumotus, turpoaminen, jäykistyminen...)
Jotenkin on niin noloa, kun ei voi enää tehdä kaikkia hommia mitä ennen on touhuillut. Lisäksi olen jotenkin niin kyyninen, että mietin muiden ajattelevan minua luulosairaaksi. Monesti en kehtaa sanoa etten pysty jotain tekemään, vaan sisulla vedän homman ja sitten kotona hiljaa kärsin.
No tulipa nyt vuodatusta, mutta helpotti kovasti ;) Kaikkea hyvää kohtalotoverille, kyllä me nämä urtikariat vielä nitistetään!
Kas hei muutkin urtikariasta kärsivät!
Täällä yksi nuori nainen, jolla piirtopaukamointi nokkosihottuman muotona. Tai niin ainakin lääkärin mukaan.
Kyllä, ihoon jää jälki tylpästäkin esineestä, muttei se nouse koholle sen ihmeemmin, punoittaa kyllä, muttei myöskään kutise.
Mutta! Kutinaa on kyllä muuten, voi hyvä jumala sentään... Parisen vuotta jatkunut ja välillä käynyt mielessä jopa kaulakiikkuun hypätä.
Rasvaamiset ei tunnu auttavan, allergialääkkeet on kuin pikkukiviä söisi ja valohoitoonkin menee rahat ilman tulosta...
Kyllä tämä on kivaa...
Aerius + Atarax -combolla selviää hengissä, päivisin nyt muutenkin kutina ei ole häiritsevää, kun on liikkeessä jne, mutta voi sitä iloa kun illalla pitäisi nukahtaa, onneksi silloin on Atarax... Auttaahan se illalla uneen, mutta aamusta suu kilpailee Saharan autiomaan kanssa ja älykkyysosamäärä hipoo kengännumeroa...
Elämänlaatua on mitä on, mutta sentään tämä tauti ei kuolemaksi ole... Voi niitä aikoja, kun eli normaalia elämää...
Mä en saa enää paukamia vaan turvotus alkaa ikenistä, siitä poskiin ja lopuks nieluun jolloin ollaan vaara-alueella eli epipemii reiteen ja soitto 112
Mulle on tullut monta kertaa jo itsetuhoinen fiilis et mä en jaksa tätä rumbaa enää kiikkua kuoleman ja elämän rajamailla jatkuvasti. Nytkin suun limakalvot turvoksissa ja levossa menee vielä pahemmaks.
Kestine Lyon pitäis auttaa turvotukseen. Ei apua mulle. Silmätipat Lecrolyn, Optanol ja Optive homeen aiheuttamaan silmäoireiluun.
Ei ihme että home aiheuttaa itsareita. Ei kukaan haluu olla oireileva, työkyvytön vuosikausia
Kylmäurtikaria. Kova pakkanen aiheuttaa. Kärsin siitä harvoin, mutta sitten kun tulee paukamat on järkyttävän kokoisia ja tulevat päähän.
Minulla tauti puhkesi eräänä jouluna. Tuli pahaolo, mahaan sattui ja samassa alkoi rakkuloita nousemaan joka puolelle. Muistutti paniikkikohtausta. Näitä jatkui vuoden verran. Kaupassa tai asioilla ollessa alkoi kasvoista ja levisi siitä muualle. Minullakin on puristusvoima vähentynyt käsistä ja todettiin reuma. Onneksi reuman oireet ovat nyt lieventyneet. Olen ollut sairaalassakin kys,vaivan vuoksi koska vatsakivut olivat niin kovat. Lääkäri sanoi että tällöin suolistossa ym.on myös rakkuloita. Nyt on rakkulat vähentyneet. Useana vuotena kävi vielä niin että jouluna tai lentokentällä (stressitilanteessa) käteen nousi muutama hermorakkula. Joku täällä mainitsi että ei siihen kuole, mutta raskasta sen kanssa on ollut elää.
Mulla ollut nokkosihottumaa yli 3vuotta. Antihistamiinit auttavat sen verran ettei kutise. Yleensä oireet alkaa niin, että silmäluomet turpoaa, sitten kämmenet ja jalkapohjat alkavat kutiamaan ja niihin ilmestyy pieniä punaisia täpliä. Sitten täpliä alkaa ilmestyä vatsaan,rintoihin ja kaulaan ja jotkut niistä täplistä ihan yhdistyy niin että niistä tulee melko isojakin. Parhaimmillaan käsivarsissa ollut 3cmx10cm kokoisia "täpliä" ja niistä tuli myös otettua kuvamateriaalia lääkäreitä varten.. Tosiaan, mulla ei oo saatu selville mistä mun nokkosihottuma johtuu..Lääkärit on vaan pyytäny ottamaan kuvia ainakun nokkosihottuma iskee. En oo varma, mut kerran taisin olla aika lähellä anafylaktista shokkia.. Mulle tuli tosi paljon nokkosihottumaa ympäri kroppaa ja kasvoihinkin tosi paljon, en saanu kunnolla henkeä kun oli niin paljon turvotusta. Yhtäkkiä mua alkoi pistää tosi kovin rinnasta ja kylmä hiki vaan valus iholla. En pystyny puhumaan ja sydän hakkas ihan järjetöntä tahtia.. Mut sit se "kohtaus" vaan lakkas ja melkein tunsin miten se nokkosihottuma rupes lähtemään mun iholta. Onko kenellekään muulle tapahtunut samanlaista?
Hei jes mikä ketju :)
Mun tarina/vuodatus. Mulla tuli lapsen syntymän jälkeen käsiin ihottumaa joka kutisi,oli paukamia mistä tuli jtn. nestettä. Tuota kesti 1,5vuotta,parhaimmillaan viikkoon ei tuona aikana tullut ihottumaa.
Se hiipui pikkuhiljaa mutta pari kk tuosta tuli koko kroppaan ihottumaa,ihan yhtäkkiä.
Kutisi ja punoitti. Histamiini ei juuri auttanut ja oireet oli tosi rajut. Säikähdin kun seuraavana päivänä tuo tapahtui taas,5min ja kroppa täynnä laikkuja. Lekurilta vahvemmat lääkkeet ja kotiin. Viikon ajan suunnilleen tuota jatkui ja nyt ei ole kuukauteen ollutkaan.
Parin päivän ajan mulla on nyt sitten varpaisiin tullut ihottumaa,sekin kutisee,polttaa ja olen huomannut paukamiakin...
En tiedä onko noilla kaikilla joku yhteys vai ovatko erillisiä allergia reaktioita..
Itse olen tosin ollut aivan järkyttävän ahdistunut ja stressaantunut,parin vuoden aikana tapahtunut niin paljon kaikkea. Pidän itseäni vahvana luonteena ja viimeiseen asti ihmettelen että psyyke voi(si) todella vaikuttaa näin vahvasti?!
Hei!
Mielenkiintoista luettavaa. Ja jollain lailla myös helpottavaa. Mulle tuli pari päivää sitten elämäni ekaa kertaa nokkosihottumaa. Ei niinkään kutise eikä ole koholla,mutta päivystyksestä sanoi et on sitä. Sitä oli siis koko vartalolla,sellaista läikikkäistä ja hieman kihelmöivää,pistelevää punoitusta. Ei kasvoissa. Eilen alkoi särkeä molempia polvia,ja niskaa toiselta puolelta. Pikkuhiljaa illan mittaaan alkoi tuntua nilkoissa ja ranteissa kipua. Yöllä heräsin ja olihan kipeät nivelet. Ehkä hieman lämpökin koholla. Olen ollut päivystykseen yhteydessä aamulla mut otan siis aeriusta ja panadolia käski koittaan. En tiedä uskallanko enää koskea särkylääkkeisiin. Olen joutunut syömään buranaa noin viikon selkäkipuun ennen tätä,ja ilmeisesti se vois olla yks syy mikä olis tän laukaissut. Alkuun kuvittelin et kierukka joka laitettiin joku aika sitten olis syy urtikariaan. Vähän tässä on saanut vakuutella ittelle etten kuole tähän:D Mutta aika karsee fiilis. Ei taida olla hengenahdistusta. Yöllä saattoi olla vähän hyperventilaatiota kun heräsin ja olin niin kipeä. Säikähdys ja epätietoisuus siis varmaan sai ton olon. Sanokaa te joilla ahdistaa,että sen kyllä huomaa!!
Kylmästä tulee.
Olen allerginen kylmälle, eli jos on kylmän kosteaa, sitä tulee naamaan, takapuoleen, mikä vaan on kylmän kanssa enemmän tai vähemmän kosketuksissa. Kova pakkanen on myös varma nakki jolloin naama turpoaa. Uimahalli samoin, jos kylmetyn. Alkoi parikymppisenä flunssan jälkitautina, kuulemma virusperäinen. Ollut jo 15. Joskus siedän -5 astetta (vähän totuttelukysymys) joskus taas en. Antihistaamiini auttaa.
mulla lääkäri totesi puhelimen kautta ja määräsi lääkkeet ja piikit että ois painenokkosrokko,sillä että huulet aamulla kuin johanna tukiaisella ja silmät paksuna.kamala tilanne ei siinä töihin mennä.lääkkeet auttaa 5 tunnin päästä ja piikkiä en onneksi ole joutunut vielä käyttämään ,vain jos kurkku menee umpeen.ja itse olen sen todennut ,kerran hakkasin vain pihasta petkeleellä jäitä niin aamulla huulet paksuna.t.sartsa
Tarkennuksena vielä, että nokkosrokko (urtikaria) on periaatteessa eri vaiva kuin paineurtikaria... Minulla on nyt molemmat ollut riesanani reilut kaksi vuotta. Nokkosrokon syytä ei ole saatu selvitettyä, vaikka kaikki mahdolliset testit tehty. Nokkosrokossa siis minulla lähes joka päivä rokkoa ympäri kehoa, onneksi ei koskaan ole ollut naamassa! Lääkkeenä aerius, joka hieman helpottaa kutinaa. Pari kertaa naama ja kurkku turvonnut ja se saatu sitten kuriin adrenaliinilla ensiavussa. Epipen on nykyään matkassa mukana aina.
Hidas paineurtikaria minulle tulee aina, kun joku osa kehostani on hetken jonkun fyysisen paineen alla. Tulee esim. joistakin kengistä, sukkien resoreista, rintsikoiden olkaimista, laukun hihnan painosta, kampaajalla pesupaikalla olemisesta/tulee niskaan, ruohonleikkurin käytöstä, saksilla leikkaamisesta, veitsellä pilkottaessa, ruuvien ruuvaamisesta... jne. Istumisesta tulee persauksiin patit ja seisomisesta jalkapohjiin, heh. Jos seison yhteen putkeen vaikkapa keikalla pari tuntia, niin voipi olla, että seuraavana päivänä on vaikeuksia liikkua. N. 6-8 tunnin jälkeen ko. paikkaa alkaa kuumottaa, kutittaa ja se turpoaa. On aika kivulias ja oireet kestävät noin 10-12 h ja sitten häviävät. Lisäksi tuonut mukanaan nivelkipuja, jotka välillä ovat vain särkyjä ja kolotuksia, välillä vaikuttavat jopa normaaliin liikkumiseen. Niin, ja unettomuudesta ei tarvitse kärsiä, aina väsyttää =/
Mitään järkevää hoitoa ei tähän painejuttuun ole ja kyllä sen kanssa suht. hyvin oppii elämään. Aina ei voi välttää kaikkea kehoon kohdistuvaa painetta, vaikka uskomattomia systeemejä olenkin kehitellyt... Olisi kiva kuulla kommentteja, jos jollakin on samanlaisia kokemuksia =)
Lisäksi alkoholi aiheuttaa
Piirtopaukamointia sormissa, ranteessa, käsissä, selässä ja mahassa
Muita aiheuttajia sille voi olla mm.lämpötilan vaihtelut, hikoilu, palelu, kosketus, ruoka-aineet, jne
Onneksi toistaiseksi vain varpaisiin. Ja yleensä vain ekat kunnon pakkassäät.
Kirjoituksesi on melkein kuin oma tarinani. Minulla oireet alkoivat noin 4 vuotta sitten, jolloin pohkeeseen ilmaantui ensimmäinen turvotusoire. Luulinkin silloin että olen saanut laskimotukoksen. Vuosien myötä oireet ovat pahentuneet ja invalidisoivat elämää melko lailla. Minulla oireina hidas paineurtikaria, turvotus, sekä normi nokkosrokko, jonka syytä ei ole saatu selville. Urheilu on jäänyt melkein kokonaan (uinti onnistuu, samoin sulis ja kävely jos käset ja jalat ovat suht oireettomat, kotityöt teettää tuskaa ja ulkohommat joutuu teettämään kavereilla. Lääkitystä on koitettu muunnella, mutta mitään hyvää yhdistelmää ei vielä ole löytynyt. Nyt otan Aeriusta 2 aamulla ja toistamiseen koitetaan sitä että ottaisin toiset 2 illalla. Minulla on tullt aikasemmasta 4 tbl/pv kokeilusta univaikeuksia, vaikka normaalisti nukun kuin tukki, samoin päänsärky ilmantuu tuolla 4 tbl annoksella. Ataraxia olen myös ottanut iltaisin ja uusi resepti laukussa odottaa kokeilua...
Itse olen áika väsynyt tähän kierteeseen. Oireetonta päivää ei ole tainnut olla nyt kahteen kuukauteen. Valohoidosta on puhuttu mutta ei ole kokeiltu koska oikeanlainen lamppu on 80 km:n päässä. Olisi mielenkiintoista kuulla miten sinulla tuo hoitopuoli on onnistunut. Niin ja nuo oudot nivelkivut kuulostavat myös liian tutuilta.. =(