Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ihan ymmälläni poikani tilanteen kanssa.

Vierailija
18.01.2012 |

Ekaluokkalainen on aivan uuvuksissa koulun ja iltapäiväkerhon jälkeen. Ja aina kun jutellaan päivän kulusta, kertoo, kuinka yksi poika on taas kiusannut ja sotkenut kaikki leikit ip:ssä. Oma poikani sanoo kyllä tälle vaikka "Pekalle", että lopettaisi ja antaisi hänen olla rauhassa, mutta Pekkapa ei usko. Ilmeisesti kiusaaminen on pääasiassa sellaista, että Pekka haluaisi leikkiä minun poikani kanssa ja turhautuu, kun poikani ei halua ja alkaa härkkiä. Kuulemma päivittäin poikani joutuu sanomaan Pekan käytöksestä aikuisille, jotka aina ojentavat Pekkaa, mutta siitä ei tunnu oikein olevan mitään apua.

Toinen vaihtoehto kurjaan oloon on se, että poikani on väsynyt Pekan mankumiseen ja leikkinyt hänen kanssaan ja leikit ovat aina rajuja ja sellaisia, joita poikani ei haluaisi leikkiä, mutta hän ei jaksa koko aikaa vääntää asioista tämän Pekan kanssa.

Miten ihmeessä saan valettua riittävästi voimaa ja tahtoa poikaani, että hän osaisi sanoa Pekalle riittävän jämäkästi, että ei halua leikkiä hänen kanssaan? Pekka on vähän hankala tapaus, ei siis oikeastaan paha tai ilkeä mitenkään, mutta vähän vissiin kotonaan lellitty. Hän esim. on repinyt minun poikaani repusta, vaikka sekä minä, että hänen oma isänsä olimme ihan vieressä ja molemmat käskimme hänen lopettaa. Lopulta jouduin väkisin irrottamaan hänen kätensä. Ei siis oikein usko sanomista. Lisäksi hänen leikkinsä ovat melko rajuja ja toisaalta "lapsellisia" poikani mielestä, eikä Pekka millään meinaa käsittää sitä, että minun poikani ei nyt vain halua leikkiä hänen kanssaan.

Meillä aletaan olla aika loppu tähän tilanteeseen. Opettaja ja ip-kerhon aikuiset tietävät tilanteen ja puuttuvat siihen tarvittaessa, mutta kuten sanottu, melko heikoin tuloksin. Pekan vanhemmat ovat todella mukavia ja näkevät kyllä osan poikansa huonosta käytöksestä, mutta ovat myös ilmeisen voimattomia. Syystä tai toisesta. En haluaisi sanoa pojalleni, että älä ole missään tekemisissä Pekan kanssa, he kun ovat samalla luokallakin, mutta kohta en enää keksi mitään muuta.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi sanoa pojalleni, että älä ole missään tekemisissä Pekan kanssa, he kun ovat samalla luokallakin, mutta kohta en enää keksi mitään muuta.

Eikö se poika itse ymmärrä vältellä tuommoista tyyppiä? Jos ei ymmärrä niin ei ole mitään pahaa sanoa noin ja jos ongelma sillä ratkeaa niin hienoa, harvoinhan kiusaamisongelmista noin vähällä pääsee.

Vierailija
2/9 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän ip:ssä ainkin otetaan tämmöiset asiat hyvinkin vakavasti ja aikuiset seuraavat tilannetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän ip:ssä ainkin otetaan tämmöiset asiat hyvinkin vakavasti ja aikuiset seuraavat tilannetta.

aiomme puhua opettajan kanssa TAAS asiasta. Vaikka hän on tietoinen tilanteesta ja kertoo joutuvansa puuttumaan Pekan käytökseen päivittäin. Enempää hän ei tietysti voi puhua toisen lapsen asioista, mutta olen ymmärtänyt, että kuriin saaminen on hankalaa.

Ip-kerhossa pitää vielä puhua asiasta paremmin. On vain raportoitu pojan kertomisia sinne, mutta siellä on aina niin hirveä hässäkkä, että ei olla kunnolla ehditty valottaa ongelman laajuutta.

Enkä mä oikein tiedä, että miten se sujuisi, jos sanoisin, että ei saa olla missään tekemisissä. Pitäisi kuitenkin yrittää kannustaa tulemaan kaikkien kanssa toimeen. Ja kun toisaalta omalle pojalleni tulee herkästi paha mieli, kun jotenkin vaistoaa toisen pahan mielen ja harmituksen. Ei hän varmaan lopulta raaskisi sanoa, että ei halua olla missään tekemisissä. Sekin on tässä varmaan yksi ongelma, kun poikani antaa vähän ristiriitaisia viestejä. Hän kun ei haluaisi kenenkään mieltä pahoittaa, ei vaikka itsellä olisikin vähän kurja olo. Siihen sitä jämäkkyyttäkin nyt tarvittaisiin kipeästi.

ap

Vierailija
4/9 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä voisi olla vaikka, että esinahka on liian tiukka, poika ei saa oikeaa imemisotetta, murrosikäisellä on pahamaineninen tyttöystävä tai ihan mitä vaan.

Vierailija
5/9 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta joko aikuiset siellä koulussa eivät tee parastaan asian kanssa tai sitten tuo oman poikani miellyttämishalu ja pelko siitä, että jonkun mieli pahoittuu aiheuttaa niin paljon hämmennystä koulussa ja ip:ssä, että eivät osaa tarttua asiaan riittävän pontevasti.

Kai meidän pitää vaan vielä puhua pojan kanssa ja rohkaista häntä pitämään puolensa tiukemmin ja patistaa koulun aikuisia puuttumaan asiaan tiukemmin.

Minä vaan niin kovasti haluaisin, että tilanne helpottuisi. Meidän pieni poika on todella väsynyt tilanteeseen.

ap

Vierailija
6/9 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä voisi olla vaikka, että esinahka on liian tiukka, poika ei saa oikeaa imemisotetta, murrosikäisellä on pahamaineninen tyttöystävä tai ihan mitä vaan.

Lupaan yrittää keksiä paremman otsikon ensi kerralla. ap

Vierailija
7/9 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opettajana ja äitinä ajattelen, että voisiko joku aikuinen, kouluavustaja tai muu ottaa asiakseen ohjata näiden kahden leikkiä?

Miten löytyisi sellainen yhteinen juttu, jossa sekä sinun lapsesi että kaveri osaisivat tehdä yhdessä jotain?

Vierailija
8/9 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tulee toimeen tiettyjen lapsien kanssa ja tiettyjen ei.Ei kaikki aikuisetkaan kommunikoi keskenaan. Ohjattua leikkiä, missä on kaikki ja sitten omissa porukoissaan lopun aikaa.

Vierailija
9/9 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen valitti eskarissa melkein päivittäin yhdestä pojasta joka vei pipoa jne.

Lopulta soitin opettajalle ja pyysin että laittaisi nämä kaksi poikaa kokeeksi tekemään jotain yhdessä.

Seuraavana päivänä poikani tuli tosi iloisena eskarista ja kertoi että oli tehnyt tämän entisen "kiusaajan" kanssa kivoja juttuja koulussa parityönä jne. Ja minä soitin "kiusaajan" äidille ja kutsuin tämän pojan meille leikkimään. Sen jälkeen pojat on leikkineet aina joskus jomman kumman kotona mutta eskariaikana ei ollut ongelmia eikä nyt kouluikäisenäkään. Eli ilmeisesti pojilla ei vaan tutustumistavat oikein kohdanneet kun toinen oli paljon rajumpi kuin meidän herkkis. Nyt remuavat kyllä ihan tasaisen hyvin ja tuo "entinen kiusaaja" oli eilen viimeksi meillä ja käyttäytyi tosi hyvin.

Eli ap mitäpä jos vaikka kutsuisitte Pekan teille kylään. Koettaisitte löytää yhteistä tekemistä pojille. Jos ei onnistu niin ehkä Pekkaa ei enää kiinnosta teidän poika. Tai jos onnistuu niin pojista tulee joko kaverit tai "tuttavat".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi