Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ei kait yo-merkonomi ole tradenomi?

Vierailija
18.01.2012 |

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi eri tutkintoa, ei kai tässä muuten tarvitsisi tradenomiksi opiskella.

t. yo-merkonimi, valmistunut -98

Vierailija
2/30 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kait sairaanhoitaja ole lääkäri....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän kyllä, että sairaanhoitaja ei ole lääkäri jne

Vierailija
4/30 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että opiskeleeko kukaan enää näitä opistopohjaisia tutkintoja? Tai pystyykö niitä enää ylipäätään suorittamaan...? Aika moni näistä kauppaopistoistahan on nykyään jo ammattikorkeakouluja, kuten mm. minun entinen opinahjoni Malmilla. Eikö siis nämä markonomitutkinnot ole jo aikansa eläneitä? Itse siis olen yo-merkonomi.

Vierailija
5/30 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

verrattuna tradenomin korkeakoulutasoiseen tutkintoon. Hävettää suorastaan olla vanhanaikainen yo-merkonomi. Työskentelen tosin tradenomien kanssa samoissa tehtävissä mutta silti.

Vierailija
6/30 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"vaan merkonomiksi", ja joku aiempi tutkintohan on oltava ennen ammattikorkeakouluun pääsyä.

Vierailija
7/30 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt ihan sairaanhoitaja-lääkäri -vertaukseen ole verrattavissa. :)))

Vierailija
8/30 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että opiskeleeko kukaan enää näitä opistopohjaisia tutkintoja? Tai pystyykö niitä enää ylipäätään suorittamaan...? Aika moni näistä kauppaopistoistahan on nykyään jo ammattikorkeakouluja, kuten mm. minun entinen opinahjoni Malmilla. Eikö siis nämä markonomitutkinnot ole jo aikansa eläneitä? Itse siis olen yo-merkonomi.

ennenhän oli merkantti (alempi, perustutkinto) ja merkonomi (opisto). Nykyään on merkonomi (amis) ja tradenomi (amk).

Vierailija
9/30 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kait yo-merkonomi ole tradenomi?

Mutta lähellä kyllä . Ei tartte kovin kauheesti lisäopintoja yo-merkonomin tehdä saadakseen tradenomi-tutkinnon. Että siinä mielessä aika ontuva oli aiempi lääkäri-sairaanhoitaja vertaus ...

Vierailija
10/30 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole sama.

Ei kissakaan ole koira.

Vierailija
11/30 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli merkantti ja merkonomi, merkonomi oli ylempi tutkinto mitä merkantti. Merkantti poistui kokonaan listoilta, eli merkonomi jäi ja lisäksi tuli tradeomi. Yleensä vanhat opistoasteen tutkinnot luokitellaan nykyään AMK:ta vastaaviksi, sama koskee esim. sairaanhoitajia jotka ennen opistotason tutkintoja nykyään AMK.

Mutta merkomi ei missään nimessä voi sanoa olevansa tradenomi, kyseessä eri koulutukset. Mutta opistomerkonomi luokitellaan nykyään AMK:ta vastaavaksi koulutukseksi, kun taas nykyiset (ammattikoulu)merkonomit vain ammattikoulun käyneiksi.

Vierailija
12/30 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

valmistunut 2000-luvulla yo-merkonomiksi ja teen samoja töitä tradenomien kanssa. Välillä kummastuttaa merkonomien kova tallaaminen. Tutkinto no hyvä (jos siitä on osannut ottaa kaiken irti). Minulla on koulutus yrittäjyyteen, kirjanpitoon, omaan ja yleiseen taloushallintoon jne. Olen hyötynyt koulutuksestani paljon henkilökohtaisesti ja siitä on paljon hyötyä jos päädyn omaan yritykseen.

Joillakin tuntuu olevan käsitys siitä, että merkonomit menevät suoraan kaupan kassalle töihin, mutta näin ei todellakaan ole (jos vain asettaa itselleen jotain tasoa).

Tradenomikoulutus on lievimmillään vain syvempi merkonomitutkinto. Mutta onneksi tradenomilinjoillakin voisyventyä esimerkiksi oikeustradenomiksi ja löytää sitä kautta tasoja, joihin merkonomitutkinto ei aivan yllä. Muutoin ei mikään estä merkonomitutkinnolla hakeutumasta vaativiinkin kaupallisen alan töihin.

Vierailija
13/30 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

valmistunut 2000-luvulla yo-merkonomiksi ja teen samoja töitä tradenomien kanssa. Välillä kummastuttaa merkonomien kova tallaaminen. Tutkinto no hyvä (jos siitä on osannut ottaa kaiken irti). Minulla on koulutus yrittäjyyteen, kirjanpitoon, omaan ja yleiseen taloushallintoon jne. Olen hyötynyt koulutuksestani paljon henkilökohtaisesti ja siitä on paljon hyötyä jos päädyn omaan yritykseen. Joillakin tuntuu olevan käsitys siitä, että merkonomit menevät suoraan kaupan kassalle töihin, mutta näin ei todellakaan ole (jos vain asettaa itselleen jotain tasoa). Tradenomikoulutus on lievimmillään vain syvempi merkonomitutkinto. Mutta onneksi tradenomilinjoillakin voisyventyä esimerkiksi oikeustradenomiksi ja löytää sitä kautta tasoja, joihin merkonomitutkinto ei aivan yllä. Muutoin ei mikään estä merkonomitutkinnolla hakeutumasta vaativiinkin kaupallisen alan töihin.

kanssa eli tavallisina toimistojyrsijöinä. KTM:t ovat sitten niitä managereja.

Vierailija
14/30 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne nyt vaan yritti tehdä keinotekoisen kasvojenkohotuksen tuollekin tutkinnolle ja lisäsivät pienen (hyvin mitättömän) tutkielmantapaisen ja nostivat titteliä. Halusivat sen ammattikorkeakoulun nimiseksi myös.

Ulkomaillahan aiempi insinööri oli jo alemman korkeakoulututkinnon vertainen. Silti siitä (turhaan) tehtiin amk-tutkinto täällä. Insinööri amk. Yo-merkonomille kävi vissiin samoin.

Ihan keinotekoisia juttuja.

Vierailija
15/30 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

KVTES sanoo että tradenomi rinnastetaan "aikaisempaan opistoasteiseen tutkintoon" kun esim. työpaikkaa haetaan eli juurikin yo-merkonomiin

Vierailija
16/30 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yo-merkonomista amk:ksi joutuu tekemään aika paljon, vähintään 50 vanhanaikaista opintoviikkoa

Vierailija
17/30 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä kauppaopistossa psyykattiin meitä koko ajan, miten meistä tulee hienoja pomoja yms. Ei todellakaan tullut. Suurin osa vaihtoi alaa, meni surkeaan rutiinitoimistotyöhön tai suoraan kortistoon.

Luuleeko joku tosiaan, että nyt, kun nimike on eri, näille jostain ihmeestä löytyy niitä hienoja pomon paikkoja.

Ihan sama tutkinto on yo-merkonomi ja tradenomi käytännössä.

Itse ärsyynnyin ja luin itseni diplomi-insinööriksi.

Vierailija
18/30 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tossa ole mitään järkeä

mun perustutkinto oli jo enemmän kuin yo-merkonomi ja täydensin tradenomiksi silti 50 opintoviikkoa

Vierailija
19/30 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

entisellä merkantti-tasolla.

Tuo oli todella törkeää.

Nykymerkonomit ovat niitä pöhköjä, jotka lukevat amiksessa. Kauppaopistosta valmistuneet merkonomit olivat paljon tasokkaampia. Varsinkin yo-merkonomit.

Vierailija
20/30 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä kauppaopistossa psyykattiin meitä koko ajan, miten meistä tulee hienoja pomoja yms. Ei todellakaan tullut. Suurin osa vaihtoi alaa, meni surkeaan rutiinitoimistotyöhön tai suoraan kortistoon. Luuleeko joku tosiaan, että nyt, kun nimike on eri, näille jostain ihmeestä löytyy niitä hienoja pomon paikkoja. Ihan sama tutkinto on yo-merkonomi ja tradenomi käytännössä. Itse ärsyynnyin ja luin itseni diplomi-insinööriksi.

tradenomiliitto ajaa ylempien toimihenkilöiden työehtosopimuksia. Suurin osa tuntemistani tradenomeista on tavallisia toimihenkilöitä ja toimistotyöntekijöitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän