Erotako kirkosta vai ei? OV
Tätä olen jo jonkun aikaa pähkäillyt. Mitkä on ne syyt jotta haluaisi kymmenyksensä maksaa kirkolle joka kuukausi?
Jeesukseen uskon historiallisena henkilönä, ylösnousu on mielestäni huuhaata. Jumalan olemassaolosta en ole varma. Kirkkoon instituutiona usko on mennyt jo aikaa sitten, en tiedä onko saanut aikaan enemmän pahaa kuin hyvää. Jostain syystä "uskovaiset" ja kirkon työntekijät (poikkeuksia toivottavasti löytyy) ovat usein niitä suvaitsemattomampia eivätkä mielestäni alkuunkaan toteuta lähimmäisenrakkautta (esim. homokeskustelut ym). Ihan pahan olon sai aikaan Vatikaanissa olevat järjettömät aarteet, niidenkiin realisoinnilla saataisiin autettua huikeaa määrää ihmisiä, eli ainakin joitakin kirkkokuntia vaivaava ahneus inhottaa.
Sitten puolesta, jos vähävaraisia autetaan niin se on aina plussaa. Diakoniatyö tekee paljon hyviä asioita. Sitten en juuri muuta plussaa keksikään...keksiikö joku muu?
Joten voisinhan minä sen summan mikä kirkolle menee vuosittain lahjoittaa johonkin muuhunkin hyväntekeväisyyteen. Onko enää oikeasti hyviä syitä pysyä kirkossa jos on tällainen puolipakana?
Kommentit (6)
Itse olen ajatellut asian siten, että jos pystyy lausumaan uskontunnustuksen valehtelematta, kannattaa kuulua kirkkoon. Muussa tapauksessa se olisi tekopyhää.
että paljon rahaa hukkuu myös rakennusten ym. ylläpitoon, kuten sen korkea-arvoisen papin merenranta työsuhdeasuntoon Helsingissä ymv.
Jos haluaa auttaa, niin kannattaa ennemmin tehdä niin että maksaa ne "kymmenyksensä" suoraan jollekin hyväntekeväisyys yhdistykselle. Tai osallistuu itse niiden toimintaan, esim. alkaa ystäväksi yksinäiselle vanhukselle, tukiperheeksi yh-äidin lapselle, tai antaa ammattitaitoaan jos esim. kampaaja menee kerran kuussa leikkaamaan vähävaraisten hiuksia tmv. Tai sitten voi lahjoittaa ihan rahaa yhdistykselle. Nyt kaivataan esim. lämpimiä rukkasia joita voidaan jakaa Suomen kodittomille koska kaduilla on kylmä, "kymmenyksillä" voisi ostaa vaikka muovikassillisen lämpimiä käsineitä ja viedä ne kodittomia auttavalla yhdistykselle.
Kirkollisverosta aika minimaalinen prosentti menee vähäosaisten auttamiseen. Sen tuen voi antaa muitakin reittejä paljon suoremmin, siten summasta menee suurempi osa oikeasti auttamiseen eikä byrokratiaan.
Päätöksesi on kuitenkin oma. Monet pysyvät kirkossa kirkkohäiden ym. pinnallisen takia.
eikä se tee ihmisestä rakkaudetonta. Ja mikä on ylipäätään oikeaa suvaitsevaisuutta tai suvaitsemattomuutta? Kaikilla on siitä omat käsityksensä eikä niitä millään saa sovitettua yhteen kaikkien ihmisten kanssa. Eli ajattelipa niin tai näin niin aina on suvaitsematon jotakin ihmistä kohtaan. Mutta en näe mitään syytä kuulua kirkkoon tai olla kuulumatta siihen, se ei ole edes uskon kannalta ratkaisevaa. Kirkko käsitettä ei edes löydy raamatusta, vaan siellä on seurakunta, joka on täysin eriasia kuin kirkko instituutio. Useimmat tuntemani kristityt eivät kuulu kirkkoon tai välttämättä edes mihinkään tiettyyn seurakuntaan.
Hänelle on tärkeintä ihminen itse. Jokainen ihminen on yhtä rakas Jumalalle, olipa sitten kyseessä hetero tai homo, köyhä tai rikas, rosvo tai rehellinen. Jumala on itse ristillä poikansa Jeesuksen kautta sovittanut jokaikisen ihmisen synnit, joten olemme vapaita taakastamme jos vain sen itse oivallamme ja uskomme Isän Jumalan hyvyyteen sekä kaikkivoipaisuuteen.
joku uskoo jumalaan ja toinen joulupukkiin, yhtä "todellisia" molemmat. Rahaa ainakin säästyy!!!! Rukouksilla ei kaupasta ruokaa saa, mutta säästyneillä rahoilla kyllä ! Kongretiaa..(yhdessä lehdessä joku ilmoittelee että rukoilee kun on vaikeeta sun puolesta..no kuinkahan monta laskua silleen saanut maksettua?? Tuskin montaa)