Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka pieniä lapsia viette rinteeseen?

Vierailija
17.01.2012 |

Miten onnistutte hississä ja ovatko lapsenne hiihtokoulussa, vai opetatteko ite?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka joutui rinteeseen ja joutuu edelleen säännöllisesti, täytettyään juuri 2 vuotta marraskuun puolivälissä.

Tämä on yksi niistä monista syistä, jonka takia pidän Martinaa sairaana ihmisenä.

Vierailija
2/17 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

neljästä kolme ovat aloittaneet 2 tai 3 vuotiaana. On kyllä raskasta ankkurissa, mutta lapset tykkää. Ei sitä tarvitse montaa laskua laskea, että sen ikäiset ovat tyytyväisiä. Muistelen, että rinnemaksua ei ole tarvinnut maksaa, suksetkin olen pariin kertaan saanut kokeiluun, vain kypärästä ovat ottaneet vuokran. Nyt nuorimmainen 2v ei välttämättä vielä tänä talvena pääse. Opettelee toistaiseksi luistelemista ja tykkää, mutta ei tykkää murtsikoista, niin rinnekään ei kuulosta oikealta paikalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hississä aikuisen kanssa ja itse opetimme, tai mies opetti samalla minua ja lapsia! Käymme kylläkin tosi harvoin rinteessä, lähinnä lomalla kerran vuodessa viikko pohjoisessa.

Vierailija
4/17 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iän myötä oppivat hissin käytön. Sitä ennen menivät meidän vanhempien kanssa. Ei mitään hiihtokouluja vaan me opetimme. Olemme kovia laskettelijoita miehen kanssa.

Vierailija
5/17 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla niin kumarassa. Eli pitää pärjätä itsenäisesti.

Mutta 7-8 vuotiaana aloitti tuo isompi. Pienempi, nyt ekalla, kokeili ja epäonnistui niin monesti, että ei enää kokeile... ehkä vielä joku päivä...

Vierailija
6/17 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli 5 vuotta, kun lasketteli ekan kerran. Nuorempi oli tällöin 3 vuotias, vaati päästä myös. Kävivät hiihtokoulun.

Kolmonen oli arempi yksilö ja taisi laskea ensimäkensä vasta 8 vuotiaan. Nyt on 11 ja laskee hienosti isojakin mäkiä.

Vierailija
7/17 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-vuotiaana oli ekan kerran. Laskupäiviä kertyikin sitten jo kymmenkunta viime kaudelle. Meillä on käytössä opetusvaljaat, mitkä on tosi hyvät pienillä, jotka eivät osaa vielä hallita tarpeeksi vauhtia. Säästää myös aikuisen selkää ja lapsi oppii heti oikean laskutekniikan, monesti näkee näitä jalkojen välissä roikottajia (pikku laskija roikkuu sauvassa pylly pitkällä takana..). Isommissa rinteissä poika kulkee ehdottomasti vielä (nyt 4 v 4kk) valjaissa, ihan loivissa lastenrinteissä mutkittelee jo itse, toki aikuinen siinä lähellä mukana. Hissinousut sujuu hyvin, matto- ja sompahissillä menee itsekseen, jälkimmäisessä tietysti hissipojan/tytön avustaman.

Itse ollaan opetettu nyt vielä, mutta harkinnassa on pistää poika hiihtokouluun, jannu hieman vastutustelee ajatusta vielä.. ;) Toisaalta tuommoinen "vieras" ope voisi olla hyvä, kuuntelee neuvoja ehkä paremmin.. mene ja tiedä.

Niin niistä valjaista vielä, ne ovat ikään kuin pieni vyölaukku, joissa menee remmi haarojen välistä, pitkillä liinoilla sitten ohjataan (kuten ravihevosta, heh..). Ne liinat saa tungettua sinne vyölaukkuun hyvin hissinousujen yms ajaksi.

Vierailija
8/17 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokalta vaan yksi menee mäkeen. Muut eivät ole laskeneet mäestä eikä opettaja heitä kelpuuta rinteeseen silloin. Meidän lapsi ei ole laskenut mäestä.

Kaveri on käynyt laskemassa 3- vuotiaan lapsensa kanssa.

Me tyydytään vielä hiihtämään ja luistelemaan.

Vierailija
9/17 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kaikki 3 lasta opettanut. Ensin poikittain olevan sauvan kanssa niin, että lapsi pitää siitä kiinni, mutta jokainen on jo ekalla kerralla laskenut lasten rinteessä lopuksi itsenäisesti. Eka talvi lasketaan vain pienessä rinteessä, harjoitellaan kunnolla auraus, toisen laskettelijan väistö ja jarrutus. Sitten isompiin mäkiin, eskarilaisena ovat olleet sitten jo taitavia laskijoita.

Vierailija
10/17 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta. Murtsikkahiihto riittää ja sekin ikäänkuin pakkoa koulua varten. Sensijaan ihmettelen tuttuni innostusta rinteeseen. Lapsilla on ollut luunmurtumia milloin mistäkin liikunnasta tulleita ja nyt taas ovat menossa rinteeseen hiihtolomalla. Yksi riskilaji lisää. Miksi?

Vierailija
11/17 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset oli 8 ja 4 kun alotettiin. älä vie nelivuotiasta pienempää irrallaan rinteeseen. sen ikäinen ei osaa vielä varoa itseään tai varsinkaan muita, ovat tosi vaarallisia raketteja suihkiessaan. vaikka periaatteessa säännöissä pysyisikin, niin arviointikykyä ei ole ollenkaan ja itsesuojeluvaisto rämäpäisimmillä varsinkin ihan olematon. kolmivuotiaita olen nähnyt vanhempien jalkojen välissä laskemassa, hyvää harjoitusta. suksille opettaminen on helppoa: 1)auraa 2)kaadu jos et saa vauhtia kuriin 3)varo muita (tää onkin vaikein..). lautailijalle maksoin opettajan, kun siinä on tekniikka paljon vaikeampaa.

hissiin voi aluksi auttaa pienen ja hissitytöt/pojat ovat tätä varten siellä. jos ei ole lapsen kanssa liian painava, voi hissiin mennä alkuun yhdessä. muista teroittaa, että hississä ei leikitä:)

Vierailija
12/17 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli hyvä ikä aloittaa. Osasi jo hiihtää tavan suksilla.

Vierailija
13/17 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näkyi rinteen juurella monta huutavaa ikupotkuraivarit saanutta kolmevuotiasta, saattoi olla pari kuukautta allekin joku. (Osaan arvioida iän työnpuolesta hyvin) En ymmärrä mikä kiire on viedä noin pieniä, kun eivät tosiaan itse vielä hallitse menoa (kuten edelläoleva kirjoitti) ja väsähtävät näköjään helposti. Eikö voi pitää laskettelusta pari vuotta taukoa ja mennä vasta sitten koko perheen voimin mäkeen kun kaikilla on siihen ikää ja intoa.

Vierailija
14/17 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hississä (sompa tai ankkuri) lapsi kulkee aikuisen kanssa samassa, aikuisen edessä niin että lapsen sukset tekee latua aikuisen jalkojen välissä ja kumpikin pitää kii tangosta.

Rinteessä ensin lapsi aikuisen jalkojen välissä ja pitää kii aikuisen sauvasta joka poikittain lapsen edessä (ja siis aikuinenkin pitää kii ulompana lapsen käsistä) ja myöhemmin sitten vuokravaljailla, jossa lapsi saa laskea ite mut aikuinen voi hieman ohjata muutaman metrin päästä tai jarruttaa jos iskee hätätilanne

Vierailija
15/17 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen aloitti samana talvena kun täytti 4v. Homma alkoi heti sujua hyvin. Harjoittelurinnettä laskee yksin, osaa naruhissin ja nappulahissin käytön itsekseen (olemme toki mukana koko ajan). Isompia rinteitä laskee vanhempien jalkojen välissä tai vieressä poikittaisen sauvan takana. Kun väkeä rinteessä on vähän, on menty myös niin, että minä takaperin sauva edessäni poikittain ja lapsi perässä niin että pyrkii jarruttamaan niin paljon ettei tule kädet sauvaan kiinni. Hyvää aurausharjoitusta. Vaarantaju tällä lapsella on hyvä.

Nyt rinteeseen haluaa myös pienempi, täyttää vasta kolme. Kokeilemme miten lähtee sujumaan, jos ei onnistu niin paluu pulkkamäkeen sitten vaan.

Molemmat lapset ovat osanneet hiihtää ja luistella ennen rinteeseen lähtemistä.

Vierailija
16/17 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat lapset ovat tottuneet lasketteluun ensin rintarepussa n. 4 kk iästä lähtien. Omille suksille pääsivät heti, kun kävely sujuu mallikkaasti. Esikoinen nyt 3-vuotias, ja laskee itsenäisesti. Ankkurihississä menemme yhdessä, mutta narussa ja sompahississä osaa toimia itsenäisesti.

Itse olen hiihdonopettaja, enkä suosittele, että vanhemmat itsenäisesti opettavat lapsiaan laskettelun saloihin, elleivät omaa äärimmäisiä hermoja, ja auktoriteettiä omiin lapsukaisiinsa :-) Usein myös saattaa opettaa "vääriä" asioita, joista tulevaisuudessa lajin harrastamisen kannalta voi olla haitallista.

Vierailija
17/17 |
19.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

huolittu tunneille, oli kuulemma liian nuori.

Eli itse on opetettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä