Meillä on suorasähkölämmitys.
Päiväsähköä mennyt kuussa 895kWh ja yösähköä 1011kWh. Lasku on 234e.
Olen pph ja hoidossa on 4 lasta. Omia lapsia myös neljä, sähköä siis kuluu yötä päivää.
Neliöitä n.120.
Millaista kulutusta teillä muilla.
Kommentit (35)
Joulukuussa yösähköä 740 kVh ja päivä 1500 kVH , neliöitä alakerassa 80 ja ylhäällä samanverran. Yläkerrassa peruslämpö jotain 15 astetta. Alhaalla tehdas valmisteinen puuhella ja ylhäällä varaava takka jota tosiharvoin lämitetään.
siis suurempi kulutus päivä ja pienempi yö.
Maalämpö on paras ja alkuinvestointien jälkeen halvinkin.
Ihan varmaksi ei voi vielä sanoa, kun julkisuuteen tulee näitä kaivojensaastumisjuttuja. Pohjavesialueilla ei taida edes saada porata maalämpöpumpulle reikiä?
maalämpöputkille, mutta odottakass 30-50 vuotta niin ihmetellään maalämmituksessä käytettyjen putkien vuotamista ja rapautumista.
taloonsa suoran sähkölämmityksen???? Kauhea kuluerä ja epäekologista.
moni omakotitalo on rakennettu paljon aiemmin kuin maalämpö tuli muotiin.
Suora sähkölämmitys on halvin rakentaa. Muuten monilla ei olisi varaa pystyttää omakotitaloa. Tietysti siitä maksetaan jälkikäteen.
Suorasähkö on paitsi investointikustannuksiltaan edullisin myös koko elinkaaren ajalle laskettuna edullisin lämmitysmuoto. Ja elinkaarella tarkoitan yli 30 v, johon kaikissa muissa lämmitysmuodoissa tulee laskea 1 kpl täydellistä vesikiertojärjestelmän remonttia (ajaa asukkaat evakkoon) ja 2-3 itse lämmityslaitteen/järjestelmän korjausta/remonttia. Nuo kun jakaa vuosittaisiksi kustannuksiksi lisäten jatkuvan huollon, säädön, suodattimet, kalliimman vakuutusmaksun, yms., niin kyllä sähkölaskun lämmityksen osuus (n. 50%) jää alle tuon.
on paitsi edullisin myös huolettomin, toimivin ja luotettavin lämmitysmuoto. Ja ekologisesti kestävin, kun Suomessa sähkö tuotetaan suhteelisen puhtaasti ja siitä ei jää yhtä valtavaa kasaa romua ja laitteiden vamistuksen päästöjä ja jätteitä lapsillemme perinnöksi!
Nuo suorasähkön mollaajat ovat yleensä öljy-, klapi- ja määlämpövehkeiden omistajia, joiden täytyy jatkuvasti kädet rasvassa/ruvella "lämmittää" noilla härveleillä talojaan. Ja mollata suorasähköä, kun huomaavat tehneensä vikainvestoinnin.
Jo yksi aste nostaa tuntuvasti sähkölaskua.
sähkölämmitys ja ahkerasti käytetty varaava takka (puun vuosikulutus n. 6 kuutiota/350 e), neliöitä 160 + lämmin varasto 15 m2, neljä henkeä. Poistoilman lämmön talteenotto ja ilmalämpöpumppu.
Sähkön kulutuksessa mukana kaikki käytetty sähkö, ei pelkkä lämmitys. 1-vaihemittari, ei ei yö- ja päiväsähköä erikseen.
Kaikki eivät voi valita lämmitysmuotoaan.
No kyllä voi! Aina kun valitsee asunnon, valitsee lämmitysmuodon.
Mistä näitä idiootteja sikiää!?
on paitsi edullisin myös huolettomin, toimivin ja luotettavin lämmitysmuoto. Ja ekologisesti kestävin, kun Suomessa sähkö tuotetaan suhteelisen puhtaasti ja siitä ei jää yhtä valtavaa kasaa romua ja laitteiden vamistuksen päästöjä ja jätteitä lapsillemme perinnöksi! Nuo suorasähkön mollaajat ovat yleensä öljy-, klapi- ja määlämpövehkeiden omistajia, joiden täytyy jatkuvasti kädet rasvassa/ruvella "lämmittää" noilla härveleillä talojaan. Ja mollata suorasähköä, kun huomaavat tehneensä vikainvestoinnin.
No, mollaajista en tiedä, itse en heihin kuulu. Maalämpö kai nyt on täysin kiistatta se edullisin ja järkevin lämmitysmuoto vähänkään isompiin taloihin. Jos olen väärässä, niin vinkatkaa asiantuntijasta, jonka mielestä sähkö olisikin edullisempi? En ole asiantuntija, enkä ole laskenut, missä menee "ison" talon raja, mutta tuollaisiin 100-130 neliöisiin pieniin taloihin sähkö on varmasti järkevä vaihtoehto.
Itse olen "maalämpövehkeen" omistaja ja olen erinomaisen tyytyväinen "vehkeeseesni" enkä sitä ole todellakaan joutunut koskaan rassaamaan.
Suorasähkö on paitsi investointikustannuksiltaan edullisin myös koko elinkaaren ajalle laskettuna edullisin lämmitysmuoto. Ja elinkaarella tarkoitan yli 30 v, johon kaikissa muissa lämmitysmuodoissa tulee laskea 1 kpl täydellistä vesikiertojärjestelmän remonttia (ajaa asukkaat evakkoon) ja 2-3 itse lämmityslaitteen/järjestelmän korjausta/remonttia. Nuo kun jakaa vuosittaisiksi kustannuksiksi lisäten jatkuvan huollon, säädön, suodattimet, kalliimman vakuutusmaksun, yms., niin kyllä sähkölaskun lämmityksen osuus (n. 50%) jää alle tuon.
Mistä "vesikiertojärjestelmän remonteista" oikein puhut? Kerro lisää. Sama juttu lämmityslaitteen/järjestelmän korjaus/remontti? Mitä tarkoitat?
Etenkin maalämmön osalta olisi kiinnostava kuulla lisää, mitä tarkoitat. Itse olen luullut, että maalämmössä ainoastaan kompressorin joutuu vaihtamaan noin 15-20 vuoden välein. En ole ikinä kuullut, että maalämpöasukeille on varmasti evakko tulossa jo pian, mutta sinä valaisset lisää tästä asiasta...
Lämmitettäviä neliöitä n.115. 3 henkeä taloudessa. Vuosikulutus 17-18000 kwh. Laskut kovana talvena hiukan päälle 300e/kk ja kesällä 80-90e/kk.
Yösähköä n. 2/3 osaa ja päiväsähköä 1/3 osa.
Päiväsähköä mennyt kuussa 895kWh ja yösähköä 1011kWh. Lasku on 234e. Olen pph ja hoidossa on 4 lasta. Omia lapsia myös neljä, sähköä siis kuluu yötä päivää. Neliöitä n.120. Millaista kulutusta teillä muilla.
Meillä talo 230m2, olen myös pph. Sähköä menee 17 000-19 000kwh vuodessa. Lämmitellään takkaa ahkeraan ja teen ruuat puuhellalla. Leivinuunikin käytössä.
Maksetaan siis reaaliaikaisesti, siis se mitä kulutetaankin, ja joulukuussa meni muutamaa euroa vaille 500. Neliöitä on varmaan joku parisataa mut kuutioita sitäkin enemmän. Asutaan erittäin wanhassa talossa korkeilla huoneilla. Upeudesta joutuu pulittamaan =)