Hyvän parisuhteen elementtejä
Heippa.
Parisuhdekiemurat ovat varmaan lähes kaikille jollain tavalla tuttuja, elipä juuri nyt parisuhteessa tai ei.
Koottaisiinko ketjuun tähän vinkkejä/näkökulmia/metodeja joilla parisuhdetta voi hoitaa mahdollisimman hyvin?
Itseäni viehättä erään parisuhdekouluttajan "Neljä koota" :kiitos, kosketus, kuuntelu ja kävely.
(juttu tässähttp://www.vantaanlauri.fi/arkisto/2012/2012-01-12/teemat/satsaa-suhtee…)
Kiitos: muistetaan kiittää kumppania arjessa pienistäkin asioista
Kosketus: Parisuhteen erottaa muista ihmissuhteista fyysinen läheisyys. Muistanko hellyyden ja kosketanko toista hyväksyen?
Kuuntelu: tämä varmaan pätee kaikkiin ihmissuhteisiin, mutta erityisesti kumppaniin: kuuntelenko todella häntä, vai vain arvaanko hänen puolestaan mitä hän "taas" aikoo sanoa. Vai keskitynkö vain hänen puheenvuoronsa aikana siihen minkä repliikin aion itse sanoa seuraavaksi. Toteutuuko todellinen vuorovaikutus, jossa kuuntelu on a ja o
Kävely: rauhallinen ja stressitön aika kelata päivän tapahtumia ja höpötellä ehkä jonninjoutavia lujittaa parisuhdetta enemmän kuin esim. aika minkä kumpikin kökkii omalla koneellaan-
Lisätkää! Huomioita, kommentteja, kysymyksiä, vastauksia. Toteutuvatko 4 Koota teillä? Mikä niistä vaikein, mikä helpoin?
Meiju diakoni
Tikkurilan seurakunnasta
Kommentit (28)
Mutta toi kävely on kanssa hyvä. Mene käydään koko perheenä lasten kanssa kävelemässä (toinen esim. pyörällä tai toinen rattaissa) ja vaikka lapset mukana vie paljon huomiota, niin silti me vanhemmat ehditään samalla keskustella yllättävän paljon eri asioista.
mies ei koe sellaista tarvetta jutteluun kuin nainen.
mä en ensinnäkään ihan allekirjoita tuota, ei miehet nykyään ole noin stereotyyppisiä. Esimerkiksi diakoniatyössä hakeutuu moni mies ihan vaan hakemaan keskusteluapua elämäntilanteeseenssa (useimmiten nuoria/nuorehkoja, ehkä vanhempi polvi ei niin ole tottunut "avautumaan" vieraalle) oli sitten kyse parisuhdeasioista tai muista. MUTTA: olipa nyt mies tai nainen, joka ei niin keskustelijatyyppi ole, niin esimerkiksi kiitoksen sanominen ei paljoa vaadi, kävelylenkeillä voi olla suht vaitikin (jos se ei ole murjottamista) ja kosketus ei vaadi sanoja. Mutta mitä sä itse ehdottaisit tai miten hoidat itse parisuhdetta?
arki on aika työntäyteistä. Siinä sopimissa väleissä heitellään jäätäviä vitsejä :/. Eivät ehkä aukea ulkopuolisille.
Joku esittäytyy auktoriteetiksi ja naiset alkaa heti kiltisti totella. Naurettavaa!
Noista kosketus, kiitos ja kuuntelu on aika itsestäänselviä ilman että niihin tarvitsisi jotenkin satsata tai miettiä tai kelailla että kuuntelenko mä nyt ihan tosissani vai enkö mä nyt kuuntele, noin kirjoitettuna on todellakin aika lässynlässyn...
Kävely - juu ei kiitos.
Vapaus, luottamus, myös ihan omat ystävät, oma aika yksilöinä ja parina ilman lapsia silloin tällöin sekä tasa-arvoinen suhde esim. lasten hoidon ja kotoitöiden suhteen jotta molemmilla on suunnilleen saman verran vapaa-aikaa. Siinä meidän näkökulmia.
Koko tää kirjoitustyyli on ihan perseestä: "Minua viehättää"...
Voi että sentään ja hellanduudelis!
"parisuhteen erottaa muista ihmissuhteista fyysinen läheisyys. Muistanko hellyyden ja kosketanko toista hyväksyen?"
Eikö lapsen ja vanhemman suhteessa tuo ole vielä keskeisempää kuin parisuhteessa?
"parisuhteen erottaa muista ihmissuhteista fyysinen läheisyys. Muistanko hellyyden ja kosketanko toista hyväksyen?" Eikö lapsen ja vanhemman suhteessa tuo ole vielä keskeisempää kuin parisuhteessa?
parisuhde säilyy sen jälkeenkin - tai ainakin sen pitäisi.
vinkkejä?