Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajatuksia herättää suunnitelma lähteä Thaimaaseen 8kk vauvan kanssa?

12.11.2005 |

Olen erityisesti huolissani mahdollisesta (vähäisestäkin) malariariskistä, joka maaseutualueilla on. Aiomme siis käydä tuttuja tapaamassa maaseudulla, eli emme ole koko aikaa turistikohteissa.

Onko malarialääkitys vaarallinen vauvalle (tai itselle)?

Mistä löytyisi hyviä hyttysverkkoja vauvan ja imettäjän turvaksi öisin?

Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon?

(Olin tosi pitkään sitä mieltä, että emme uskalla lähteä ollenkaan, mutta eilen soittelin lääkärille, joka sanoi malariariskin olevan hyvin pieni ja lääkityksen olevan mahdollinen vauvallekin. Silti pelottaa ajatus siitä, että ENTÄ JOS!? En haluaisi turhaan asettaa vauvaa riskiin, mutta toisaalta tämä on once-in-a-lifetime -kutsu, jonka olemme saaneet...)

Pelotelkaa minut tosissaan, etten uskalla lähteä, tai valaiskaa uskoa matkan turvallisuuteen. En itse osaa olla varma päätöksestäni lähteä matkalle. :/

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
12.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi. Meidän perhe oli Thaimaassa, Hua Hinissa kaksi viikkoa tämän vuoden syyskuussa. Lähdimme reissuun samana päivänä, kun poikamme täytti 7kk. Itseänikin tietysti jännitti, että miten lennot sujuu, vaivaako kuumuus, aikaero jne.. Matka onnistui kuitenkin kaikin puolin loistavasti. Thaimaassa oli meneillään sadekausi, jolloin malariaa levittäviä hyttysiä esiintyy muuta vuotta runsaammin, mutta eivät ne meitä kyllä kiusanneet juuri lainkaan. Emme käyttäneet mitään myrkkyjä, mutta emme vierailleetkaan maaseudulla, jossa malaria yleisempää.

Minä kyllä rohkaisen lähtemään. Lomakohteessa oli paljon suomalaisia ja muita länsimaalaisia lapsia ja vauvoja. Täytyy vain asennoitua, että reissu tapahtuu täysin pikkuisen ehdoilla. Tietty lapset ovat erilaisia ja sinä tiedät omasi ja arvioit hänen tempperamenttinsa ja luonteensa lähteä reissuun.

Sadekauden aikaan lämpötila on kolmenkympin tietämissä ja taivas puolipilvinen. Kun aurinko sitten välillä porotti hetkittäin siniseltä taivaalta, oli se aika paahtavaa aikuisenkin mielestä. Mielestäni tuo sadekausi oli hyvä ajankohta reissulle. Lämpöä riitti ja väriä saatiin, vaikka taivaalla oli pilviä ja välillä oli sadekuuroja. Maaliskuun tietämistä alkaa kuuma ja kuiva jakso, jota sitten kestää syksyyn asti. En kyllä lähtisi vauvan kanssa tuona kuumimpana jaksona.

Jos päätätte lähteä, laitan tähän jotain huomioitavia vauvajuttuja.

-omat ruuat ja juomat mukaan

-vauvalla oltava suojaava vaatetus (siis pitkät housut ja pitkähihainen paita & hattu) päiväsaikaan, vaikka olisikin pilvistä. Meillä oli UV-vaatteet. Aika monilla oli. Netin kautta voi tilata, esim. www.meditex.fi

-ROCilla vauvojen aurinkorasvaa, jossa suojaus fysikaalista, ei kemikaaleja

-vaikka vaatteet ja rasvat, vauva pidettävä pääsääntöisesti varjossa

-nukkumisasentoon saatavat rattaat kätevät

-meillä oli mukana myös turvakaukalo. Oli tarvetta lentokentällä ja bussimatkoilla esim. lentokentältä hotellille

-mukaan suppoja, osmosalia, hydrokortisonia

-maitohappobakteereja kannattaa syödä jo viikko ennen matkaa ja koko matkan ajan

-vesihuikkia otettava usein

-babybasket kannattaa varata koneeseen, jos vauvanne vielä siihen mahtuu. Muussa tapauksessa turvakaukalo on välttämätön. Niin pitkällä lennolla tulee vauvan saada nukkua kunnolla.

-meidän hotellihuoneessa vedenkeitin, jonka avulla saatiin purkkiruuat lämmitettyä. Mukana oli pakastusrasia, jossa lämmitys tapahtui. Pesusieni ja astianpesuaine olivat myös kovassa käytössä.

-pyykkipulveriakin oli mukana, mutta Thaimaassa pesulapalvelut ovat tosi nopeita ja halpoja, joten pesetettiin vaatteet moneen kertaan.

-maissinaksut matkaan

-hotellin aamupalapöydästä poikamme söi ihania tuoreita hedelmiä

Se kyllä hämmästytti, miten ystävällisiä ja lapsirakkaita thaimaalaiset ovat. Loppuajasta se jo alkoi olla rasittavaakin.

Jos menette Hua Hiniin, kannaattaa majoittautua Hilton Hua Hin ¿hotelliin (aurinkomatkat).

Vierailija
2/11 |
12.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtui. meillä oli matkassa tavallinen vaunujen hyttysverkko, joka laitettiin ulkona tapahtuvien unien ajaksi. Yöllä ei ollut verkkoa. Mutta emme havainneet hyttysiäkään. Riippunee alueesta ja hotellista. Nii, ja hotellissa ois hyvä olla ilmastointi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
12.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on vika viesti. Meillä aikuisilla hepatiittirokotukset, ei malarialääkitystä. Neuvolasta ei kehotettu ryhtymään mihinkään lääkityksiin vauvan suhteen.

Vierailija
4/11 |
12.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 1, 2 ja 3. :)

Vierailija
5/11 |
13.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Malarialääkityksellä on aikuisillekin sivuvaikutuksia, joten epäilen, että sivuvaikutuksia on myös vauvojen versioissa. Mutta näistä kannattaa kysellä rokotustietokeskuksesta tai SPR:n lääkäreiltä, he tietävät asiasta parhaiten.

Thaimaan turistikohteisiin en näkisi mitään ongelmaa lähteä, mutta maaseudusta ottaisin tarkemmin selvää. Joissakin paikoissa on malariaa, ja lisäksi jos on erittäin alkeelliset olosuhteet maaseudulla, niin hygienian kanssa voi olla hankalaa.

Ja hieman asian vierestä, mutta tarvittaessa hepatiittirokotuksen voi antaa jo aivan vastasyntyneellekin. Mulla on 3,5 kk ikäinen vauva, joka on jo saanut 2 hepatiittirokotusta (rokotuksen ja vahvistuksen). Asumme Aasiassa, joten tämä on siksi tarpeen.

Malarialääkityksestä vielä sen verran, että olen asunut Aasiassa 3 vuotta (kaupungissa), ja jo ennen Aasiaan muuttoa sekä asumisen aikana matkustanut Filippiineillä, Indonesiassa, Kiinassa, Thaimaassa, Malesiassa, jne... kaupunkien lisäksi viidakoissa ja vuoristossa. En ole koskaan käyttänyt malarialääkitystä juuri sen haittavaikutusten vuoksi, ja lisäksi koska malarialääkkeet tehoavat vain osaan malarioista (ei estä kaikkia tyyppejä). Iltaisin suojaan ihoni vaatteilla ja tarvittaessa hyttysmyrkyillä, ja malariaa en ole saanut. Mutta malarian saamiseenhan riittää yksikin hyttynen, joten riski (vaikka pieni) on aina olemassa.

Entäpä, jos matkustaisitte vain alueella, jossa malariaa ei juurikaan ole?

Vierailija
6/11 |
13.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mullakaan ei vielä ole enempää kokemusta, nuo matkustelut on tehty ennen lapsen syntymää ja raskaana ollessani. Vauvani kanssa olen matkustanut vain tänne suurkaupunkiin, ja täällä ei ole hyttysongelmaa.

Vierailija
7/11 |
13.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion soitella tuonne SPR:n lääkäreille heti viikon alussa (kiitos vinkistä), rokotustietokeskuksessa eivät mielellään palvelleet yksityishenkilöä, vaan olisi pitänyt olla lääkäri...

Kunnon hyttysverkkoa olen minäkin ajatellut ehdottomasti illalla käyttää. Neitimmehän menee tavallisesti hyvin nukkumaan heti iltakuuden aikoihin, joten voisi hyvinkin olla suurimman osan pimeän ajasta jo verkolla suojattuna. Jostain muistaakseni saa sellaisia hyttysmyrkyillä käsiteltyjä verkkoja. (Tosin nukkumisen kanssahan saattaa aikaero vaikuttaa...)

Pienihän sen riskin pitäisi maaseudullakin olla, mutta silti kun se on " turha" riski, niin mietityttää. Kokeillaan kuitenkin sitä malarialääkitystä, jos se ei aiheuta oireita, niin syödään, onpahan sitten tehty kaikki mahdollinen.

Kiitos vinkeistänne!

Vierailija
8/11 |
13.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei vielä kokemusta, mutta ollaan lähdössä Tapaninpäivänä Etelä-Afrikkaan Johannesburgiin ja lähistölle silloin 3,5 kk:n vauvan kanssa. Johannesburgin liepeet ovat malaria-aluetta. Kyselin rokotuksista, malariasta yms. valehtematta ainakin kymmenestä eri paikasta ja yksiselitteistä tietoa oli hemmetin vaikea saada. Mutta... näin pienelle vauvalle ei ainakaan saatujen tietojen mukaan anneta mitään ylimääräisiä rokotuksia, neuvolarokotukset riittää. Malarialääkityksen voin itse ottaa, jos tarvetta, ei vaikuta imetykseen. Pojalle tartuntatautien lääkäri suositti ennemmin huolellista suojausta hyttysiltä verkoilla kuin lääkitystä. Malarialääkkeissä kun on ne sivuvaikutukset voivat olla aikuisellekin rankat. Mutta tosin, Brasilian viidakoissa kun matkasimme ja piti malarialääkkeitä syödä, sivuvaikutuksia ei muistaakseni ollut lainkaan. Ihmiskohtaista. Mutta en lapselleni kyllä haluaisi syöttää.

Itse päädyin siihen, että pahimmalla malariariskialueella (Kruegerin luonnonpuisto, riski todellinen, malarian laji vakava ja tartuntariski matkamme aikaan pahin) emme lapsen kanssa ole yhtään yötä (yöaikaan siis riski pahin), vaan palaamme kaupunkiin.

Osoitteesta www.ktl.fi jostain linkkien kautta löytyi tietoa, mistä malariahyttysverkkoja pystyi tilaamaan. Ne malariahyttysverkot oli käsitelty jollain erityisellä aineella (perit... jotain) ja maksoivat noin 50-60 euroa. Mutta niitä ilmeisesti saa malariariskialueen lentokentiltäkin, ei tosin varmaa tietoa Thaimaasta. Muutenkin käy ihmeessä katsomassa em. sivustolta vinkkejä matkantekoon terveyden kannalta, itse löysin tosi hyvin tietoa sieltä (matkalääkekaapista yms.).

Ihmeessä lähde vaan matkaan. Huolellisella valmistelulla saatte varmasti ihanan matkan! Kyselet vaan vielä varmistukset asiantuntijoilta lääkityksiin, rokotuksiin yms. Itse loppujen lopuksi sain tiedon, kun pakotin neuvolatädin ottamaan selvää. Neuvolatäti ohjasi lääkärille, joka otti yhteyttä tartuntatautien erikoislääkärille... Ongelmana kun oli, että kaikki sanoivat ettei noin pienen kanssa yleensä matkusteta ja kellään ei tietoa...

MugSkab:

Olen erityisesti huolissani mahdollisesta (vähäisestäkin) malariariskistä, joka maaseutualueilla on. Aiomme siis käydä tuttuja tapaamassa maaseudulla, eli emme ole koko aikaa turistikohteissa.

Onko malarialääkitys vaarallinen vauvalle (tai itselle)?

Mistä löytyisi hyviä hyttysverkkoja vauvan ja imettäjän turvaksi öisin?

Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon?

(Olin tosi pitkään sitä mieltä, että emme uskalla lähteä ollenkaan, mutta eilen soittelin lääkärille, joka sanoi malariariskin olevan hyvin pieni ja lääkityksen olevan mahdollinen vauvallekin. Silti pelottaa ajatus siitä, että ENTÄ JOS!? En haluaisi turhaan asettaa vauvaa riskiin, mutta toisaalta tämä on once-in-a-lifetime -kutsu, jonka olemme saaneet...)

Pelotelkaa minut tosissaan, etten uskalla lähteä, tai valaiskaa uskoa matkan turvallisuuteen. En itse osaa olla varma päätöksestäni lähteä matkalle. :/

Vierailija
9/11 |
13.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
10/11 |
13.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä siitä malariaverkosta:

" Katosta laskettavia, vuoteen yli levitettäviä hyttysverkkoja saa hyvinvarustetuista tavarataloista (noin 7-40 EUR/kpl) sekä kansainvälisiltä lentokentiltä. Toisin kuin esimerkiksi Afrikassa ja eräissä Euroopan maissa, Suomen markkinoilla ei toistaiseksi ole permetriiniä sisältäviä hyttyskarkotteita eikä permetriinillä käsiteltyjä vaatteita. Permetriinillä käsiteltyjä hyttysverkkoja tuo maahan FinnEstate Oy, puh. (09) 412 5917, faksi (09) 412 8650, sähköposti ruusamo@finnest.pp.fi. Hyttysverkkoja voi tilata postiennakolla hintaan 50 EUR/yhden hengen vuode ja 60 EUR/parivuode. Verkkojen jatkokäsittelyyn permetriinillä soveltuu Bio Kill® -valmiste (10 EUR/pullo), jota myös voi tiedustella FinnEstate Oy:stä. Käyttämättä jäänyt permetriini käsitellään ongelmajätteenä. Suurin osa Suomessa myytävistä iholle levitettävistä hyttyskarkotteista sisältää dietyylitoluamidia, joka on tehokasta myös malariahyttysiä vastaan. Sitä ei kuitenkaan suositella alle 3-vuotiaille lapsille."

Vierailija
11/11 |
13.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen muuttanut vanhempieni mukana Keniaan kun olen ollut 3,5kk, sieltä Libyaan 2 vuotiaana ja sieltä taasen Vietnamiin 5 vuotiaana.

Tietysti rokotuksista kannattaa pitää huolta, mutta me esimerkiksi ollaan todennäköisesti muuttamassa ensi keväänä Kiinaan mieheni työkomennuksen takia ja tällöin poikamme on vajaan vuoden ikäinen, enkä ole lainkaa huolissani.