Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka pienen SAA laittaa päiväkotiin?

Vierailija
16.01.2012 |

Onko olemassa joku raja? Olen miettinyt tätä ennenkin, tuli taas mieleen kun täällä on päiväkotikeskusteluja. Itsellä lapsi 1v ja hoitoon menossa varmaan noin 2v. Yksivuotiaskin tuntuu niin pieneltä hoitoon laitettavaksi..

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miettinytkin, mutta kun mikään vaihtoehto ei ole hyvä. Tarkoitus olisi vielä hankkia toinen lapsi ja jos nyt lykkään vielä vuodella tuota koulun aloitusta (ja enempää kun en voi sitten edes lykätä) ja sen jälkeen käyn koulun, sitten vaikka olisin vain vuoden töissä ja uutta yritystä niin olen jo 35-vuotias, jolloin lapsen saanti jo paljon vaikeampaa varsinkin kun suvussa vaihdevuodet alkaneet n. 45-vuotiaina. ja kylläpä tuo työelämän aloittaminenkin venyy melko pitkäksi tällä kaavalla. Noista sijaisuuksista tuskin ihan hirveää eläkettä on kertynyt....

Mene vaan opiskelemaan, onhan se lapsenkin kannallta tärkeää että äidillä on ammatti. Minäkin vein vuoden vanhan sillä ajatuksella, että jos saan joskus vielä toisen niin ei tule ihan järkyttävän suurta aukkoa uraan. Parhaan kompromissin hakemisesta tässä on kysymys. Lapsemme siis käy päiväkodissa 3 pvä/ vko, päivän pituus 6 tuntia.

Vierailija
22/38 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollenkaan vapaita ja jos äitiysloman on aloittanut paljon ennen syntymää, lapsi on nuorempi kuin se normi-8-kuinen tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin on hankala saada paikkaa. Se, koska HALUAA, on eri asia. Kasva aikuiseksi ja tee päätökset itse. Kypsymätöntä tulla kysymään muilta mielipidettä, milloin saat laittaa lapsesi päiväkotiin.

Itse en ainakaan keneltäkään lupia kysellyt, milloin menen töihin ja milloin lapset menee päiväkotiin.

Onko olemassa joku raja? Olen miettinyt tätä ennenkin, tuli taas mieleen kun täällä on päiväkotikeskusteluja. Itsellä lapsi 1v ja hoitoon menossa varmaan noin 2v. Yksivuotiaskin tuntuu niin pieneltä hoitoon laitettavaksi..

Mikäs vastaus tuo nyt oli? Uteliaisuuttani kysyin kuinka pienen voi päiväkotiin laittaa, en ole todellakaan laittamassa omaani vielä hoitoon. Ja kuten ei varmaan moni muukaan, en myöskään minä muilta lupia siihen kysele. Herääs nyt. Jos yritit provota, onnistuit.

Vierailija
24/38 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä hoitovapaa on valinnainen ja sen voi ottaa vaikka osittaisena jos tahtoo vähän töissä käydä.

Eikä kenenkään tartte lupia kysellä puolin tai toisin: itse olen 2 lasta neljästä laittanut hoitoon 9 kk ikäisenä ja ihan hyvin tykkäsivät siellä olla.

Nyt olen kotona kunnes lapsilauman pienimmät (hoitoon menevät) on 9 kk, 3- vuotta ja 4,5- vuotta.

Vierailija
25/38 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tehdä lapsia, jos ei halua viettää niiden kanssa aikaa? En voi ymmärtää.

Ja turha selitellä taloudellisesta puolesta, lapsiperheitä kyllä tuetaan niin, että pärjää. Mikä vika on hetki elää niin, että vaan pärjää - ei tienaa hullun lailla. Hienot talot ja kodit, mutta kukaan ei vietä siellä aikaa. Ei ainakaan sotkevat, meluisat lapset.

Vierailija
26/38 |
13.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha aihe, mutta tosiasia on sekin että kaikkia lapsiperheitä ei tueta. Väliinputoajia on muitakin kuin eräs julkisuudessa ollut homoisä. Silloin ei ole vaihtoehtoja jos omat vapaat on käytetty kun lapsi on 6 kk ja sitten ollaan vielä 3 kk palkattomana että kunnallinen pk ottaa lapsen päiväkotiin. Paitsi jäädä työttömäksi ja alkaa nostaa sosiaalitukia.

Toisena on kahden yrittäjän taloudet. Ei tarvitse mennä enää ollenkaan töihin jos on kovin pitkään pois.

Vierailija
27/38 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä muuallakin maailmassa lapset / vauvat menevät hoitoon jo todella pieninä ja arki silti toimii ! Esim englanti, Irlanti ja vaikkapa kaikki Aasian maat missä ei juuri ole tällaisia vanhempain vapaita. Suomessa on vain hyvä systeemi ja vanhemmat ovat erittäin etuoikeutetusta asemassa! Tällaiset kommentit että "miksi lapsia tehdään jos niiden kanssa ei aikaa vietä" on älyttömiä, tai että kyllä lapsiperheitä tuetaan, sekään ei ole aina totta esimerkiksi työttömät jotka ovat karenssissa ja äiti saa vain pientä vanhempainrahaa,, ei siinä kovin kivasti mene toimeentulotuella. Joten jokainen omalla tavallaan minkä kokee omalle perheelleen parhaaksi !

Vierailija
28/38 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on laitettu 2 kk perhepäivähoitoon ja ystävä 2 kk vanhana päiväkotiin, joka oli silloin (lasten)tarha ja alle vuoden ikäisten puolta kutsuttiin seimeksi, ainakin joissain päiväkodeissa. Nykyään eletään vähän inhimillisempiä aikoja, kuin 70-luvun alussa. 

Vierailija
29/38 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euroopankin mittakaavassa Suomen 3 vuoden tuettu äitiysloma on aivan käsittämättömän pitkä. Ei tällaista ole missään.

Normaali 1,5-2 -vuotias on todellakin valmis päiväkotiin. Ja jos haluaa mennä aikaisemmin töihin, pph tai hoitaja kotiin on hyvä ratkaisu.

Sitä en tosin tajua, että 2-vuotias laitetaan päiväkotiin, sillä pikkusisarus syntyy.

Vierailija
30/38 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin PK.ssa töissä,nuorin lapsi oli 8kk. Osasi istua ja jotenkuten kontata,ei puhunut,ihan vauva vielä.

Vierailija
31/38 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä muuallakin maailmassa lapset / vauvat menevät hoitoon jo todella pieninä ja arki silti toimii ! Esim englanti, Irlanti ja vaikkapa kaikki Aasian maat missä ei juuri ole tällaisia vanhempain vapaita. Suomessa on vain hyvä systeemi ja vanhemmat ovat erittäin etuoikeutetusta asemassa! Tällaiset kommentit että "miksi lapsia tehdään jos niiden kanssa ei aikaa vietä" on älyttömiä, tai että kyllä lapsiperheitä tuetaan, sekään ei ole aina totta esimerkiksi työttömät jotka ovat karenssissa ja äiti saa vain pientä vanhempainrahaa,, ei siinä kovin kivasti mene toimeentulotuella. Joten jokainen omalla tavallaan minkä kokee omalle perheelleen parhaaksi !

Ihan off-topicina että työttömyyspäiväraha on kyllä pienempi kuin vanhempainraha+toimeentulotuki.

Vierailija
32/38 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiolepakkolisääntyä kirjoitti:

Ja turha selitellä taloudellisesta puolesta, lapsiperheitä kyllä tuetaan niin, että pärjää. Mikä vika on hetki elää niin, että vaan pärjää - ei tienaa hullun lailla. Hienot talot ja kodit, mutta kukaan ei vietä siellä aikaa. Ei ainakaan sotkevat, meluisat lapset.

Mites, ymmärtääkö neiti täydellinen edes terveydellistä puolta? Esimerkiksi sitä, että raskausaikana leskeksi jäänyt äiti laittaa puolivuotiaan hoitoon voidakseen olla mukana viisivuotiaan esikoisensa syöpähoidoissa?

Vierailija
33/38 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Euroopankin mittakaavassa Suomen 3 vuoden tuettu äitiysloma on aivan käsittämättömän pitkä. Ei tällaista ole missään.

Normaali 1,5-2 -vuotias on todellakin valmis päiväkotiin. Ja jos haluaa mennä aikaisemmin töihin, pph tai hoitaja kotiin on hyvä ratkaisu.

Sitä en tosin tajua, että 2-vuotias laitetaan päiväkotiin, sillä pikkusisarus syntyy.

Ei Suomessa mitään kolmen vuoden tuettua äitiyslomaa ole.

Vierailija
34/38 |
28.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuettua, ellei ole yh. Saa 65e/kk kotihoidon tukea alle kolmevuotiaasta. Penniäkään ei saa kotihoidontukea vaikka olisi kotihoidossa jos syntyy toinen lapsi josta maksetaan äitiysloma-ajanpalkkaa tai vanhempainpäivärahaa. Jos olisin 1 lapsen yh ja vuokra olisi edi. 750e. Saisin sossusta verottomana 1300 josta maksaisin vuokrat ja kulutm hieman eri kuin ei yh n 1 lapsen tuki 341e/ kk miinu verot 25% ellet vie muutosverokorttia ja sekin 17% koska kotihoidontukea verotetaan kovemmin kuin palkkatuloa..

Vierailija
35/38 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 2 kuukautta kun päiväkoti alkoi vaan siitä on jo yli 50 vuotta. Moni muu oli samassa tilanteessa on kerrottu. Kuulemma osasin tehdä selväksi ettei ollut mieluinen järjestely. Silloin tämä oli kuitenkin aivan tavallista. Vanhemmille tehtiin kyllä selväksi että minulle päiväkoti oli huono järjestely vaan silloin äidillä ei ollut taloudellisia mahdollisuuksia jäädä hoitamaan minua kotiin.

Vierailija
36/38 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeenkin voisi tulla Italian malli, kerran meidän rahatkin on sinne menossa. Italiassa lasta voi hoitaa kolmevuotiaaksi asti kotona ansiosidonnaisella. Mielestäni alle vuoden ikäinen on aivan liian pieni olemaan erossa vanhemmista. Aikaisintaan 2v voisi mennä hoitoon. 

Vierailija
37/38 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eiolepakkolisääntyä kirjoitti:

Mites, ymmärtääkö neiti täydellinen edes terveydellistä puolta? Esimerkiksi sitä, että raskausaikana leskeksi jäänyt äiti laittaa puolivuotiaan hoitoon voidakseen olla mukana viisivuotiaan esikoisensa syöpähoidoissa?

Ei kaikki ymmärrä, että elämään mahtuu monia sävyjä. Ehkä jotkut luulevat että äidit haluavat vain ”istua lattea juomassa” ja se äitiys on Niin Helppoa... ja siitä pitäisi tehdä vähän vaikeampaa. Eivät huomaa, että ovatkin itse se, joka elää varsin pehmeässä pumpulissa?

Vierailija
38/38 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin laittamaan 9 kuisena kun piti palata töihin.