Osaisikohan kukaan auttaa, olen pian romahtamispisteessä ja lapsista pitäisi jaksaa huolehtia.
Olen 22v kahden lapsen äiti. Nuorempi on nyt reilu 2kk vanha ja imetän häntä.
Kuukauden sisällä minulle on tullut outoja oireita; nivelsärkyä, kaksi virtsatietulehdusta, päänsärkyä ja neljä päivää sitten alkoi oksentelu. Röyhtäilen myös täysin hallitsemattomasti ja haju on kuvottava, kuin kananmuna. Viime yönä alkoi mahan "kurniminen", suolisto siis kuplii koko ajan ja pitää kamalaa mekkalaa.
Olen netistä etsiskellyt tietoa ja lukemani perusteella vatsahapponi ovat sekaisin eikä vatsani sulata proteiineja (tästä johtuen ruoka "mätänee" sulamisen sijaan ja röyhtäyksen haisevat rikkivedyltä). Etsiskelin myös apteekin verkkosivuilta jotain lääkettä vaivaan, mutta esim. Elivon kapselit joiden pitäisi auttaa valkuaisen ja rasvan pilkkomisessa, on kielletty imetysaikana.
Alan olla todella väsynyt kun kaikki mitä syön, tulee ylös ja sekin mitä kehoni saa irti, menee lähinnä vauvalle maidon mukana. Sängystä nouseminenkin alkaa olla aikamoinen ponnistus noin fyysisesti. Itkin viime yön vessan lattialla, luojan kiitos vauva nukkui heräämättä kertaakaan ja taaperokin nukkuu toistaiseksi.
Pitkä ja polveileva juttu, mutta en usko saavani lääkäriltä tälle päivälle aikaa (täälläpäin lääkärille saa ajan samalle päivälle - jos ei saa, käsketään soittamaan seuraavana päivänä uudestaan, hurraa.) joten ajattelin josko palstalta löytyisi joku asiaa tunteva tai samasta kärsivä/kärsinyt joka voisi auttaa.
Kiitos jos jaksoit lukea, toivottavasti joku nyt osaisi neuvoa - olisi ihanaa jaksaa taas eikä vain lojua sängynpohjalla ja murehtia. Tästä kun en kärsi vain minä vaan tämä vaikuttaa myös taaperoon ja imetyksen kautta vauvaan. Eihän multa kohta enää irtoa maitoakaan, jos se nytkään on kovin ravinnerikasta oksentelun takia. :(
Kommentit (35)
Sinulla on nyt edessä todellinen itsensä löytäminen eli kun saat opiskella ravintojutut ja löytää itsestäsi aivan uusia puolia. Nopea diagnoosi voisi olla IBS tai Crohnin tauti. Ensimmäiseksi itse lopettaisin välittömästi vilja-, maito-, ja lihatuotteiden syönnin. Varsinkin kun imetät niin ei kannata ottaa riskejä joten pidä nyt ainakin pari päivää taukoa noista ja keskity vihanneksiin ja hedelmiin. Näet miten olosi muuttuu. Viljatuotteet aiheuttavat keliaakikoille sekä Crohnin taudista kärsiville hyvinkin pahoja oireita ne aiheuttavat myös hyvin paljon kaikenlaisia vaivoja ilman että ihmiset edes tajuavat näiden johtuvan viljatuotteista. Lisäksi en keksi yhtäkään syytä miksi esim. vaaleita viljatuotteita pitäisi syödä, ainakaan ravinnolliselta kannalta, menee samaan kategoriaan kuin karkki, psyykkistä mielihyvää mutta tekee elimistölle ja hyvinvoinnille paljon hallaa pitkällä juoksulla. Maitotuotteet aiheuttavat monelle astma ja muita allergiaoireita sekä lisäävät limaneritystä ja tukkoisuutta hengitysteihin. Lihatuotteita syödään proteiinin saannin vuoksi mutta sisältävät suhteellisen vähän proteiinia ja niitä pitää syödä aika paljon. Lihatuotteet imeytyvät suhteellisen hyvin mutta ovat äärettömän raskaita ruuansulatukselle, raskaan liha-aterian jälkeen elimistö kuormittuu jopa 8 tunniksi joka laskee aina immuniteettia. Nykypäivänä kun lihatuotteita syödään lähes joka aterialla kun optimaalinen tilanne lihansyöjälle olisi luultavasti joitakin kertoja viikossa. Erittäin tärkeä: Paula Heinonen on henkilö joka tietää kokemuksen kautta miten paljon pelkällä ravinnolla voi saada aikaan, voit tutustua hänen sivuihinsa <a href="<a href="http://www.prohealth.fi/" alt="http://www.prohealth.fi/">http://www.prohealth.fi/</a>" alt="<a href="http://www.prohealth.fi/" alt="http://www.prohealth.fi/">http://www.prohealth.fi/</a>"><a href="http://www.prohealth.fi/</a>" alt="http://www.prohealth.fi/</a>">http://www.prohealth.fi/</a></a> ja hänellä on loistava kirja jolla pääsee alkuun (Vihdoinkin hyvä olo). Lisäksi sinun on hyvä käydä ruoka-aine allergiatesteissä ja älä missään nimessä tee ainoastaan prick testejä iholta vaan myös viivästetyn reaktion testi eli IgG sekä IgG. Itse en ollut allerginen välittömän reaktion testissä mutta viivästetty testi sitten toi totuuden esille ja ruoka-aineita oli aikamoinen määrä. Tuota viivästettyyn testiin en edes päässyt pyynnöstä vaan tein sen omakustannuksena yksityisen kautta. Tämä kertoo jo kuinka huonosti lääkärit tietävät ravinnon vaikutuksista terveyteen. Suoliston hyvinvointi on tärkein yksittäinen tekijä joka vaikuttaa ihmisen immuniteettiin joten ravinnon merkitys on erittäin suuri levon ja liikunnan lisäksi. Toivottavasti tästä oli apua, kerron nämä siis omien kokemusten mukaan, itsellä ei kerennyt suoli mennä noin huonoon kuntoon mutta nyt jos aloitat opiskelun niin kerkeät hyvin paranemaan! Tsemppiä ja kysy lisää jos haluat. ps. muista että useat lääkkeet auttavat oireisiin mutta eivät paranna. Jos lääkkeillä hillitään oireita pitkiä aikoja ja jatketaan esim. oireita aiheuttavien ruoka-aineiden syöntiä niin tulos voi olla hyvinkin vakava.
ei ole osoitettu olevan vaikutusta tautiin. Lue ap kriittisesti nuo ankeaa ruokavaliota suosittavat suositukset. Niitä tarjotaan netissä jos jonkinlaisia, ja jos kaikkia kuuntelet, ruokavaliosi supistuisi äärimmilleen. Ja sitäpaitsi, sinulla ei ole diagnosoitu suolistosairautta. Mene ensin lääkäriin ja anna lääkärin tutkia vaivasi.
ja tuskin missään tutkimuksessa tätä tullaan virallisesti toteamaankaan koska kyseisten tautien hoito on bisnestä. Lääkkeillä (erittäin kalliita muuten) hoidetaan oireita ei itse tautia.
On kuitenkin lukuisia tapauksia jotka ovat kipujen takia ollut pakotettuja etsimään vaihtoehtoisia hoitoja ja ruokavalion muutoksella on ollut selvää vaikutusta. Olen itse mm. jutellut crohnin tautia sairastavan kanssa ja hän on kertonut että se mitä syöt vaikuttaa valtavasti oireisiin.
Lääkärin diagnoosi ja jatkotutkimukset ovat erittäin tärkeitä mutta pidä myös oma maalaisjärki mukana ja tutki vaihtoehtoja. Monesti näiden potilaiden suolta joudutaan leikkaamaan ajan myötä kun tauti pahenee kun taas välttämällä sitä aiheuttavia ruoka-aineita suolisto pääsee paranemaan.
Muista pitää ohjektiivisuus. Netissä monet suosittelevat sitä sun tätä ja moni myös luokittelee monet asiat humpuukiksi ilman minkäänlaista omakohtaista kokemusta asiasta.
Olen mm. itse ollut pitkällä sairaslomalla juuri totaalisen väärän ruokavalion takia ja lääkärit eivät edes lähteneet tutkimaan asiaa ravinnon kannalta. Tulet huomaamaan sen itsekin ja ennenkuin huomaatkaan juokset apteekissa hakemassa pilleriä jos toista ja lääkärit sanovat että voit aivan hyvin jatkaa pizza, pasta ja lisäaine eines ruualla. Lääkkeillä pystyt hillitsemään taustalla muhevan taudin aika pitkään mutta itsestään se ei parane ilman suuria muutoksia ruokavaliossa ja varsinkaan lääkkeillä joita joudut syömään esim. crohnin taudin diagnoosin jälkeen lopunelämää.
IBS on myös siitä mielenkiintoinen että kun mitään vikaa ei löydetä tähystyksellä tms. niin sitten voidaan heittää tuommoinen diagnoosi ja sen jälkeen oletkin aika omillaan.
Tämä ei ole uskon asia vaan jokainen ihminen on yksilö. KOKEILE eri juttuja ja mitkä vaikuttaa oloon parantavasti jatkotestaa ja mitkä pahentaa niin vältä.
Se joka puhuu "ankeista ruokavalioista" on hyvin luultavasti diabetestä sairastava sokeriaddikti joka piikittää insuliinia minkä kerkeää kun on vain pakko vetää mässyä. Järki käteen siis, nyt on aika ottaa elämästä kiinni ja alkaa elää sitä eikä elää syömisen kautta. Elimistösi kertoo nyt että jotain on pahasti vialla ja on aika tehdä muutos ja opetella uudet jutut millä saat hyvinvointia.
todella laihoilla synnyttäneillä voi jäädä päälle vitamiinien yms.imeytymishäiriö.Sun hormonit voi olla myös ihan sekaisin,myös kilpirauhanen.Sitä crohnin tautia joka voi tosiaan puhjeta aikuisena ilman näkyvää syytä löytyy järestäen "liian" laihoilta naisilta.
Onkohan tommoset hormonihäiriöt tai imeytymisongelmat itse hoidettavissa vai tarviiko siihen lääkkeitä? Jotenkin kuulostaisi niin osuvalta kun kaikki ajoittuu nyt tähän synnytyksen jälkeiseen ja imetysaikaan.
eikä antaa kenenkään palsta"tohtorin" tehdä diagnoosia.
-ohis
todella laihoilla synnyttäneillä voi jäädä päälle vitamiinien yms.imeytymishäiriö.Sun hormonit voi olla myös ihan sekaisin,myös kilpirauhanen.Sitä crohnin tautia joka voi tosiaan puhjeta aikuisena ilman näkyvää syytä löytyy järestäen "liian" laihoilta naisilta.
Onkohan tommoset hormonihäiriöt tai imeytymisongelmat itse hoidettavissa vai tarviiko siihen lääkkeitä? Jotenkin kuulostaisi niin osuvalta kun kaikki ajoittuu nyt tähän synnytyksen jälkeiseen ja imetysaikaan.
Vaan nimenomaan vitamiineja. Kun käyt tutkimuksissa niin selviää mitä puutoksia on ja siten voidaan niiden paikkaus aloittaa.
Itse sain mm. B12 vitamiinia suoraan piikistä ensiavuksi koska söin lihaa kuin leijona mutta kun ei se imeytynyt suoliston kautta kun oli niin heikossa hapessa. Lisäksi jouduin hevoskuurille useamman vitaminiin ja hivenaineen osalta.
Tyypillisiä puutoksia ovat suomalaisille: D-vitamiini, B12 sekä muut B-vitamiinit ja hivenaineista mm. sinkki ja seleeni.
Tuosta on jo useampi vuosi ja nyt olo alkaa olemaan todella hyvä mutta joudun välttelemään silti kyseisiä tuotteita mistä puhuin aiemmin. Puhtaan kasvisruokavalion noudattaminen vaatii erittäin syvää perehtymistä ja väärin noudatettuna aiheuttaa yhtä paljon puutoksia ja sairauksia kuin mikä muukin sekaruokavalio pitkällä tähtäimellä. Siksi suosittelen kaikille perehtymään ravitsemukseen erittäin syvällisesti näin saa omasta kropasta aivan erilailla irti ja pystyy nauttimaan elämästä paremmin, itse en ole kärsinyt flunssista ollenkaan ruokavalion muutoksen jälkeen, siis useampaan vuoteen, olen erittäin huono asiakas lääketehtaille!
eikä antaa kenenkään palsta"tohtorin" tehdä diagnoosia.
-ohis
Kuten ylläkin mainittu niin diagnooseja voi kuka tahansa antaa ja tutkimukset ovat tärkeitä mutta kuten itselläkin ja niin monella muulla että jos vikaa ei löydetä niin diagnoosi on että olet täysin terve tai sitten kivut ja oireet ovat psyykkisiä. Lopputulos on että syöt purkeittain pillereitä joihinkin oireisiin tai masennuslääkkeitä psyykkisiin vaivoihin kun vika voi olla aivan muussa. Huomioi myös että jos haet useammalta lääkäriltä diagnoosin niin ne voivat olla täysin erilaisia. Jokainen lääkäri on yksilö ja tekee diagnooseja pitkälti myös omaan kokemukseen perustuen.
Tarkoitus on siis antaa neuvoja että jos apua ei saa ja löydy niin se pitää itse löytää "omin" neuvoin. Tämä vaatii paljon avoimempaa mieltä ja moni ei siihen ole valmis kuten jo kerroitkin että "ei jaksa lähteä" -asenne on tiellä jo mennä perustutkimuksiin. Tässä kohtaa pitäisi sinun miehesi ottaa ohjat käsiin että sinut viedään sinne tutkimuksiin jos itsellä ei ole voimia ajatella selkeästi.
Nyt sellaiset puheet peliin, että lääkäriaika irtoaa. Mieluummin liioittelet kuin vähättelet oireitasi, ei kuullosta kovin hyvältä. Labroista voisi jo selvitä yhtä jos toista. Sano, ettet jaksa hoitaa lapsia. Kyllä sut johonkin väliin saadaan tungettua-meillä terkkarissa ei ollut 'yhtään aikoja' kun naapurin maahanmuuttaja soitti vatsakivuissa sinne, kun minä soitin niin johan sanottiin että tuon vaan kaverin sinne >:(
ÄLÄ kuuklaa kaikkia mahdollisia sairauksia, siitä ei ole mitään hyötyä.
Äläkä myöskään jätä vaivaa tutkimatta, jos 'vähän helpottaa'-
t kotoileva hoitsu :)
Ne kuuluu varmaan siis pois listalta. Hoidettu?
Nivelsärky voi johtua myös raskaudesta, kun synnyttää niin palautuu ja nivelet rankoilla raskausaikana. Kuntoiletko miten paljon jo?
Päänsärky voi johtua ihan vaan liian vähäisestä nestemäärästä: hikoilet imetysajalla enempi kuin raskausajalla, iso osa nesteestä menee myös lapselle ja osasta jäät puutteelle.
Oksentelu voi johtua ruokamyrkytyksestä (valtaosa on kotona tulleista tapauksista, isoa osaa ei edes lääkärissä tarkisteta).
Pahat röyhtäsyt liittyy sinne vatsantoimintaan.
Ehkä sulla Renniekin auttaa tasoittamaan happoja?
Tai vatsaflunssasta? Tai siitä sun muuttuneesta ruokavaliosta?
Saatat vaan tuijottaa liikaa erilaisia oireita ja kudot niistä ongelmaa jota ei kenties ole.
Olotilaasi saattaa häiritä hormoonien tipahtaminen, olo hutera ja itket yöllä vessassa?
Käy harrastamassa jotain mielekästä.
Nyt sellaiset puheet peliin, että lääkäriaika irtoaa. Mieluummin liioittelet kuin vähättelet oireitasi, ei kuullosta kovin hyvältä. Labroista voisi jo selvitä yhtä jos toista. Sano, ettet jaksa hoitaa lapsia. Kyllä sut johonkin väliin saadaan tungettua-meillä terkkarissa ei ollut 'yhtään aikoja' kun naapurin maahanmuuttaja soitti vatsakivuissa sinne, kun minä soitin niin johan sanottiin että tuon vaan kaverin sinne >:(
ÄLÄ kuuklaa kaikkia mahdollisia sairauksia, siitä ei ole mitään hyötyä.
Äläkä myöskään jätä vaivaa tutkimatta, jos 'vähän helpottaa'-t kotoileva hoitsu :)
Ei siis kannata suoraan valehdella mutta sinun täytyy tuoda selkeästi "nyrkki pöytään" asenteella että kyseessä on pienen lapsen hyvinvointi ja pidät huolen vaikka viimeisillä voimilla että se onkin sitten julkisesti mediassa esillä jos tässä käy huonosti lapsen äidille.
Ymmärrän hyvin että terveysjärjestelmä on kuormitettu, eikä mikään ihme nykypäivänä kun katsoo ihmisten elintapoja mutta ei ole sinun asia kärsiä huonosti toteutetun järjestelmän takia. Päivystykseen mahtuu aina kiireiset potilaat. Ei tarvitse mennä terveyskeskuksen kautta, viet lapsen mukanasi ja ojennat hänet sinne vastaanottoon ja sanot että nyt on voimat loppu ja te huolehditte lapsesta niin kauan kunnes sinut on hoidettu PISTE. Kyllä rupee löytyy aikaa tutkimuksiin.
Hävetkää te kaikki ruokavalio-ohjeiden antajat. nyt on todellakin ensisijaisen tärkeää, että ap pääsee lääkäriin ja hänen tutkitaan perinpohjaisesti. Antamalla älyttömiä ruokavalio-ohjeita voi olla että koko diagnoosi jää tekemättä. Ettekö tajua, minkä vastuun otatte. Jos teillä auttaa joku tietty ruokavalio, se ei tarkoita sitä, että se auttaa jotain, jolla kenties on vakava sairaus.
mene päivystykseen! jos kerran kunnassasi on noin tiukkaa aikojen kanssa. sanot, että iltaa kohti vointi tuntuu yhä huonommalta.
yksityiselle jos on varaa. Tai sitten juurikin päivystykseen illalla, kun mies/joku muu vahtii lapsia. Saattaa olla vain äkäistä närästystä, mutta kannattaa kyllä tutkituttaa asia mahd. pian.
Jos sinulla olisi jostain syystä keliakia, gluteenin (siis vehnä, ohra, ruis) poisto ruokavaliosta _ennen_ lääkärikäyntiä pilaa mahdollisuutesi saada oikea diagnoosi. Keliakia todetaan kaksiosaisesti:
1. vastainetesti verestä ja
2. ohutsuolen koepala, josta tutkitaan suolinukan kunto.
Gluteenittomalla ruokavaliolla molemmat "todisteet" katoavat ajan mittaan, joten testit näyttäisivät kohdallasi negatiivista vaikka sinulla oikeasti olisikin keliakia. Älä siis (ennen testejä) usko niitä kirjoittajia, jotka neuvovat poistamaan viljat ruokavaliosta. Oikea diagnoosi on hyvä myös siksi, että keliakia-diagnoosilla saa kelalta pienen kuukausittaisen rahakorvauksen. Ja myös siksi, että alttius keliakiaan on perinnöllinen - haluathan olla selvillä siitä onko lapsillasi kohonnut riski sairastua keliakiaan.
Ap on menossa lääkäriin -huomasitko? Sen lisäksi hän kyselee neuvoja muilta saman kokeneilta -ymmärrätkö???
Minulla ainakin kesti vuosia saada LÄÄKÄRILTÄ apua -mitäs sanot?
Toivottavasti ap:n käy paremmin!!
Tuskin kuitenkaan nettidiagnoosia saat. Vaivoillesi voi olla niin monta eri syytä, että kyllä tarvitset ihan sen oikean lääkärin antamaan neuvoja.
Painota ajanvarauksessa tilannettasi, niin etköhän mene jonon ohi.
Samaa mieltä, eli lääkärin ajan tarvitset - mitä pikemmin sitä parempi. Teille kaikille.
Ja henkisen puolen tukimahdollisuuksiksi jätän sulle nämä kaksi sivua. Kaikkea hyvää ja parantukoon sun vointi tosiaan!
http://www.healingrooms.fi
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/40D5B401E55B1785C225748000449ACD?Open…
Kiitos kun jaksoit vastata. Soitan tunnin päästä ajanvaraukseen ja toivon että ymmärtävät.
Pelkään että maidontulo lakkaa tai että vauva ei saa tarpeeksi ravintoaineita kun en saa itse syödyksi mitään.
Harmittaa myös etten jaksa tehdä taaperon kanssa mitään. :( Onneksi mies lupasi rakennella pojan kanssa junarataa kun tulee töistä.
Ja anteeksi avautumiseni kaikille niille jotka odottivat otsikon perusteella jotain muunkaltaista ongelmaa. :D Olen vaan oikeasti aikalailla hajoamassa tähän ja toivoin että ehkä hyvällä tuurilla joku osaisi sanoa jotain josta olisi apua.
Olethan ymmärrettävästi todella kovilla, jos oksennat ja imetät:-(
Auttaa en osaa, mutta lähetän edes virtuaalirutistuksen *hali*!
oli kovissa vatsakivuissa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Crohnin_tauti
Ei välttämättä sulla ole samaa mutta kannattaa ehdottomasti ottaa selvää mistä kipusi johtuvat.
On raskasta olla vauvan äiti ja sairastaa samallas Yritä päästä nopeasti lääkäriin. Lääkäri määrää sitten tutkimuksia. Toivottavasti selviää, nopeasti, mistä on kyse, jotta saat tarvittavan hoidon.
Tärkeintä on juoda tarpeeksi kun imettää, äläkä ole huolissasi maidon laadusta, sitä on tutkittu nälänhätäalueilla ja tuloksena on että elimistösi näännyttää sinut, ei lasta. Siksipä olosi onkin surkea. Mutta älä siis pelkää rintamaitosi puolesta.
Toinen pointti: korvikkeilla kasvaa ihan kelvollisia ihmisiä ja voi antaa molempiakin, rintaa ja korviketta.
kolmas: et ole nyt fyysisesti kunnossa, vaan sinulla on joku lääketieteellinen vaiva, tai ainakin sellaisen olemassa oleminen on selvitettävä ja pois suljettava (keliakia, crohnin tauti, colitis ulcerosa, ruoka-allergiat, maksa, haima jne. ne ainakin olisi varmasti hyvä tutkia)
neljäs: yliväsy voi tehdä myös vastaavia oireita, eli oksettaa ja ruuansulatus on sekaisin, joten jos ei lääketieteelliset tutkimukset (jotka kyllä varmasti nyt tarvitaan ihan ensin)löydä syytä olollesi, niin voivat liittyä tuohon vauva-vaiheeseenkin ja niveletkin voivat aluksi kipeytyä esim vauvan kanniskelusta jne.
Lääkäriin siis, kuten aioitkin, on syytä mennä. ensiapuna pitää myös muistaa juoda tarpeeksi, voisit ottaa vaikka Gefilus-kapseleita reilua määrää jos ne edes vähän helpottaisivat nyt alkuun. Jos mahasi ottaa makeaa vastaaan, mitä tahansa makeaa, vaikka sokeria tai karkkeja, niin sitä sitten niin että ainakin saat nyt tähän hätään energiaa (etenkin jos paino on lähtenyt kovaan laskuun). Jos maito ei tunnu mahan kannalta hankalalta, esim. laktoositon, niin kaikki gefilus yms. vatsan bakteerikantaa tukevat ovat varmasti eduksi. Auttaisiko viljojen jättäminen pois muutamaksi päiväksi suuntaan jos toiseen? Tietysti tilasi syy on silti selvitettävä vaikka viljattomuus auttaisikin, mutta että saisit oloasi mahdollisimman pian helpommaksi.
Jaksuja! Muista että se korvikekin on ihan ok kasvuaine vauvalle, varsinkin jos oma terveydentilasi ei imetystä salli.