Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hautajaispukeutumisesta:

Vierailija
03.04.2012 |

Onko hautajaisiin asiallista mennä vaalealla kevättakilla? Kyse siis vain siunaustilaisuudesta (ei varsinaisesta hautaan laskemisesta) ja muistotilaisuudesta, joten takki olisi päällä kirkossa, ei tietenkään muistotilaisuudessa. Muuten vaatetus on musta. Toinen vaihtoehto olisi pitkä musta talvitakki, mutta se lienee kamalan kuuma.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vainaja pahastu pukeutumista.

Varattoman tätini otimme tietysti ilolla hautajaisiin mukaan. Toppapuku ja villapaita, ei kukkia. 

Tämän tiesimme kun pyysimme hänet mukaan. Pääasia, että osallistui kun oli läheinen kuolleelle. 

Jaa, ettei kellään sukulaisella sitten ollut antaa / lainata mitään mustaa siistiä vaatetta? Tai eikö kukaan ottanut häntä mukaan samaan addressiin / kukkamuistamiseen mukaan?

Sen sijaan otitte hänet sinne häpeämään epäsovinnaista pukeutumistaan ja varattomuutaan. Joutui haluamattaan huomion kohteeksi.

Vierailija
42/55 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minun mielestäni.Eikös se ole niin että mitä läheisempi ihminen niin sitä tiukempi vaatetuskoodi? Voiko muuten käyttää vähän räikeän väristä paitaa takin alla? Jos se ei näy sieltä välttämättä?

Mitä läheisempi vainaja on sinulle tai mitä enemmän tahdot osoittaa kunnioitusta häntä kohtaan sitä tiukemmin haluat luonnollisesti pitää kiinni sovinnaisista tavoista ja pukukoodista.

* Musta puku ja päällystakki. Jos ei ole niin tumma. Jos ei ole, niin kysy vaikka teatterin pukuvuokraamosta tms.

* Valkoinen taskuliina ( puvun takin rintataskussa )

* Valkoinen, yksivärinen paita, silitetty!

* Musta solmio ( miehillä ). Tämä on ehdoton!

* Mustat kengät, kiillotetut!

Isäni lempiväri oli punainen ja kaikista läheisimmillä ihmisillä oli hautajaisissa punaista, muut vieraat oli sitten pukeutuneet mustaan tai tummaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeenkin vielä rantautuu tapa, jossa hautajaisiin pukeudutaan värikkäästi. Sen voi ilmoittaa kutsussa jo nyt. Juttelin tästä papin kanssa. Maailma muuttuu. 

Vierailija
44/55 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha ketju. 

Olin kerran yksissä hautajaisissa, joissa oli noin 80 vierasta. Jokaisella oli täysmustat siistit vaatteet, mutta yhdellä keski-iläisellä naisella oli joku räikeä neulepusero. En muista, oliko kirkkaan punainen, kirkkaan keltainen tms. 

No vissiin juurikin tuon yhden kommentoijan täti. Sääliksi käy, kun suku ei huolehtinut häbelle asiallisia vaatteita. Vieläkin joku muistelee täällä vauvapalstalla, että olipas törppö, köyhä ja etiketistä piittamaton vieras.

Vierailija
45/55 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pukeutumisen säännöt eivät ole yhtä tiukat kuin ennen ja voi mennä ihan tavallisissa neutraalissa vaatteissa. 

Tämä. Aina näissä hautajaisvaatekeskusteluissa on nämä konservatiivi-puristit joille räikeä tummanharmaakin on kauhistus. 

Vierailija
46/55 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pukeudun aina mustiin, korkeitaan joku valkoinen paita tai helmet mutta en nyt hautajaisissa loukkaantuisi jonkun jostain hillityn beigestä takista. 

Nyt on kyllä aamupäivisin niin viileää Helsingissäkin että ohuempien sisävaatteiden päällä voi hyvin olla jo talvitakki.

Jos sattuu aurinkoisempi ja lämpimämpi päivä päivä, yksi tyylikäs ja usein aika edullinen vaihtoehto on kääräistä harteille taiteellisesti vaan iso musta huivi tai musta poncho.  

Suosittelen sellaista vaatekaappiin hautajaisten varalle. 

Vierailija
47/55 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomeenkin vielä rantautuu tapa, jossa hautajaisiin pukeudutaan värikkäästi. Sen voi ilmoittaa kutsussa jo nyt. Juttelin tästä papin kanssa. Maailma muuttuu. 

Onhan noin tehty jo vuosikymmeniä, että esimerkiksi lähimmät omaiset on halunneet pukeutua muuhun kuin tummaan tai mustaan. Ei tämä mikään uusi ilmiö siis ole.

Vierailija
48/55 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin että sen mukaan mikä vainajaa viehätti.

Pyysin vieraitten laittaa päällensä värikästä, koska poikani lempiväri oli oranssi.

Mummoni hautajaisissa taas mentiin lähinnä täysmustalla. Jollain harmaata. Mummolleni tärkeää ja oli tavallaan määrätyissä asioissa vanhanaikanen.

Ihan ok vaikka kutsussa kertoo hautajaisten poikkeavan värikoodin ja tilaisuuden poikkeavan luonteen.  

Erityisesti  jos vainaja itse on toivonut värejä ja vaikka iloista meininkiä, ihan ok sekin.

Itse halusin oman isäni hautajaisista arvokkaan ja kauniin tapahtuman. 

Halusin näyttää ja osoittaa että isäni elämä oli arvokas ja tärkeä. 

Halusin että vieraat kunnioittavat tilannetta pukeutumalla arvokkaasti.

Ja sureville läheisille, erityisesti iäkkäälle leskelle vakiomusta on turvallinen ja helppo. Kun mihinkään muotiluomuksiin ei hautajaisjärjestelyjen keskellä yksikertaisesti jaksa keskittyä. Hautakivenkin valinta vie liikaa voimia. 

Iäkäs tuttavani kertoi surullisena ja vähän loukkaantuneena sisarensa hautajaisista Ruotsissa, jossa ihmiset olivat pukeutuneet arkipäiväisesti ja värikkäästi. Hän koki sen loukkaavana. 

Vierailija
49/55 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyysin vieraitten laittaa päällensä värikästä, koska poikani lempiväri oli oranssi.

Mummoni hautajaisissa taas mentiin lähinnä täysmustalla. Jollain harmaata. Mummolleni tärkeää ja oli tavallaan määrätyissä asioissa vanhanaikanen.

Ihan ok vaikka kutsussa kertoo hautajaisten poikkeavan värikoodin ja tilaisuuden poikkeavan luonteen.  

Erityisesti  jos vainaja itse on toivonut värejä ja vaikka iloista meininkiä, ihan ok sekin.

Ja sureville läheisille, erityisesti iäkkäälle leskelle vakiomusta on turvallinen ja helppo. Kun mihinkään muotiluomuksiin ei hautajaisjärjestelyjen keskellä yksikertaisesti jaksa keskittyä. Hautakivenkin valinta vie liikaa voimia. 

Iäkäs tuttavani kertoi surullisena ja vähän loukkaantuneena sisarensa hautajaisista Ruotsissa, jossa ihmiset olivat pukeutuneet arkipäiväisesti ja värikkäästi. Hän koki sen loukkaavana. 

Eihän arvokkuus ole pelkästä vaatteen väristä kiinni. Todennäköisesti ne sisaren lähimmät omaiset, puoliso ja lapset perheineen tunsivat tämän paremmin ja siksi valitsivat näin.

Vierailija
50/55 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaanhan ei ole kieltänyt pukeutumista siihen vakiomustaan. Mutta jotkust saattaa valita toisin.

Vierailija
51/55 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hautajaisissa joissa eräällä iäkkäämmälä naisella oli nyppyinen vaaleanpunainen puseeo ja housut. Oli kyllä silminpistävää. Eikö sen verran olisi voinut panostaa että olisi hakenut vaikka Tokmannilta jonkun kympin mustan siistin puseron jos muuten on tiukkaa,

Vierailija
52/55 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut sureva läheinen mutta en varmaan koskaan ole pukeutunut mustaan, koska vaihtoehtoja on olemassa. Juhlavaatteita yhdistelemällä on aina saanut kivan ja arvokkaan kokonaisuuden.

Vierailija
53/55 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko itä naapurilla tapana pukeutua hyvin värillisiin vaatteisiin 2 hautajaisia ollu ja vähän ihmetelly kun nähnyt vain aika hillityn värisiä kotoperäisil.

Vierailija
54/55 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vaalea takki hillitty ja asiallinen? Jos kyllä, niin varmasti ok.

Vierailija
55/55 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekö hautajaisissa on tärkeintä, että miten ihmiset olivat pukeutuneet?