Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hautajaispukeutumisesta:

Vierailija
03.04.2012 |

Onko hautajaisiin asiallista mennä vaalealla kevättakilla? Kyse siis vain siunaustilaisuudesta (ei varsinaisesta hautaan laskemisesta) ja muistotilaisuudesta, joten takki olisi päällä kirkossa, ei tietenkään muistotilaisuudessa. Muuten vaatetus on musta. Toinen vaihtoehto olisi pitkä musta talvitakki, mutta se lienee kamalan kuuma.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen torstaina menossa hautajaisiin. Tietenkin laitan tummanharmaan talvivillakangastakkini. Nyt on vielä kylmä ja hautajaisissa on aina kylmä. Yöllä lupasi -10.

Kirkossa kukat lasketaan ilman takkia.

Sama, tähän vuodenaikaan minäkin menisin hautajaisiin ihan ehdottomasti mustalla villakangastakilla. Kirkkomaalla on aina kylmä, vuodenajasta riippumatta.

Vierailija
22/55 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaalea ei ole koskaan sopiva hautajaisiin, etikettin pukeutumisohjeistus on musta. Naisille musta leninki tai jakkupuku, voi olla myös housut. Mutta asiallinen pukeutuminen kuuluu hautajaisiin ja valitettavasti kaikki eivät näin tee. Serkkuni kuoli Thaimaan tsunamissa ja hautajaisissa hänen tyttärellään oli yllään vaaleansininen paita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
13.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut punainen mekko isäni hautajaisissa kun olin lapsi, mielestäni oli ihan asiallinen. Tuskin kukaan voi sanoa että se olisi väärin pukeuduttu.

Lapsi on läheisin omainen joten eiköhän lapsella ole oikeus tähän.

Vierailija
24/55 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaalea ei ole koskaan sopiva hautajaisiin, etikettin pukeutumisohjeistus on musta. Naisille musta leninki tai jakkupuku, voi olla myös housut. Mutta asiallinen pukeutuminen kuuluu hautajaisiin ja valitettavasti kaikki eivät näin tee. Serkkuni kuoli Thaimaan tsunamissa ja hautajaisissa hänen tyttärellään oli yllään vaaleansininen paita.

Miksi sinä arvostelet lähiomaisiin kuuluvan pukeutumista? 

Vierailija
25/55 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etikettihän on vain ohje heille jotka haluavat ohjeita pukeutumista varten, etiketti suosittaa tummaa, ei mustaa. Joten missään kohtaa ei ole määritelty että musta olisi ainoa väri. Tummaa voi olla vaikka tummansininen, tummanharmaa, tummanvioletti, jopa tummanpunainen. Ja tosiaan, tummakin on vain suositus, esimerkiksi lähiomaiset voivat päättää pukuetuvansa tumman sijasta vaalean. Hillityt värit ja sävyt kuten vaikka beige, harmaa ja vaaleansininen sopivat hautajaisiin oikein hyvin.

Vierailija
26/55 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että sen mukaan mikä vainajaa viehätti.

Pyysin vieraitten laittaa päällensä värikästä, koska poikani lempiväri oli oranssi.

Mummoni hautajaisissa taas mentiin lähinnä täysmustalla. Jollain harmaata. Mummolleni tärkeää ja oli tavallaan määrätyissä asioissa vanhanaikanen.

Vierailija
27/55 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin että sen mukaan mikä vainajaa viehätti.

Pyysin vieraitten laittaa päällensä värikästä, koska poikani lempiväri oli oranssi.

Mummoni hautajaisissa taas mentiin lähinnä täysmustalla. Jollain harmaata. Mummolleni tärkeää ja oli tavallaan määrätyissä asioissa vanhanaikanen.

Tämäkin on totta. Minusta oli ihan luonnollistakin että nuorena kuolleen hautajaisissa oli ihmisillä yllä vaaleaa.

Vierailija
28/55 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kukaan viitsii arvostella lähimpien omaisten pukeutumista? Taitaa olla aika pienet huolet.

Vierailija
29/55 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kylpytakki ja joku hattu

Harmi kun mä en pääse

Vierailija
30/55 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vainaja pahastu pukeutumista.

Varattoman tätini otimme tietysti ilolla hautajaisiin mukaan. Toppapuku ja villapaita, ei kukkia. 

Tämän tiesimme kun pyysimme hänet mukaan. Pääasia, että osallistui kun oli läheinen kuolleelle. 

Vierailija
31/55 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä vaatteilla mennään mitä on. Alasti ei kannata mennä.

Tietysti jos massia on niin voi käydä 'virallisen etiketin' mukaiset ryysyt hakemassa kaupasta.

Vierailija
32/55 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sopivalta kuulostaa

Vierailija
33/55 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas tädit menee etiketti-incelin retkuun. Never stop the madness

34/55 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minun mielestäni.Eikös se ole niin että mitä läheisempi ihminen niin sitä tiukempi vaatetuskoodi? Voiko muuten käyttää vähän räikeän väristä paitaa takin alla? Jos se ei näy sieltä välttämättä?

Minusta taas kaikista läheisimmillä omaisilla on vapaampaa pukeutumisen suhteen. Hehän koko tilaisuuden on järjestäneetkin ja näin kukaan ei voi sanoa heille että miten heidän pitäisi pukeutua sinne hautajaisiin.

Olen ollut isovanhempani hautajaisissa tummanpunaisessa villakangastakissa, tiedän että se olisi ollut hänellekin ihan ok.

Vanha aloitus, tässäkin google olisi auttanut. 

Nyt kun näin tämän, niin pakko kirjoitaa oma kommentti.

Kaikkiin hautajaisiin olen mennyt täysmustassa  hiuslenkkejä myöten. Kerran talvella olin vaaleanruskeassa lainatakissa, koska raskauden takia oma takki ei mahtununut ja pakkasta 30 astettsa.

Ed kommentoijalle, tummanpunainen takki on ok.

Vierailija
35/55 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Papilla on violetti kaapu

Liturgiset värit ( ei se kaapu vaan se "kaulaliina" ) vaihtelevat kirkollisten juhlapyhien ja kirkkovuoden mukaan.

Niillä kaikilla on tietty merkitys samoin kuin hautajaisvieraan mustalla solmiollakin. Se ei ole vain asuste, vaan merkki ja kannanotto.

36/55 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niillä vaatteilla mennään mitä on. Alasti ei kannata mennä.

Tietysti jos massia on niin voi käydä 'virallisen etiketin' mukaiset ryysyt hakemassa kaupasta.

Tämäkin, että jos ns sopivia vaatteita ei vain ole eikä varaa niitä ostaa.

Sitten mennään niillä mitä löytyy, ei mitään räikeää . 

Lapsilla siistit vaatteet - isomummun hautajaisissa 3-10 v lapsilla oli harmaat/tummansiniset kledjut. 

Vierailija
37/55 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minun mielestäni.Eikös se ole niin että mitä läheisempi ihminen niin sitä tiukempi vaatetuskoodi? Voiko muuten käyttää vähän räikeän väristä paitaa takin alla? Jos se ei näy sieltä välttämättä?

Mitä läheisempi vainaja on sinulle tai mitä enemmän tahdot osoittaa kunnioitusta häntä kohtaan sitä tiukemmin haluat luonnollisesti pitää kiinni sovinnaisista tavoista ja pukukoodista.

* Musta puku ja päällystakki. Jos ei ole niin tumma. Jos ei ole, niin kysy vaikka teatterin pukuvuokraamosta tms.

* Valkoinen taskuliina ( puvun takin rintataskussa )

* Valkoinen, yksivärinen paita, silitetty!

* Musta solmio ( miehillä ). Tämä on ehdoton!

* Mustat kengät, kiillotetut!

Vierailija
38/55 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaalea takki ei ole oikea vaate hautajaisiin. 

Vierailija
39/55 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeutumisen säännöt eivät ole yhtä tiukat kuin ennen ja voi mennä ihan tavallisissa neutraalissa vaatteissa. 

Vierailija
40/55 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja taas tädit menee etiketti-incelin retkuun. Never stop the madness

Jos tarkarkoitit minun kommenttiani niin olin tosissani. Jos ei todellakaan ole varaa ostaa ns sopivia vaatteita, se ei saa olla este osallistua hautajaisiin  Näin lähiomaisena arvostin hänen osallistumisensa tilaisuuteen ja tietenkin muistotilaisuuteen. Elävät ihmiset tärkeimpiä.