Hmm. Kaveri pyytää hoitamaan lastaan, muttei anna nukuttaa ulkona.
Olen kotiäiti ja kotona on omia lapsia 5v, 3v ja 2v. Kaveri menee töihin ja toisi minulle vuoden ikäisen hoitoon. Minulle tämä kävisi oikein loistavasti, mutta kaveri painottaa, ettei lasta saa nukuttaa ulkona missään tapauksessa. Pelkää, että lapsi viedään (aidatulta sisäpihalta..) tai jotkut eläimet tulevat raatelemaan (kissat, oravat yms.).
Sisäpihalle ei kukaan näe mistään suunnasta, vain lentokoneesta. Vaunuissa minulla on oravaraudat, ei todellakaan pääse mitkään metsän eläimet muutenkaan lähelle vaunuja.
Hankalaksi menee vaan nukuttaminen, kun lapset nukkuvat omissa sängyissään (meillä 5v:kin nukkuu vielä hetken, kun aamupäivän riehuu puistossa), eikä meidän parisänkyyn voi vuoden ikäistä laittaa - putoaa vain. Eikä ole päiväuniajaksi muuta vaihtoehtoa kuin patja jonkun lapsen huoneeseen, eikä siitä nyt mitään tulisi.
Onko tällainen ulkonanukuttamiskielto ihan perusteltua vai olenko minä jotenkin leväperäinen hoitajana?
Kommentit (57)
mitäpä kuule jos laittaisit vaikka sen 5v parisänkyyn nukkumaan ja vaihtelisit vähän nukkumapaikkoja niin hoitolapsi pääsee jonkun lapsesi sänkyyn?
Älä tee ongelmaa sinne missä niitä ei ole...
Tai hei, ihan villi idea! Osta parinkympin patja ja laita siihen.
tosiaan laittaa hoitolapsi yksin ulos nukkumaan ja olla sisällä muiden kans? Itkuhälytin? Vai hakisko sisälle vasta kun muut herää? Miten se nukutettais, missä ne omat lapset olis? Mä en tajua ideaa. Jos tarkotus 1veen nukkua ulkona kun muut ulkoilee niin ymmärrän, mut en mäkään haluis et mun 1v nukkuu yksin pihalla kun ei varmuutta että kukaan pääsee herätessä paikalle (jos ap siis just jossain tilanteessa sisällä). Enemmän mä pelkäisin et se lapsi tulee niistä rattaista alas yksinään kuin et tippuu parisängyltä. Avaisko joku mulle ap:n ajatuksen logistiikan, kun mun mielestä ois helpoin pitää kaikki lapset joko sisällä tai ulkona.. Mut mähän olenkin vaan yhden 1v lapsen kokematon hysteerinen äiti, joka ei ole ennen tajunnut että kuka tahansa usean äiti olis parempi hoitamaan lastani kuin minä itse.
ylihysteerisen kaverin lasta hoitoon alkuunkaan. Seuraa vain lista sääntöjä: välipalaksi ei varmaankaa saa olla sitä "sokerijugua" jne.
joku 1-v:n nukkumaan varapatjalle?? Tai 5-vuotiaan nukahtamaan milloin mihinkin, muualle kuin omaan tuttuun sänkyyn? Helposti nukkuvia lapsi teillä. Pyydä äitiä tuomaan varasänky.
Jos jo nukkumisen suhteen on noin hysteeristä ja vaikeaa, niin eiköhän hoitosuhteessa ole muitakin ongelmia odotettavissa. Ja kohta kyseessä entinen ystävä.
Toisaalta itsekin olen sitä mieltä, että vanhemman toivomukset olisi kohtuullisuuden rajoissa otettava huomioon. Jos vauva on totutettu nukkumaan sisällä, ehkä ulkona nukkuminen ei onnistu helposti (vaikka ei se sisällä vieraassa paikassa varmaan yhtään sen helpompaa ole). Itselle ongelma ei siis niinkään olisi se nukkumapaikka, vaan hysteerinen suhtautuminen.
Vaikka joku väitti, että päiväkodissa ei vanhemman toivomuksia voitaisi ottaa huomioon, ei se meillä ole pitänyt paikkaansa. Esikoinen nukkui päiväunet vaunuissa päiväkodin pihalla ekoina kuukausina. Ja meillä siis lapsista vaunuikäiset ovat aina nukkuneet päiväunensa ulkona, vaikka isommat ovat samanaikaisesti nukkuneet sisällä. En ole pitänyt hankalana, päinvastoin.
joku 1-v:n nukkumaan varapatjalle?? Tai 5-vuotiaan nukahtamaan milloin mihinkin, muualle kuin omaan tuttuun sänkyyn? Helposti nukkuvia lapsi teillä. Pyydä äitiä tuomaan varasänky.
Ei se 1v välttämättä nukahda ulos, jos on tottunut nukkumaan sisällä.
Ihmettelen miten ap kolmen lapsen kokemuksella, ei pysty tätä asiaa järjestämään?? Vaan näkee vain yhden tavan toimia.
heh kyllä täytyy ihmetellä ap:n järjenjuoksua. Siis ei mulla tulis mieleenkään laittaa toisen lasta yksin ulosnukkumaan ja olla omien lasten kanssa sisällä nukkumassa. Vieraan lasta valvotaan aina tarkemmin muutenkin kuin omia, siis esim että jos voit luottaa omasi ulos hetkeksi ilman valvontaa niin sitä samaa ei sovi missään tapauksessa tehdä vieraan lapsen kanssa.
Ihme ongelman olet saanut aikaiseksi yhdestä nukuttamisesta (onko sulla muutenkin lastenhoito aina vaikeeta?). matkasänky on kaikista kätevin, kun sun ei tartte edes pukea lasta ulkovaatteisiin.
Ja mitä tulee siihen vaunuissa nukkumisen turvallisuuteen niin joku aika sitten vauva kuoli kun tuulenpuuska kaatoi vaunut, sitten taaperoita on mm tukehtunut vaunun sadesuojiin yrittäessään kammeta itse ylös vaunusta...
ja todellakin jos kyseinen lapsi ei ole tottunut nukkumaan vaunussa muutenkaan niin ei se niin vain välttämättä onnistu sinunkaan luona. Meillä lapset esim eivät nukahda vaunuihin vaikka yrittäisikin kun korkeintaan vartiksi heiluttamalla, mutta sänkyyn laitettaessa nukkuvat pari tuntia.
kuin mun lapsen kummi. Halusi lapsen hoitoon ja teki just niin kuin itse tahtoi. Annoin vain yhden neuvon eikä sitä voinut toteuttaa. Lapseni oli tottunut juomaan välipalaks vellii mut tän kummin mielestä se oli huono juttu. Jätti antamatta välipalan kokonaan. Lapsi tuli itkun kanssa kotiin. ARvaa hoitiko toista kertaa?
nukkua niissä vaunuissa sisällä? Ei kuulosta vaikealta.
Olen kotiäiti ja kotona on omia lapsia 5v, 3v ja 2v. Kaveri menee töihin ja toisi minulle vuoden ikäisen hoitoon. Minulle tämä kävisi oikein loistavasti, mutta kaveri painottaa, ettei lasta saa nukuttaa ulkona missään tapauksessa. Pelkää, että lapsi viedään (aidatulta sisäpihalta..) tai jotkut eläimet tulevat raatelemaan (kissat, oravat yms.). Sisäpihalle ei kukaan näe mistään suunnasta, vain lentokoneesta. Vaunuissa minulla on oravaraudat, ei todellakaan pääse mitkään metsän eläimet muutenkaan lähelle vaunuja. Hankalaksi menee vaan nukuttaminen, kun lapset nukkuvat omissa sängyissään (meillä 5v:kin nukkuu vielä hetken, kun aamupäivän riehuu puistossa), eikä meidän parisänkyyn voi vuoden ikäistä laittaa - putoaa vain. Eikä ole päiväuniajaksi muuta vaihtoehtoa kuin patja jonkun lapsen huoneeseen, eikä siitä nyt mitään tulisi. Onko tällainen ulkonanukuttamiskielto ihan perusteltua vai olenko minä jotenkin leväperäinen hoitajana?
sopimiskysymys.
Jos taas pidät sitten itseäsi pph:na, on sinun toteutettava kaverisi toiveet hoidon suhteen.
Eikö se 1v voisi nukkua niissä vaunuissa sisällä? Ei kuulosta vaikealta.
päivä kuraisten vaununrenkaiden takia. Eikä meillä ole sisällä mitään tilaa, jossa työnnellä vaunuja.
ap
Sitten se lapsi ei vain tule teille hoitoon. Jos et suostu muualla nukuttaa ku vaunuissa ulkona. Sulla on huomio kuitenkin niissä muissa lapsissa etkä voi kytätä vaunuja joka sekunti ikkunasta. Niin en kyllä mäkään äitinä suostuis.
Sitä paitsi meillä on nukuttu päikkärit kyllä kehdossa tai lastensängyssä.
Mitä jos se kaveri tuo sitten teille matkasängyn päikkäreitä varten? Ei tuo muuten onnistu, jos nyt haluat ottaa sen lapsen hoitoon.
kaveri vie lapsensa muualle hoitoon.
Itse hoidin perheessä viittä lasta. Ikähaitarilla 0-6 vuotta. Otimme päivällä pienen lepohetken. Ja nen nukkui joita nukutti.
Ja kyllä se kaikista pienin ja siitä seuraavakin nukkui joka päivä päikkärit siinä PARISÄNGYSSÄ. Nyt tarvitaan sinun omaa älliä miten saat lapsen pysymään sängyssä, olisiko vaikka tyynyt esteenä tms.
Toisaalta tämä tuntuu nyt hieman provoavalta.
kaveria tuomaan lapselle matkasänky niin ei ole tuota ongelmaa. Itse en nukuta ulkona, mutta lasitettua parveketta voisin harkita.
Jos halua on, niin kyllä ratkaisu löytyy. Mutta taitaakin olla niin ettet oikeasti halua hoitaa lasta.
ap:n mielestä muksu on helppo tyrkätä vaunuihin ja hetken heilutella.
Ensinnäkin, jos tuo lapsi ei ole tottunut nukkumaan päiväunia vaunuissa niin miksi sen pitäisi sun luona opetella?
Miksei 1v muka pysy parisängyssä? Kyllä meillä vaan on molemmat lapset kestäneet. Ja aika monella muullakin. Tämä tekosyy kyllä kuulostaa näistä kaikkein älyttömimmältä.
1v on sitäpaitsi jo aika iso nukkumaan vaunuissa.
Ja kyllä, itse olen nukuttanut lapseni vaunuissa ulkona. Mutta kun 1v meni pph:lle ei olisi tullut mieleenkään vaatia hoitajaa viemään lapsi ulosnukkumaan. Hoitajalla oli lapselle matkasänky, jossa taapero nukkui päikkärit. Se oli heidän makkarissa, joka oli yläkerrassa, eri kerroksessa kun lastenhuone. Tässäkään ei ollut minkäänlaista ongelmaa.
Toinen lapseni on pph:lla ollessaan nukkunut patjalla hoitajan makkarissa. Kahden muun lapsen kanssa. Ja hyvin nukutti sielläkin.
Minunkin mielestäni on parempi, jos et ota lasta hoitoon.