Miksi ihmiset vihaavat susia?
Mä en ymmärrä.
Arkoja, uhanalaisia eläimiä, jotka eivät tee ihmiselle mitään.
Mistä tää järjetön susipelko juontaa juurensa?
Kamalia lapsenryöstötarinoita on kerrottu jo satoja vuosia.
Susien aiheuttamat vahingot verrattuna esim hirveen ovat mitättömät!
Kommentit (52)
ei ole minkäänlaisia todisteita.
Lapsia on "kadonnut", mutta kuinka ollakaan, ne ovat olleet äpärälapsia tai vammaisia.
Suden niskoille on ollut helppo heittää esim murhat.
Ja te, joiden pihassa näitä "susia" pyörii: Ottakaa ihmeessä valokuvia!
Veikkaanpa että puhtaita susia ei teidän kenenkään tarvitse autolla lähteä hätyyttämään.
Antakaa susien olla susia.
Susien hyökkäyksen kohteeksi joutuneita valtaosa oli paimenessa olleita kouluikäisiä lapsia, ei mitään ei-toivottuja eikä vammaisia.
Moni selvisi hyökkäyksestä myös hengissä, tosin ikuisia arpia ja vammoja saattoi jäädä. Viimeisimmät oli elossa vielä 1900-luvun puolivälissä, heidän kertomuksiaan on paljon tallella.
Harvoin oli siis kyse katoamisesta, useimmat löytyivät, jotkut ehti saamaan hoitoakin, mutta tuolloin ei voitu hoitaa esim. puremista johtuvia verenmyrkytyksiä, joihin moni kuoli.
ei ole minkäänlaisia todisteita.
Lapsia on "kadonnut", mutta kuinka ollakaan, ne ovat olleet äpärälapsia tai vammaisia.
Suden niskoille on ollut helppo heittää esim murhat.Ja te, joiden pihassa näitä "susia" pyörii: Ottakaa ihmeessä valokuvia!
Veikkaanpa että puhtaita susia ei teidän kenenkään tarvitse autolla lähteä hätyyttämään.
Antakaa susien olla susia.
Sudet tappavat vuosittain useita koiria, etenkin metsästyskoiria, jotka ovat useimmissa tapauksissa myös perheen lemmikkejä.
Vihaisin itsekin sellaista (ihminen/eläin), joka tulisi ja tappaisi perheemme koiran.
Vierailija kirjoitti:
lapsen koulumatkan varrella niin kyl mä toivoisin että sitä ei olis.
Samoin kun koiria alkaa häviämään niin mielelläni sellaisen otuksen hävittäisin vähän kauemmas.
Koirien ei kuulu olla vapaana koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko että hirvet tappavat vuodessa enemmän esim. poroja kuin sudet?
Minunkin mielestäni susi on jalo ja älykäs eläin, mutta minä asunkin Helsingissä.
Kannattaa paneutua vähän suden historiaan, mytologiaan ja legendoihin - sieltähän ne pelot nousevat.
Porojen pitäisi olla aidatulla alueella jatkuvassa valvonnassa.
Suomalaisilla on järjetön ajatusmaailma että kotieläinten pitäisi saada juoksennella vapaana missä lie ja jos niille jotain käy niin se on muiden kuin omistajan syy.
Kannattaa muistaa, että samankaltaisesta ulkonäöstään huolimatta susi ei ole koira. Toinen on lupsakan näköinen ihmisen ystävä ja toinen on lupsakan näköinen laumassa saalistava petoeläin.
Ongelman aiheuttaa susien saalistustapa: Esim. lampaiden joukkoon hyökätessään ne eivät tapa yhtä-kahta lammasta ja syö niitä nälkäänsä. Päinvastoin susi tappaa tilaisuuden tullen kymmeniä lampaita ja jokaisesta on syöty vain pieni pala. Kauhea tuho ihan turhan tähden.
Onneksi susien hyökkäykset ihmisen kimppuun ovat harvinaisia, mutta sitäkin vaarallisempia. Susi on voimakas eläin eikä säikähdä potkuja, lyöntejä tai puukoniskuja vaan taistelee hengenlähtöön asti.
Vierailija kirjoitti:
ja puolet kaupungin reunamilla, taajamassa.
Molemmilla asuinalueillani liikkuu susilauma.Kiitos vastauksista. Minusta on vaan jotenkin tosi jännää että sudet niin pelottavat ihmisiä.
Harva eräihminenkään näkee koskaan eläessään sutta, siksi ihmetyttää että tännekin on eksynyt porukkaa joiden pihassa sudet juoksevat alvariinsa.
Ei olekaan. Media haastattelee jotain susi-Ernua silloin tällöin ja tämä muistelee, kun vuonna 1923 kerran susi tuli 45 km päähän hänestä.Turhaa pelottelua iltiksiltä, jotka tykkäävät lietsoa turhaa pelkoa ihmisissä.
En vihaa susia, kyllä niitä suomen luonnossa saa olla. Mutta yksilöille jotka ei enää ihmistä pelkää pitäisi voida tehdä jotain.
Kyllä se vähän pistää miettimään kun on pienet lapset ja susia pyörii lähistöllä.
Minua susikeskustelussa ärsyttää se, että ihmiset sokeasti uskovat lehtiä ja lukea, eikä metsästäjien havaintoja oteta tosissaan.
En ymmärrä minäkään. Asun susialueella ja ovat tulleet myös pihaan. Ei haittaa yhtään sen enempää kuin hirvet ja karhutkaan, koska se ei ollut yllätys metsään muuttaessa, että siellä elää eläimiä. Ja hyvä niin. Itse asiassa koen olevani todella etuoikeutettu. Pelkääjät voivat aina muuttaa kaupunkiin, ei se suden vika ole jos on pakko tupata asumaan epäsopivaan paikkaan. Minä pelkään ihmistä paljon enemmän...
1800-luvulla sudet tappoivat paljon karjaa ja myös lapsia. Tästä löytyy runsaasti merkintöjä, eivät ole pelkkiä tarinoita. Siksi sudet lähes hävitettiin maasta, koska niistä oli haittaa. Sataan vuoteen ei ole ollut susiongelmaa, koska kanta on pidetty minimissä. Susia pitää metsästää, jotta niistä ei tule uudestaan riesaa.
Tutkija: Suomen susipelko poikkeuksellista - muualla Euroopassa vieras ilmiö
"Suomessa on vähemmän susia kuin monessa muussa EU-maassa. Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen (RKTL) erikoistutkija Ilpo Kojola kertoo, että esimerkiksi Espanjassa susia on noin parituhatta, Romaniassa saman verran.
Puolassa susia on noin 500–600, samoin Italiassa. Ruotsissakin susia on puolet enemmän (300) kuin Suomessa (125-135).
Silti susipelko tuntuu vellovan Suomessa suurempana kuin monissa muissa EU-maissa.
Kojola sanookin, että susipelko on lähes kaikissa muissa EU-maissa huomattavan vierasta."
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/tutkija-suomen-susipelko-poikkeuks…
Suomalaiset ovat vellihousupelkureita, eihän siinä muuta.
Mielestäni... Sudet ovat kyllä vaarallisia, mutta olen osa niitä. Joten... Mä oon kyl enemmän susien puolella, olivatpa vaarallisia tai ei. Tää jäbä juoksi 9.43 sekkaa 60 m. Ja muutenkin sudet on mun lempi eläimiä. >:/ (Tos luki, et "Sudet on vaarallisia" ja niinku vähä vaarallinen mäki oon. xD) (Aika paljo)
Mielestäni... Sudet ovat kyllä vaarallisia, mutta olen osa niitä. Joten... Mä oon kyl enemmän susien puolella, olivatpa vaarallisia tai ei. Tää jäbä juoksi 9.43 sekkaa 60 m. Ja muutenkin sudet on mun lempi eläimiä. >:/ (Tos luki, et "Sudet on vaarallisia" ja niinku vähä vaarallinen mäki oon. xD) (Aika paljo)
Vierailija kirjoitti:
Koirine, lampaiden kyllä, mutta ei ihmisen. Tietoisku sulle:-). ja olen kasvanut maalla, Ilomantsin syrjäkylällä. En silti pelkää sutta, karhua kohtaan olen varovaisen kunniottava ( esim marjaan menen porukalla ja pidän meteliä:-)
En minä sitä ainakaan kunnioittavana pitäisi jos tulisit minun kotiini porukalla pitämään meteliä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko juovuksissa?
Ei ole ensimmäistäkään syytä, että miksi noita paskahäntiä en vihaisi.
Siis kilikellot lapsosille
Sekä lampahille?
Hätä tullee harmajille
Näille ulvojille?
Sekä lehemille?
Hätä tullee harmajille
Näille nälkäsille?
Sekä saattajille?
Hätä tullee harmajille
Näille kamalille?
Sekä määkyjille?
Hätä tullee harmajille
Näille tappajille?
tiedostan kyllä suteen liittyvät mytologiat ja legendat.
Sitä en ymmärrä, mistä ne ovat saaneet alkunsa.
Susiviha on kasvanut aivan järjettömiin mittoihin, ja tarinat paisuvat kohtuuttomiksi.
Suomessa susi ei ole koskaan todistetusti hyökännyt ihmisen kimppuun.