Kätkytkuoleman pelko ja KÄTKYTHÄLYTIN???
Elikkäs, sellaista kyselisin teiltä muilta odottajilta, että oletteko kuulleet tuollaisesta hälyttimestä ja onko jonkinlaisia kokemuksia laitteesta? Itse odotan esikoistani, ja vauvan tulo lähestyy. Itse sattumalta löysin tietoa noista laitteista muutama päivä sitten ja kuulin sellaisesta ensikertaa. Koko raskausajan on ollut pelko keskenmenosta ym. ja vauvan kätkytkuolemasta. Laite ikäänkuin ilmoittaa, kun vauvan hidastuu/loppuu. No, mielenkiinnosta otin sitten selvää erilaisista laitteista, ja itseäni jotenkin kiinnosti vaippaan kiinnitettävä pieni laite enemmän kuin sellaiset, jotka tulevat patjan alle.
http://www.vauvaturva.mycashflow.fi/
Kommentit (46)
Huolestuneempi olisin, jos vauva synkronoisi hengityksensä aikuisen hengitystaajuuteen. Vauva nimittäin hengittää normaalisti n. 30-40 krt/min, aikuiset n. 12-16..
[quote author="Vierailija" time="19.02.2013 klo 08:41"]
Samoin on käynyt, vaikka lääkäri on paikalla, eli elämässä tapahtuu niin kuin on tarkoitus, oli sitten vaikka mitä hälytintä.
[/quote]
Voitko mennä muualle saarnaamaan filosofiaasi!!!
[quote author="Vierailija" time="19.02.2013 klo 09:38"]Huolestuneempi olisin, jos vauva synkronoisi hengityksensä aikuisen hengitystaajuuteen. Vauva nimittäin hengittää normaalisti n. 30-40 krt/min, aikuiset n. 12-16..[/quote]
Tarkoitinkin sitä, että kun vauva kuulee ja tuntee äidin hengityksen, hänen on helpompi muistaa hengitellä mukana. Jos nyt osaan asiaa oikein ilmaista, mutta voi johtua myös siitä, ettei vieressä tule nukuttua niin syvää unta.
No joo, täällä myös yksi kohtukuoleman kokenut. Miten ap on suojautunut kohtukuoleman varalta, niitä tapahtuu kymmeniä kertoja enemmän vuodessa?
Ei ole käynyt miellessäkään, että tuollaista voisi tarvita.
Varmasti jos ei saa tuota huolta kätkytkuolemasta pois ja ei sen vuoksi saa nukuttua niin miksei sitä laitetta voi hommata. Itse kuitenkin uskon, että ei tuohon kätkytkuolemaan voi itse vaikuttaa muuten kuin noilla tutkituilla jutuilla, jotka lisäävät kätkytkuoleman riskiä. Itse ainakin ihan tietoisesti pyrin järkevästi ajattemaan asiaa ja se vähensi huoltani lopulta niin, että nukuin 2kk vauvan kanssa korvatulpilla kun heräilin tiheäsi hänen nukkuessa pitämään äänekkääseen öhinään.
Mua ärsyttää kun ignoorataan nää kertomukset, joissa vanhempien mukaan lapsi on ollut eloton, mutta on saatu elvytettyä, kun on huomattu ajoissa.
Meille Jorvissa lääkäri suositteli tollasta apneahälytintä, että en usko että olisivat turhia laitteita.
Onko tuoreita kokemuksia hälyttimistä? Sellasen hankinta ois meillä ajankohtaista.
Meidän vauvalla oli pitkiä hengityskatkoksia ja meille tuo hälytin on ehdoton että saadaan olla kotona.
sellainen patjan alle laitettava, joka hälyyttää, jos vauva on liikkumatta riittävän kauan. Ihan hyvä juttu ensimmäiset pari kuukautta. Tosin toimii vain, jos vauva nukkuu omassa sängyssään yksin.
tuollainen patjan alle laitettava malli. Laite oli kallis ja jäi turhaksi, koska vauva ei koskaan nukkunut omassa sängyssä, vaan aina vanhempien vieressä.
Omalle vauvalleni harkitsin tuollaista, mutta päädyin sitten nukuttamaan vieressä ja tarkistelemaan vähän väliä, jos lapsi nukkui yksin. Jos asia oikeasti mietityttää paljon, niin varmaan kannattava hankinta, itse kuitenkin koin pääseväni vähemmällä vaivalla nukuttamalla lasta kantoliinassa tai vieressä.
että kun vanhempi / vanhemmat ovat paikalla kätkytkuoleman yllättäessä, niin elvytys on yleensä tulokseton.
tutkinut näitä julkisessa myynnissä olevia hälyttimiä. Halusin ostaa sellaisen nimittäin. Sanoi, että ihan turhia vehkeitä, paljon turhia hälytyksiä mutta ei tietoa pelastuneista vauvoista. Ei sitten ostettu.
kätkytkuoleman riski on suurempi jos lapsi nukkuu mahallaan, kyljellään, perheessä tupakoidaan, huoneen lämpötila on yli 21 C, sängyssä on sivutyynyt, jolloin ilmavirtaus sängyn lävikköjen läpi ei ole niin hyvää tai jos lapsella on esim. rätti nukkuessa. Jos näistä koetat olla ilman en näkisi syytä hälyttimeen. Siinä vaiheessa kun lapsi oppii kääntymään ja liikkumaan, laite tulee täysin tarpeettomaksi.
Hälyttimiin siis. Mitä ne rekisteröi kun ei koko asiasta ole oikein luotettavaa tutkimustietoa. Se pelkohan on kuin peikko aina äidin niskassa, mutta jos toimit muutoin järkevästi niin tuskin mitään ikävää sattuu. Itse 2 kasvattaneena ajattelin että vauvat nukkuivat omassa sängyssään, eivät minun vieressä ja patja oli jämäkkä, eikä sängyssä ollut muuta kuin ohut peitto vauvalla, jota en vetänyt korviin saakka. Meillä oli suht viileää, makkarissa 18 lämmintä mutta lapset ovat nukkuneet suht hyvin aina. Ei ylimääräisiä vällyjä, ja esikoinen nukkui mahallaankin suurimman osan aikaa. En usko että tällaiseen asiaan vanhemmat voi vaikuttaa enempää.
tuntuu että paremminkin muistuttaisi jatkuvasti kätkytkuoleman mahdollisuudesta. Kun sille oikeasti on hyvin vähän tehtävissä, on varmasti parempi että keskityt nyt ihan normaaleiden vauvatarvikkeiden hankitaan ja vauvanhoito-oppaiden lukemiseen. Ethän varmaan ulos mennessäsikään koko ajan pelkää jääväsi auton alle, ja se lienee paljon todennäköisempää kuin kätkytkuolema. Toki pelot ovat ihan luonnollisia raskausaikana, mutta ei niille kannata antaa valtaa.
Faktahan on ettei kätkytkuolemaa voi ehkä estää kuitenkaan mutta jos niin ikävästi käy, en haluaisi joutua ajattelemaan että mitä jos..
Ja oon huomannu et ite nukun paremmin kun ei "tarvi" koko ajan herätä tarkistamaan hengittääkö vauva.
kyllä se vauva voi kuolla sinne vaunuihinkin :( mun mielestä noi patjat on ihan turhia. Kätkytkuolema on harvinainen ja minimoimalla riskit vielä epätodennäköisempi. Usein kätkytkuolleita lapsia ei ole pystytty elvyttämään, joten mietin miten tuo patja toimii. Osaako vanhemmat sitten elvyttää jos se patja hälyttää ja lapsi ei oikeasti hengitä. Tietysti apua saa hälytettyä nopeammin.
Tiedän tunteesi ap. Itsekkin panikoin kätkytkuolemasta jossain vaiheessa raskautta. Meillä vauva nukkui vieressä ja aina kun havahduin unesta niin koetin hengittääkö vauva.
Samoin on käynyt, vaikka lääkäri on paikalla, eli elämässä tapahtuu niin kuin on tarkoitus, oli sitten vaikka mitä hälytintä.