Kätkytkuoleman pelko ja KÄTKYTHÄLYTIN???
Elikkäs, sellaista kyselisin teiltä muilta odottajilta, että oletteko kuulleet tuollaisesta hälyttimestä ja onko jonkinlaisia kokemuksia laitteesta? Itse odotan esikoistani, ja vauvan tulo lähestyy. Itse sattumalta löysin tietoa noista laitteista muutama päivä sitten ja kuulin sellaisesta ensikertaa. Koko raskausajan on ollut pelko keskenmenosta ym. ja vauvan kätkytkuolemasta. Laite ikäänkuin ilmoittaa, kun vauvan hidastuu/loppuu. No, mielenkiinnosta otin sitten selvää erilaisista laitteista, ja itseäni jotenkin kiinnosti vaippaan kiinnitettävä pieni laite enemmän kuin sellaiset, jotka tulevat patjan alle.
http://www.vauvaturva.mycashflow.fi/
Kommentit (46)
En tiedä onko niistä tositilanteessa mitään apua, mutta minua se ainakin auttoi siinä että pystyin nukkumaan yöni paremmin enkä haahuillut hereillä valvomassa hengittääkö vauva.
sanokaa mitä haluatte mutta meinasin ostaa meidän pojalle tällaisen kunnollisen "kätkythälyttimen" mistä näkyy melkein kaikki elintoiminnot.
mutta sitten ostin kuitenkin perus vaipan reunaan kiinnitettävän,en tiedä sen tarpeellisuudesta,mutta sen tiedän että poika ei reakoi mitenkään sen värinä hälytykseen eikä välttämättä herää edes summerin soimiseen,vanhemmat tosin saavat paska halvauksen,muutamia vikahälytyksiä sattunut kun poika pyörinyt sängyssä ja piippari ollut huonosti.
koko asia alkoi siitä kun pojalla oli syntymän jälkeen,sykkeenlaskuja,saturaationlaskuja,apneoita ym. vietti sairaalassa 7viikkoa,vaikka lääkärit sanoivat ettei lapsi tule kotiin ennen kuin kaikki häiriöt ovat hävinneet olin silti kotona kusisukassa ja en oikeastaan nukkunut ensimmäisen kuukauden aikana ollenkaan ja vieläkin käyn katsomassa hengittääkö varmasti vaikka on jo iso poika 10kk/n:11kg.
omassa päässähän tuo vika on,mutta silti nukun paremmin kun pojalla on piippari.
ja olen siis isä.
Hyväuninen poika teillä, onneksi olkoon! :)
Meillä oli vuoden käytössä Nanny merkkinen kätkythälytin. Patjan alle laitettava.
Omasta puolestani voin sanoa, että hälyttimen ansioista sain nukuttua. Se loi minulle mielenrauhaa.
Turhista hälytyksistä sen verran, että meillä hälytin hälytti kerran. Vauva ei ensin reagoinut herättämiseeni. Ei siis liikahdellut/tuhissut. Taputin reippaasti selkään ja hätääntyneenä huusin jotain. Olin aivan paniikissa. Vauva sitten heräsi ja oli normaalin oloinen. En osaa sanoa, mitä tapahtui, nukkuiko vauva vain niin sikeästi ja piti pidemmän tauon hengittämisessä (laite valvoo, että hengityksiä tulee vähintään x sekunnin välein tai x/minuutti; en muista x:n arvoa) vai oliko kyse jostain pahemmasta. En edes halua tietää, tärkeintä on, että lapseni on kunnossa.
Mielestäni kätkythälyttimistä ei ole tutkimustuloksia. Turha hälyytys ei ehkes ollutkaan turha, koska apu tuli heti. Hengityskatkoksessa hellä ravistelu ja taputtelu voi saada vauvan virkoamaan.
Tapaukset, joissa taas vauva on menehtynyt kätkytkuolemaan, hoitovaste on ollut yleensä pitkä; apu on tullut myöhään. Sen sijaan samankaltaisia laitteita käytetään sairaaloissa mm. keskosten hoito-osastolla ja siellä ne ainakin puolustavat paikkaansa hyvin.
Pitäisin myös mielessä:
- selällään nukuttaminen
- viileä huone
- ei paksua peittoa, pehmoleluja, tyynyä
- kova patja
- ei tupakoivia vanhempia
- vieressä lapsi synkronoi hengityksen äidin hengitykseen ja niissä maissa, missä perhepeti on yleinen, kätkytkuolemat ovat harvinaisia.
Onko apneahälytin ja kätkythälytin siis sama asia??
Pitkin mennä lukemaan kätkytkuolemasta, nyt pelottaa hulluna. Miten ootte päässy yli pelosta?
Ei sitä auta pelätä, elämässä voi sattua ihan mitä vaan mutta silti pitää uskaltaa elää. Mitä sitä pelkäämään/murehtimaan etukäteen sellaista mitä ei edes ehkä tapahdu :) Pelko kuuluu äitiyteeen ja sitä oppii sitten ajan kanssa käsittelemään.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 09:02"]
Mua ärsyttää kun ignoorataan nää kertomukset, joissa vanhempien mukaan lapsi on ollut eloton, mutta on saatu elvytettyä, kun on huomattu ajoissa.
[/quote]
Koska se että huutaa, nipistelee tai ravistelee lapsensa hereille unesta ei ole elvyttämistä. Jokainen voi hankkia lapselleen ihan mitä tahansa mikä vain tuo itselle mielenterveyttä. Mutta hälyttymistä huolimatta kätkytkuolema voi kohdata lasta. Lapsi voi myös kuolla moneen muuhun asiaan yllättäen vaikka äiti olisi vieressä 24/7. Ja lapsen elvyttäminen harvoin onnistuu maallikolta tai edes kohtuu pätevältä ammattilaiselta. Paikalla pitäisi olla ensihoitolääkäri 24/7 tarkkailemassa lapsen vitaaliarvoja ja siltikin voi käydä niin ettei kätkytkuolemalta voi välttyä.
Niin ja aina välillä on jopa Suomessa ollut näitä tarinoita kun lapsi on tukehtunut hengiltä nukkuessaan vanhempiensa välissä. Itse en ottaisi vastasyntynyttä samaan sänkyyn juurikaan tästä syystä.
Kätkytkuolemaksi kutsutaan lääketieteellisesti vastasyntyneen selittämätöntä kuolemaa, jolle ei löydy mitään ruumiillista syytä. Eli kätkytkuolemalta ei voi pelastua, vaikka vanhempi valvoisi koko yön kehdon äärellä. Usein vanhemmille sanotaan, ettei vauva ollut "valmis" tai ettei niin "ollut tarkoitettu". Kätkytkuolemaa ei voi mitenkään välttää. Ja teille kätkytkuoleman kohdanneille vanhemmille, sydämeni särkyy Teidän surustanne. Paljon voimia Teille.<3
T. Lääkäri
Meille annettiin myös synnytyslaitokselta mukaan apneahälytin (= vatsalle kiinnitettävät anturit jotka reagoivat vauvan hengitysliikkeisiin) sen takia, että vauvamme sai jo syntymästä seuraavana päivänä hengityskatkoksia ja joutui sen takia seurantaan vauvalaan.
Se huono puoli siinä oli että laite oli tosi herkkä ja hälyytti tosi usein esim. silloin jos hengitysliikkeet olivat normaalia kevyempiä. Mutta auttoi meitä vanhempia rauhallisempaan yöuneen, kun ei tarvinnut olla koko ajan tarkistamassa vauvan hengitystä.
Se on pötypuhetta, että jos vauva "kätkytkuolee" ettei sitä pysty pelastamaan vaikka huomaisi heti. Kun meidän vauvamme sai ensimmäisen hengityskatkoksen minun nähteni synnytyssairaalassa, niin sain ravisteltua hänet hengittämään uudestaan. Tilanne oli järkyttävä. Olin imettämässä vauvaani, kun luulin hänen nukahtaneen rinnalle. Huomasin nopeasti, että vauva oli täysin elottoman oloinen ja veltto. Aloin nopeasti läpsyttelemään ja ravistelemaan vauvaani ja hälyytin paniikissa hoitajan paikalle. Ja sitten mentiinkin vauhdilla vauvateholle.
Vauva virkosi ravistelusta, mutta myöhemmin minulle selvisi, että hoitajat olivat kiinnittäneet jo aiemmin huomiota vauvani lyhyisiin sinistelyihin heidän hoitaessa vauvaa. Sen jälkeisessä seurannassa todettiin, että vauvalleni tuli ajoittaisia sydämen sykkeen laskuja ja hengityksen hiipumisia. Mitään syytä niille ei löydetty vaikka vauva kävi paljon tutkimuksia läpi. Todennäköisesti vauvani oli vain potentiaalinen kätkytkuolema kanditaatti.
Meillä on käytössä tälläinen http://www.rokkibeibi.com/turvatuotteet/1146-nanny-vauvamonitori-katkythalytin.html
Voisin kuvitella että on luotettavampi kuin vaippaan kiinnitettävä?
Rokkibeibi tuli sitten mainostamaan?
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 21:23"]
Rokkibeibi tuli sitten mainostamaan?
[/quote]
:) Siltä mustakin vaikuttaa. Anyways, kokemusta ei ole noista hälyttimistä mitä nyt googlailin erilaisia sivuja. Voisin kyllä kuvitella että vaippaan kiinnitettävä hälytin on paljon tarkempi kuin patjan alla monitoroiva Jos nyt ylipäänsä hälyttimen haluaa ostaa..
Jäin vaan miettimään että ehkä tuo kätkythälytin on silleen harhaanjohtava nimi jos laite mittaa vauvan hengitystä. Kätkytkuolemaan ei kai ole paljoa tehtävissä, mutta jos vauvan hengitys muusta syystä lakkaa, niin elvytys voisi auttaa? Tai jos se vauva on tukehtumassa johonkin tms.
Mä hommasin ton snuzan ja ainakin mua se auttaa nukkumaan paremmin.
Meilläkin apneahälytin on ollut kovassa käytössä ja rauhoittaa vanhempien öitä jo ihan mielenrauhan vuoksi. Sinälläänhän "lääkäri" ei ollut tässä ketjussa oikeassa, että kätkytkuolema on yhdistetty aivojen serotoniinitasoihin ja niiden alhaisuuteen. Uuden teorian mukaan vauva saattaa "unohtaa" hengittää tai pelästyä yöllä/unessa jotain niin, ettei alhaisten serotoniinitasojen vuoksi pysty herättämään itseään. Yksikään vauvahan ei ole kätkytkuolemaan kuollut vanhempien ollessa vieressä tai hereillä ollessaan. Meidän neuvolassa terkka suositteli laitetta nimenomaan siksi, että hengityksen hidastuessa/loppuessa on ollut useita tapauksia, joissa nopealla toiminnalla vauva on saatu herättämällä hengittämään.
Meidän lapsi oli syntymän jälkeen sairaalassa 7viikkoa, apneoiden, sykkeenlaskujen ym. Takia, sairaalasta sanottiin ettei kotiin pääse ennenkuin kaikki on hyvin.
Ostin tuollaisen snuza halo hälyttimen mikä laitetaan vaipan reunaan, silti en uskaltanut nukkua kunnolla ja kävin monta kertaa yössä katsomassa, että hengittääkö se varmasti, sängyn pääty oli kohotettu, lapsi laitettiin aina selälleen nukkumaan ym.
Arvatkaa meinasiko tulla paskahalvaus kun hälytin ensimmäisen kerran alkoi huutamaan?? Olin jo varma että nyt se on kuollut ja kun pääsin sängyn viereen lapsi tuijotti silmät selällään ihmeissään, mikä siellä vaipassa pörisee ja piippaa.
Kunlapsi kasvoi alkoi vääriä hälytyksiä tulemaan jatkuvasti, liikui yöllä ja vehe ei saanut kontaktia enään, jossain 9kk iässä ei voinut enää käyttää.
Testasin laitetta itse laittamalla sen housun reunaan, maksin rentona ja pidätinhengitystä, ensin tuli värinä ja sitten alkoi summeri huutaa.
Just noinhan sen hälyttimen pitää toimiakin, hälyttää jos ei hengitä. Anyways meillä hälytin ei oo piipannut kun kerran ja sillon lapsi oli riuhtaissut sen irti. Mä nukun niin paljon paremmin kun ei tarvi itse juosta sängyn vieressä katsomassa hengittääkö vauva vai ei.
Mä oon varma että meillä esikoinen on hengissä kätkythälyttimen ansiosta. Muuten en ois todellaakaan huomannut ettei se hengittänyt. Pienellä herättelyllä alkoin onneksi taas hengittämään!! Ei noi oo todellakaan turhia kapistuksia!
Että kätkyt-kuolemia on suomessa alle 10/vuosi kun taas kohtukuolemia n.400/vuosi. Kuolema voi tulla koska vaan ja kelle vaan.Oma lapseni kuoli kohtuun rv.lla 36. Elämää ei voi silti pelätä.