Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ope, jos 6. luokkalaisen käytösnumero on 6, niin millaista se käytös on?

Vierailija
14.01.2012 |

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuutosnumerossa on puutteita useilla käytöksen alueilla. Mutta ei se silti mikään tavaton numero ole. Omankin poikani luokalla kaksi sai kuutosen ja yksi jopa viitosenkin. Näiden äidit olivat tosin vähän pahana...

Vierailija
2/39 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä silloin käyttäytyminen on huonoa. Oppilaalla voi olla rangaistuksia (jälki-istuntoa jne.). Hän voi olla myös kiusaamistilanteissa mukana, käyttäytyä oppitunneilla huonosti jne. Voihan olla, että hän on ollut mukana vain yhdessä tilanteessa, mutta se tilanne on ollut todella vakava (esim. vahingoittanut kaveriaan tarkoituksella).



Huolellisuus myös vaikuttaa numeroon, mutta pelkällä huolimattomuudella (unohtelee läksyt tmv.) ei voi saada numeroksi kutosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapseni käytös oli 7, mihin en myöskään ole tyytyväinen. Tyttö kertoo ettei kymppiä voi saada kukaan.



ap

Vierailija
4/39 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan ollut opettajan mikään suosikki, se oi varmaa. Olin aina syyllinen kaikkeen hänen mielestään. Toki olin villikin ja vastasin aika napakasti opettajalle takaisin jos alkoi minua syyttelemään. Koskaan en haistatellut tai muuta. Mutta sanoin suoraan mielipiteeni vaikka se olisi poikennutkin opettajan mielipiteestä. Lensin paljon pois luokasta (en oikein muista miksi) ja istuin paljon jälki-istunnossa (en oikein muista sitäkään, että miksi) mutta sen muistan, että olin todella todella turhautunut. Minua ei oikein ymmärretty ja jos yritin parantaa tapani ja olla kiltisti, niin aina olin silti syyllinen, joten en sitten kauaa jaksanut koskaan. Paha en missään nimessä ollut ja minulla oli kavereita kyllä.



Lohdutuksen sanaksi voin sanoa, että kun menin ylä-asteelle ja opettaja vaihtui niin käytösnumero hyppäsi ysiin samantein eikä jälki-istuntoja enää koskaan tullut. Kyllä siis opettajan ja oppilaan välisessä kemiassakin voi olla jotain syitä.

Vierailija
5/39 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ainakin ja ihmettelen, että tosi kiltillä ja oikeudenmukaisella lapsellani on 8!



Haluaisin minäkin mielipiteitä, että onko jotenkin häirinnyt tms, vaikka arvosellaanko nykyään tarkemmin?



Omalleni antaisin kympin tai ysin varmasti, sillä tiedän, että ei koskaan missään olosuhteissa käyttäydy tahallaan huonosti!



Eli opet, please, kertokaahan tästä??

Vierailija
6/39 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymppiin täytyy jo osata puolustaa kavereitaan ja toimia luokassa rakentavasti parantaen yhteishenkeä. Jouluna koulussamme sai vain kaksi oppilasta kympin (parin sadan oppilaan yläkoulu).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/39 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erinomainen (10)

Oppilas

• käyttäytyy esimerkillisesti ja ystävällisesti muita kohtaan.

• on rehellinen.

• auttaa mielellään ja oma-aloitteisesti muita.

• luo ja ylläpitää työrauhaa ja myönteistä ilmapiiriä.

• huolehtii ympäristöstä sekä yhteisistä tehtävistä ja välineistä tunnollisesti ja oma-aloitteisesti.

• noudattaa sääntöjä ja hyviä tapoja.



Kiitettävä (9)

Oppilas

• tulee toimeen muiden kanssa.

• on rehellinen.

• asennoituu myönteisesti koulutyöhön.

• ylläpitää työrauhaa ja myönteistä ilmapiiriä.

• huolehtii ympäristöstä sekä yhteisistä tehtävistä ja välineistä tunnollisesti.

• noudattaa sääntöjä ja hyviä tapoja.



Hyvä (8)

Oppilas

• tulee yleensä toimeen muiden kanssa.

• on yleensä rehellinen.

• huolehtii omalta osaltaan työrauhasta.

• huolehtii pääsääntöisesti ympäristöstä ja yhteisistä tehtävistä ja välineistä.

• noudattaa pääsääntöisesti sääntöjä ja hyviä tapoja.



Tyydyttävä (7)

Oppilas

• on usein vaikeuksissa muiden kanssa.

• saattaa käyttäytyä vilpillisesti.

• häiritsee työrauhaa.

• suhtautuu välinpitämättömästi ympäristöön sekä yhteisiin tehtäviin ja välineisiin.

• noudattaa sääntöjä ja hyviä tapoja vaihtelevasti.



Kohtalainen (6)

Oppilas

• on toistuvasti vaikeuksissa muiden kanssa.

• käyttäytyy vilpillisesti.

• laiminlyö ympäristöä sekä yhteisiä tehtäviä ja välineitä.

• häiritsee työrauhaa usein.

• suhtautuu välinpitämättömästi sääntöihin ja hyviin tapoihin.



Välttävä (5)

Oppilas

• ei tule toimeen muiden kanssa.

• syyllistyy jatkuvasti rangaistaviin rikkomuksiin.

• halveksii ja laiminlyö ympäristöä sekä yhteisiä tehtäviä ja välineitä.

• estää muiden työskentelyn.

• ei välitä säännöistä eikä hyvistä tavoista.

Kopioitu: http://peda.net/veraja/jyvaskyla/jokelankoulu/oppiminenjakasvatus/opetu…

Vierailija
8/39 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytöksen numero on 6, niin opettaja on varmasti ollut useasti yhteydessä kotiin vuoden aikana. Varmasti myös kuraattori on jollain tavalla osallisena tapauksessa. Toivottavsti siis vanhemmille ei tullut tämä kutonen ns. "puskista" vaan osasivat sitä odottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/39 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäytyminen kirjataan erillisesti jokaisessa kunnassa omaan ops:iin.



Seuraavissa eri kuntien kriteerejä:

Kangasala:

http://www.kangasala.fi/lapset_ja_nuoret/koulut/luokat_7-9/pikkola/kayt…

Hämeenkylä:

http://www.edu.vantaa.fi/hameenkyla/wp/?page_id=61

Oulun norssi:

https://norssiportti.oulu.fi/index.php?6725



Lisää löytää googlella.

Vierailija
10/39 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapseni käytös oli 7, mihin en myöskään ole tyytyväinen. Tyttö kertoo ettei kymppiä voi saada kukaan. ap

Omalla lapsella oli kymppi. Hän on ahkera ja tunnollinen. Suhtautuu koulunkäyntiin innostuneesti ja kannustaa ja auttaa kaikkia. Uskaltaa ja haluaa myös tsempata muita opiskeluun silloin, kun muilla on ns. kapinamieliala tai heitä väsyttää.

Ei siihen kymppiin kuitenkaan mitään ihmeitä vaadita. Ihan normaali hyvä käytös plus muiden huomioon ottamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/39 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin minäkin mielipiteitä, että onko jotenkin häirinnyt tms, vaikka arvosellaanko nykyään tarkemmin?


Poikani koulussa ainakin kerrotaan aina todistustenjaon yhteydessä, että 8 on se normaali numero. Poikani luokalta yksi sai ysin, kukaan ei saanut kymmppiä.

Aina pitää tämä sama virsi kertoa myös isovanhemmille, joille käytöksen 8 on jotain aivan kamalaa.

Vierailija
12/39 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani ansaitsisi mielestäni kiitettävän, mutta sai kasin.



Katsokaapa muut, mikä ero pudotus seiskasta kasiin?



Onko tuo joku virallinen kriteeri? 10-9-8 ihan pientä eroa, mutta 8-7, niin ero on kuin yöllä ja päivällä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/39 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkuvia unohduksia, jälki-istuntoja, tunnilla häiriköintiä, tehtävien tekemättä jättämisiä, myöhästelyjä jne.

jos saa vitosen, niin siinä on sitten jo koulun omaisuuden tuhoamista, väkivaltaista käytöstä tai jotain muuta vastaavaa mukana.

Vierailija
14/39 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani ansaitsisi mielestäni kiitettävän, mutta sai kasin. Katsokaapa muut, mikä ero pudotus seiskasta kasiin? Onko tuo joku virallinen kriteeri? 10-9-8 ihan pientä eroa, mutta 8-7, niin ero on kuin yöllä ja päivällä?

miten ihmeessä voit tietää, miten lapsesi käyttäytyy tunneilla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/39 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olin oikeasti tosi kiltti ja hiljainen ja empaattinen ja sääntöjä noudattava. EIkö tämä npitänyt olla aikaa, jolloin jo ysiin pudotakseen piti olla jälki-istunnoissa ja tehdä jotain hirveää?



Kuitenkaan en muista, että kukaan olisi tehnyt niistä käytösnumeroista mitään numeroa.

Vierailija
16/39 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-9-8 ihan pientä eroa, mutta 8-7, niin ero on kuin yöllä ja päivällä?


Olen koulukuraattori. Ihmettelen, kun ne koulumme oppilaat, jotka käyttäytyvät todella huonosti, siis aivan uskomattoman huonosti, saavat todistukseen käytöksestä seiskan. Ovat lyöneet opettajaa, kiusanneet muita, pinnanneet toistuvasti, eivät koskaan tee läksyjä, varastava, valehtelevat yms.

Normioppilas saa sitten kasin. Koko isosta koulusta löytyy ehkä yksi kymppin saanut oppilaskunnan puheenjohtaja, veso-aktiivi ja muutenkin kympin tyttö.

Vierailija
17/39 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sai keväällä yksi 10 käyttäytymisestä. Ysejä oli muutama, kaseja paljon, seiskaa, kutosta ja vitostakin käytössä ja sitten yksi nelonenkin oli jouduttu antamaan.



Koulussa 150 oppilasta.



Oma lapseni kasin sakissa.



Minun aikaan koulussa melkeen kaikki sai kympin, muutama ysin ja jos joku sai huonomman niin se oli kauhistus. Tosin silloin ei tainnut olla yhtä kovia arvostelukriteerejä.

Vierailija
18/39 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset


Onko tuo joku virallinen kriteeri?


On Jyväskylän kouluissa, kuten tuossa 2 viestiä alapuolella sanoin, jokaisella kunnalla on omat kriteerit. Joskus jopa kouluilla, esimerkeiksi norsseilla.

Seuraava on kopioitu Viikin norssin (helsingin yliopisto) sivuilta: http://www.vink.helsinki.fi/index.php?del=1&id=317

Käyttäytymisen arviointi vuosiluokilla 4-9

Käyttäytyminen arvostellaan yhdellä arvosanalla ja arvostelu perustuu perusopetuslain pykäliin 2, 29 ja 35 sekä Viikin normaalikoulun opetussuunnitelmaan ja järjestyssääntöihin.

Kasvatuksessa ja opetuksessa tavoitteena on aina, että oppilaat

- toimivat vastuuntuntoisesti siten, että käyvät koulua säännöllisesti

- huolehtivat kaikista koulutyössä esiin tulevista tehtävistä ja velvoitteista tunnollisesti

- ovat rehellisiä ja luotettavia

- ottavat huomioon toisen ihmisen

- kunnioittavat ihmisen perusoikeuksia

- ovat oikeudenmukaisia

- ovat yhteistyöhaluisia ja yhteisvastuullisia

- ylläpitävät työrauhaa

- ovat huomaavaisia ja auttavaisia

- ovat oma-aloitteisia

- suhtautuvat vastuuntuntoisesti työ- ja elinympäristöönsä

- ottavat huomioon sekä oman että muiden kouluyhteisön jäsenten turvallisuuden

Arvosanojen kuvaus

Käyttäytymisen arvostelussa pyritään huomioimaan oppilaan kehitysvaihe sekä mahdolliset poikkeukselliset tapahtumat tai muutokset elinoloissa. Arvosanoina käytetään 4-10.

10 - Oppilas on saavuttanut erinomaisesti käyttäytymisen tavoitteet. Hän edistää aktiivisesti omalla toiminnallaan hyvää käyttäytymistä.

9 - Oppilas on saavuttanut kiitettävästi käyttäytymisen tavoitteet. Oppilaan käytös on lähes aina tavoitteiden mukaista.

8 - Oppilas on saavuttanut hyvin käyttäytymisen tavoitteet. Hän suhtautuu koulunkäyntiin, kouluyhteisöön ja yhteiseen omaisuuteen yleensä myönteisesti. Hänen käytökseensä ja kielenkäyttöönsä on jouduttu puuttumaan satunnaisesti.

7- Oppilas on saavuttanut tyydyttävästi käyttäytymisen tavoitteet. Hän suhtautuu koulunkäyntiin, kouluyhteisöön ja yhteiseen omaisuuteen vaihtelevasti. Hän häiritsee usein opiskelua eikä noudata aina koulun järjestyssääntöjä. Hänen käytökseensä ja kielenkäyttöönsä on jouduttu puuttumaan puhuttelemalla ja/tai mahdollisesti muilla toimenpiteillä.

6 - Oppilas on saavuttanut kohtalaisesti käyttäytymisen tavoitteet. Hän suhtautuu koulunkäyntiin, kouluyhteisöön tai yhteiseen omaisuuteen kielteisesti. Hän häiritsee opiskelua ja rikkoo järjestyssääntöjä. Hänen käytöksensä ja kielenkäyttönsä on epäasiallista ja loukkaavaa. Hänen käytökseensä on puututtu usein kurinpidollisin toimin.

5 - Oppilas on saavuttanut välttävästi käyttäytymisen tavoitteet. Hän rikkoo koulun järjestyssääntöjä jatkuvasti ja tietoisesti. Hänen käytöksensä ja kielenkäyttönsä on erittäin epäasiallista ja loukkaavaa. Hänen käytökseensä on puututtu erittäin usein kurinpidollisin toimin. Oppilas tarvitsee valvontaa selviytyäkseen koulutyöstä.

4 - Oppilas ei ole koulun kurinpitokeinoin ojennettavissa ja on vaaraksi kouluyhteisölle.

Vierailija
19/39 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä kymppejä saa. Oma kutosluokkalainen tyttöni sai jo viime vuonna kympin käytöksestä ja sama nyt jouluna. Hän on hyvin aktiivinen ja positiivinen aivan kaikessa. On aina vapaaehtoinen kaikkeen, toimii oppilaskunnassa, välituntiohjelmanpidossa jnejne. Lisäksi hoitaa omat asiansa ja kannustaa ja innostaa kavereitakin. Opettaja sanoikin, että tyttö helpottaa hänen työtään paljon, kun innostaa muita vähän tylsissä hommissa. Viime keväänä myös toisella samanluokkalaisella tytöllä oli kymppi, hän on myös hyvin positiivinen.



Toisella tytölläni (vitosella) on aina ysi, on sellainen peruskiltti ja positiivinen, mutta ei tuo mitenkään itseään julki. On hyvin tunnollinen eikä varmasti käyttäydy KOSKAAN huonosti.

Vierailija
20/39 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla lapsella oli kymppi. Hän on ahkera ja tunnollinen. Suhtautuu koulunkäyntiin innostuneesti ja kannustaa ja auttaa kaikkia. Uskaltaa ja haluaa myös tsempata muita opiskeluun silloin, kun muilla on ns. kapinamieliala tai heitä väsyttää.

Ei siihen kymppiin kuitenkaan mitään ihmeitä vaadita. Ihan normaali hyvä käytös plus muiden huomioon ottamista.


Sanoisin kyllä käytöksen kymppiä melkeinpä ihmeeksi nykyään. Vuosiluokalla ei todellakaan välttämättä kukaan saa kymppiä. Kymppi käytöksessä on paljon suurmpi harvinaisuus kuin kymppi jossain muussa aineessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi