Syksyllä kouluun lähtevä poika on TODELLA TOHELO. Onko toivoa että kypsyisi ennen koulun alkua? ov
Stressaan jo nyt elokuuta ja silloin alkavaa koulua. Poika ei osaa huolehtia itsestään ja tavaroistaan lainkaan. Jos jotain käskee tehdä, täytyy se toistaa ainakin 5 kertaa ennenkuin ymmärtää. Useimmiten pitää korottaa ääntä että menee jakeluun.
Esim. ollaan lähdössä ulkoilemaan, käsken eteiseen pukemaan ulkovaatteet päälle. Sanon useita kertoja että laita villasukat jalkaan ja fleecevälipuku myös. Poika on niin omissa ajatuksissaan että menee suoraan vetämään toppahousuja ja -takkia päälle. Vaikka laittaisin ne villasukat keskelle eteisen lattiaa, silti onnistuu ohittamaan ne. Käsineet jää useimmiten ottamatta ellen itse tarkista että ne on matkassa. Tai ovat jotkut ohuet puuvillasormikkaat. Eskariin lähtiessä reppu jää matkasta, ellen ainakin 3 kertaa muistuta.
Ja tämä esimerkki vasta vaatteiden pukemisesta. Kaikessa muussakin on erittäin hajamielinen, aina pitää kytätä ja tarkistaa ja huolehtia ja muistuttaa tai mitään ei tapahtuisi.
Ollaan kokeiltu sitäkin että sanotaan asiasta vain 2 kertaa, ei kertaakaan enempää ja sen jälkeen annetaan olla. NO sehän tarkoitti sitä että lapsi oli yöppärissä koko päivän, toisella kertaa kauppaan oli lähdössä vesisadekelillä (vettä tuli kaatamalla) sandaaleissa ja shortseissa ja t-paidassa vaikka sanottiin joka vaatekappale mitä pitää pukea. Erään kerran oli syömättä puoli päivää. Söi aamupalan ja seuraavan kerran söi klo 17. Oltiin kyllä tehty myös lounas ja välipala ja sanottu joka aterialle 2 kertaa että tulehan syömään, mutta kun touhusi omiaan ei sitten tullutkaan.
Ihan toivotonta.
Kommentit (11)
Miten teillä on järjestetty lapsen kouluun lähtö aamuisin ja muutkin asiat? Onko teillä vanhemmilla liukuva työaika tms? Meidän tilanne on sellainen että mies on aina töissä 7-15.30 ma-pe (ei voi olla kotona lähettämässä lasta kouluun). Minä olen joinakin päivinä iltavuorossa töissä jolloin tietysti olen aamusta kotona. Mutta sitten kun olen aamuvuorossa, pojan täytyy itse lähteä kotoa kouluun. Toki herätän ja annan aamupalan mutta se lähtö... Kännykkä voidaan hankkia, mutta mitenpä puhelimessa tarkistat että onko sillä lapsella nyt oikeasti ne säähän sopivat ulkovaatteet päällä vai onko painumassa sandaaleilla ja t-paidalla pihalle?
On myös aivan liian luottavainen vieraita ihmisiä kohtaan. On valmis lähtemään ihan kenen tahansa mukaan, ei minkäänlaista ujoutta vieraita kohtaan. Voitte siis kuvitella että olen jo sieluni silmin nähnyt kuinka joku pedofiili tulee...
Miten lasta voi alkaa "treenaamaan"?
Teilläkin on oikeus molemmilla lyhennettyyn työaikaan.
teen jo lyhennettyä työaikaa. Mutta ongelma on se että sekä minulla että miehellä työ on sellainen että aamulla on oltava paikalla, työaikaa voi lyhentää vain loppupäivästä. Minun työnantaja ei suostu siihen että tekisin pelkkää iltavuoroa. Työpaikkaa taas ei voi noin vain vaihtaa, niitä ei näillä main ole joka oksalla. Eikä edes joka toisella oksalla.
ap
yhteistyö naapurien kanssa tai hoitaja vähäksi aikaa. Tilanne paranee yleensä kyllä siinä ekan luokan keväällä jo aika paljon.
2
Naapurissa on lapsi joka tulee lapseni luokalle (ovat nyt samassa eskarissa), täytyypä ottaa vanhempiinsa yhteyttä ja keskustella. Tietysti voisi sopia miehen ja anopin kanssa kesälomat eri kuukausille niin voisi olla jopa 3kk joku hoitamassa kouluunlähdöt ja kotiintulot. Ja olla sormet ristissä että siinä ajassa oppisi huolehtimaan itsestään edes vähän.
sinun pitää myös valvoa, että lapsesi tekee niin kuin sanotaan!
Jättämällä oman onnensa mukaan, lapsi oppii vain sen, että vanemman sanomisilla ei ole mitään merkitystä.
Jos sanot, VAHDI, että asia tapahtuu!
minuakin jo arveluttaa syksyllä nuorimmaisen kouluun lähtö.
Samanlaista toheluutta. Mitään ei osaa/halua huolehtia itse.
että onko siellä koulussa järjestetty aamuhoitoa.
Ja naapurin kanssahan voitte vuorotella myös.
ap
Jos jättää fleecen välistä ja villasukat pois jalasta vaikka oli ohjeissa niin ilmoitat ovella, että ei onnaa. Et sano syytä vaan annat lapsen huomata itse virheensä ja pakotat korjaamaan sen.
Kolmesta esim pukeutumishölmöilystä seuraa sisällejäänti tms rangaistus. Kummasti terävöittää kuuntelemaan.
10x onnistuneesta joku pieni palkkio.
sinun pitää myös valvoa, että lapsesi tekee niin kuin sanotaan!
Jättämällä oman onnensa mukaan, lapsi oppii vain sen, että vanemman sanomisilla ei ole mitään merkitystä.
Jos sanot, VAHDI, että asia tapahtuu!
Olen kertonut että nimenomaan pitää vahtia, kytätä, tarkistaa, muistuttaa,sanoa jne useita kertoja jopa ääntä korottaen että asia tapahtuu eikä mennä kohella miten sattuu.
Yhdessä viestissä kerroin että ollaan muutaman kerran kokeiltu ettei olla sanottu ja muistutettu sataa kertaa, niin tulos oli sitten se ettei mitään tapahtunut. Ja jos kysyttiin että mitä on unohtunut, ei poika ymmärtänyt yhtään mistä puhutaan (esim. silloin kuin oli menossa kaatosateessa kevyessä kesävarustuksessa pihalle). Ja on kyllä ihan normaalisti kehittynyt lapsi. On vaan niin huoleton tapaus.
Tilanne on vähän parempi nyt, kun hän on 3. luokalla. Ja koko viime vuosi kytättiin sikana läksyjä ja muuta kouluun liikkuvaa.
Ei tod. lähde yksin kouluun ja koulusta tulee minun työhuoneelleni koulun viereen.