Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Homevauriot ja raskaus, auttakaa!

12.11.2005 |

Vaikuttaakohan homeisissa tiloissa oleskelu jotenkin raskauden sujumiseen tai sikiöön? Minä olen viikolla 15 raskaana, ja eilen huomasimme 2-vuotiaan tyttömme huoneesta paljon hometta. Voi olla, että se on vain pintahometta, eikä rakenteista johtuvaa, mutta olipa kumpaa vain, niin nyt pelottaa tosi paljon, vaikuttavatko ilmassa lentelevät homeitiöt raskauteen tai sikiöön!! Onko teistä jollain tietoa tai kokemuksia tästä asiasta? Minulla on ollut oudosti mm. supistuksia ja selkäkipuja ihan raskauden alusta asti, mitä ei ollut aiemmissa raskauksissa kun asuttiin toisessa asunnossa. Voisiko ne johtua homeesta ja ei kai home vain voi aiheuttaa keskenmenoa? Auttakaa pliis huolestunutta!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
12.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minun ehdotukseni, sillä homeet on aina vakava juttu. Sitä en tiiä, voiko ne vaikuttaa sikiöön, mutta aika moneen asiaan ne kyllä vaikuttaa. Meillä töissä (koulu, mikäpä muukaan!) havaittiin tätä ongelmaa ja nyt on ison luokan remppa menossa. Itseltäni loppui jatkuva poskiontelokierre kuin seinään, kun pääsin vaihtamaan luokkatilaa koulun toiseen siipeen. Voin kyllä sen verran sua lohduttaa, että ilmeisesti hometta oli koulun tiloissa jo silloin kun odotin tota nro kakkosta, mutta terve lapsi sieltä tuli.

Home on silti aina huono juttu, eikä kaikista vaikutuksista vielä edes tiedetä. Kaksivuotias pois sieltä huoneesta heti muihin tiloihin ja kämppään remonttia!

t.Bonita

Vierailija
2/5 |
13.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietenkin huolestuttaa myös kaksivuotiaan takia, kun on nukkunut yöt ja päiväunet huoneessaan eli ollut siellä varmasti yli puolet vuorokaudesta! (ja muuten minäkin aika paljon, kun olen nukuttanut ja joskus öisinkin jäänyt sinne nukkumaan) Tyttö siirtyi heti homeen löydyttyä meidän huoneeseen nukkumaan, puhdistettiin ja desinfioitiin koko huone ja nyt on menossa tuuletus ja kuivatus.

Kiva kun kerroit omasta raskaudestasi, että sujui hyvin ja terve lapsi syntyi homekoulusta oleskelusta huolimatta! Ehkäpä home ei sitten vaikuta raskauteen, ainakaan vaikuttanut onneksi sinulla, vaikka kaikille haitallista onkin muuten kuten sanoit.

Meillä tuo näyttäisi onneksi olevan vain pinnoilla olevaa hometta, jota ei löytynyt muualta eikä rakenteista (ihme se olisikin, kun tämä on aika uusi kivitalo), mutta PALJON hometta oli kaappien takana ja sängyn alla. Se on ilmeisesti tyypillistä kosteissa olosuhteissa, asumme Italiassa, ja täällä juuri syksyllä sää on kostea ja se tunkee sisällekin. Home alkaa tyypillisesti kasvaa juuri siksi johonkin pinnalle ja ihan yhtäkkiä, ja toivotaankin ettei sitä hometta ainakaan montaa viikkoa ennättänyt pikkutytön huoneessa olla ennenkuin huomattiin. Ja ettei sitä tulisi nyt lisää eikä tosiaan olisi missään rakenteissa. Mutta kylläpä silti tuntuu pahalta, tyttöparka! Ja minun mahassa oleva vauvaparkakin :(

Kiitos viestistäsi, kiva oli lukea jonkun muunkin kokemuksia kun huoli kalvaa tämän raskauden sujumisen suhteen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
13.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli hometalo kun olin ekaa kertaa raskaana. Tivasin usealta asiantuntijalta voiko vaikuttaa vauvaan ja kuulemma ei tutkimustietoa ole, että vaikuttaisi. Enemmänkin vaikutukset äitiin ja sitä kautta äidin yleistilaan huolestuttivat.

Sunkin tapauksessa huolestuisin enemmän jo olemassaolevien ihmisten terveydestä.

Kannattaa tutkia homevaurion todellinen laajuus ja syy pikimmiten, eikä tyytyä pinnan putsaamiseen, jossei selkeää syytä esim. miksi seinässä homelaikku.

Vierailija
4/5 |
13.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

vakavasti homeen takia, ikävä kyllä minulla on siis siitä paljon kokemusta. Mietityttää toi, että mistä se home tulee niihin pintoihin, koska ainakin Suomen olosuhteissa, se tulee kyllä aina jostain isommasta syystä. Onko makuuhuoneen takana kylppäriä, jossa vesiputket vuotaisi, vai ulkoseinä:liriseekö siihen vettä, tehdäänkö Italiassa salaojat jne jne...?

Kaikki mitä minä kertoisin homeesta on varmaan aika pelästyttävää, joten en ala kokemuksiani kirjoittelemaan. Jos on mahdotonta muuttaa pois, niin syyn löytäminen olisi kyllä tärkeää + huolehtia hyvästä ilmanvaihdosta. Kaikkiahan eivät reagoi homeeseen mitenkään vaikka asuisivat umpihomeisessa kämpässä, toiset taas sairastuvat vaikeasti vähäisestäkin määrästä.

Kuitenkin sinun tilannettasi kun ajattelen, niin stressi tuossa on nyt varmaan se mikä on hankalinta.

Suomessa saa muuten vuokrata sellaista homekoiraa, joka aika erehtymätömästi löytää kaikki homeiset kohdat, mahtaako siellä olla? Pääsisi ainakin siitä huolesta että onko hometta muuallakin.

Jos haluat kysyä jotain niin vastaan kyllä mielelläni.

t äitimiia

Vierailija
5/5 |
13.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva oli kuulla että lääkäritkin olivat olleet sitä mieltä, ettei home vaikuta varsinaisesti raskauteen tai sikiöön. Itsekin löysin netistä lääkärin kommentin, että sikiö on niin suojassa, ettei siihen home vaikuta. Toisaalta löysin myös kommentin, jossa sanottiin koe-eläinten saaneen keskenmenoja homeen takia... Ja äitimiia, kiitos ettet kertonut pahimpia juttuja ;) Taitaa stressata tämä tarpeeksi jo ilmankin että tietää kamalimpia totuuksia! Mutta kiitos noista vinkeistä jotka annoit, homekoirista en ollut kuullut ollenkaan.

Ollaan tutkittu lisää taloa ulkopuolisin voimin, ja vaikuttaa onneksi tosiaan siltä, ettei hometta ole talon rakenteissa vaan kostean sisäilman ja huonon ilmanvaihdon takia home on alkanut kasvaa vain siellä yhdessä huoneessa sisällä ja se onkin täällä niin yleistä, että kaupan hyllyt notkuvat homeenpoistoaineita. Homeitiöitähän on aina, ja nyt ne vain saivat kunnon olosuhteet. Hometta kasvoi ulkoseinää vasten olevalla sisäseinällä, johon kosteutta on tiivistynyt. Ja en tiedä sitten, hyppäsikö home seinälle alunperin muuramen sängyn vaneripohjasta, joka oli myös homehtunut (ja minä kun luulin että me ollaan superhuolehtivaisia vanhempia, ja sitten ei tuollaistakaan huomattu ajoissa!) Aletaan tuulettaa enemmän (täällähän ei tietenkään ole kuultukaan koneellisesta ilmanvaihdosta vaikka talo on tosiaan uusi!) ja pidetään lämmöt korkealla vähän aikaa, jotta huoneilma kuivaa. Toivottavasti auttaa. Huh mitä juttuja nämä ovat. Mutta kiitos paljon vastauksista!