Alkupahoinvointi - hyviä vinkkejä
Tiedän, että näitä ketjuja varmaan löytäisi kunnolla etsimällä ja joka paikasta löytyy infoa aiheesta, mutta haluaisin silti kuulla muiden kokemuksia alkuraskauden pahoinvoinnin estämisestä.
Olen nyt viikolla 10+0 ja raskausajan alkupahoinvoinnit ovat minulle olleet nyt jo jonkin aikaa ympärivuorokautisia. Jos jollain olisi joku ylimääräinen vippaskonsti, joka auttaisi pahoinvointiin, olisin todellla kiitollinen. Tuntuu siltä, että olen kokeillut kaikkea, mistä tähän mennessä olen kuullut, ja mistään ei tunnu olevan apua. Opiskelen amkissa, joten joudun päivittäin raahautumaan kouluun, mikä ei sinänsä ole ongelma. Ongelma on ennemminkin se, että olen nyt jo pari kertaa joutunut juoksemaan vessaan pulauttelemaan kesken tunnin.:(
Eli jos jollain olisi edes jotain pieniä vinkkejä, ottaisin ne mielelläni vastaan.:) Niin ja sori, tästä tuli hiukan pitkä avautumisselitys, mutta kai sen ymmärtää.:)
Kommentit (9)
Pahoinvointi on niin erilaista kaikille ja jokaiselle omat konstinsa.
Itse olen kärsinyt ensimmäisessä raskaudessa pahoinvoinnissta ihan alusta loppuun asti. Poika synty 8 päivää yli lasketun. Toisessa raskaudessa pahoinvointia oli ensimmäiset 18 vko ja loput 8vko. Taas syntyi poika ja ihan aikataulussa.
Nyt olen kärsinyt oudosta pahoin voinnista jo yli viikon ja toivon että tää olis myös merkki että nro.3 tulossa :)
Nyt kun olen pelotellut sut että ei pahoin vointi välttämättä lopu niin ilokseni voin myös kertoa että kun söin kevyesti enkä ikinä vatsaani täyteen niin pahoinvointi ei ollut niin voikakasta että olisi pitänyt oksentaa (puputin lähes koko ajan jotain)
Toivottavasti sulla menee pahoinvointi ohi ja pystyt reippaasti käymään koulussa ja pysymään tunnilla. :)
Jotkut sanoo, että imeskelivät jääpaloja, mehujäätä.
B-vitamiini saattaa auttaa..
Itse ostin sitä itselleni niin helpotti, mutta saattaapi olla omaa luuloa vain valitettavasti.
Olet hienosti jo viikolla 10, eli toivotaan että paha olo helpottaa pian.
Itselläni loppui kuin seinään viikolla 12.
Tsemppiä :) :)
Itselläni auttoi gynen kirjoittama matkapahoinvointilääke (Postafen), saa ilman reseptiä apteekista. Itselläni oli todella rajut pahoinvoinnit, mikään ei¨pysynyt sisällä. Tuo auttoi, vaikka haittana oli sen väsyttävä vaikutus. Mutta otin ennemmin väsymyksen kuin oksentelun ja mahdollisen osastolle joutumisen...
helpottivat oloa ainakin minulla. Oksentelu loppui niiden avulla. Apteekissa myydään.
Kahdella ystävälläni on auttanut hurjasti tuo ns. pahoinvointiranneke. Erivärisiä kivannäköisiä rannekkeita valmistaa ainakin SEA BAND ja se todellakin toimii.
Tämä siis lääkkeetön ja vippaskonstiton akupainantaan perustuva tehokas apu pahoinvointiin.
Mulla ei ensimmäisessä raskaudessa auttanu oikein mikään...vähän helpotusta sai imeskelemällä kirpeitä karkkeja tai syömällä jäisiä marjoja. Muutenkin tykkäsin kaikesta kylmästä ja kirpeästä. Kokeilin sea band -rannekkeita ja ne ehkä vähän hillitsi, koska yleensä niiden pois ottamisen jälkeen oksensin. Toisen raskauden aikana pelkästään säännöllinen syöminen on riittäny helpotukseksi.
Kovasti tsemppiä. Toivottavasti pahoinvointi loppuu pian. Mulla molemmilla kertaa loppu n. rv 15.
-ray
Itselläni on auttanut raskauspahoinvointiin aina tiheä syöminen, ettei päästä vatsaa liian tyhjäksi eikä verensokeria laskemaan. Jopa tunnin välein täytyi laittaa jotain suuhun ettei paha olo käynyt sietämättömäksi. Esim. luennoille käteviä voisi olla rasiaan valmiiksi pilkotut appelsiinin siivut, rusinat, viinirypäleet, suolakeksit, voileipäkeksit jne. Tsemppiä, toivottavasti pian helpottaa! Mulla on helpottanut aina kun 12vkoa tullut täyteen, nyt neljäs raskaus menossa ja tämä ollut pahoinvoinnin osalta helpoin.
Itselleni ei auttanut mikään kun kärsin pahoinvoinnista, ei akurannekkeet, ei ruokavalio, ei mikään:( Itse olen siis vain tyttöjä odottaessani rajusta pahoinvoinnista kärsinyt (neljä kertaa), ekat 16 viikkoa ja sitten helpottanut alkaakseen pahempana kuin alussakaan rv.26-28 lähtien loppuun saakka. Nyt poikaa odottaessani en ole juurikaan pahoinvoinnista kärsinyt, kahdesti olen koko aikana oksentanut ja rv. 31 nyt. Joillakin auttaa nuo mielikuvaharjoitukset, joita akurannekkeetkin ovat, itse keitin inkivääristä vesilitkuakin jota join aikoinaan kun mikään ei pysynyt sisällä tyttöjen aikaan tuloksetta. vasta kun pääsin osastolle nesteytykseen (i.v) niin alkoi ruoka pysyä pikkuhiljaa enemmän aikaa sisällä. Tuolloin paino oli pudonnut oksentelun ja kuivumisen takia jo 15% alkupainosta.
Helene&Batman 31+0
Hei! Itse olen 9 viikolla raskaana ja kärsinyt kammottavasta pahoinvoinnista jo monta viikkoa. Olo ollut jo aika epätoivoinen välillä ja olen kokeillut kaikkea mahdollista mikä voisi auttaa esim. akupunktio, pahoinvointirannekkeet, tiheä syöminen, jne. mutta mistään ei ole löytynyt apua. Kunnes, joku kirjoitti netissä, että oli ostanut apteekista Berocca-poretabletteja ja niistä oli saanut avun. No minähän hain myös poretabletit ja uskomatonta, mutta samana iltana jo olo helpotti huomattavasti ja oli jo hetkiä, jolloin pahoinvointi hellitti hetkeksi kokonaan. Tämän lisäksi syöminenkin on alkanut olla helpompaa, aikaisemmin oksetti kaikki ruoka. Berocassa on monia eri b-vitamiineja mukana ja b-vitamiininhan sanotaan auttavan pahoinvointiin.
Minun pahoinvointiin tuolla b-vitamiinilla on kyllä ollut iso vaikutus. Kumpa olisin heti tajunnut kokeilla kun pahoinvoinnit alkoivat! No onneksi nyt olo ollut tosi paljon parempi ja tuntuu että ehkä minä tästä raskaudesta vielä selviän...toki joudun vieläkin oksentelemaan ja joka päivä on pahoinvointia edelleen, mutta ei koko aikaa. Saattaa olla jopa jo tunteja hyvä olo putkeen ja se on jo luksusta! Mut tsemppiä raskauteen, pahoinvointi saa kyllä hulluuden partaalle pahimmillaan! Kokeile b-vitamiinia!:)