Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen täysin kypsä siihen, että ns. keskiluokan selkänahasta maksetaan kaikki - ketä äänestää?

Vierailija
12.01.2012 |

Olemme nippa nappa ns. keskiluokkaan kuuluva perhe, jonka vanhemmat ovat duunariperheistä koulutuksen kautta päässeet vähän parempaan elintasoon kiinni.

Kouluttautumisen "palkka" näyttää meille nelikymppisille olevan kuitenkin se, että ollaan juuri sillä rajalla että maksamme kaikesta kalleimman mukaan ja uutta veroa ja maksua pukkaa meille koko ajan lisää. Tienaamme kuitenkin sen verran vähän, että esim. energiaveron ja polttoaineen, päivähoidon yms. yms. hinnankorotukset tekevät tosi ison loven talouteemme - välillä vitsailemmekin, että kohta täytyy hakea pankkilainaa että saa talon pidettynä lämpimänä ja pääsee töihin.

Korotuksia on tulossa koko ajan lisää ja tässä oikeasti alkaa miettiä, mitä ihmeen järkeä tässä oravanpyörässä roikkumisessa on - varakkaille nuo korotukset eivät tunnu missään, pienituloisimpia ne eivät niin paljon kosketa.

Onko noissa ehdokkaissa yhtään sellaista, joka oikeasti ajaisi meidän "väliinputoajienkin" asiaa eikä vaan pitäisi meitä maksuautomaatteina?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Presidentillä ei ole oikeastaan sisäpoliittista valtaa. Eli presidentti ei voi mitenkään olla päättämässä veroista eikä maksuista.

Eli äänestit ketä vaan ja vaikka hän kuinka ajaisi sinun asiaasi, hänellä ei ole siihen presidenttinä valtuuksia.

Parhaiten presidentinvaalissa ajat tuota asiaa, jos selvität kuka olisi paras asioidesi ajaja ja tällä hetkellä eduskunnassa ja sitten ET äänestä häntä vaan jotain muuta. Eduskunnassa hän voi asiaan vaikuttaakin.

Vierailija
2/23 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, kolmen lapsen yh, pärjään loistavasti 40 000 vuosibruttopalkallani.

En ole huomannut että uutta veroa ja maksua pukkaa koko ajan, toki maksan bensasta enemmän ja vuokraa myös energiaverojen korotusten takia mutta pidän niitä ympäristön kannalta oikeina. En tunne olevani oravanpyörässä, minulla on kaikki mitä tarvitsen ja haluan ja rahani riittävät mainiosti niihin asioihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan totta, 2.

Presidenttihän on "puolueeton" ja luopuu jäsenkirjastaan.

Näen kuitenkin presidentin jonkinlaisena arvojohtajana (muuta hommaahan hänellä ei nykyisin edes ole) joka nostaa esiin kysymyksiä ja keskustelua yhteiskunnallisista asioista, joiden hän kokee tarvitsevan enemmän pohdintaa.

Ja luulen kyllä kuitenkin että se, onko presidenttinä vaikkapa Niinistö tai sitten Arhinmäki antaisi eri sävyn yhteiskuntapoliittiselle keskustelulle, elinkeinoelämälle ja ylipäänsä arvomaailmalle.

- ap

Vierailija
4/23 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuitenkin ennen valintaansa joitakin arvoja ja tehnyt tekoja, jotka vaikuttavat vaikkapa keskiluokan kurjistumiseen.

Vierailija
5/23 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos asut kerrostalossa vuokralla edes suhteellisten hyvien julkisten kulkuyhteyksen varrella, niin ei varmaan missään tunnukaan.

Muutapa ok-taloon niin alkaa tuntua.

Minä, kolmen lapsen yh, pärjään loistavasti 40 000 vuosibruttopalkallani.

En ole huomannut että uutta veroa ja maksua pukkaa koko ajan, toki maksan bensasta enemmän ja vuokraa myös energiaverojen korotusten takia mutta pidän niitä ympäristön kannalta oikeina. En tunne olevani oravanpyörässä, minulla on kaikki mitä tarvitsen ja haluan ja rahani riittävät mainiosti niihin asioihin.

Vierailija
6/23 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntui tosi pahalta, kun täälläkin oli jokin viiden lapsen äitiyslomalla oleva yh, joka tukien avulla sai lähes 2000 euroa selvää käyttörahaa (vuokra miinustettuna jo pois). Itki sitten sitä, miten saa rahat riittämään ja kuinka paljon velottaa vanhimman lapsen palkasta itselleen. Luulisi nyt, että kykenisi tuolla summalla elättämään neljä lasta ja yhden aikuisen!

Itse käyn työssä, joka on rankkaa vaikkakin välilä ihan antoisaakin, ja saan nettona alle 1700 euroa. Ja tämä siis ihan joka päivä itse ansaittua rahaa! Tällä sitten elätän ja vaatetan kolme lasta ja itseni sekä maksan mieheni sairaalamaksuja. Hän on tällä hetkellä työkyvytön. Mitään asumistukeakaan emme saa.

Kannattaako siis työnteko?

Vierailija
7/23 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne verot nousee. Halusit ap tai et.

Musta ois tärkeetä saada nuoret ja syrjäytyneet sinne työelämään tai edes osaksi yhteiskuntaa sieltä laneistaan sun muista.

Ja turhat koulutukset pitäis lopettaa. Meidänkin paikkakunnalla on hirveä kasa paperitehtailta irtisanottuja työttömiä ja silti alalle koulutetaan lisää... Ja näitä huuhaa aloja on vaikka kuinka paljon niin ammatti kuin akateemisella puolella (ystäväni, joka kävi yliopiston kertoi, että heillä on vaikka kuinka paljon elämäntapaopiskelijoita, jotka on samaa ikäluokkaa kuin hänen vanhemmat).

Toivottavasti muutoksia tulee. Mutta vastuuta pitäis jakaa kaikkien hartioille ja työnteon pitäisi olla kannattavaa eikä niin, että perse hiessä raatava pariskunta joutuu vaatettamaan lapsensa kirpparikamoilla olosuhteiden pakosta ja karsimaan menoja lasten harrastuksista samaan aikaan kuin ulosotto "helvetissä" elävä lähiön työtön yh Elisa voi törsätä rahaa kaikkeen kuviteltavissa olevaan dolce and gabbanasta chaneliin ja takaisin.

Vierailija
8/23 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi muuttaisin omakotitaloon? Minä olen valinnut tämän paikan ja asumismuodon ihan itse ja vietän stressitöntä elämää lasteni kanssa, en valita mistään ja olen onnellinen.

Minulla on pikkuinen talo maalla kesämökkinä ja se riittää minulle, tosin sen energiankulutus on niin pientä että kuluja ei juurikaan tule, kiinteistöverokin hyvin pieni.

Vierailija
9/23 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta ois tärkeetä saada nuoret ja syrjäytyneet sinne työelämään tai edes osaksi yhteiskuntaa sieltä laneistaan sun muista.

senkun vaan perustat jonkun firman jolla on tarjota töitä nuorille, ja sellaisille, joita kukaan ei palkkaa terveyssyistä (esim. mt-ongelmahistorian takia).

Vierailija
10/23 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja turhat koulutukset pitäis lopettaa. Meidänkin paikkakunnalla on hirveä kasa paperitehtailta irtisanottuja työttömiä ja silti alalle koulutetaan lisää... Ja näitä huuhaa aloja on vaikka kuinka paljon niin ammatti kuin akateemisella puolella (ystäväni, joka kävi yliopiston kertoi, että heillä on vaikka kuinka paljon elämäntapaopiskelijoita, jotka on samaa ikäluokkaa kuin hänen vanhemmat).

Toivottavasti muutoksia tulee. Mutta vastuuta pitäis jakaa kaikkien hartioille ja työnteon pitäisi olla kannattavaa eikä niin, että perse hiessä raatava pariskunta joutuu vaatettamaan lapsensa kirpparikamoilla olosuhteiden pakosta ja karsimaan menoja lasten harrastuksista samaan aikaan kuin ulosotto "helvetissä" elävä lähiön työtön yh Elisa voi törsätä rahaa kaikkeen kuviteltavissa olevaan dolce and gabbanasta chaneliin ja takaisin.

Jos teille ei jäää palkan jälkeen edes toimeentulotuen perusosaa, asuminen tai joku maksaa ihan liikaa. Perse hiessä raatavalle pariskunnalle jää vähintään 1400 x 2 käteen ja lapsilisät. Ja se on paljon enemmään kuin toimeentulotuki.

Vierailija
11/23 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

senkun vaan perustat jonkun firman jolla on tarjota töitä nuorille, ja sellaisille, joita kukaan ei palkkaa terveyssyistä (esim. mt-ongelmahistorian takia).

Miksi nuoret ovat niin tahdottomia ja masentuneita NYT? Jokin on pahasti vialla, kun näin on. Ja mä palkkaisin mielelläni nuoria, mutta ongelma onkin saada ne ulos sieltä kodeistaan ja tahtomaan ja tekemään jotain. Itse, kun olin alle 25vuotias, niin minulla ei ollut mitään tutkintoa vielä silloin. Jotenkin vuodet vaan hävis ja tein kai myös paljon virheitä, vanhemmat odotti minulta paljon enkä halunnut näitä odotuksia täyttää. Kauheinta siinä ajassa oli se, että KUKAAN ei tukenut tai kannustanut: työkkäri pisti karenssiin ja heidän itressit minua kohtaan loppui siihen. Heillä ei ollut mitään pakko tai vastuuta nuorista, sillä heidät pystyy vain laittamaan karenssiin ja kehottamaan hakemaan yhteishaussa kouluun. Rahat tuli sosiaalitoimistosta.

Mutkien kautta ja etenkin parisuhteen avulla pääsin lopulta jaloilleni: opiskelin, perustin perheen, sain tahtoa ja halua jatkaa vaikken yhteiskunnan tukea saanutkaan.

Mutta näin aikuisena ja tämän kokeneena mietin vaan, että miksi nuoret melkein tarkoituksella syrjaytetään? Miksi ainoa kannustin on karenssi?

Vierailija
12/23 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teille ei jäää palkan jälkeen edes toimeentulotuen perusosaa, asuminen tai joku maksaa ihan liikaa. Perse hiessä raatavalle pariskunnalle jää vähintään 1400 x 2 käteen ja lapsilisät. Ja se on paljon enemmään kuin toimeentulotuki.

http://www.tyoelake.fi/Page.aspx?Section=39133&Item=65485

Kyllä se on mahdollista vaikkei olisikaan kallista asuntolainaa ja elettäis yli varojensa.

Persehiessä työskennellen VOI elää köyhyysrajan alapuolella ja arvaa auttaako sosiaalitoimisto?

Vierailija
13/23 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä te keskituloiset sitten jaksatte inistä ja vinistä. Tehkää vähemmän töitä tai hakekaa pienempipalkkaisiin töihin jos sillä tavalla pääsee helpommalla =) Ja miten energia yms korotukset ei niin vaikuta pienituloisiin? :D Ei ole sähköyhtiö tähän mennessä pyytänyt tulotietoja lähettämään ja bensa-asemallakaan ei pienituloisten erityisbensaa ole näkynyt :(

Vierailija
14/23 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä te keskituloiset sitten jaksatte inistä ja vinistä. Tehkää vähemmän töitä tai hakekaa pienempipalkkaisiin töihin jos sillä tavalla pääsee helpommalla =) Ja miten energia yms korotukset ei niin vaikuta pienituloisiin? :D Ei ole sähköyhtiö tähän mennessä pyytänyt tulotietoja lähettämään ja bensa-asemallakaan ei pienituloisten erityisbensaa ole näkynyt :(

Mutta pienituloiset ovat kuitenkin myös "saamapuolella" (esim. maksuton päivähoito, asumistuki jne).

Vierailija
15/23 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn työssä, joka on rankkaa vaikkakin välilä ihan antoisaakin, ja saan nettona alle 1700 euroa. Ja tämä siis ihan joka päivä itse ansaittua rahaa! Tällä sitten elätän ja vaatetan kolme lasta ja itseni sekä maksan mieheni sairaalamaksuja. Hän on tällä hetkellä työkyvytön. Mitään asumistukeakaan emme saa.

Miten keskiluokka määritellään? Ainakaan tulojensa puolesta nro 7 ei taida keskiluokkaan kuulua. Oma mielikuva keskiluokasta on sellainen noin 3000-5000 euroa tienaava.

Vierailija
16/23 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pienituloiset ovat kuitenkin myös "saamapuolella" (esim. maksuton päivähoito, asumistuki jne).

Ai, sinä oot taas näitä inisijöitä joiden mielestä on keskiluokka ja köyhät. Me ollaan pienituloisia työssäkäyviä, mutta maksamme päivähoidosta emmekä todellakaan saa mitään asumistukia tai muitakaan tukia.

Vierailija
17/23 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, sinä oot taas näitä inisijöitä joiden mielestä on keskiluokka ja köyhät. Me ollaan pienituloisia työssäkäyviä, mutta maksamme päivähoidosta emmekä todellakaan saa mitään asumistukia tai muitakaan tukia.

jotka eivät ole oikeutettuja lapsilisiä kummempiin tukiin. Näiden nettotulot ovat usein alle tukiviidakossa rämpivän sossutapauksen, joka valittaa köyhyyttään ja käy hakemassa ruokapaketteja ja avustuspaketteja leppoisana vapaa-aikanaan.

Todellisia köyhiä ovat nykyään ne työssäkävijät, jotka juuri ja juuri yltävät toimeentulorajan yläpuolelle. He tekevät rankkaa työtä, maksavat veronsa ja maksunsa itse ja saavat kuittailuksi jotain sen tapaista, kun jättäydy työttömäksi tms. On kumma, miten nykyaikana pitäisi vain olla loinen ja on omaa tyhmyyttään, jos oikeasti haluaa pärjätä. Kun nämä yhteiskunnan verenimijät ovat saaneet työnsä loppuun, ei täällä ole enää hyvinvointivaltiota. Ovatkohan silloin tyytyväisiä?

Vierailija
18/23 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niiltä otetaan, jolta se helpoiten irtoaa. Miljoonalta on helpompi ottaa euro kuin yhdeltä se miljoona.

Vierailija
19/23 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

presidentillä on valtaa vain ulkopolitiikassa eikä siinäkään ihan tolkuttomasti. Sun olisi pitänyt miettiä äänestämistä vuosi sitten eduskuntavaaleissa.

Vierailija
20/23 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka eivät ole oikeutettuja lapsilisiä kummempiin tukiin. Näiden nettotulot ovat usein alle tukiviidakossa rämpivän sossutapauksen, joka valittaa köyhyyttään ja käy hakemassa ruokapaketteja ja avustuspaketteja leppoisana vapaa-aikanaan. Todellisia köyhiä ovat nykyään ne työssäkävijät, jotka juuri ja juuri yltävät toimeentulorajan yläpuolelle. He tekevät rankkaa työtä, maksavat veronsa ja maksunsa itse ja saavat kuittailuksi jotain sen tapaista, kun jättäydy työttömäksi tms. On kumma, miten nykyaikana pitäisi vain olla loinen ja on omaa tyhmyyttään, jos oikeasti haluaa pärjätä. Kun nämä yhteiskunnan verenimijät ovat saaneet työnsä loppuun, ei täällä ole enää hyvinvointivaltiota. Ovatkohan silloin tyytyväisiä?

Juuri näin. En ymmärrä näitä keskituloisia jotka inisevät ja vinisevät ihan kuin he olisivat kaikista tiukimmilla ja ainoita jotka kuluihin osallistuvat. Eivät silti vähennä töitään tai siirry pienempipalkkaisiin. Miksi eivät jos asia olisi niin kuin he sanoo?