Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kelan takaisin perintä / siitä luopuminen

Vierailija
12.01.2012 |

Kelan virheellisen asumistukipäätöksen takia maksoivat liikasuoritusta vuosina 2009-2010 noin 700€. Nyt sitten tuli kirje että perivät kaiken takaisin.

Mua ihmetyttää tää homma, siis jos itse kämmäävät ja laittavat sit mut maksamaan?! Ja millaisissakohan tapauksissa siitä perinnästä luovutaan/ sitä alennetaan kun meidän tapauksessa ei tultu yhtään vastaan edes?! Olen 6lapsen yksinhuoltaja ja ansaitsin viime vuonna alle 24000€ ja velkaakin on tollaset 130000€ (suurin osa asuntolainaa). Jaksamisen kanssa muutenkin ollut kiikunkaakun, osapäivätyössä olen ja nyt tunnit vähentyneet... Huoli huomisesta on suuri ja talous merkittävä asia siinä huolessa... Lastensuojelun asiakkaita ollaan jaksamis juttujen takii ja kun oon totaaliyh ja lapsilla tukiperhe niin ainoa keino siihen on olla lastensuojelun asiakas...

En yhtään ihmettele näitä juttuja mitkä otsikkoihin tänäkin päivänä on "päässyt", ihmiset ajetaan loppuun, p*skat inhimillisyydestä...

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut että sosiaalisiin syihin vedoten takasisinperinnästä voidaan joskus luopua. Jos tilanne on olennaisesti vaikka huonontunut. Ainakin tietääkseni. Valitus kannattaa ilman muuta tehdä.

Itsekin joskus joutunut tuollaiseen tilanteeseen, mut en jaksanut tehtailla lausuntoja vaan maksoin. Kela on byrokratiakoneisto Helvetistä. Joka tapauksessa valituskierroksessa kestää n. 2 vuotta jos se käy kaikki asteet läpi. Joten sulla ei ole huolta vielä pariin vuoteen.

Vierailija
2/9 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kelalla on oikeus periä takaisin vaikka vika olisi kelan pääässä:/ Siksi kannattaa aina itse olla tarkkana päätösten kanssa, että ne ovat oikeasti oikein, vaikka sitä ylimääräistä rahaa on kiva saadakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänä vuonna saisin yli 70€ enemmän asumistukea jos saisin tarkistuksen mutta sitä en saa ennen kuin 1.11. Joten neuvottiin lakkauttamaan asumistuki kuukaudeksi jotta voin hakea sitä uudestaan jolloin se myönnetään suurempana ja saisin näin tuon velan kuitattua tämän vuoden aikana korotuksen määrällä ja yhden kuukauden asumistuen määrällä (235€). ihan järjetöntä.

T:Ap

Vierailija
4/9 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minullekin maksoivat liikaa. Kyse oli aika pienestä summasta, alle 200 euroa.

Maksoin pienissä 20e/kk erissä pois.

Vierailija
5/9 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Kela näitä tyhmiä lakeja laadi

Vierailija
6/9 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyväksyivät kaikista asuntolainan koroista vähennyksiin sen 55% vaikka miehen osuutta ei olisi kuulunut hyväksyä. Mä en tällästä mitenkään voinut tietää. Ja siis todellisuudessa kuitenkin maksoin kaiken koko ajan yksin. Ostin miehen osuuden heti kun sain töitä ja pankista lainan. En tiennyt että mun pitäisi olla selvillä tälläisistä kiemuroista, tulot ja menot toki tarkistin päätöksestä ja lainatodistuksista selkeästi näkyi että lainat oli molempien nimissä.

Vierailija
7/9 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olivat maksaneet yhden kk asumistukea liikaa,olin siis itse ilmoittanut ajoissa tulojeni muutoksesta.

No muutaman kk kuluttua tuli takaisinperintä vaatimus, täytin sen selvityslapun ja kirjoitin siihen,että olen ilmoittanut kelaan ajoissa tulojen muutoksesta,kela ei kuitenkaan asumistukea lakkauttanut vaikka pyysin. Olen työtön kahden lapsen yh.

Tuo riitti ja takaisinperinnästä luovuttiin.

Vierailija
8/9 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistukea täälläkin kuukausi liikaa, mutta meidän kohdalla ei kelvannut syyksi että on lakkautettu ajoissa. Valitettiin ja valitukspäätöksen sanamuodosta huolimatta myönnetään, että vika oli Kelan, ja olimme ajoissa toimineet. Valitus oli kuitenkin hylätty. Summa ei nyt onneksi mikään järkyttävä ole, ~200€, mutta kyllä sekin jo aimo loven perhebudjettiin tekee. Uskaltaako tässä enää ikinä hakea mitään Kelalta, kun jos kaikki vastuu jätetään hakijalle? Kyllä sen niin pitäisi olla että Kela jos päätöksen on tehnyt, niin jos se on virheellinen niin itse virheestään maksakoon - mikäli tietysti asiakas ei ole jättänyt mitään sanomatta tai ilmoittanut virheellisesti.

Vierailija
9/9 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle puhelimitse kerrottiin Kelan perinnästä ettei pidä maksaa vaan heidän päässä on sattunut virhe; että Kelasta päin palautetaan minulle jo maksamia(viivästyskorkoja 0€ elatussopimukselle), kuitenkin vielä edelleen tiedoissani näkyykin perittävää olevan jäljellä.. Pyysivät tilinumeron mutta ei ole rahoja näkynyt, ilmeisesti Kelan kolme päivää on 5 päivää...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän