Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaalilaatikkoon vettä vai maitoa, kummasta tulee herkullisempi?

Vierailija
12.01.2012 |

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en laita mitään nestettä, vain voita nokareina päälle. Eikä tule kuviaa. Joskus olen laittanut lihalientä. Maitoa en voisi kuvitellakaan laittavani.

Vierailija
2/11 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos sulla on tomaattimehua tai tomaattimurskaa niin sekin ois aika hyvää. Omenamehukin on hyvää, mutta vähän makeampaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittanut lihalientä (vettä+lihaliemikuutioita tms.) ja hyvää on tullut.

Vierailija
4/11 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvottavaa paskaa kummallakin tavalla laitettuna.

Vierailija
5/11 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli oma kaalilaatikkoni koostuu seuraavista:

Kaalia

Jauhelihaa

Keitettyä puuroriisiä

siirappia

mausteita

kaalin suikaloin + kuullotan rypsiöljyssä (mummo + äiti taisivat kyllä käyttää voita :)...). Yleensä kaali menee ainakin puoleen alkuperäisestä tilavuudestaan kuullottaessa.

Jauhelihan paistan + maustan pippurilla + suolalla

Puuroriisin keitän

Sitten kaikki sekaisin, voideltuun vuokaan + siirappia valellaan päälle. Itse pistän aika runsaasti, tykkään makeasta kaalilaatikosta.

Eli ei siis minkäänlaisia nesteitä lisäksi :). Itse ällöän niitä versioita, joissa on esim munamaitoa joukossa, ainakin joissain keittokirjoissa niitä näkee.

Vierailija
6/11 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maito kuulostaa tosi oudolta, vaikka olen vanhoissa ohjeissa nähnyt joitain maitoa sisältiä versioita.

Vierailija
7/11 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 7

(mm. mieheni inhosi kaalilaatikkoa siihen asti kunnes 28-vuotiaana tapasi minut ja maistoi tekemääni kaalilaatikkoa. Nyt on herkkuruokiansa)

Vierailija
8/11 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 7 (mm. mieheni inhosi kaalilaatikkoa siihen asti kunnes 28-vuotiaana tapasi minut ja maistoi tekemääni kaalilaatikkoa. Nyt on herkkuruokiansa)

No haha, rouva 7! Tuohan vain kertoo siitä, että loput ruokasi ovat kaalilaatikkoasikin pahempia! :D

Vierailija
9/11 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies laittaa itsekin ruokaa.

Vierailija
10/11 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaaliin saa makua, kun se ensinnäkin on hienoa suikaletta, ja sen paistaa kattilassa, mihin on ensin laitettu öljyä kunnolla. Kaali saa saada kunnon väriä siis ensin, mukaan vaikka sipulia. Näin siitä ei tule kauheata vetistä mössöä, vaan paistettu kaali joka ruskistuu, niin tuoksuu hyvälle. Mausta se kaali siinä kattilassa, eli mustapippuria ja valkopippuria ja suolaa. Sitten vettä ja mukaan vaikka liemikuutio (kasvis- tai liha). Jauheliha myös hyvin ruskistettua ja maustettua. Riisinä käytän täysjyvää, en puuroriisiä. Kaalin keitinliemi talteen ja lopuksi siirappia tai mitä mausteita haluaakin laittaa. Keitinlientä niin, että se laatikko ei nyt ui siinä, mutta on mehevää.

Ei mitään maitoa joukkoon. Toisaalta joskus olen tehnyt niin, että paistetun kaalin joukkoon smetanaa, sipulia, valkosipulia paljon, tomaattimurskaa ja uuniin. Jos kaalista tykkää, eikä pelkää smetanan kaloreita, niin hyvää on.

Ja jos mies ja lapset eivät ole syöneet, niin jäähän itselle enemmän. Tosin ovat tykänneet aina kaalilaatikosta.

Vierailija
11/11 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kaalin keitinlientä+lihaliemikuutioita.

Riisi ehdottomasti puuroriisiä joka keitetään lihaliemessä ja jos laittaa raakana niin silloin tuota nestettä reippaammin että riisillä on mihin turvota. Riisejä ei saa laittaa kun väleihin. Jos laittaa päälle niin kuivuvat ja ovat kuin kivä.

Laatikon pinnalle ehdottomasti siirappia ja voinokareita.

Olen syönyt sellaista kuullotettua nesteetöntä kaalilaatikkoa ja se tuppaa olemaan niin irtonaista etten pidä siitä. Haarukalla saa metsästää aineksia ympäri lautasta.

ps. hyvä kaalilaatikko on yksi parhaita arkisia kotiruokia