Mitä mieltä olette - 1v3kk menisi perhepäivähoitoon, jossa 2 hoitajaa ja KAHDEKSAN lasta?
Heip!
Lapsemme lähtee perhepäivähoitoon, jossa äiti ja aikuinen tytär ovat molemmat hoitajia ja molemmilla on 4 lasta hoidossa.
Tietenkin lapset ovat samassa tilassa ja leikkivät yhdessä, mutta onko 1v3kk liian pieni noin isoon ryhmään???
Olen ihan onneton, kun en tiedä teenkö oikean valinnan... Ja lapsi siis menossa 5pv/vk hoitoon.
Kommentit (15)
eli mieti tarkkaan vielä. Moni tuon ikäinen menee jopa päiväkotiin ja ne ryhmät vasta isoja ovatkin, mutta siis suuri osa heistä kyllä pärjää niissä.
Omat lapsemme aloittivat 2- ja 3-vuotiainan ryhmäperhepäiväkodissa, jossa oli juurikin 8 lasta ryhmässä. Olimme tyytyväisiä ko. paikkaan, lapsetkin viihtyivät. Toki riippuu paljon hoitajista, millaista arki sitten on.
Tilana on omakotitalo, jossa on lapsille yksi iso leikkihuone ja nukkumatilat yläkerrassa, en ole vielä käynyt siellä kuin kerran tutustumassa ja kysymässä paikkaa.
Ovat yksityisiä pph:a.
8 lasta yhteensä ei ole iso ryhmä.
Asutaan pienellä paikkakunnalla, jossa kaikki alle 3vee menevät perhepäivähoitajalle hoitoon. vasta 3vuotiaat pääsevät päiväkotiin.
ja pph:t ovat oikeasti läsnä sen työaikansa, en näkisi ongelmaa. Päiväkodissa voi olla sama hoitajasuhde, mutta käytännössä siellä ei ole koko ajan aikuisia niin paljon lasten kanssa touhuamassa.
Eniten on kyse siitä, tunnetko nuo ihmiset sopiviksi ja fiksuiksi hoitajiksi, joihin voit luottaa. ppH:illa ulkopuolelta tuleva kontrolli on vähäistä, päiväkodissa on aina iseampia ihmisiä näkemässä. Yleensä kyllä ihmisiin voi luottaa.
Vuoden ikäinen on mielestäni liian pieni yhtään mihinkään muuhun kuin kotihoitoon. Yritä olla kotona edes siihen asti, kun lapsi on 2.
lähinnä sitä kuinka paljon tilaa talossa on 8 lapselle. Mutta sehän selviää, kun menette käymään paikan päällä. Pienissä tiloissa voi olla aika kaaos tolla porukalla...
eivät voi olla kotona kun äitiysloma loppuu,niin se vaan on!! Itse olen mennyt töihin lasten ollessa 11kk ja vein heidät oikein ihanalle perhepäivähoitajalle jolla oli silloin avustaja ja hoidossa parhaimmillaan 8 lasta.Ei mitään traumoja ole jäänyt lapsiin eikä vanhempiin.Suosittelen tätä myös sinulle.
Nyt kolmannen kanssa olen voinut olla kotona,nyt kun hän täyttää 3v keväällä yritän saada häntä samalle pph:lle.Jos siihen ei pääse niin seuraava vaihtoehto on ryhmäperhepäiväkoti.
Ihan silti mietin että pitäiskö irtisanoutua töistä kun käteenjäävä osa päivähoitomaksun jälkeen on huimat 130e suurempi kuin nyt..Kun nuo lapset kerran ovat pieniä niin vähän aikaa..
poika meni tuon ikäisenä 8 lapsen yksityiseen päiväkotiryhmään, jossa molemmat hoitajat ryhmässä paikalla koko lapsemme hoitoajan. Todella hyviä kokemuksia paikasta. Minusta 8 lasta ei vielä ole mikään mahdottoman iso ryhmä, monesti ihan kaikki lapset eivät ole edes paikalla, joten monesti lapsia on vain kuusikin.
Pph:lle voi olla ihan mukava olla toisen kanssa yhdessä töissä, voisin kuvitella, että virkistää mieltä, kun voi jakaa asioita toisen kanssa. Hoitajan hyvinvointi heijastuu myös hoitoon.
kaksi hoitajaa, kummallakin neljä lasta eli sama määrä mikä ns normi perhepäivähoitajalla.
Meillä oli tyttö myös ryhmäperhepäivähoidossa. Tykkäsin kovasti.
Nyt varmaan järkytyt, mutta olen ollut jo töissä siitä lähtien kun lapsi oli 6kk ja isänsä on ollut kotona. Isän paluu töihin nyt, joten ei muuta vaihtoehtoa kuin vielä hoitoon, ikävä kyllä.
Osa ystävistä on sitä mieltä että liian iso ryhmä, samoin toinen sisko (jolla jo aikuinen lapsi), joten joudun tätä asiaa puntaroimaan.
Mutta hoitajaa on kehuttu paljon, hänellä on itselle 8 lasta, joten ehkä nyt taas vähän rohkeammalla mielellä olen viemässä meidän aarretta sinne hoitoon. :)
Meillä oli aikanaan suht vastaava tilanne, ja hyvin meni. Ihan eri meininkiä kuin siinä päiväkodissa jossa lapset nyt ovat.
t. pph