Sairastuin syöpään, miesystäväni vetäytyi täysin.
Eli sain siis hiljattain tietää, että mulla on rintasyöpä. Miesystävälleni teto on ilmeisesti ollut liikaa, ainakaan, mikään ei ole ennallaan sen jälkeen kun asiasta kerroin.
Meillä on tällainen kahden aikuisen ystävyys, molemmilla oma koti, mutta ollaan seurusteltu pian kolme vuotta. Suhde ei ole mitenkään superhelppo, mä olen hyvin vaativainen, mies taas puolestaan sellainen perusmies, joka ei ymmärrä rivien välistä vihjailua. Mutta tykätään toisistamme, rakastetaankin toisiamme, mutta tämän haasteellisuuden takia meistä on ollut ihan järkevää olla muuttamatta yhteen, olla vaan yhdessä silloin kun hyvältä tuntuu.
Mies on minusta ihana, tykkään hänestä tosi paljon, hän on merkittävä ilon aihe kaikessa vaikeudessaankin mun elämässäni. Luulin, että me ajatellaan toisistamme samalla tavalla, mutta taisin olla väärässä. Mä olen meistä se positiivinen ja iloinen, mies taipuvaismi enemmän synkkyyteen ja inhorealismiin. Asia ei ole mua juuri haitannut, kun ei kerran yhteistä kotia, arkea, saati lapsia tässä kuviossa pyöritetä. Olen tukenut sen, minkä hyväksi olen nähnyt, tavattu sitten, kun miehellä on enemmän voimia ja energiaa.
Nyt olen siis sairastunut ja mies on totaalisen vetäytynyt. On niin kamala kiire töissä, ettei mitenkään ehdi nähdä, soittamisesta ja viesteistä puhumattakaan. Ei kysele mitään hoitosuunnitelmastani, miten jakselen, miten voin, mitään... ei henno sanoa, ettei voi/halua/pysty elämään tämän asian kanssa, vaan että on niiiin kamala kiire...
Tiedän toki, että ihmiset suhtautuvat tällaisiin asioihin kovin eri tavalla. Toiset muuttuu ylihuolehtiviksi hoitajiksi, toiset kulkevat hiljakseen siinä rinnalla, toiset ei vaan kestä tällaisia asioita vaan pitää pakoa parempana vaihtoehtona.
Mä olen kuitenkin tosi yksin asian kanssa, tarvitsisin olkapään johon nojata, ihmisen joka pitää kädestä, kun unettoman yön möröt hyppii silmille, sellasenkin joka keksii jotain kivaa silloin kun en kertakaikkiaan jaksa olla saira vaan tarvitsen jotain ihan muuta ajateltavaa.
Saanko olla loukkaantunut miehen toiminnasta? Yritän kyllä kovasti ymmärtää miehen ahdistusta asiasta ja tarvetta etäisyyteen... Vai onko nämä niitä tilanteita, jolloin todella mitataan, mitä ihminen merkitsee toiselle? Onko niin, että jos mies ei jaksa seistä mun rinnalla tällaisessa asiassa, niin miten jaksaisi sitten muutenkaan elämässä? Pitäisikö mun mieluummin astua ulos omasta tilanteesta ja yrittää tukea miestä paremmin? Mitä mieltä olette?
En ole mitenkään riippuvainen miehestä, mutta tykkään hänestä kovin paljon, olisi niin ihanaa säilyttää hänenlainen ihminen elämässäni. Mutta tarvitsisin niin hänen tukea, jota en kuitenkaan voi saada...
Mitä te tästä ajattelette? Mitä te tekisitte?
Kommentit (23)
Ex-mies ei tukenut lainkaan joutuessani kriisiin. En osannut antaa anteeksi sitä ajanjaksoa. Olisi pitänyt erota heti. Jatkossa teen niin, jos huomaan joutuneeni henkisen väkivallan kohteeksi oli tilanne mikä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Kaipaisitko vertaistukea? Rinnalla kulkijaa, samassa liemessä lilluvaa? Olen saanut samaisen diagnoosin marraskuussa. Leikkaus takana, sytot edessä. Hieman hirvittää. Syöpäyhdistyksen kokoontumisessa kertailleen kävin. Olin nuorin, muut +-20 vanhempia. Tsemppiä hoitoihin :)
Ajatus vertaistuesta on hieno, en vaan tiedä, miten osaisin tukea nyt oikein ketään. En mä toki nyt missään itsesäälin syövereissä loju, mutta asia on vielä niin tuore, että en oikein usko vielä musta olevan kenellekään samassa tilanteessa olevalle tueksi. Kiitos ehdotuksesta ja anteeksi toistaiseski kyvyttömyydestäni sellaiseen sitoutua.
Sain tiedon siis hiljattain vasta, mulla on leikkaus maanantaina. Mutta kesti kolmen näyttöönoton verran, ennen kuin diagnoosin sain, joten sitä kautta miehen suhtautumista olen tässä jo viikkoja seurannut.
Kiitos teille kaikille paljon lämpimistä viesteistä, harkitsen tuota vertaistukea leikkauksen jälkeen, nyt kaikki tuntuu niin vieraalta, pelottavalta ja oudolta vielä.
Ap
Idea siinä vertaistuessa on se, että sinä voit saada sitä nyt vaikkapa jo parantuneilta entisiltä syöpäpotilailtakin tarvittaessa jotka ovat jo käyneet tuon kaiken läpi. Kaikille se ei tosiaankaan sovi mutta moni on hyötynyt myös merkittävästi sellaisesta.
Komppaan sen verran että esittämäsi tilasto on totta. Se perustuu kuitenkin 2010 tilastoon ja hoidoissa on menty senkin jälkeen vielä parempaan suuntaan!