Minun kokemukseni kouluterkasta.
Elettiin 90-lukua. Hiv oli saapunut seksivalistustunneille ja yleiseen tietoisuuteen. Minulla ja kaverillani Teijalla oli pelko, josko olemme sen onnistuneet nappamaan, kun satuimme seksiä harrastamaan muutaman vuoden vanhempien poikain kanssa.
Olimme seiskalla. Menimme terveydenhoitajalle asiaa itkemään. Jo oli imusolmukkeiden turvotusta ja yleistä immuniteetin huonontumista. Jo olimme varmoja että HIV:hän se. Niveliäkin kivisti.
Terveydenhoitaja tilasi testit hienotunteisesti ensimmäisenä pikkupaikkakunnalla meille. Testit tehtiin. Olivat negatiivisia. Terveydenhoitaja oli ymmärtäväinen ja ihana nainen, joka hoiti tilanteen erittäin ammattitaitoisesti.
Mitä nykyään tapahtuisi vastaavassa tilanteessa? Tehtäisiin lastensuojeluilmoitus "huolen" nimissä, sosiaalitoimisto kaivelisi kaiken perheestä, lapsen asiaa riepoteltasiin ja siitä tehtäisiin häpeällinen ja varmasti ikuisesti muistettava. Minun lapseni eivät koskaan voisi mennä vastaavasta asiasta sinne ilman valtavaa ja typerää koneistoa.
hivhän se.