Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitaisitteko kehitysvammaisen lapsenne kotona vai laittaisitteko hänet hoitokotiin?

Vierailija
10.04.2026 |

Minä haluaisin, että kehitysvammainen lapsemme on kotihoidossa, mutta mies haluaisi hänet laitokseen.

Hoitaisitteko kehitysnammaisen lapsenne kotona vai laittaisitteko hänet hoitokotiin?

Vaihtoehdot

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo riippuu paljon lapsen vamman asteesta sekä omasta iästä. Pyrkisin varmaan hoitamaan kotona, jos se on mahdollista, mutta kun itse vanhenee ei enää pysty ja sitten hoitokoti olisi parempi vaihtoehto lapselle ja itselle.

Vierailija
2/11 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 70-vuotias ja minulla on 45-vuotias kehitysvammanen tytär. Hän on ollut koko elämänsä kotona eikä halua mihinkään hoitokotiin. Mies lähti kotoa ja otimme avioeron.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuisi täysin siitä minkä verran pärjää yksinään, koska minun on käytävä töissä. 

Vierailija
4/11 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin joku aiemmin sanoi, riippuu siitä mitä apua tarvitsee ja mikä on oma elämäntilanne.

Vierailija
5/11 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin pitkälle kotona kuin vain mahdollista, riippuen vamman asteesta jos ei lapsi ole aikuisena kykenevä lainkaan huolehtimaan itsestään on jossain vaiheessa ehkä pakko luopua ja luovuttaa lapsi laitokseen, koska itse vanhenee eikä enää jaksa eikä pysty. Mutta lähtökohtaisesti niin kauan kotona omien rakkaiden hoivassa kuin mahdollista. Jotkut vammaiset voivat elää hyvääkin elämää kun oikea lääkitys löytyy. Mutta sitten on taas niitä, jotka ovat niin vaarallisia, että jos nyt joku 2 metrinen 2 vuotiaan tasolle henkisesti jäänyt aikuinen alkaa riehua kotona niin ei siinä vanhemmilla välttämättä ole muita vaihtoehtoja kuin laittaa lapsi laitokseen, jossa ei pääse vahingoittamaan muita. Riippuisi siis täysin siitä kuinka vaikeasta vammasta on kyse, onko lapsi hengenvaarallinen vai onko lapsi sellainen joka tarvii apua, mutta ei ole itse hengenvaarassa tai aiheuta vakavaa vaaraa. 

Vierailija
6/11 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuisi täysin siitä minkä verran pärjää yksinään, koska minun on käytävä töissä. 

Perhettä, jossa on kehitysvammainen lapsi tuetaan monin tavoin. Koulussa on erityisluokkia ja koulun jälkeen iltapäivä kerhoja. Kotiinkin saa monenlaista apua.

Vierailija
7/11 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo mainittu niin riippuu vamman asteesta. Mutta muuten teini-ikä alkaa olemaan sellainen raja missä voi omat voimat viimein mennä. Lasta on vielä helppo ohjata, tarvittaessa fyysisesti, mutta aikuisen kokoinen on jo hankalampi homma. Siihen kun vielä lisää murrosiän hormonihuurut niin nuorta saa vahtia 24/7 ettei tee mitään tyhmää. Panettaa muttei ymmärretä toisten itsemääräämisoikeutta, kuukautiset on ihan hepreaa vaikka kuinka selittäisi, jne

Vierailija
8/11 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityislapsemme siirtyi laitokseen. Käyn häntä jokapäivä katsomassa, mutta lähden pahoillamielin sieltä pois, kun huomaan, että lapsella on ikävä kotiin.

Vierailija
9/11 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lievän kehitysvamman omaavat pystyvät elämään melkein kuin tavikset. He tarvitsevat vain tukea ja ymmärrystä. Heidän kuuluu saada elää tavallisissa olosuhteissa. 

Vierailija
10/11 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perhettä, jossa on kehitysvammainen lapsi tuetaan monin tavoin. Koulussa on erityisluokkia ja koulun jälkeen iltapäivä kerhoja. Kotiinkin saa monenlaista apua.

Riippuu vamman asteesta. Jos lapsi tarvitsee 24/7/365 huomiota, niin onpahan aika vaikeaa.

Vierailija
11/11 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitokseen. Mitähän naapuritkin ajattelevat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän