Ensimmäinen lapsettomuuskäynti.
Eli meillä on aika 1.12 Tayssin lapsettomuusklinikalle. Kertokaa kaikki tämän kokeneet ensi käynnistä, mitä silloin tehdään. Lapussa luki että tutkimusta ja hoitoa varten.
Meillä löytyi miehen siittiöistä vikaa, oli 93% epämuodostuneita, eivät kai pääse tunkeutumaan munasolun sisään, ja noita normaalejakin oli vaan 7%
Minusta ei ole löydetty silloin mitään vikaa, ja kiertokin on säännöllinen, eli ovuloin normaalisti. Kävin vuonna 2003 kesällä läpi munatorvien aukiolon +hormonikokeet, Ava-klinikalla. Kaikki oli silloin hyvin. Nyt pelottaa että ehkä jotain vikaa on voinut tulla tuossa ajassa. Varsinainen yritys meillä alkoi kesällä 2004, siitä lähtien on ollut enemmän ja vähemmän yritystä, ja monta pettymystä. ja vain kerran oli menkat 9 päivää myöhässä, mutta oli vaan hormonioikkua. :( yhtään plussaa ei ole meille siunaantunut. Voiko kaikki olla miehen siittiöistä kiinni? Tuo epämuodostuneisuus siittiöissä huolestuttaa.
Kylläpä nyt tarinoinkin.. Toivottavasti joku vaivautuu vastautumaan!! Toinen asia on että tuolla Avalla se lääkäri vaan paineli mun vatsaa, ja sanoi että ei sulla endo metrioosia ole, kun kyselin siitä, mitään varsinaista tutkimusta ei siitä asiasta tehty. Kuitenkin mietityttää että jos mulla onkin se siis endo. Olen lukenut että se voi olla täysin oireetonkin. Ehkä täytyy uudestaan kysellä siitä tuolla käynnillä.
Vielä.. tarviiko miehen tulla ensi käynnille, kun meille tuli sellainen tunne että se tarkoitti vaan mua, koska lähetteessä oli vaan mun nimi. Vaikeita asioita, tuleeko miehelle oma lähete?
Pliis valaiskaa mulle tätä asiaa.. taidan olla ihan tietämätön.
Kaikki lapsettomuutteen ja näihin hoitoihin tuleva tieto on TOSI tervetullutta.
Kiitokset ja mukavaa joulun odotusta.
Mailiakin saa lähettää: chocolate_dream@suomi24.fi
Kommentit (5)
En nyt tiedä osaanko vastata hirveästi kysymyksiisi, mutta kerronpa meitin taipaleesta, sillä olemme myös tällä hetkellä hoidoissa Taysissa.
Eli minä menin myöskin ensin AVAlle tutkimuksiin ja siellä minulle tehtiin SSG. Avan lääkäri kirjoitti minulle lähetteen TK:hon papaan ja minulta otettiin verikokeita : TSH ja prolaktiini. AVAlla kokeiltiin pari clomikiertoa josta ei ollut apua.
Toukokuussa 2004 varasin tk-lääkärille ajan korkean prolaktiinin takia ja kerroin kuukautiskierron oireista. Näin tk-lääkäri kirjoitti lähetteen laparoskopiaan ja Taysiin hormoni- ja lapsettomuuspolille.
Aika lapasroskopiaan oli heti kesäkuussa 2004, myös aika hormoni- ja lapsettomuuspolille tuli kesäkuun alkuun. Eli kävin ensin (yksin, miestä ei varmaan tarvita, tai ainakin minun miehen " pussit" kiveskohjujen osalta tutkittiin jo tk:ssa) Taysissa ja sitten minulle tehtiin lapasroskopia Vammalassa. Polilta määrättiin muutaman kerran prolaktiinista verikokeisiin ja arvo senkun laski normaaliin (otettiin myös muutama muu verikoe: LH, FSH jne.).
Koska kesätauko tuolloin lähestyi, niin minun käskettiin heti elokuussa polin auettua ottaa yhteys sinne, niin minulle tehtäisiin lääkeavusteisia inssejä (kierto hieman epäsäännöllinen minulla, muuta vikaa ei kummassakaan). No, niitä tehtiin peräkkäisiin kiertoihin 4 ja jo joulukuussa 2004 meidät laitettiin IVF-jonoon
Kesäkuussa 2005 oli eka IVF ja nyt jonotamme toiseen, joka on tammikuussa (jos menkat tulee sopivasti).
Eli insseihin pääsee aikas pian heti kun kierron kartoitus on tehty sinulle (tai otettu verikokeita). IVF:ään on sitten se puolisen vuotta jonoa. Näin siis meillä Tampereen ulkopaikkakuntalaisilla.
Oli vähän sekvasti kerrottu, mutta tuntuu että tämä välillä sekavaa onkin :)
Henkilökunta taysissa on aivan ihanaa ja muutenkin olen kaikesta siellä tykännyt. Ainut niin tämä puolen vuoden jonotus välilä ottaa hermon päälle, mutta kyllähän tämä aika tässä rientää (ainakin useimmiten)...
:)
2 kk odotuksella pääsin julkiselle puolelle ihan vaan gynen lähetteellä.
Ekalla kerralla tehtiin sisätutkimus ja ultrattiin ja lääkäri kyseli kaikenlaista (etukäteen postissa tulleen kyselykaavakkeen pohjalta).
Passitettiin verikokeisiin, joista sitten selvitellään kai kaikki mahdollinen (ainakin verinäytteiden määrästä päätellen).
Seuraava käynti on muutaman viikon päästä, kunhan nuo veritestit valmistuvat.
Yksin olin paikalla ja meinaan seuraavallakin kerralla mennä. Eiköhän ne sieltä sitten tiedottele, jos/kun miehen olisi aika tulla mukaan?
Moi,
meillä oli ensikäynti TAYSissa viime vuoden syyskuussa. Sitä ennen multa oli yksityisellä otettu perusverikokeet, todettu pco (joka TAYSissa todettiin vääräksi diagnoosiksi) ja jotain hormonikuurejakin (terolut, clomifen, megestin) olin syönyt jo useammassa kierrossa.
Ekalla kerralla sitten käytiin läpi kiertohistoriat yms., ultrattiin munasarjat ja kohtu ja määrättiin muutama verikoe lisää (lähinnä joitain peruskokeita, joista haluttiin uudet arvot tai mitä ei ollut vielä yksityisellä otettu). Miehelle annettiin lähete sperma-analyysiin ja verikokeisiin. Lisäksi minä sain hormonikuurin ja ajan seuraavalle käynnille (ovulaation induktio).
Meillä mies on aina ollut mukana, vaikka kutsussa tosiaan on vain naisen nimi. Voitte siis itse päättää, miten haluatte toimia. Me on tykätty käydä yhdessä ja onhan se kaikin tavoin helpompaa sopia asioista, kun molemmat ovat paikalla. Miehelle ei käsittääkseni tule omaa lähetettä.
Mun miehellä muuten on normaalimuotoisia vain 4 %, mutta sen on vannottu olevan silti hyvä tulos - enemmän hedelmöittämiskykyyn vaikuttavat nopeus ja määrä. Ja näköjään siittiöillä ei ole ongelmia, kun nytkin sain elämäni ensimmäisen (edelleen hyvin epävarman) luomuplussan suurin piirtein kerran kahdessa viikossa sekstailulla, eikä ollut edes sinä päivänä, jolloin kuvittelisin ovulaation kipujen perusteella olleen. Kerran aiemmin on ollut yksi kohdunulkoinen inssin yhteydessä.
Tsemppiä tutkimuksiin/hoitoihin! TAYSissa on minusta tosi hyvä palvelu ja mukava hoitohenkilökunta joiden puoleen voi kääntyä lähes asiassa kuin asiassa. Kerrot vain avoimesti huolesi ja kysyt mieltä painavat kysymykset, niin selittävät niin hyvin, kuin vain pystyvät. (Minä muuten olen joskus mennyt vastaanotolle valmiin kysymyspaperin kanssa, kun tapanani on muuten unohtaa ne kysymykset.)
Kiitokset kaikile vastanneille, tästä oli paljon apua..
Me ollaan julkisella puolella.. Jonotusajat taitaa olla pitkiä :(