Aivokalvontulehdusrokotetutkimus - osallistutteko?
Jos olet saanut kutsun ko. tutkimukseen, aiotko osallistua? Perustelut?
Itse olen kahden vaiheilla. Närästää ne verikokeet (otetaan käsivarresta puudutuslaastaria käyttäen). Mutta suoja tietysti olisi hyvä (myös hepatiitti B).
Mielipiteistä kiitollinen
tu ja Ville melkein 2 kk
Kommentit (9)
enkä aio osallistua syynä juuri nuo verikokeet eikä muutenkaan kiinnosta laittaa omaa vauvaa koekaniiniksi...
Mä luin sen lapun ja mietin hetken. Mutta en kyllä ole varma, että jaksanko... siinä pitää kuitenkin ravata jossain lisätutkimuksissa ja jotenkin noi tutkimusjutut ei kauheesti innosta. Joku rokotefirmahan siinä haluaa kaiketi uutta rokotettaan testata. Tai sitten mä olen vaan ylivarovainen...?
Mikään verikoe mua ei sinänsä hirvitä, mutta se ylimääräinen ravaaminen ehkä kyllä. Ja varsinkin jos pitää jotain seurantalomakkeita muistaa täyttää tai vastaavaa -ne tuppais kuitenkin unohtumaan. No, pitää nyt vielä funtsia -jos sieltä joku soittaa niin siinä kohtaa pitäis vissiin päättää :-)
Aiotaan osallistua, enpä tiedä miksei osallistuttaisi? Tuskin ne verikokeet vauvalle suurta traumaa jättävät. En koe vaikeaksi niitä muutamia käyntejä, muutenkin keskustassa kuljemme. Ja tuo hepatiittirokote maksaisi useita kymppejä jos ja kun sen ottaisi joskus vauvalle esim. matkustamista ajatellen. (Itselläni ollut aivokalvontulehdus, en kyllä muista mikä " tyyppi" , mutta kamalaa oli!)
Eli mekään emme osallistu. Pitkään olimme kahden vaiheilla tai siis minä lähinnä olin kunnes mieheni teki lopullisen päätöksen, ettei meidän neiti ole " koekaniini" .
Hepatiittirokotukset otamme kyllä sitten erikseen, esikoisellekin ne on otettu. Kahden piikin hinta oli muistaakseni jotain 50 euroapari vuotta sitten.
Marcel
mutta meille tuli silloin pyyntö pneumokokkirokotetutkimukseen. Osallistuimme ja olen ratkaisuun todella tyytyväinen. Siinäkin sai lisäksi B-hepatiitti-rokotteen ja vielä sitten vuoden vanhana saa jos haluaa tehoserokotteen. Samalla kerralla laitettiin neuvolarokotteet, joten neuvolakäynnit olivat sitten lyhyempiä ja leppoisampia.
Huonot puolet ovat ehkä juuri nuo ylimääräiset ravaamiset ja ne verikokeet ekalla ja vikalla kerralla. Meillä ne meni kuitenkin tosi hyvin eikä jäänyt ollenkaan paha maku, vaikka vauvamme huusikin ensimmäisen käynnin alusta loppuun tauotta =) (Taisi olla vaan unet kesken pienellä)
Hyvinä puolina sanoisin sen, että joka kerta lääkäri tutkii (meille se oli oikea napakymppi, kun oltiin räkäisiä ja olis jouduttu muutenkin menemään lääkärille näytille) ja lapsi saa kaupan päälle sen hepatiittirokotteen. vaivan se vain vaatii.
Sanotaanko siinä teidän lapussa minkä faasin tutkimus se on? Siis faasi 1, 2...tms. Sen verran aiheesta tiedän, että jos se olisi jo vaikka Faasi 3, niin tutkimus on jo loppu vaiheessa ja varsin luotettava, harvoin varmasti ilmenee mitään tavallisesta poikkeavaa.
Minä menisin!
ei vauva ole koekaniinina, koska rokotetta on jo aikaisemmin tutkittu paljon ennen kuin sitä Suomessa vauvoille annetaan. Me osallistuttiin siihen pneumokokkitutkimukseen ja mitään negatiivista ei ole sanottavana. Positiivista on juuri esim. nuo lääkärintarkastukset.
johonkin rokotustutkimukseen (se ei tosin ollut tuo, ja " palkinnoksi" olisi saanut vesirokkorokotteen).
Meidän vauvasta otettiin jo heti synnyttyä monta kertaa verikoe, kun lapsivesi oli vihreää ja mahdollisen siitä aiheutuvan tulehduksen lisäksi tarkkailtiin verensokeria. Sitä oli sitten inhoittavaa katsoa vierestä, kun pisteltiin ja toinen itki ja rimpuili. Eikä ymmärtänyt miksi satutetaan. Eihän verikokeesta varmaankaan jää traumoja ja " kipu" on lähinnä nipistys, mutta mä en kyllä halua että vauvaani edes nipistellään yhtään sen enempää kuin on pakko.
Ei siis osallistuttu.
Meille tuli kutsu tähän aivokalvontulehdusrokotetutkimukseen (huh mikä sana!) ja aiomme osallistua. Matkustelemme varmaan jonkin verran vauvan kanssa ja hepatiittisuoja on hyvä olla ja mikä ettei samoin tuo aivokalvontulehdussuoja. Muutama verinäytteen otto ei varmaankaan suuresti vauvaa haittaa. Meidän vauva on aika lunki kaveri eikä laitoksellakaan itkenyt kovin paljoa kun näyte otettiin kantapäästä.
Niin kuin joku sanoi, ei vauva tässä ole kovin kummoisena koekaniinina. Rokotteet on usein muissa maissa jo käytössä. Ne pitää kuitenkin testata Suomessa vielä erikseen. Ja toisaalta on hyvä muistaa, että eipä olisi meillä näitä nykyisiäkään rokotteita ellei joku olisi suostunut ekana testaamaan. Hyvähän se on, että rokotussuojaa päivitetään Suomessakin.
Tyttö on jo puolen vuoden ja pneumakokkirokotetutkimus takana. Verikokeet meni ihan loistavasti, tuskin tyttö edes huomasi, että otettiin verta, puudute-Emla auttoi. Pneumakokki-rokotteessa saa myös suojan muutamaa korvatulehdusta vastaan, joten sekin on plussaa, kuten myös tuo hepatiitti-B, joka kuuluu USAn ja osan EU-maiden rokoteohjelmaan jo. Verikokeita otettiin ekalla ja neljännellä kerralla ja rokote annettiin kolmella ekalla kerralla. Ja plussana myös lääkärintutkimukset.
terv. Meeri