Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pohdintoja imetyksestä

Vierailija
11.01.2012 |

Mä tiedän, että tämä asia herättää tunteita, mutta yrittäkää nyt olla suuttumatta. Haluan vain ihan mielenkiinnosta kysellä asiasta.

Ensinnäkin täysimetyksestä: kun olen lueskellut tätä palstaa, mulle on tullut semmoinen kuva, että täysimetys on jotenkin harvinaista, ja sitä pidetään vähän semmoisten "täydellisten äitien" (negatiivisessa mielessä) hommana. Onko se näin? Omassa tuttavapiirissäni suurin osa äideistä on täysimettänyt sen puoli vuotta, ja itsekin olen ruokkinut nyt nelikuukautisen vauvani pelkällä äidinmaidolla, joten mulle tuo täysimetys tuntuu ihan tavanomaiselta asialta.

Toiseksi pelkkä pulloruokinta: Onko se yleistynyt? Edelleen, tuttavapiirissäni ei ole ketään pelkällä pullolla lastaan ruokkinutta, joten asia on mulle vähän vieras. Ainakin kun lukee tämän palstan keskusteluja, tulee sellainen mielikuva, että tosi moni antaa pelkkää pulloa ja vielä useampi antaa pulloa osittain.

Kertokaa, millaisia käsityksiä, kokemuksia ja näkemyksiä teillä on asiasta!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä täysimettäjät tuntuvat usein olevan aika fanaattisia. Itse täysimetin (omasta mielestäni) vauvaani 4 kk, ainoastaan yhden kerran vauva sai tuona aikana pullosta. Ja tuostakos eräs fanaattinen täysimettäjä piti minulle tarmokkaan palopuheen siitä, kuinka en todellakaan voi sanoa täysimettäväni vauvaani koska tämä on syönyt kerran pullosta!

Mutta noin yleensä: kaikki tuntemani äidit ovat imettäneet vauvaansa ainakin puolivuotiaaksi. Lisäksi ovat kai antaneet pullosta, en ole niin tarkkaan tiedustellut.

Vierailija
2/7 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilastoluvusta jotain vuodelta 2005(?), että vain 1% äideistä täysimettää lastaan puolivuotiaaksi asti. Luvun luotettavuudesta on vähän vaikea sanoa, kun itse olen ainakin kuullut useamman varhain korvikkeeseen siirtyneen selittäneen silmät kirkkaana terkalle, että "kyllä imetän, juu hyvin sujuu" koska äiti on kokenut th:n painostavan imetykseen liikaa.

Täysimetysluvut vaihtelee hurjasti alueittain ja kaupunginosittain, kertoi minulle eräs th sukulaiseni. Ehkä ystäväpiireissäkin on sellaista kasaantumista jonkin verran: kestovaipailijoilla on kestoilijakavereita, kantoliinailijat tuntee toisiaan, taaperoimettäjät jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen tuota tilastoakin katsonut, mutta katsoin sitä sen takia, että mua jäi askarruttamaan täältä saamani mielikuva.

Mä muuten lasken sukulaisenikin tuohon tuttavapiiriin, kaikki lähisukulaiseni ovat täysimettäneet.

Ehkä johtuu omasta täysimetyksestä se, että itse olen jopa ihmetellyt, että neuvolassa EI puhuta imetyksestä juuri ollenkaan - näin on kokenut muutama läheinenkin, joiden kanssa olen asiasta keskustellut. Jos neuvolan painostuksesta puhutaan, mä oon vähän pelännyt, että neuvolassa painostetaan antamaan korviketta "varmuuden vuoksi" :D

Ap

Vierailija
4/7 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei puhuta imetyksestä juurikaan ja painostetaan antamaan korviketta varmuuden vuoksi. Tarkoitat varman sitä ketjua tässä hiljattain, missä kysyttiin neuvolan imetyksen puheeksiottamisesta.

Kauheasti vaihtelua on näissä asioissa. AV palstalta saatu mielikuvauva nyt ei useinkaan vastaa todellisuutta. Ketjuihin vastaajat ovat vinoutunut otanta todellisuudesta.

Vierailija
5/7 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt näyttää unohtuvan: heti kun lappaa lusikalla sosetta niin ei enää täysimetä. Vaikka ei korviketta anna niin ei ole täysimetyksellä.

Miltei 100 % tuntemistani naisista on antanut lapselle kiinteitä ennenkö lapsi on 6 kk ikäinen.

MInä olen itse täysimettänyt, luovuttanut maitoja mutta myös antanut kiinteitä. Puolivuotiaat meidän perheessä syö tottuneesti muutakin kuin maitoa: myös maissinaksuja..

Vierailija
6/7 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 kk kahta lasta. Nuorempi oli melkein 7 kk ennen kuin sai kiinteitä. Maito riitti hyvin, eikä kumpikaan lapsista ole juurikaan syönyt kiinteitä hyvin, ennen kuin 12 kk iässä lopetin imetystä.

Hyvin ovat kasvaneet maidolla.

Mutta tuttavapiirisssä olen ainut, joka on täysimettänyt, suurin osa lopettanut imettämisen 1-3 kk iässä. Syynä että isä pystyy hoitaa vauvaa öisin.

Vierailija
7/7 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko avaukseeni tullut lisää vastauksia, ja olihan siihen, kivaa!

Kommentoin tuohon isän yöhoitoon seuraavaa: meillä kyllä isäkin hoitaa yöllä. Meillä on työnjako seuraava: minä syötän, isä hoitaa muun, esim. hyssyttämisen, jos vauva itkee sekä vaipanvaihdon tarvittaessa. Joskus minäkin teen noita, jos herään suht pirteänä ja mies taas on tosi väsynyt. Mä olen huomannut, että tämä imetyksen aiheuttama hormonitoiminta auttaa hirveästi tuossa yöheräilyssä. Olen kärsinyt koko aikuisen ikäni erilaisista unihäiriöistä, ja normaalisti kaikenlainen heräily ja unen keskeytyminen vaikuttaa tosi paljon nukkumiseen. Tämä tosin lienee yksilöllistä. Tietenkään en pääse koskaan kokonaista yötä nukkumaan, mutta mun kohdalla vauvan yöheräilyt eivät juuri mua väsytä, enemmän mies niistä kärsii.

Ap