Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun lapsi laitettiin puheterapiaan kun puhui Helsinkiläisittäin.

Vierailija
11.01.2012 |

Muutimme pois Helsingistä kun lapsi oli aloittanut juuri eskarin, kävi eskarin sitten uudella paikkakunnalla ja aloitti koulun. Koulussa laittoivat tytön puheterapeutille ässävian takia:)

Yritin selittää, ja tyttö itsekin selitti koulussa että näin oppi puhumaan kun asui Helsingissä, ei ole oikeasti ässävikaa. Sen tiesi siitäkin että se "ässävika" esiintyi vain ajoittain.

Eivät ensin meinanneet uskoa, mutta uskoivat sitten kun muutaman kerran kävi terapiassa, ja ässävika häipyi omia aikojaan sitten kun uusi puheen nuotti alkoi tarttua kavereilta.

Tuli vaan mieleen, että mitenkähän pärjäävät sielä Helsingissä kun pitää kaikki kakarat laittaa puheterapiaan, ainakin tytöt:)

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi vantaalainen kaveri, josta en tosiaan tiedä, onko puhevikaa vai vain helsinkiläisyyttä... Ihan järkyttävästi ässät suhisee. Tiedä häntä sitten

Vierailija
2/13 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttöporukassa, sitten jossain toisessa tilanteessa voi ässä kuulostaa ihan erilaiselta..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä alan kallistua sille kannalle, että kehä kolmosen pohjoispuolella ollaan jotenkin bimboja. En ole sitä oikeasti uskonut mutta tämä juttusi kyllä vahvistaa ajatusta.

Vierailija
4/13 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muualta muuttaneena, samoin kuin melkein kaikki ystävänikin. Meillä on kaikilla lapsia. Kenelläkään lapsella ei kyllä esiinny tuollaista helsinkiläistä ässää. Ei edes lasten kavereilla. Tiedän kyllä, millaista ässää tarkoitat. Sitä kuulee välillä teinitytöillä. Mutta ole onnellinen, että uudessa kunnassa on noin paljon resursseja, että ässän takia pääsee puheopetukseen.

Vierailija
5/13 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummalla puolella kehäkolmosta ne bimbot nyt asuikaan? Eikös tässä nyt puhuttu nimenomaan helsinkiläisestä pissisässästä, joka muualla Suomessa käsitetään ihan epänormaaliksi. Toinen, melkein puheviaksi luokiteltava on se naukuva nuotti ja lauseen loppuun kohoava intonaatio, mikä myös on samassa viiteryhmässä esiintyvä ilmiö, sekin todella ärsyttävä ja mikäli aikuisikään säilyy, varmasti esim. työpaikan saannissa hankaloittava tekijä mikäli ei sitten ole jo niin yleinen, että puolet haastatelluista ja haastattelija itse naukuu ja sössöttää samalla tavalla... ; )

Vierailija
6/13 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummalla puolella kehäkolmosta ne bimbot nyt asuikaan? Eikös tässä nyt puhuttu nimenomaan helsinkiläisestä pissisässästä, joka muualla Suomessa käsitetään ihan epänormaaliksi. Toinen, melkein puheviaksi luokiteltava on se naukuva nuotti ja lauseen loppuun kohoava intonaatio, mikä myös on samassa viiteryhmässä esiintyvä ilmiö, sekin todella ärsyttävä ja mikäli aikuisikään säilyy, varmasti esim. työpaikan saannissa hankaloittava tekijä mikäli ei sitten ole jo niin yleinen, että puolet haastatelluista ja haastattelija itse naukuu ja sössöttää samalla tavalla... ; )

Helsinkiläiset ovat ainoita fiksuja Suomessa. Ja niistäkin vain syntyperäiset tai yli 50 vuotta siellä asuneet.

Vierailija
7/13 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun muutimme pois Helsingistä, ehkä tilanne on parempi nykyään. Kyllä se ässä kuulostaa tosi hassulta sellaisen korvaan joka ei ole tottunut. Ja varmasti on niin että joissain tyttöporukoissa se vaan tulee jostain syystä tavaksi puhua, kai se oli sillon pikkutyttöjen tapa matkia isoja tyttöjä:)

ap

Vierailija
8/13 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noinkin pienen puhevian takia?? Tai on päässyt 10v sitten?

Vierailija
9/13 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kun muutin Suomeen (Helsinkiin) miehen perässä 10 vuotta sitten niin oli kova työ opetella tuo "oikeaoppinen" suomalainen s-kirjain. Oli sitten järkytys kun kuulinkin että ei se olekaan mitään yleissuomea vaan helsinkiläinen ilmiö ja täälläkin enemmän tiettyjen nuorisoryhmien tapa.

Vierailija
10/13 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oiekasti puhutaan liikuttamalla leukoja ja yrittävät päästä eroon siitä helvetinmoisesta ässän suhauttamisesta ja nenään honottamisesta. Kyllä siitä vielä ihminen tulee!

Vierailija
11/13 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas hyvin käytössä terveydenhuollon "ennaltaehkäisevässä" työssä!

Tyttöni määrättiin myös puheterapiaan, koska muutimme ruotsista suomeen ja ässä sattui hieman suhisemaan.

Tästä maalattiin neuvolassa melkoinen mörkö - että jää pysyväksi , tulee koulukiusaamista, ei saa töitä. Kaikkein huvittavinta on se, että kun tyttö meni kouluun niin hänen opettajallaan on ärrävika. Se ei ketään haittaa.

Vierailija
12/13 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 70-luvun puolivälissä syntynyt vantaalainen. Mut laitettiin ala-ateella puheterapiaan kun mun s-kirjain oli "vanhanaikainen" eikä suhissut. Muutamassa vuodessa sitten opin "pääkaupunkiseutulaisen" s:n, josta en ole eroon päässyt kunnolla vieläkään. Että sorry vaan, jos kuulostaa muualla asuvien mielestä kummalliselta. Näin se silloin opetettiin...

Vierailija
13/13 |
11.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 1970-luvun lopussa syntynyt helsinkiläinen, ja minulla oli kuulemma liian "pehmeä" ässä (ei siis missään nimessä sössöttävä) ja sen takia kävin puheterapiassa. Kuulemma opin "oikean" s:n, mutta en koskaan alkanut käyttää sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme