Kuinka luotettavia yksityiset vuokranantajat?
Eli kuinka luotettavia ovat nämä yksityiset vuokranantajat, kun vuokraavat kokonaan yksin eivätkä ollenkaan minkään firman kautta? Onko heidän edes mahdollista jotenkin huijata vuokraamisessa? Jos on niin miten? :) Kiitos vastauksista! :)
Kommentit (43)
Minulla on käynyt myös hyvin ikävä tilanne yksityisen vuokranantajan kanssa. Koskaan minua ei ole huijattu tällä tavoin. Sain asunnon johon laadittiin määräaikainen sopimus. Maksoin 2 kk takuuvuokran. Kerkesin asumaan asunnossa n. 4 kk kun vuokranantaja soitti että päättää myydä asunnon, mutta myy asuntoa sijoitusasuntona. En hirveästi stressannut asiaa koska oletin tyhmänä että näin tosiaan on. Aluksi asuntoa kauppasi hänen sukulaisensa ilman välittäjää. Meni noin kuukausi kunnes vuokranantaja soitti ja ilmoitti että ovat palkanneet nyt välittäjän hoitamaan asiaa. Vieläkään en miettinyt sen kummempaa koska minut oli vakuutettu että saan jäädä asumaan yms. Välittäjä soitti ja sanoi että on varannut kuvausajan ja sopinut siitä vuokranantajan kanssa. Tämä ei minulle sopinut, en halunnut että tavaroitani tullaan kuvamaan yms. Sitten välittäjä hermostui ja sanoi että onhan sinulla ollut aikaa muuttaa pois! Lisäksi minun olisi pitänyt poistua tulevien näyttöjen ajaksi aina ulos! Olen fyysisesti sairas mikä olisi ollut mahdotonta koska sairauteni vuoksi se olisi ollut epävarmaa pääsenkö sängystä ylös yms. Sitten otin vuokranantajaan yhteyttä mikä pahoitteli vaan nopeasti ja sanoi että asunto on ollut myynnissä jo alle 2 kk siitä kun muutin! Eli minua huijattiin ja minulla olisi ollut aikaa muuttaa pois jo heti silloin! Tästä syystä en enää koskaan aio muuttaa yksityiselle! Saa nähdä tuleeko edes takuuvuokria takaisin koska olen maksanut ne suoraan vuokranantajan omalle käyttötilille koska antoi niin luotettavan ja mukavan kuvan itsestään. Hitto että harmittaa kuinka sinisilmäinen olen ollutkaan! Toivottavasti tämä kyseinen ihminen ei huijaa enää ketään toista tällä tavalla. Onneksi kaikki on hyvin ja sain uuden asunnon! Haha. Ilomielin muutin pois tämän valheiden hajuisesta asunnosta!! Älkää luottako sokeasti kuten minä! Suosittelen muuttamaan vuokrafirman asuntoihin tai sitten jos on rahaa, ostakaa oma!
Vierailija kirjoitti:
.
Minulla on oikeus irtisanoa vuokralainen siksi, että minä tai perheenjäseneni tarvitsee asunnon omaan käyttöön. Tämä koskee kaikkia yksityisiä vuokrantajia, vaikka firma olisin ollut vuokrasopimusta tekemässä.
Ei kai kukaan ole väittänytkään että ei ole oikeutta? Mutta idea onkin siinä, että tarve kannattaa havaita tarpeeksi ajoissa tai kehittää varasuunnitelma irtisanomisajalle, koska vielä seuraavalla viikolla tai edes seuraavassa kuussakaan tuskin pääset muuttamaan, ellei vuokralainen löydä uutta asuntoa jo hyvissä ajoin ennen irtisanomisajan loppumista.
Mulla on tainnut käydä tosi hyvä säkä, kun olen asunut kolmessa eri yksityisen vuokraamassa asunnossa, ja ei ole ollut hankaluuksia heidän kanssaan. Eipä me juuri oltu edes yhteyksissä muuten, kuin silloin kun asuntoja kävin katsomassa ja tehtiin sopimukset ja silloin, kun irtisanoin asunnot. Ekassa asunnossa hajosi jääkaappi, joten siitä jouduin soittamaan mutta sekin hoitui hyvin ja vuokranantaja hoiti korjauksen. Muuten sain olla rauhassa.