1v päiväunet?
Meillä on mennyt 1v 3 kk tytöllä nukkumaan menot ihan hulinaksi. Herätään aamulla 9-10.30 ja lasta ei meinaa saada nukkumaan ennen klo 15 vaikka ulkoillaan ja touhuillaan.
Sitten kun alkaa nukkumaan niin nukkuu 2-3 tuntia jos ei herätetä ja yöunille saa vasta 22-23 aikaan. Joskus nukahtaa jo 21 mut usein pyörii parikin tuntia sängyssä jos noin aikaisin mennään.
Miten muilla? Onko vinkkejä mikä avuksi, pitäisikö nousta aamulla aikaisemmin vai mitä tässä kokeilisi.
Lapsi selvästi kuitenkin tarvii vielä päikkäritkin(ja äiti huilitauon).
Kommentit (5)
Mikä sulla on siis ongelma? Unenmäärä kuulostaa oikealta. Jos ajat on vääriä, niin voit pikku hiljaa muuttaa sitä herättämällä lapsi vaikka 5 min aiemmin joka aamu.
Esikoinen meni nukkumaan klo 20, heräs aamulla klo 10, nukkui parin h päikkärit päälle.
(On aina ollut hyvä nukkuja ja mennyt nukkumaan kun nukuttaa. Nyt teininäkin menee aina ajoissa nukkumaan, nukkui 10h yöunia jo 2 viikkosena)
Toka ja kolmas olleet "keskiverto" nukkujia. Tuossa iässä menivät klo 20 aikaan nukkumaan ja heräsivät 9 pintaan. Tarvitsevat vähemmän unta kuin esikoinen ja kupeksivat vaikka olis väsyneitä.
Kuopus nyt 1v ja menee nukkumaan 19-20 välillä, herää 6-7 välillä. Nukkuu päikkärit 10-11 ja 16-17
Mä olen ollut kotiäitinä ja olen voinut antaa lasten itse valita unirytminsä.
Mutta jos rytmi on mielestäsi liian myöhäinen, niin rukkaa sitä aikaisemmaksi herättämällä lapsi aikaisemmin aamulla. Sitten hän väsyy niin, että voit laittaa jo lounaan jälkeen unille. Ja sitten ehtii illalla herättyään touhuta sen verran, että nukahtanee aikaisemmin.
Meillä tasan yksivuotias herää aamulla seitsemältä, kun herätän hänet, jotta ehditään syödä aamupuurot koko porukka ennen kuin vien vanhemman lapsen hoitoon. Yksivuotias nukkuu ekat unensa 10-1130 ja tokat 15-16. Menee illalla unille 2100 maissa. Vaikuttaa olevan siirtymässä yksiin päiväuniin ja niinä päivinä, kun nukutaan pidempään (ysin tienoille), nukkuukin enää vain yhdet päiväunet, siinä 12-15 tienoilla pari tuntia.
no ehkä me sitten jatketaan näin. Lähinnä harmittaa kun nukkumaanmeno on mennyt sellaiseksi hulinaksi, eikä lapsi meinaa rauhoittua päivällä eikä illalla niin mietin et onko tuo rytmi jotenkin huono.
Onhan tässä nyt tietty puhumaan opettelut sun muut jotka voi muutenkin häiritä ja aina on tyttö ollut tuollainen pitkään nukkuja ja illan kukkuja.
Heräätte aamulla ihan liian myöhään. Herätys klo 7, niin nukkuu päikkärit ja menee illalla aiemmin nukkumaan. Meillä jätkä (nyt 1v3kk) on jo useamman kuukauden mennyt illalla klo 19.30 petiin (nukahtaa alle 15 minuutissa), herää aamulla klo 7/7.30 ja nukkuu päiväunet noin klo 12-14.