Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä tästä (raha-asia parisuhteessa)

Vierailija
08.01.2012 |

Mieheni irtisanoutui työstään ja lähti perustamaan omaa yritystä. Luonnollisestikaan yrityksellä ei ollut sellaisia tuloja ensimmäiseen puoleen vuoteen, joista olisi voinut palkkaa maksaa. Näin ollen minä maksoin meidän elämisen tuona aikana (ruoka + muut yhteiset laskut, mies hoiti oman lainansa) MUTTA MIES MAKSAA OMAN OSUUTENSA MINULLE TAKAISIN, kunhan palkka alkaa juosta tästä uudesta firmasta.

Eikö olekin kauheaa? Eikö minun av-palstan mukaan kuuluisi osallistua tähän "yhteisen firman" eli perheen pyörittämiseen kiltisti elättämällä mieheni 6 kk?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä niitä yhteisiä rahoja on vähemmän, välillä enemmän. Kukaan ei ole velkaa kenellekään, sillä olemme parisuhteessa ja meillä on yhteisiä lapsia. Kaikki on yhteistä.

Vierailija
2/10 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivan perseestä, mutta yrityksen perustaminen olisi sen verran iso juttu että sopisimme siitä keskenään ja samalla tulisi selväksi paljonko meille jää rahaa käteen ja pärjätäänkö sillä.

Onhan niitä ollut erilaisia tilanteita. Minä olen opiskellut, mies on ollut työttömänä, minä oon ollut äitiyslomalla, mies on ollut hoitovapaalla.... Nyt ollaan molemmat töissä. Tasan se mene tai ainakin yhteiseksi hyväksi, ja kuollessaan täältä ei saa kukaan euroakana mukaansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelee etänä kotona vielä 3 vuotta. Arvaas kuka maksaa laskut? Ilman mutinoita. Samaa perhettähän tässä ollaan. Tarkotus on että kun mies aikanaan valmistuu ja työllistyy minä alan vuorostani opiskelemaan ja mies elättää. So?

Vierailija
4/10 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hieman samanlainen tilanne, eli mies perusti firman viime huhtikuussa. Olen maksanut firman perustamiseen vaadittavat 2500 plus suurimman osan laskuista ja elämisestä. Mutta toisinpäin oli silloin, kun itse olin esim. hoitovapaalla. Ei olla koskaan edes mietitty sellaista, että toinen makselisi jotain takaisin.

Vierailija
5/10 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun firma tahkoaa paljon rahaa ja hän vaurastuu? Eli omat rahat jne. on ihan ok, mutta toista pitää kuitenkin tukea! Eri asia joku yksi vuosi kun 10 vuotta...

Vierailija
6/10 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se mies muistaa asian, kun firma tahkoaa paljon rahaa ja hän vaurastuu? Eli omat rahat jne. on ihan ok, mutta toista pitää kuitenkin tukea! Eri asia joku yksi vuosi kun 10 vuotta...

Koska mulla ei ole mitään tarvetta lähteä vaatimaan mieheni kovalla työllään tekemiä rahoja itselleni. Miks ne mulle edes kuuluis? Mulla on omat rahat ja olen taloudellisesti itsenäinen. Näin on just hyvä. ap

Vierailija
7/10 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun miehen bisnes alkaa pyöriä hyvin, niin ei anna ap:n hyötyä siitä. Minä ainakin olisin niin v*ttumainen ihminen. Onneksi ei tarvitse miettiä asiaa, koska mieheni rakastaa minua ja varmasti tukisi myös jos aloittaisin yrityksen.

Miksi ap ei voi tukea miestään? Maksat elämisenne nyt vuoden ajan, ja mies saa hyvin bisneksen käyntiin. Jossain vaiheessa se mies voi ihan oikeasti tienata todella hyvin, tuskin silloin kiinnostaa itaraa akkaa ottaa mukaan Karibian lomalle, vaan lähtee lasten kanssa. On aika älytöntä että perheessä on kaksi taloutta, eli ns. rikas ja köyhä, mutta ap:n tapauksessa toivon niin joskus olevan. Olisi hyvä näpäytys ap:lle että hän ymmärtäisi että hyvä kiertää: tee muille hyviä asioita saat samaa itselle, tee toisille pahaa saat pahaa takaisin. On mieletöntä ettei voisi tukea miehen yrityksen aloittamista jos siihen resursseja on.

Entä jos kyseessä olisi ap:n oma lapsi? Aikuinen jolla hyvä yritysidea ja joka kysyisi voisiko lainata vuodeksi perheen autotallia projektiaan varten. Varmaan ap tekisi selkeät velkakirjat joissa eritelty tilan kk-vuokra, kuluneet sähköt ja pakkasella käynnistettyjen autojen kulumisesta muodostuneet kulut mm. kohonnut bensan kulutus ja henkise kärsimykset muulle perheelle siitä että autotalli ei ollut vuoteen käytettävissä.

Vierailija
8/10 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olenhan minä tukenut miestäni tässä yrityksen perustamisessa kustantamalla hänen elämisensä. Mitä eroa sillä loppupeleissä on maksaako mies "velkansa" taikaisin rahana vai sillä Karibian matkalla? Kätevämpää on, että hän maksaa lainan rahana ja sitten molemmat tekevät rahoillaan kuten itse parhaaksi näkevät. Jos en elättäisi miestä kuten nyt teen, hän joutuisi ottamaan korollista lainaa pankista. Eli kyllä tämä auttamista on! Sitäpaitsi, olen ollut yhteiselomme aikana työttömänäkin eikä se ole vaikuttanut talouteeni käytännössä millään tavalla. Ansiosidonnainen on hyvä ja säästössäkin minulla on toistakymmentä tuhatta pahan päivän varalle. Mieheni ei ole koskaan joutunut minua elättämään ja siitä pidän kiinni myös tulevaisuudessa. Minulle on tärkeää omat rahat. ap

Vierailija
9/10 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

parisuhteessa. Jos sinä jäät esim hoitovapaalle hoitamaan lasta niin jäätkö rahallisesti velkaa ukollesi kun hän joutuu sinua hetken elättämään?

Vierailija
10/10 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä suoraan sanoen en voi tajuta tuollaista parisuhteessa. Jos sinä jäät esim hoitovapaalle hoitamaan lasta niin jäätkö rahallisesti velkaa ukollesi kun hän joutuu sinua hetken elättämään?

Niin tietenkin siitä aiheutuvat kulut ja tulonmenetykset jaetaan niin, että mieskin osallistuu. Mutta meillä ei ole lapsia, olemme kaksi aikuista työssäkäyvää itsenäistä ihmistä. ap