Mikä tuote on aiheuttanut sinulle ruokamyrkytyksen?
Kommentit (159)
Moussakassa pilaantunutta oli varmaan se joku maitokastike tms. Omistaja kehui ko. annosta kovasti kun vielä pohdimme että ottaisimmeko sitä, sanoi vaimonsa tekevän erinomaista moussakaa. Kuitenkin seuraavassa lauseessa sanoi että tämä on ensimmäinen kerta kun vaimonsa sitä kokkaa... Olis meidän kannattanut vaan jatkaa tutulla pihvi ja ranskikset -linjalla
Suomessa riisi. Ei muualla Euroopassa. Olo oli..hikeä ripulia oksennusta makasin patjalla ja kärsin. kaikkea yhtä aikaa. Veto veks.
Oli jääkaapissa päiväysvanhaa jauhelihaa, joka oli vähän oudon näköistä ja haiskahtikin tympeältä. Myöhäisteinin älykkäällä päättelyllä sitten tuumin, että siitä se tokenee kun sen paistaa, ja tein makaronilaatikon.
Ziisus minkä kuolemantaudin mä siitä sain, oksensin ja p•skansin vuorokauden (mutta lääkäriin en toki mennyt, koska oma moka). Sen jälkeen en ole vanhentuneeseen jauhelihaan (tai muuhunkaan lihaa sen puoleen) koskenut. Onneksi henkikulta säästyi, mutta että ihan kaikki pitää kantapään kautta oppia... ;(
Nakit raakana suoraan pussista. Ihan tuoreita. Ensin syöksyi mies vessaan muutaman tunnin päästä, minä yöllä. Sen jälkeen olen aina kypsentänyt.
Elämäni ensimmäisen kerran söin rapuja ka oksensin koko seuraavan yön. Yhden kerran olen saanut myös kebab annoksesta..hyi.
Herkkusienet, puoli tuntia ja oksua ja ripsaa, siis molemmista päistä lensi, ämpäri sylissä pöntöllä pari tuntia... En oo sen jälkeen koskenut minkäänlaisiin sieniin.
Alkoholimyrkytys joskus parikymppisenä. Aloiteltiin oluilla aamupäivän puolella mökkiä siivotessa (juhannus nääs), ja sitä rataa kaikkea sekaisin seuraavaan aamuun. Rehellinen myrkytystila, ei mikään normikrapula: kuolonkouristukset, mikään ei pysynyt sisällä pariin vuorokauteen, en pysynyt jaloillani joten poikaystävä joutui taluttamaan vessaan. Sitten kun vähitellen vesi alkoi edes vähän kestää vatsassa, päätin että tässä oli mun alkoholistin urani. Pysyi muistissa kokonaiset pari kuukautta. Mutta moiseen kuntoon en ole itseäni sen jälkeen juonut. Kehityskelpoinen yksilö?
Buffet-pöytä ruotsinlaivalla. Useampi ihminen sai yersinian. Syylliseksi epäiltiin kanaa tai porkkanaraastetta. Aiheutti aivan järkyttävät alavatsakivut, tärinäarkuuden, kuumeen ja sairastelun jälkeen reaktiivisen niveltulehduksen.
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persiljalla ja lihaliemikuutiolla maustettu lihakeitto. Lisukkeena tarjottiin piimää ja rypsiöljyllä siveltyä leipää, joissa oli homejuustoa. Laatta lensi jo heti ensimmäisestä suupalasta.
https://agrobaseapp.com/ireland/pesticide/epok-600ec
On muuten melkein puolet tuossa korvaavassa valmisteessa fluatsinamia:-(
Uusia pottuja syöneet eivät ole kommentoimassa? mut kiinnostais tietää nuo muut kasvit. Peruna ym mukulakasvit sekä juurekset keräävät maasta kaiken, mitä sinne on pantu...!
Käyttöturvallisuustiedotteesta:
"EPOK 600 EC
Päiväys: 26.5.2015
'Edellinen päiväys: 14.8.2013 R43
Ihokosketus voi aiheuttaa herkistymistä.
R50 Erittäin myrkyllistä vesieliöille.
R50/53 Erittäin myrkyllistä vesieliöille, voi aiheuttaa pitkäaikaisia haittavaikutuksia vesiympäristössä.
R51 Myrkyllistä vesieliöille.
R53 Voi aiheuttaa pitkäaikaisia haittavaikutuksia vesiympäristössä.
R63 Voi olla vaarallista sikiölle.
R65 Haitallista: voi aiheuttaa keuhkovaurion nieltäessä.
H302 Haitallista nieltynä.
H304 Voi olla t a p p a v a a nieltynä ja joutuessaan h e n g i t y s t e i h i n .
H315 Ärsyttää ihoa.
H317 Voi aiheuttaa allergisen ihoreaktion.
H318 Vaurioittaa vakavasti silmiä.
H319 Ärsyttää voimakkaasti silmiä.
H332 Haitallista h e n g i t e t t y n ä.
H351 Epäillään aiheuttavan syöpää .
H361 Epäillään vaurioittavan sikiötä.
H400 Erittäin myrkyllistä vesieliöille.
H410 Erittäin myrkyllistä vesieliöille, pitkäaikaisia haittavaikutuksia.
H411 Myrkyllistä vesieliöille, pitkäaikaisia haittavaikutuksia. "
Korona-aikana täytyisi viimeistään k i e l t ä ä tuollaisten käyttö kokonaan!!!!
Ohis.
En mistään. Miten mahdollista? Äyriäiset, jäätelöt, majoneesit ja katuruoat Suomessa ja ulkomailla kohta 50 vuotta.
Terveellistä lukea tämä ketju ja tajuta että ruokamyrkytys on mahdollinen, olen ylimielisesti alkanut pitää sitä "liioitteluna" ja näin ei selvästi ole.
Vierailija kirjoitti:
Elämäni ensimmäisen kerran söin rapuja ka oksensin koko seuraavan yön. Yhden kerran olen saanut myös kebab annoksesta..hyi.
Rapujuhlien jälkeen oksentaminen harvoin liittyy niihin rapuihin mitenkään. Itse söin ihan imekkääsäs helsinkiläisessä ravintolassa nieriää ja oksensin seuraavan yön. Oli vähän raan näköinen, mutta söin kuitenkin, ei olisi pitänyt.
Vierailija kirjoitti:
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persiljalla ja lihaliemikuutiolla maustettu lihakeitto. Lisukkeena tarjottiin piimää ja rypsiöljyllä siveltyä leipää, joissa oli homejuustoa. Laatta lensi jo heti ensimmäisestä suupalasta.
https://agrobaseapp.com/ireland/pesticide/epok-600ec
On muuten melkein puolet tuossa korvaavassa valmisteessa fluatsinamia:-(
Uusia pottuja syöneet eivät ole kommentoimassa? mut kiinnostais tietää nuo muut kasvit. Peruna ym mukulakasvit sekä juurekset keräävät maasta kaiken, mitä sinne on pantu...!Käyttöturvallisuustiedotteesta:
"EPOK 600 EC
Päiväys: 26.5.2015
'Edellinen päiväys: 14.8.2013 R43Ihokosketus voi aiheuttaa herkistymistä.
R50 Erittäin myrkyllistä vesieliöille.
R50/53 Erittäin myrkyllistä vesieliöille, voi aiheuttaa pitkäaikaisia haittavaikutuksia vesiympäristössä.
R51 Myrkyllistä vesieliöille.
R53 Voi aiheuttaa pitkäaikaisia haittavaikutuksia vesiympäristössä.
R63 Voi olla vaarallista sikiölle.
R65 Haitallista: voi aiheuttaa keuhkovaurion nieltäessä.
H302 Haitallista nieltynä.
H304 Voi olla t a p p a v a a nieltynä ja joutuessaan h e n g i t y s t e i h i n .
H315 Ärsyttää ihoa.
H317 Voi aiheuttaa allergisen ihoreaktion.
H318 Vaurioittaa vakavasti silmiä.
H319 Ärsyttää voimakkaasti silmiä.
H332 Haitallista h e n g i t e t t y n ä.
H351 Epäillään aiheuttavan syöpää < mainitaan altistumisreitti, jos on kiistatta osoitettu, että vaara ei voi aiheutua muiden altistumisreittien kautta>.
H361 Epäillään vaurioittavan sikiötä.
H400 Erittäin myrkyllistä vesieliöille.
H410 Erittäin myrkyllistä vesieliöille, pitkäaikaisia haittavaikutuksia.
H411 Myrkyllistä vesieliöille, pitkäaikaisia haittavaikutuksia. "Korona-aikana täytyisi viimeistään k i e l t ä ä tuollaisten käyttö kokonaan!!!!
https://www.vauva.fi/keskustelu/3923200/aldicarb-joku-kaipasi-tietoa-si…
2x tonnikalatäyte leivässä ja kerran kahvilan juustokakku. Vatsakipua ja oksentelua
Kaikki kotikaupungissanni Helsingissä. Sinänsä huvittavaa koska olen matkustanut yli 80 reissua ulkomailla sairastumatta (mm Egyptissä, muutamassa Aasian maassa, Euroopan köyhillä alueilla, Karibian saarilla. Paljon ns turistialueiden ulkopuolella)
Brysselissä ravintolassa syödyt etanat n. 30 vuotta sitten. Tämä on ainoa kerta ja paljon olen reissannut.
Vierailija kirjoitti:
Vesimeloni/gallianmeloni tai molemmista. Turkissa aamupala pöydässä syötynä. Ripuli kesti 9 päivää ja Suomeen tullessa jouduin tiputukseen vuorokaudeksi.
Hyi.
Vesimeloni on yksi pahimmista vatsataudin aiheuttajista etelässä. Koskaan ei saisi ostaa valmiiksi leikattua. Meloni alkaa pilaantumaan parissa minuutissa lämmössä
Seitsemän vuotta vanhan ketjun joku kaivoi esiin aamutuimin.
Olet varmasti järjen jättiläinen.
2 x tonnikalavoileipä ja kerran vadelma-marmorijuustokakkupala kahvilasta. Oksentelua ja ripulia.
Hulluinta on se että olen matkustanut yli 80 matkaa (mm Egyptissä) ilman vatsatauteja ja nuo em olen saanut Helsingissä ja Espoossa:)
Söin sinä kohtalokkaana päivänä Hesen juustohampurilaisen sekä avokadon. Join teetä pienessä kahvilassa, jossa kuumaa vettä säilytettiin termospullossa. Maistoin myös ekaa kertaa elämässäni kookosvettä. En tiedä, mikä näistä sen aiheutti mutta pari tuntia kaupunkireissusta alkoi elämäni rajuin oksentaminen.
Oksensin kolme päivää, lähinnä pelkkää vaahtoa. Välillä tai samanaikaisesti tuli poltteleva tyhjennys toisesta päästä. Tokana päivänä muutin asumaan vessan lattialle, ts. en enää jaksanut liikkua. Mikään ei pysynyt sisällä. Kolmantena päivänä keho tuntui jo irralliselta ja painottomalta. Peilikuva oli harmaa ja melkein läpinäkyvä. Olisi varmaan ollut sairaalareissun paikka.
Kookosvettä en ole juonut tuon jälkeen. Avokadoinhosta pääsemisessä meni vuosia. Hampurilaista en haluaisi syyttää mistään.