Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako lapsi puhua uskonnosta?

Vierailija
07.01.2012 |

Olemme uskovainen perhe, joka käy kirkossa. Olen ajatellut, että lapset saavat puhua toisille lapsille esim. kirkossa käymisestään kuten harrastuksestaan - vaikka, että kirkossa teimme sitä tai tätä tai siellä sanottiin näin, mitä nyt lapsi haluaakaan sanoa kaverilleen.

Saako mielestänne lapsi puhua näin, ja jos ei, miksi ei. Luonnollisesti ei haluta hankaluuksia lapselle, mutta tuntuisi tyhmältä mennä sanomaan, että kenellekään et sitten puhu mitään tästä asiasta, kun se - uskonto - on kuitenkin osa lapsen arkea.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ei saisi? Meillähän on sananvapaus, saamme sanoa :"kävin kirkossa" aivan yhtälailla kuin "kävin uimahallissa"

että olet vastuuussa sanomisista. Lapsi ei ole vastuussa vanhemmat kylläkin.. lapsi on syyntakeeton

Vierailija
22/27 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakasta läimmäistäsi kuten itseäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärtää lauseen sisältöä. Kohtuuton vaatimus muuten lapselle. Lapsella on oikeus olla vain lapsi ei mitään muuta. Ja tällä tarkoitan että lapsen ei tule saarnata asioita joista ei vielä ymmärrä yhtään mitään.

Vierailija
24/27 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se sitten rakastamista, jos vanhemmat laittavat sanatkin valmiiksi lapsensa suuhun .

Mistäs tiedät vaikka lapsesi haluaisi olla buddhalainen, jos saisi siihen mahdollisuuden. Tai taolainen.

Vierailija
25/27 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harva rakastaa edes itseään oikealla tavalla.

Vierailija
26/27 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä uskovainen perhe eikä meillä sensuroida Jeesus sanaa mutta ei myöskään tuputeta.Lapsen ateisti kaveri sanoi lapselle että Jumalaa ei ole lapseni sanoi hänelle että sinun mielestä eiole mutta minun mielestä on....ja ton jälkeen olivat jatkaneet leikkiä normaalisti.

Vierailija
27/27 |
07.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opeta lapsellesi että on muitakin tapoja uskoa ei vain teidän tapa. Kerro että muiden vakaumusta on kunnioitettava ja muiden tapa uskoa on toisenlainen ei kuitenkaan väärä.

Koska jos on uskova kristitty (tai mikä tahansa), niin yleensä silloin juuri ajattelee, että muiden tapa uskoa on väärä. Tai niin ainakin pitäisi ajatella.

Mutta en minä niin lapselle sanoisi. Muotoilisin asian varmaan niin, että "Minä uskon näin ja X uskoo eri tavalla. Meidän pitää kunnioittaa toistemme uskoa."

Ap:lle: totta kai lapsesi saa sanoa, että kävi kirkossa tms. Olen kyllä itse miettinyt samoja kysymyksiä. Lapsille on luettu lasten Raamattua, ja saattavat ihan hyvin muille lapsille selittää, että Jeesus teki ihmiset (pieniä teologisia sekaannuksia, juu). Toisaalta meillä on luettu kirjoja, joissa on kerrottu alkuräjähdyksestä ja dinosauruksista, eivätkä lapset ole vielä ihmeemmin alkaneet miettiä, kumpi on oikein. Ajattelevat varmaan Raamatun kertomuksia kuitenkin enemmän kertomuksina. Näistä sitten tapaus kerrallaan jutellaan ja pohditaan yhdessä. Mutta siis en tiedä, millaisia reaktioita herättävät toisissa lapsissa. jotenkin ajattelen, että sitä oppii sitten varovaisemmaksi, jos kerran joku naureskelee. En ainakaan kiellä lapsia puhumasta uskostaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän