Lapsen nimen ilmoittaminen maistraattiin
Lapsen nimihän tulisi ilmoittaa maistraattiin kahden kuukauden kuluessa lapsen syntymästä, mutta mitä jos tuo aika kerkeää mennä yli?
Meillä siis tilanne sellainen, että tarkoitus oli pitää ristiäiset tuon 2 kk:n sisällä, mutta nyt tuleva kummi ei pääsekkään varattuna ristiäispäivänä tulemaan töidensä takia. Jos siirrämme ristiäiset seuraavalle mahdolliselle päivälle kerkeää tuo 2 kk:n aika menemään umpeen 3 päivällä.
Kuinka tarkkaa tuo 2 kk:n raja on? Pitääkö tehdä sitten niin, että itse ilmoitamme lapsen nimen maistraattiin ja pidämme ristiäiset myöhemmin vai pystyykö pappi ilmoittamaan lapsen nimen maistraattiin vaikka tuo aika onkin ylittynyt?
Ja miksi emme vain jätä kys. kummia ottamatta on muiden kummiehdokkaiden puuttuminen :)
JA kyllä, otan maanantaina yhteyttä seurakuntaan asian tiimoilta ja kyselen tarkemmin.
Kommentit (12)
ylityksellä. Alkavat sieltä maistraatista kysellä jos ei nimeä ole 6kk iässä ilmoitettu. Meillä esim lapsi syntyi 21.2. ja ristiäiset oli 23.4. ja vielä pääsiäispyhät siinä sen jälkeen eli nimi meni maistraattiin varmasti vasta joskus 26. pv.
Mutta silloin kaste suoritetaan ajassa joka sopii maistraattiin.
Siitä ei saa mitään sapiskaa eikä sakkoa mutta riippuen papista niin voi sanoa jotain.
Sitten ilmoitetaan nimi etukäteen maistraattiin, mitä niin hankalaa tuossa on?
Eika viela oo kastettu, mutta ei kai se rituaali siina ole se tarkein, vaan se idea, hengesta tayttyminen.
Meillä meni 12 päivää yli siitä kahdesta kuukaudesta, eikä kukaan siitä moittinut. Pappi hoiti paperiasiat ristiäisten jälkeen, me mitään minnekään maistraattiin ilmoitettu.
Ei ole hankalaa, vaan kysyin onko se niin justiinsa :)
Hyvä juttu jos menee muittamutkitta eikä tarvitse erikseen lähetellä lappusia.
Oli rankka synnytys enkä olisi ennemmin jaksanut. Pappi mainitsi jotain "asian hoitamisesta ajallaan" mutta siinä kaikki, ei sanktioita :)
Ei se ole niin päivän päälle. Olen kastanu 3 kk ikäisiäkin, eikä siinä ole ollut mitään ongelmaa. En tiedä missä vaiheessa alkavat maistraatista kysellä perään, mutta tuo 2 kk ei ole niin tarkkaa.
Ja toiseksi, kummin ei ole pakko olla itse läsnä kastetilaisuudessa. Mutta tokihan kummit yleensä haluavat olla läsnä. Mutta jos syystä tai toisesta ei pääse kastetilaisuuteen, niin kummius ei siihen kariudu.
luulin, että sen paperin joutuu aina lähettämään joka tapauksessa itse?