Auttakaa, päivähoidon vastustajat! Miten selittää kotihoito sossulle?
Meillä mies käy töissä, itse hoidan lasta kotona. Miehen palkka ei riitä meidän elämiseen, joten saamme lisäksi toimeentulotukea. Lapsi on jo täyttänyt kolme. Haluaisin edelleen hoitaa häntä kotona. Nyt ongelma on kuitenkin se, että sossussa vaaditaan myös minua menemään töihin - vaikka se tarkoittaakin oman lapsen hylkäämistä tarhaan. Olen yrittänyt selittää, etten äitinä halua missään tapauksessa hylätä ja jättää lasta, en halua sysätä häntä vieraille ja isompien lasten kiusattavaksi. Uskon, että lapsi tarvitsee vielä minua eikä ole valmis tarhaan.
Sossussa kuitenkaan eivät SOSIAALITYÖNTEKIJÄT korvaansa lotkauta lapsen hyvinvoinnille, vaan painostavat minua ilmoittautumaan työkkäriin. Miten saisin perusteltua heille, että hoidan jatkossakin lasta kotona? Meitä kristetään toimeentulotuen leikkaamisella, mutta siihen meillä ei ole varaa: ei ole mitään omaisuutta, mitä myydä, ja emme tule toimeen leikatulla tuella.
Olisiko teillä hyvät päivähoidon vastustajat antaa jotain hyviä neuvoja tai vinkkejä? Itseäni en todellakaan tässä ajattele, vaan ainoastaan lapseni parasta. Ja uskon, että kotihoito ja oman äidin seura ovat lapselleni parasta maailmassa.
Kommentit (55)
Eikö ole jokaisen ihmisen velvollisuus elättää itsensä. Ja saitten voit pohtia miten sen teet. 3G lapsen kanssa voi jo tehdä töitä kotona. Voit etsiä myös keikkatöitä joita voisit tehdä muina aikoina kuin miehesi työaikaan. Lapsesi hpitoratkaisut eivät varsinaisesti kuulu sossulle, mutta perheellesi kuuluu elattamisenne. Näin meidän yhteiskuntamme vain toimii.
tarkkaan ehdi tarjota jokaiselle lapselleen yhtään enempää syliaikaa tai riittävää huomiota mitä päiväkotiryhmässä päivät viettävä lapsi saa.
Kotiäitien ehtiminen ja pyhimysmyytti lapsilleen riittävästä huomiosta tarjoavana hahmona on pelkkää kotona laiskottelevien tai ylityöllistettyjen uupuneiden mammojen propagandaa.
Sosiaaliavustushan on juurikin tarkoitettu ihmisille, jotka eivät joko hetkellisesti tai joissain tapauksissa pysyvästi kykene itseään elättämään. On aivan eriasia nostaa avustusta sairauden, tilapäisen työttömyyden yms. takia. Se ei ole tarkoitettu näille täysin työkykyisille vapaamatkustajille joita tässä maassa on aivan liikaa.
-4-
Itse olen jo yli kolmenkymmenen ja esikouluikään jatkuneen koti/mummolahoidon jäljet vaikuttavat vieläkin. Olen ollut koko ikäni ulkopuolinen omanikäisteni ihmisten elämässä. Toki siihen on muitakin syitä, mutta aiemmin aloitettu päivähoito olisi auttanut. uskon niin.
Pidin huolen että oma lapseni (eron vuoksi ainoa) aloitti hoidossa kolmevuotiaana, vaikka olenkin ollut itse enimmäkseen työttömänä. Nimittäin te-toimiston asiakkuus ei tarkoita, että heti saisi töitä. Joten sinne ilmoittautumista ei kannata arastella. Nyttemmin pakottavat ilmaistöihin, kun olen ollut kolme ja puoli vuotta asiakas.
AP ei ole sairas tai muuten työkyvytön. On eri asia, että yhteiskunta huolehtii niistä, jotka sairauden tms vian tai vamman vuoksi eivät itse pysty huolehtimaan omasta elatuksestaan kuin että kuka tahansa AP:n kaltainen saisi ihan oman mielihalunsa vuoksi jättäytyä muiden elätettäväksi.
tarkkaan ehdi tarjota jokaiselle lapselleen yhtään enempää syliaikaa tai riittävää huomiota mitä päiväkotiryhmässä päivät viettävä lapsi saa.
Kotiäitien ehtiminen ja pyhimysmyytti lapsilleen riittävästä huomiosta tarjoavana hahmona on pelkkää kotona laiskottelevien tai ylityöllistettyjen uupuneiden mammojen propagandaa.
Ja tasan tarkkaan se aika per lapsi on isompi kuin jossakin tarharyhmässä elämäänsä kyllästyneen tarhatädin kanssa.
Tässä maassa häkkikanoista ja turkistarhojen kasvateista ollaan enemmän huolissaan kuin päiväkotiin ahdetuista lapsista, siitäkin huolimatta että lasten ja nuorten pahoinvointi sen kuin lisääntyy.
Hoidan lapseni itse kotona, siksi että tunnen heidät parhaiten ja tiedän mikä kullekin lapselle sopii. Kiusatuiksi he ehtivät kouluiässäkin niiden tarhalasten seassa.
kyllähän kotihoito on ihan varteenotettava vaihtoehto, jos esim. miehen palkka riittää elättämiseen. kyse on tässä ap:lla kuitenkin kai se, että hän olettaa yhteiskunnan elättävän hänet ja perheensä, jotta lasta ei tarvitse viedä hoitoon.
vähillä rahoilla tai sitten laitat lapsen hoitoon ja menet töihin. Valitettavasti yhteiskunnan ei tarvi teitä elättää jos kerran vanhemmat kykenee töihin menemään. Kotona ollaan jos rahat riittää ja jos ei riitä niin sitten mennään töihin, näin se vaan menee.
Itseasiassa on yhteiskunnan velvollisuus elättää lapsesi jollet siihen itse kykene, hitto miten tyhmiä ihmisiä täällä!!
ei yhteiskunnan tarvi elättää ihmistä joka itse valitsee kotiäitiyden. Oma valinta = oma keino rahoittaa se valinta.
Kotiäitien ehtiminen ja pyhimysmyytti lapsilleen riittävästä huomiosta tarjoavana hahmona on pelkkää kotona laiskottelevien tai ylityöllistettyjen uupuneiden mammojen propagandaa.Ja tasan tarkkaan se aika per lapsi on isompi kuin jossakin tarharyhmässä elämäänsä kyllästyneen tarhatädin kanssa.
Tässä maassa häkkikanoista ja turkistarhojen kasvateista ollaan enemmän huolissaan kuin päiväkotiin ahdetuista lapsista, siitäkin huolimatta että lasten ja nuorten pahoinvointi sen kuin lisääntyy.
Hoidan lapseni itse kotona, siksi että tunnen heidät parhaiten ja tiedän mikä kullekin lapselle sopii. Kiusatuiksi he ehtivät kouluiässäkin niiden tarhalasten seassa.
Lapsiahan voi päiväkodissa hyvin verrata häkkikanoihin ja tarhaeläimiin, molempia kasvatetaan ruoaksi ja tapettavaksi pienissä ja ala-arvoisissa tiloissa. On niillä lapsilla niiiiiiiiiin kauhean kamalaa siellä päiväkodissa kun on leluja ja goretexulkovaatteet ja leikkikavereita ja ruoka monesti päivässä.
Kotiäitien ehtiminen ja pyhimysmyytti lapsilleen riittävästä huomiosta tarjoavana hahmona on pelkkää kotona laiskottelevien tai ylityöllistettyjen uupuneiden mammojen propagandaa.Ja tasan tarkkaan se aika per lapsi on isompi kuin jossakin tarharyhmässä elämäänsä kyllästyneen tarhatädin kanssa.
Lapsiahan voi päiväkodissa hyvin verrata häkkikanoihin ja tarhaeläimiin, molempia kasvatetaan ruoaksi ja tapettavaksi pienissä ja ala-arvoisissa tiloissa. On niillä lapsilla niiiiiiiiiin kauhean kamalaa siellä päiväkodissa kun on leluja ja goretexulkovaatteet ja leikkikavereita ja ruoka monesti päivässä.
Älytöntä reagoida aina näihin vertauksiin ikään kuin todella olisi kyse rinnastuksesta.Aivan totta on että esim. myös kotieläimistä huolehditaan usein paremmin kuin lapsista. Koiran omistajat kertovat usein silmät sädehtien että "eihän sitä koiranpentua saa jättää omilleen eikä viedä toiseen paikkaan hoitoon ensimmäisen vuoden aikana, koska silloinhan koiran perusturvallisuus järkkyy ja leimaantumista ei kunnolla tapahdu".Näin se on pentujen kanssa mutta ihmislapsi jonka kehityksen kulmakivet luodaan varhaislapsuudessa, heidän tarpeisiinsa todella kiinnitetään vähemmän huomiota.
tarkkaan ehdi tarjota jokaiselle lapselleen yhtään enempää syliaikaa tai riittävää huomiota mitä päiväkotiryhmässä päivät viettävä lapsi saa. Kotiäitien ehtiminen ja pyhimysmyytti lapsilleen riittävästä huomiosta tarjoavana hahmona on pelkkää kotona laiskottelevien tai ylityöllistettyjen uupuneiden mammojen propagandaa.
Jos sä olet laiska sohvallaröhnöttäjä, älä oleta, että kaikki muutkin on.
Olen ollut päiväkodissa töissä ja kotiäitinä ja tiedän tasan tarkkaan mikä eri siinä on. Kotona pystyy paljon paremmin huomioimaan 3-4 lasta kuin päiväkodin hulinassa kahtatoista lasta. Pienten ryhmässä 12 lasta, laskennallisesti 3 hoitajaa. Mutta käytännössä 3 on paikalla vain muutaman tunnin, muutenmennään kahdella joskus jopa yhdellä. Mitäpä sen väliä vaikka se on laitonta, kun se laskennallisesti täsmää.
Kotona olen kaikki lapseni eskariin asti hoitanut. Ja vielä ilman mitään tukia.
jos siihen on itsellä varaa. Ei voi olettaa sossusta maksetaan sinun kotona oleminen vaikka lapsi on jo yli 3v. Joko tulette toimeen miehen palkalla tai sitten ilmoittaudut työkkäriin.
Että lapsesi äitinä voit itse tarjota lapsellesi parhaan varhaiskasvatuksen, johon ei koulutuksenkaan saanut lto pysty. Kerro, että tämä maa on jo tarpeeksi täynnä koulukiusaajia, jotka rypevät huonossa itsetunnossa ja tuhoavat oman elämänsä ohella myös kanssaeläjiensä elämän.
Suurin osa tämän palstan kommenteista ovat juuri ylläkuvailtujen, katkerien ja liian vähän syliaikaa itse lapsena saaneiden mammojen motkotuksia.
Vain sinä tiedät mikä lapsellesi on parasta. Minäkin olen jäämässä kotiin kunnes lapset nuorimmaista myöten menevät kouluun.
Voithan työkkäriin ilmoittautuakin, siitä vain lapsen kanssa haastatteluun ja taatusti saat olla kotona lastasi hoitamassa. Päiväkotipaikkaa ei saa ellei ole uusi työpaikka tai opiskelupaikka plakkarissa.