Eikö teitä aikaisin lapsenne hoitoon laittaneita SURETA
kun koko elämän mitalta lapsen kanssa kotona vietetty aika on niin todella, todella lyhyt? Itse ainakin suren jo nyt, että joudun luopumaan lasten kanssa vietetystä ajasta sitten aikanaan, kun työhönpaluu vääjäämättä koittaa.
Kommentit (78)
Olen tuhlannut lapseni lapsuuden
myynyt pois halpaan hintaan
pienen käden kosketuksen
herkän hymyn
antanut pois vaihtuville hoitajille
joille se ei mitään merkinnyt
Annoin pois
lasteni lapsuuden
oman äitiyteni
Ne ainoat
jotka olisivat jotain merkinneet
lapsilleni ja itselleni
yhdessä kasvamisen kipu ja riemu
Sillä urani unohtuu
mutta lapset kasvavat
siirtävät seuraavalle sukupolvelle
sen minkä jäivät saamatta.
(Anja Porio "Kuuntelen sydämeni ääntä, valitut runot 1979-1996")
Kaikella kunnioituksella vaan, mutta vanhemmille näytetään aivan eri todellisuus kuin mitä se todellisuudessa se arki on. Vanhempia haukutaan, joissain paikoissa lapsia puetaan, nostetaan ja käsitellään tavoilla, joita voisi tulkita väkivaltaiseksi. Olen nähnyt, kuinka lapsia nimitellään, heille huudetaan, heitä raastetaan käsivarsista (usein) ja kun tätä nyt vaan tapahtuu joka päiväkodissa ja varsinkin ihan pienten ryhmissä. Jotkut lapset ja perheet ovat suorastaan pilkan kohteena kahvihuoneessa. NÄin se vaan on, enkä liioittele enkä valehtele yhtään.
ruveta surkuttelemaan? Uskallan väittää että pääosin suomalainen päivähoito on asiallista ja jopa erinomaista, itsekin alalla joskus olleena.
Olen tuhlannut lapseni lapsuuden
myynyt pois halpaan hintaan
pienen käden kosketuksen
herkän hymyn
antanut pois vaihtuville hoitajille
joille se ei mitään merkinnyt
Annoin pois
lasteni lapsuuden
oman äitiyteni
Ne ainoat
jotka olisivat jotain merkinneet
lapsilleni ja itselleni
yhdessä kasvamisen kipu ja riemu
Sillä urani unohtuu
mutta lapset kasvavat
siirtävät seuraavalle sukupolvelle
sen minkä jäivät saamatta.
(Anja Porio "Kuuntelen sydämeni ääntä, valitut runot 1979-1996")
eikö koululainen tarvitse enää äitiä?
Ehkä osaat isovanhempana toimia paremmin.
"Oi äiti, voitko hetkisen
sä viettää kanssain leikkien?"
Näin pyytää lapsi äidiltään,
on katse kirkas silmissään.
"Voi kulta, varmaan tiedät sen,
mun täytyy mennä, ehdi en!"
Pois kääntyy lapsi murheissaan,
vain pieni nalle seuranaan.
Niin yksin lapsi huoneessaan,
vain nalle on häll' seuranaan:
"Mua kuule nalle-ystäväin,
sä oothan aina lähelläin.
Mä toivon, että äiti vois,
mut äiti on niin paljon pois.
Mun äiti kaikkein tärkein on,
oon ilman häntä onneton."
Mut kerran lapsi sairastuu,
ja vieras hoitaa — kukas muu.
Ei ehdi äiti kiireiltään,
ei lasta pientä hellimään.
Kun sitten koittaa päivä uus,
on ympärillä hiljaisuus.
Nyt nalle yksin olla saa,
on lapsi mennyt rajan taa.
Nyt vasta äiti huomaa sen,
pois päänsä kääntää itkien.
Nyt saada ei voi takaisin,
pois on — pois kaikkein kallehin.
vain pieni nalle seuranaan.Niin yksin lapsi huoneessaan,
oon ilman häntä onneton."Mut kerran lapsi sairastuu,
ei lasta pientä hellimään.Kun sitten koittaa päivä uus,
on ympärillä hiljaisuus.
ja kaikesta syyllistyminen on kyllä tässä niin tiivistety, huh :)
joka aamu kun lapsia tuodaan hoitoon. Saataisiin tunnelma kohdilleen :-D
Taloudellisesti töihinpaluu oli välttämättömyys. Olen opettaja, joten minulla on lyhyt työaika ja pitkät lomat. Näen varmasti lapsiani reippaasti keskivertoa enemmän ja ehdin viettää vapaa-aikaa heidän kanssaan :) Lisäksi kiva asuinalue ja koti maksaa. Asun kaupungissa, jossa asuinpaikalla on iso merkitys lasten päiväkodin ja koulunkäynnin suhteen.
Varmaan. Ja sinusta on normaalia että väkivallalla "hoidetaan"? Siitä tehdään poliisille rikostutkimus mutta miten vaan.. Uskon sinua ihan satasella.
Meillä lapset mielellään on menneet tarhaan hoitajien pahoinpideltäväksi! :))
En kehtaisi viedä pieniä lapsia hoitoon, en siis en millään. En vaan kehtaisi, heidän paikkansa on kotona. Kauhea ajatuskin!
eikö koululainen tarvitse enää äitiä?
mikäs idioottikysymys tämä on?? tietenkin tarvisee. itse saattelen omani kouluun ja odotan välipalan kanssa kotona kun hän tulee kotiin.
Defenssejä on monenlaisia. Minulla ei ole mitään tarvetta perustella sinulle kokemuksiani, ne ovat totta ja sillä hyvä.
23
ole koskaan valittanut surkeata lapsuuttaan enkä minä valintaani. miksi olisin, se on typerintä mitä ihminen voi tehdä.
ihmiset on erilaisia ja muualla maailmassa 2-kuiset viedään hoitoon. ja hyvin menee.
suomessa on mahdollisuuksia, mitä ei onneksi ole pakko käyttää.
Juu, varmasti olet ihan tosissasi. Eli: syyllistyt itsekin väkivaltaan jos siitä tiedät etkä tee rikosilmoitusta.
;)
Minä kun uskon kaiken mitä netissä luen.
Ja yhä- lapseni menee mielellään paikkaan jossa hoitajat pahoinpitelee.
runot olivat aika huonoja. Tarkoitus kai oli olla traagista ja surullista, mutta ainakin minua alkoi naurattaa. Eivät siis toimi tarkoituksensa mukaisesti - ellei tarkoitus sitten ole olla vitsi.
Ja ei, oma lapsi ei ole päiväkodissa, VAIKKA on jo 3-vuotias eikä ole edes pienempiä sisaruksia. Tosin minusta hänen ehkä pitäisi olla - lapsen sosiaaliset taidot ovat olemattomat, hänellä ei ole yhtään kaveria, kaikki päivät vietetään vain äidin ja joskus äidin aikuisten tuttavien kanssa. Perhekerhoa kokeiltu, siellä on vain vauvoja. Leikkipuistoissa on joskus samaan aikaan lapsia, mutta kaikki leikkivät omissa oloissaan. Eikä niistä vaihtuvista leikkipuistonaamoista ole tullut mitään kontakteja.
Meillä tilanne siis se, että miehen mielestä lapsi on vielä liian pieni menemään päiväkotiin. Itse uskon lapsen kärsivän siitä, ettei saman ikäisiä lapsikontekteja ole. Päivähoitoasiasta riidellään kotona joka viikko.
vuoden ajan. Luullakseni tiedän tämän asian paremmin kuin sinä, joka keikkailet siellä sun täällä.
Kaikella kunnioituksella vaan, mutta vanhemmille näytetään aivan eri todellisuus kuin mitä se todellisuudessa se arki on. Vanhempia haukutaan, joissain paikoissa lapsia puetaan, nostetaan ja käsitellään tavoilla, joita voisi tulkita väkivaltaiseksi. Olen nähnyt, kuinka lapsia nimitellään, heille huudetaan, heitä raastetaan käsivarsista (usein) ja kun tätä nyt vaan tapahtuu joka päiväkodissa ja varsinkin ihan pienten ryhmissä. Jotkut lapset ja perheet ovat suorastaan pilkan kohteena kahvihuoneessa. NÄin se vaan on, enkä liioittele enkä valehtele yhtään.
vain pieni nalle seuranaan.Niin yksin lapsi huoneessaan,
oon ilman häntä onneton."Mut kerran lapsi sairastuu,
ei lasta pientä hellimään.Kun sitten koittaa päivä uus,
on ympärillä hiljaisuus.
Nuorin meni 1v 4kk ja oli ihan kamalaa, molemmille. Lapsi jäi itkemään ja minä itkin kuin putous ajaessani pois.
Saan nyt keväällä vauvan ja mulla on uus työpaikka jo valmiina oottamassa. Työ jota haluan tehdä ja palkka ok. Nyt jo mietin, että missä vaiheessa alotan. Kaks piippunen juttu. Haluaisin pitkään pitää lapsen kotona ja kuitenkin tiedän, etten viihdy paria vuotta ihan vaan kotona.
runot olivat aika huonoja. Tarkoitus kai oli olla traagista ja surullista, mutta ainakin minua alkoi naurattaa. Eivät siis toimi tarkoituksensa mukaisesti - ellei tarkoitus sitten ole olla vitsi..