Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varokaa osittain kovetettuja kasvirasvoja!

11.11.2005 |

Englanniksi PARTIALLY HYDROGENATED VEGETABLE OILS. Näillä hakusanoilla löytyy jo paljon tietoa netistä. Tässä yksi linkki: http://www.bantransfats.com/ Asia on myös hyvin perusteltua ja helppoa ymmärtää. Suosittelen tutustumista asiaan!!! Suomessa meno on vielä niin villiä, että näitä muunneltuja öljyjä ei ain edes erikseen mainita pakkauksessa. Näitä osittain kovetettuja kasvirasvoja on muun muassa lasten kekseissä...

Kirjoitin tänne siksi, että ajattelin tällä palstalla löytyvän ihmisiä, joita asia kiinnostaa. Itse karsin kaapista kaikki tuotteet roskiin, joissa oli kovetettuja kasvirasvoja, asutaan Usa:ssa ja täältä sitä löytyy leivistä, kekseistä, sipseistä, margariinista, tortilloista...

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut asiasta ihan tietämätön, mies on kyllä aina puhunut voin puolesta... Olenko siis ymmärtänyt oikein, että vain voista ja kylmäpuristetuista öljyistä ei noita kovetettuja kasvirasvoja löydy? Mitä erilaisia kylmäpuristettuja öljyjä löytyy ja mitä eroa niillä on? Mikä olisi miedoimpaa maultaan?

Vierailija
2/22 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kylmäpuristetut öljyt taitavat olla aika voimakkaita maultaan. Hyvä puoli on, että kyllä niihin tottuu. Oliiviöljy on monen suosikki. Leivonnassa ehkä auringonkukkaöljy. Itse käytän paistamiseen rypsiöljyä, joka on aika voimakas maku esim. leivontaan. No, ainahan sitä voi leipoa voilla... onhan se aito luonnontuote. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
15.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Hylahan on siis Valion oma merkki, ei siis yleisnimitys. Mm. Ingmanilla on vähälaktoosinen Into-merkki, jota suosin ennemmin kuin Valion Hylaa).

Mutta asiaan. Laktoosi-intoleranssista kärsiville vähälaktoosiset tuotteet ovat kyllä tarpeellisia. Laktoosi-intoleranssi johtuu pienestä geenivirheestä, ja laktoosi-intoleranssia esiintyy eri kansojen parissa eri tavoin: esim. Suomessa enemmän laktoosi-intolerantikkoja kuin vaikkapa Ruotsissa, Afrikassa taas reilusti enemmän kuin Euroopassa jne. Luin joitakin vuosia sitten, että Ranskassa ollut ongelmana se, että ihmiset potevat kauheita, epämääräisiä vatsavaivoja, joille ei ole löydetty syytä - ja sitten syyksi onkin lopulta paljastunut laktoosi-intoleranssi, joka on loppujen lopuksi helposti hoidettava vaiva.

Älkää siis nyt liikaa moittiko vähälaktoosisia tuotteita. Laktoosi-intoleranssi ja myös keliakia ovat vaivoja, joihin täytyy suhtautua ihan tosissaan.

Niin, ja meillä ei siis käytetä kovetettuja kasvirasvoja. Vain kunnon voita ja kasviöljyjä. Näin palatakseni alkuperäiseen aiheeseen.

Vierailija
4/22 |
15.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa laktoosinsietokyky on se " geenivirhe" , mutaatio, jota esiintyy Suomessa ja muissa pohjoisissa maissa paljon. Luonnonvalinta on siis tässä ilmastossa suosinut laktoosia sietäviä yksilöitä, maito kun on kuitenkin ainakin ennen ollut se paras kalkin ja myös muiden ravintoaineiden lähde kasvisvalikoiman ollessa lämpimiä maita vaatimattomampi.

Tämä näkyy hyvin myös eri maiden ruokakulttuureissa, esim. Japanista ja Kiinasta on aika vaikea löytää maitoa sisältäviä ruokalajeja, perinneruuasta ainakaan (mahtoikos soija sisältää paljon kalkkia *miettii*). Noilla alueilla käytännössä kaikki ovat laktoosi-intolerantteja, joka siis on tuo normaalitila. Evoluutio on aikoinaan katsonut, ettei aikuinen ihminen maitoa tarvitse, ja vaikeaa maidon hankinta varmaan olisikin ilman kotieläinten pitämistä :-D

Ja tämä siis ihan kommenttina ilman besserwisseröintiä ;-)

Vierailija
5/22 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko laktoosi-intoleranssista kärsivät kokeilleen luomu maitoa? Muutamat tuntemani lihmiset jotka kärsivät kyseisestä vaivasta pystyvät kuitenkin juomaan luomu maitoa.

Tämä on kyllä hieno ketju. Meillä on aina kamala keskustelu kaupassa mieheni kanssa siitä, että ostetaanko margariinia vai voita. Itse olen aina koittanut välttää margariinia niin paljon kuin mahdollista. En usko sen terveellisyyteen, ja lisäsi se maistuukin pahalle. Sen kyllä huomaa, onko leivottu margariinilla vai voilla.

Vierailija
6/22 |
18.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mainitsi entiset ajat ja kuinka terveellisesti silloin syötiin. Niin ja kuinka ollakaan ne ihmiset kuolivat ennen aikojaan sydän- ja verisuonitauteihin. Oletteko unohtaneet kuinka Suomi, nimenomaan itäinen oli maailman kuolleisuusluvuissa kaikkein korkeimmalla pallilla vielä 50-60 -luvuilla, kunnes Pohjois-Karjala -projektissa ryhdyttiin muokkaamaan ravintotottumuksia (mm. rasvojen saantia, maitotuotteet, voi yms.) ja kuolleisuusluvut yht yllättäin saatiin laskemaan muun maailman tasolle.

Miten te ihmiset perustelette näitä asioita, kannattaa ottaa nämä jo tehdyt pitkäaikaistutkimukset aluksi lukemisen alle ja vetää tiettyjä johtopäätöksiä tuloksista. Nykyiset lyhyen kantaman tutkimukset antavat vaikka mitä tuloksia, niistä on vaikea päätellä mitään.

Minä annan ainakin lapsilleni kevyitä maitotuotteita, kasviöljypohjaisia margariineja ja toki meillä käytetään paljon öljyä mm. rypsiöljy on hyvä, se on mm. erittäin hyvä alfalinoleiinihapon lähde. Ei kannata myöskään unohtaa kasviksia, vihanneksia ja hedelmiä. Ylipäänsä kannattaa kaikenlaisen terveyshössöttämisen kanssa pitää järki kädessä (jos sellaista ylipäänsä on).

Vierailija
7/22 |
18.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

>> Niin, oletko roope-ankka itse tutustunut kyseisen projektin saavutuksiin. Yleinen käsitys toki on mainitsemasi eläinrasvojen vähentämisen vaikutus SVT-kuolleisuuteen, mutta onkin eri asia, onko tämä oikea käsitys. Alla pari mielenkiintoista linkkiä, joista käy ilmi, kuinka SVT-kuolleisuus vähenee projektin aikana kyllä Pohjois-Karjalassa, mutta vielä enemmän vertailualue Kuopiossa, jossa ei siis tehty mitään toimenpiteitä! Tätähän ei ole suurelle yleisölle mainostettu millään tavalla. Ainakin minulle herää kysymys, onko kuolleisuuden laskuun jokin muu syy kuin eläinrasvojen vähentäminen.

http://ije.oxfordjournals.org/cgi/content-nw/full/30/2/201/F1

http://easydiagnosis.com/articles/cholesterol2.html

Roope-ankan sanoin siis kannattaa otta nämä jo tehdyt pitkäaikaistutkimukset lukemisen alle.

mandys

roope-ankka:

Joku mainitsi entiset ajat ja kuinka terveellisesti silloin syötiin. Niin ja kuinka ollakaan ne ihmiset kuolivat ennen aikojaan sydän- ja verisuonitauteihin. Oletteko unohtaneet kuinka Suomi, nimenomaan itäinen oli maailman kuolleisuusluvuissa kaikkein korkeimmalla pallilla vielä 50-60 -luvuilla, kunnes Pohjois-Karjala -projektissa ryhdyttiin muokkaamaan ravintotottumuksia (mm. rasvojen saantia, maitotuotteet, voi yms.) ja kuolleisuusluvut yht yllättäin saatiin laskemaan muun maailman tasolle.

Miten te ihmiset perustelette näitä asioita, kannattaa ottaa nämä jo tehdyt pitkäaikaistutkimukset aluksi lukemisen alle ja vetää tiettyjä johtopäätöksiä tuloksista. Nykyiset lyhyen kantaman tutkimukset antavat vaikka mitä tuloksia, niistä on vaikea päätellä mitään.

Vierailija
8/22 |
18.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tämä " easydiagnosis.com" -sivusto on ? Ei kuulosta kovin tieteelliseltä tai varteenotettavalta sivustolta verrattuna vaikkapa pubmed -tietokantaan (medlinen ilmaisversio), josta löytyy miltei kaikki lääketieteen nimissä tehty tutkimus.

Kolestrolista on tehty niin paljon tutkimusta ja tulokset ovat samansuuntaisia kaikkialla, ei ole epäilystä siitä, että korkeilla kolestroliarvoilla ei olisi osuutta sydän- ja verisuonitautien kohdalla ja nimenomaan kuolleisuutta kohottavana tekijänä.

Näistä on turha väitellä, eläköön kukin omien uskomustensa varassa. Olen havainnut, että edes massiivinen kansan kouluttaminen ja luotettava informaatio ei pysty kääntämään syviä kansanrivejä. Tiedon lisääntyminen saa monet ihmiset yhä epävarmemmiksi, tiede ja tutkimus koetaan niin vieraaksi tuloksineen, että on helpompaa lähteä uskomustiedon pariin kuin yrittää ymmärtää monimutkaisia ilmiöitä.

Varmasti rasva-asioissa voidaan mennä terveysterrorinkin puolelle, mutta tietyt peruslainalaisuudet koskevat aivan selvästi terveysongelmia, jotka aiheutuvat rasvojen saannista. erilaisten rasvojen saannin suhde on tärkeä ymmärtää kokonaisuuden kannalta.

Vierailija
9/22 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, löytyyhän PK- ja muista vastaavista projekteista kriittistä tutkimusta myös esim. stakesin sivuilta. FinOHTA on siis Stakesin terveydenhuollon menetelmien arviointiyksikkö

http://www.stakes.fi/finohta/taseloste/199801.html

Kys. sivuilla johtopäätöksissä: " Arviointi osoittaa, ettei tässä katsauksessa tarkastelluilla kahdeksalla suurella väestöön kohdistetulla projektilla ole ollut varmoja vaikutuksia riskitekijöihin tai sairastuvuuteen verrattuna yleisten yhteiskunnan muutosten vaikutuksiin. Interventioalueilla on toki usein havaittu suotuisia muutoksia sydän- ja verisuonitautien riskitekijöissä ja parissa projektissa myös vähentynyt kuolleisuus. Samanlaisia suotuisia muutoksia on kuitenkin todettu myös verrokkialueilla."

Kolestrolista on tehty niin paljon tutkimusta ja tulokset ovat samansuuntaisia kaikkialla, ei ole epäilystä siitä, että korkeilla kolestroliarvoilla ei olisi osuutta sydän- ja verisuonitautien kohdalla ja nimenomaan kuolleisuutta kohottavana tekijänä.

Olen tästä täysin samaa mieltä. Eri mieltä olen sen sijaan siitä, mikä noita kolesteroliarvoja nostaa. Ja minä osoittaisin syyttävän sormeni ennemmin tässä ketjussa esitettyjä transrasvoja kohtaan (yhtenä tekijänä).

Näistä on turha väitellä, eläköön kukin omien uskomustensa varassa. Olen havainnut, että edes massiivinen kansan kouluttaminen ja luotettava informaatio ei pysty kääntämään syviä kansanrivejä. Tiedon lisääntyminen saa monet ihmiset yhä epävarmemmiksi, tiede ja tutkimus koetaan niin vieraaksi tuloksineen, että on helpompaa lähteä uskomustiedon pariin kuin yrittää ymmärtää monimutkaisia ilmiöitä.

Niinpä. Eiköhän jätetä tämä tähän.

Vierailija
10/22 |
14.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittain kovetut kasvirasvat voidaan kovettaa mm. vedyllä hydraamalla. Ja vetyhän jähmettää kaiken. Mitä se tekee pitkällä tähtäimellä aivoille?? Kysyn vaan.

Tässä halukkaille voista tehty kevytlevite:

½ pkt voita (huoneen lämpöistä)

1 dl kylmäpur. oliiviöljyä

1,5 dl vettä

2-3 valkosipulin kynttä

muita mausteita

Sekoitetaan hyvin tehosekoittimella. Säilyy jääkaapissa pari viik.

Vierailija
11/22 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Margariineissa ei mielestäni Suomessa enää saa noita olla, jos ei erikseen asiasta mainita...? Olenko ymmärtänyt oikein? Mutta muuten taitaa olla joku raja, että miten pieniä määriä ei tarvitse ilmoittaa. Esim. minä menen aina kauppareissulla suklaahyllylle ja totean isoon ääneen, että nyt sitten äidille kovetetut kasvirasvat... ;-D Lapsiraasut eivät saa syödä mitään kavereiden suosimia karkkeja, kun niissä on joko makeutusaineita tai sitten kovetettuja kasvirasvoja (tai useimpas ihan molempia).

Aina maistiaisten kohdalla nappaan ekana sen maistatettavan tuotteen paketin käteen ja alan lueskella. Yleensä se esittelijäneitonen alkaa selittää, miten siinä on niin ja niin vähän energiaa ja on ihan laktoositon jne... Kun sitten kysäisen, että mitenkäs nämä " karvisrasvat" , onko kovetettuja?, niin kappas kun ei tiedäkään enää yhtään mitään mistään... =P

Hirveää on tosiaan huomata, että monet lapsille suunnatut jutut tosiaan sisältää noita hirveyksiä. =( Mutta ne on ilmeisesti halvempaa kamaa, kuin ehta voi (tai vaikkapa oliiviöljy). Ja Suomessakin tietämys oikeasti aika vähäistä tuollaisten seikkojen suhteen. Esimerkkinä kerron vaikkapa sellaisen tapauksen, kun kaverini tuli lastensa kanssa kylään. Toi sitten meidänkin Nuutille pillimehun (sellaisen höpöhöpömallisen). Kun sitten totesin, että juuei meidän Nuutille, niin totesi oikein ottaneensa sellaisen mehun, jossa ei ole sokeria... =P Juupajuu. ;-D Niitä sokereitahan me tosiaan pelätäänkin... ;-D Ja sitä pahaakin pahempaa oikeaa rasvaa... =)

Vierailija
12/22 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suomessakin margariinit on kovetettuja, joko osittain tai kokonaan. Ja katsokaapa mikä vaan keksipaketti: sisältää osittain kovetettuja rasvoja. Juuri tänään törmäsin eräässä kirjassa aiheeseen, tässä pieni lainaus:

" Vetykäsittely (hydrogenointi)

Margariinin tai leivontarasvan valmistamiseksi öljy käsitellään vetykaasulla, joka muuttaa öljyn kovempaan muotoon (helppo levittää leivälle). Prosessissa öljy käsitellään paineen alla korkeassa lämpötilassa (120-210 C) 6-8 tunnin ajan. Apuna käytetään metallikatalysaattoria, joka on yleensä nikkeliä tai nikkeli/alumiiniseosta. Katalysaattoria saattaa jäädä vähän lopulliseen tuotteeseen. Öljyn vetykäsittely voi olla ns. osittainen tai kokonainen hydrogenointi.

Lisäaineet

Jotta margariinille saataisiin puoleensa vetävä voita muistuttava ulkonäkö sekä " vitamiinirikas" koostumus, joudutaan siihen lisäksi lisäämään erilaisia lisäaineita ja keinotekoisia vitamiineja. Valmistusprosessissa suurin osa öljyssä luonnollisesti esiintyvistä ravintoaineista on tuhottu. Lisäksi valmistuksessa käytetyt hyvin korkeat lämpötilat sekä vetykäsittely muuttavat öljyn rasvahapot vaaralliseen muotoon, jota ihmisen elimistö ei pysty käsittelemään. Luonnollisesta öljystä onkin tullut elimistölle vierasta ainetta. Edellä kuvattu valmistusprosessi perustuu Udo Erasmuksen tutkimuksiin Yhdysvalloissa. Tiedustelin itse eräältä suomalaiselta margariinin valmistajalta heidän käyttämäänsä valmistusprosessia, mutta heillä ei ollut mitään tietoa eikä materiaalia minulle annettavaksi. En yhtään ihmettele sitä."

Lainaus oli Pekka Lahtisen kirjasta Happi o2 uusi tapa hoitaa sairauksia. Edellä kerrottiin ruokaöljyn käsittelystä miten sitä kuumennetaan ym. aikamoista tekstiä sekin. Onneksi on tullut jo vuosia käytettyä kylmäpuristettuja öljyjä.

Vierailija
13/22 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Tähän liittyen kysymys, että oletteko tutustuneet neito-rypsiöljyyn? Onkohan se kylmä- vai kuumapuristettua, kun pullon kyljessä lukee erikoismenetelmällä valmistettu? Käytetään periaatteessa kylmäpuristettua öljyä, mutta monet niistä on aika voimaakkaan makuisia ja tämä tuntuisi olevan miedompaa.

Ja tuo voi-kasviöljylevite on hyvää. Meillä tehdään niin, että laitetaan 100g voita, 1dl öljyä ja 1dl vettä. Siis ei tarvi olla valkosipulia, jos ei kaikki tykkää. :)

Vierailija
14/22 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kiva kuulla, etten ole ainoa joka tän asian kanssa vouhkaa! Koulussa ei lapsille ole enää edes voita tarjolla vaan vino pino erilaisia margariineja. Niinpä he syövät leivät ilman rasvaa! Toissaviikolla vasta tein ekaa kertaa tuon voi-öljyseoksen itse, mutta ei oikein kauppaansa tehnyt muksuille. Aikansa tietty ottaa, ennenkuin tottuvat siihen uuteen makuun ja valkosipulilla pitääkin kokeilla!

Vierailija
15/22 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen kanssa karsastanut noita tosi käsiteltyjä tuotteitä ja meille ei ostetakkaan kun voita, tai (oliivi)öljyä..

mutta mitäs mieltä olette tästä ylettömästä hyla ja rasvaton meiningistä?

tuntuu ettei tavallisia mahd.vähän käsiteltyjä tuotteita tahdo saada kohta ollenkaan (esim.ranskankermaa on lähikaupassa vaan hylana ja jää sinne hyllyyn..)...

kaikki on niin teollista..ja ylipakattua..vihannekset ja kaikki..hullu maailma..

Vierailija
16/22 |
18.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valaistuin tämän rasva-asian suhteen vasta tänne Jenkkeihin muuton jälkeen, joten en edes osannut etsiä erikoistuotteita Suomesta. Me ostetaan aina non-hydrogenated-rasvalevitettä leivälle. Mietin vaan, että onko Suomessa tätä vaihtoehtoa? Nää kovetetut rasvathan on trans-rasvoja ja täällä tosiaan voi pakkauksessa lukea 0 trans fat, vaikka pieniä määriä kuitenkin löytyy. Sitten kun syö monta annosta, niin ylläri, montahan grammaa tulikaan syötyä kovetettuja rasvoja. Tähän on tulevaisuudessa tulossa muutosta, mutta sitä ennen syynään paketit tarkkaan...

Juu kylässä on huvittavaa, kun kaivan lapsen omat keksit esiin ja hoitopaikkaan olen myös vienyt omat keksit ja luomumaidonkin tyttö saa mukaansa. :)

Vierailija
17/22 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluuko Flora tms margariinit näihin? Mua alkoi hirvittämään todellakin. Siis tuskin niin vakava jos muualla joskus syö jotain leivän päällä mutta jos kotona pääasiassa käytettävissä voisi kaikkea sontaa välttää niin kauan ainakin kun joutuu itse valitsemaan lapsiensa puolesta,syökööt aikuisena mitä tykkäävät mutta nyt mahdollisimman terveellisesti toivoisin tietenkin kaiken olevan!!

Kamalasti on alkanut kaikki luomu kiinnostamaan jostain syystä lasten myötä. Appiukko perheineenkin kun on kasvissyöjiä niin vaikutteita tulee sieltäkin...

Ja onhan nuo ihmiset ennenaikaan eläneet pitkiä elämiä ilman näitä nykyajan ' terveystuotteita' ja kevytvaihtoehtoja, syöneet vasta kirnuttua voita ja juoneet juuri lypsettyä maitoa kaikkine rasvoineen!

Itsellenikin laktoosi-intoleranssi puhkesi vasta kun siirryin ' kaupan' maitoihin, ennen juotiin kotona suoraan lehmästä maidot ja sen kaakaon herkullisuuden muistan ja suussani maistan vieläkin kun aamulla lapsena käveli navetalle hakemaan mukiin maitoa ja siihen laittoi kaakaojauheet sekaan, namskis!!

JOten jotain mätää noissa liioissa käsittelyissä täytyy olla.

Itse olen vielä koulutukseltani ravintolakokki joten ehkä siksikin kaikki ruokaan liittyvä kiinnostaa vaikken tuota ammatti työkseni teekään.

Vierailija
18/22 |
20.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku puhui rasvattomista ja HYLA-tuotteista. Kerronpa omaa kantaani tähän.

Enskiksiki, kaikki, mikä on mahdollisimman luonnollisimmassa muodossa, on terveellisempää kuin teollisesti muokatut.

Luin artikkelin jostain terveyslehdestä että maidon rasvassa on D-vitamiinia, siis ihankäsittelemättömässä maidossa. Ja se on nimenomaan siinä rasvassa. Ja kun rasva poistetaan täytyy siihen sitten lisätä sitä D-vitamiinia.

Toiseksi siitä rasvattomasta maidosta, niin minusta se on jotenki kovaa maitoa. En ole ikinä saattanut sitä juoda, ja kotonani olikin aina punasta maitoa, nykyisin juodaan suoraan rasvoineen päivineen navetasta haettua maitoa. Tuo " kova maito" ei saa aikaan ihimisillä kuin mahan puruja, ja ei ole ihme että maitoa ei siedetä.

Voi on minulla käytössä myös, mies mokoma ostaa aina oivariinia mutta katsottiin tämän viestiketjun innoittamana sitä ja siinä luki että on kermaa, hapatetta ja mitä muuta olikaan.

Hyla-tuotteista sen verran juts, että kun nykyisin on melkein kaikki laktoositonta niin ei elimistön tarvi pilkkoa itse sitä laktoosia. Laktoosin sieto näin vähenee.

Kyllä ne entivanhaset ihmiset söi terveellisesti, oli tuoretta, ja ennenkaikkea luonnollista ravintoa, eikä mitään teollisuus-markkinamössöä!

Vierailija
19/22 |
21.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oivariinista täytyy sanoa, että siinä käytetään näitä kuumennettuja kasvirasvoja. Ei siis ole kylmäpuristettua. Tämä on tosin toisenkäden tietoa, mutta hlö joka kertoi on kyllä perehtynyt asiaan.

Vierailija
20/22 |
24.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kiinnostuin aiheesta. Katsoin Oivariinipurkin pohjasta, että sen sanotaan sisältävän kovettamattomia kasviöljyjä ja voita. Jaffa-keksipaketissa sanotaan vain kasviöljyjä. Eli mistäs nyt sitten tiedän, missä on transrasvoja? Onko aiheesta jotain Suomen oloihin tehtyä listausta ihan tuotteiden nimellä tai edes ohjetta, mitä etsiä tuoteselosteista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä