VL- naispappi!
Kommentit (43)
Pidetäänkö vl-piireissä enää uskovaisena?
Alunperinhän lestadiolaisuudessa myös naisille kuului puheoikeus.
vl-liikkeestä 10-15 v sitten! Mielenkiinnolla seuraan tilannetta, kun kys. henkilön tunsin/tiesin 20 v sitten:)
T: ex-vl
kenestä se tuli. -Jotain suurta ja ihmeellistä hänestäkin.
Oletko vl?
T: se ex-vl
P.S. Ehkä kys. sisarusporukka vie vl-liikettä oikeaan suuntaan?
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/7090-tutkija-lestadiolaisesta-n…
Huh, huh, mitä uhkailua ja pelottelua!
T: se ex-vl
Mun mielestä on hienoa että Leppänen noudattaa ja toteuttaa kutsumustaan, silläkin uhalla että jotkut eivät häntä enää pitäisikään uskovaisena. Hän varmasti kuitenkin itse tietää että muiden mielipiteillä ei ole väliä. Jumala näkee sydämeen.
t. vl-mamma
Vl-naisista harvoin löytyy riittävän rohkeita, niin on kasvatettu pienestä pitäen kulttuuriin jossa naiset vaikenee.
Kyllä muuten löytyy useita rohkeita naisia, ja oppineita naisia, tässä muutamia:
http://freepathways.wordpress.com/2012/01/18/hurtig-ja-kallio/
kirjoittaa tähän, vaikka en yleensä vl-keskusteluihin ota osaa.
Mutta itse olen siis vl, ja suoraan sanottuna mua ei kiinnosta onko joku nainen pappina vai ei. Mulla on aika selkeet mielipiteet asioista. Siis mä en jaksa kytätä mitä muut ihmiset tekee, värjäilköön hiuksia. Oon ottanu sen kannan et mä elän tosiaa tän mun elämän, enkä ala kyräilemää ihmisiä. Mun mielestä on aivan normaalia ja todella hyvä että ne vl-naiset joita kiinnostaa papin hommat kouluttautuvat siihen ammattiin. Eli en oo nipo :)
ovat yrittäneet saada homman oikeille raiteille takaisin!
Ootko valmis puolustamaan Leppäsen pappiuraa julkisesti siis esim. seurakuntaillassa tmv.?
T: toinen ex-vl
suomenkuvalehdessähän se jo oli keväällä. on porukkaa joilla on mielipide vastaan tai puolesta ja niitä joille on asia on ihan sama. MUTTA yleensä miehet eivät papiksi ryhtyessään tähtää puhujiksi.
kutsumusta vai fenimismiä, tulkitaan kuitenkin samallai.
ps. kutonen vastaa, toivottavasti ei oo yhden perheen varassa suuntaan tai toiseen..
Tuon tervehdyksen "unohtaminen" on vanhoillislestadiolaisten häijy tapa osoittaa, että he eivät enää pidä jotakuta uskovaisena.
Kiitos tiedosta!
Ihanaa kun täällä av:llä saa ihan oikeesti tietää kaiken!
Tuon tervehdyksen "unohtaminen" on vanhoillislestadiolaisten häijy tapa osoittaa, että he eivät enää pidä jotakuta uskovaisena.
Aina nämä lestat sanoo, ettei heillä ole mitään sääntöjä, mitä pitää noudattaa. Mutta annapa ollakaan, jos vaikka laitat esim. korvakorut, niin ei enä jumalantervettä lätkäistä olkapäälle.
Aina nämä lestat sanoo, ettei heillä ole mitään sääntöjä, mitä pitää noudattaa. Mutta annapa ollakaan, jos vaikka laitat esim. korvakorut, niin ei enä jumalantervettä lätkäistä olkapäälle.
tuo on todellisuus.
Alunperinhän lestadiolaisuudessa myös naisille kuului puheoikeus.
Näin on. 1800-luvulla, liikkeen syntyaikoina ja vuosikymmeniä sen jälkeen lestadiolaisuudessa vaikutit lukuisia arvostettuja naispuhujia. He kävivät myös kirjeenvaihtoa hengelisistä asioista miespuhujien kanssa, ja on tiedossa että he myös puuttuivat epäkohtiin opetuksessa ja joittenkin puhujien elämäntavoissa. Yksi heistä Ruotsin puolella oli Matilda Fogman.
Historiatietoa löytyy täältä:
NAISET SANANJULISTAJINA 1800-LUVULLA
http://freepathways.wordpress.com/2009/07/06/naiset-sananjulistajiksi/
Lestadiolaisrovasti Seppo Lohi laukoi taas julkisia herjoja
http://freepathways.wordpress.com/2012/01/05/mari-leppanen/
Ootko valmis puolustamaan Leppäsen pappiuraa julkisesti siis esim. seurakuntaillassa tmv.?
T: toinen ex-vl
Mä olen näitä maan hiljaisia. En ole koskaan pitänyt puheenvuoroa seurakuntaillassa, enkä varmaan uskalla tästäkään asiasta koko seurakunnan eteen mennä puhumaan. Sen sijaan uskallan kyllä pienemmissä piireissä puhua ja sanoa mielipiteeni. Jopa sellaistenkin tuttujen kesken, joista kaikki eivät olisi samaa mieltä asiasta.
omassa lahkossaan ei saa edes puhujana toimia?