Voi, miksei vanhemmat olleet kuskaamassa tyttöä harkoista kotiin :(
Tiistai-ilta pimenevässä Itä-Helsingissä. Joululoman viimeistä viikkoa viettävä 11-vuotias koululaistyttö on juuri päättänyt reilut puolitoista tuntia kestäneet tennisharjoitukset Myllypuron tenniskeskuksessa. Kello on vähän yli viisi.
Useamman vuoden samassa seurassa pelannut tyttö lähtee harjoitusten jälkeen tutulle, vajaan kolmen kilometrin pituiselle kotimatkalleen jalkaisin.
Samaa reittiä kulkisi myös bussilinja, mutta yksi pysäkinväli säästäisi vain osan matka-ajasta. Aktiiviselta urheilijanuorelta kuluu matkaan kävellen puolisen tuntia.
- Hän oli iloinen ja hyvä tyttö, tennisseuran toiminnassa mukana oleva, menehtyneen tytön hyvin tuntenut henkilö kertoo hiljaisella äänellä.
Kommentit (50)
että jo ekaluokkalaisen/ 7-vuotiaan on täysin sopivaa kulkea 3-4 km koulumatka kävellen. Meidäkin lapsemme ovat kulkeneet 3 km matkan kouluun kävellen ekasta luokasta alkaen, kuten muutkin lapset täällä. Toki kovemmilla pakkasilla on pyritty järjestämään kyyti.
Eivätpä lapset tuosta näytä kärsineen. Päin vastoin, hyväkuntoisia nuoria heistä on kasvanut.
Mun mielestä 3 km on KÄVELLEN pitkä matka 11-vuotiaalle ja vielä tennisharkkojen jälkeen. Jos on kunnon harkat ollet. Itse en laittaisi tuon ikäistä kotiin noin pitkää matkaa yksin tulemaan.
Mun mielestä 1 km kävellen on ihan ok, tuon 3 km pyörällä yksinkin mennä. Jos tuota matkaa ei siis ajatella alkuverryttelynä tms. Matka-aika treeneistä kotiin saa mielellään olla alle puol tuntia. Kilometrin heittää 10-15 minuutissa. Se on ok. Tää aikahan on vain "väliaika" kuljettaessa paikasta A paikkaan B. Puol tuntia, liian pitkä aika.
Mutta siis syyllinenhän oli se rattijuoppo, ei lapsen vanhemmat. Kyllä onnettomuus voi käysä 1 km:n matkallakin jos on käydäkseen :(
Ei ole järkevää että kukaan liikkuisi minnekään muuten kuin autolla. Rattijuoppo olisi tässä tilanteessa tappanut myös aikuisen, ja siitä saamme vahvistusta siitä ettei pidä liikkua koskaan jalan. Kaikki liikunta on hengenvaarallista.
t. av-mamma
lapsilta jäisi ap:n logiikan mukaan harrastukset harrastamatta. Meillä ei näet ole autoa emmekä ehtisi töistä kotiin saattamaan lasta bussilla harkkoihin.
Helsingissä ei muuten kovista ruuhkista huolimatta läheskään kaikilla ole autoa. Täällä on kun on kävelymatka usein tärkeimpiin paikkoihin.
Ottaen huomioon pimeen ja kylmän ilmaston, on mun mielestä täysin kohtuutonta että 7-vuotiaat laitetaan kävelee 3-4 km kouluun, eli siis edestakaisin. En yhtään ihmettele että muualla maailmassa Suomen tapaa pidetään lasten heitteillejättönä! Ihmekään että onnettomuuksia käy, kun 7-vuotiaat harhailevat aamupimeässä kilometrikaupalla... Pöyristyttävää.
Meidän hyväkuntoiset lapset saa ala-asteella koulukyydin, vaikkei matkaa ole kuin 1,5 km. Onneksi! En tosiaan laittaisi kävelemään pimeään joka aamu. Kun aamut alkaa olla valoisia ja ilmat mukavia, saavat toki pyöräillä jos haluavat!
Meillä harrastetaan ja liikutaan muuten.
kauhistelkaapa sitä! Hän käy kaupassa ja kavereilla ihan yksin kävelee tuolla ulkona. Toki ollaan tarkistettu (vakoiltu ekat kerrat) että osaa todella katsoa risteyksissä tuleeko autoja ja muutenkin kävellä tien sivussa ym ym. Mutta asummekin aika rauhallisella alueella. olen ajatellut, että nyt kun lasta itseään selvästi kiinnostaa kyhyiden matkojen kulkeminen yksin, niin se mahdollisuus pitää antaa. Sitten kun koulu alkaa ja pitää liikkua pidempikin matka yksin, niin ei ainakaan pelkää ja osaa jo hommat. Koskaanhan sitä ei tiedä mitä voi käydä, sellaista se elämä on!
Ei Helsingissä ole sananmukaisesti pimeää kuten maalla, täällä on katuvalot!
Ottaen huomioon pimeen ja kylmän ilmaston, on mun mielestä täysin kohtuutonta että 7-vuotiaat laitetaan kävelee 3-4 km kouluun, eli siis edestakaisin. /i]
1-2 luokkalaiset saavat kyydin jos koulumatka yli 3000m (ja se katsotaan tarkkaan). Kauheeta viilausta missä asuu, joko lähellä koulua tai tarpeeksi kaukana.
3lk eteenpäin matkan pitää olla yli 5km.
Omana kouluaikana 80-luvulla koulumatka oli 9-10 vuotiaana 4km. Liikuntasali oli toisessa koulussa, oten kesken päivän sai kipittää sinne jumppaan-takasin kouluun ja taas sieltä kotiin.
Ei ollut paino-ongelmia.
11-vuotias onkin yht'äkkiä "pikkulapsi", mutta jos 13-vuotias meikkaa ja pukeutuu vähän aikuisemmin, se on typerä pikkupissis, joka jakaa kuitenkin koko kylälle ja sitä saa huoritella, jos huvittaa.
Kummallista sakkia, on se näköjään pieni tuo pikkulapsen ja pissiksen ero.
ja vielä tennisharkkojen jälkeen. Jos on kunnon harkat ollet. Itse en laittaisi tuon ikäistä kotiin noin pitkää matkaa yksin tulemaan.
Mun mielestä 1 km kävellen on ihan ok, tuon 3 km pyörällä yksinkin mennä. Jos tuota matkaa ei siis ajatella alkuverryttelynä tms. Matka-aika treeneistä kotiin saa mielellään olla alle puol tuntia. Kilometrin heittää 10-15 minuutissa. Se on ok. Tää aikahan on vain "väliaika" kuljettaessa paikasta A paikkaan B. Puol tuntia, liian pitkä aika.
Mutta siis syyllinenhän oli se rattijuoppo, ei lapsen vanhemmat. Kyllä onnettomuus voi käysä 1 km:n matkallakin jos on käydäkseen :(