Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi, miksei vanhemmat olleet kuskaamassa tyttöä harkoista kotiin :(

Vierailija
05.01.2012 |

Tiistai-ilta pimenevässä Itä-Helsingissä. Joululoman viimeistä viikkoa viettävä 11-vuotias koululaistyttö on juuri päättänyt reilut puolitoista tuntia kestäneet tennisharjoitukset Myllypuron tenniskeskuksessa. Kello on vähän yli viisi.

Useamman vuoden samassa seurassa pelannut tyttö lähtee harjoitusten jälkeen tutulle, vajaan kolmen kilometrin pituiselle kotimatkalleen jalkaisin.

Samaa reittiä kulkisi myös bussilinja, mutta yksi pysäkinväli säästäisi vain osan matka-ajasta. Aktiiviselta urheilijanuorelta kuluu matkaan kävellen puolisen tuntia.

- Hän oli iloinen ja hyvä tyttö, tennisseuran toiminnassa mukana oleva, menehtyneen tytön hyvin tuntenut henkilö kertoo hiljaisella äänellä.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja bussi kulki tytön kävelyreittiä. Matkalla on kyllä kävelytie ja katuvalot, mutta reitti kulkee teollisuusalueen läpi ja näkisin muitakin vaaroja kuin rattijuopot esim. pedofiilit, raiskaajat. Ja se oikoreitti siitä metsän läpi: siinä oli kyllä valot, mutta muuten polun alku näytti synkältä.

Itselläni on 12, 14 ja 15v tytöt, enkä kyllä uskaltaisi panna ketään heistä kävelemään iltapimeässä tuota reittiä. Enkä uskaltaisi kävellä pimeällä edes itse!

Vierailija
22/50 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maita Euroopassa missä tuon ikäiset ja nuoremmatkin saavat kulkea aivan yksin. Olin 10 vuotta sitten au pairina Englannissa ja hain joka päivä koulusta perheen 12-vuotiaan tytön, koska ei olisi tullut kuuloonkaan että sen ikäinen kulkee kouluun yksin. Uutisissa oli joka päivä varoituksia pedofiilihavainnoista, aivan samalla tavalla mitä meillä on säätiedotuksia.

Suomessa näitä ei tietysti tapahdu samassa mittakaavassa, ehkä lapset saavat täällä siksi kulkea yksin, koska niin vahvasti uskotaan suomalaisten hyvyyteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rattijuoppo tappaa 11-vuotiaan, syy on vanhempien.

Oikeasti, on harvinaista, kummallista ja haitallista jos 11-vuotias ei saa kulkea mihinkään, ei lyhyitäkään matkoja, ilman vanhempiaan.

Vierailija
24/50 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa ne myös syöttää juottaa ja taluttaa vessaan ja pitää kädestä kun nukun.

Ja saman teen viidelle lapselleni. kuljetaan siis kokoajan käsikädessä ja jonossa jokapaikkaan.

ollaan aina kiinni eikä koskaan päästetä irti.

Nyt varmaan eletään sitten ikuisesti, aamen.

Vierailija
25/50 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkii wiin ja siihen tennispelin, niin ei tarvi autollakaan viedä.

Vierailija
26/50 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

11- vuotias on varhaisteini! Ei se ole mielipide vaan ihan faktajuttu. Mikä sinusta on sitten teini? 18- vuotias?

Älkää nyt ihmiset jaksako.

Ala-asteikäisetkin kävelee puolentunnin matkoja, tai siis kaikkien normaalien lapset kävelee.

Vierailija
27/50 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteikäisetkin kävelee puolentunnin matkoja, tai siis kaikkien normaalien lapset kävelee.

"Puolen tunnin matka" ei ole mikään standardimittainen matka.

Vierailija
28/50 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylinopeutta ja ei hallitse autoa. Kuskilla oli huomattava ylinopeus.

Entä jos mun lapsi tulee kaverilta ja joku ajaa päälle.

Mun mies hakee 8v. pojan aina, jos on kotona.

Onnettomuus saattaa sattua milloin vain ja rattihuopot on ajanut ihmisten päälle ihan päivänvalossakin.

Vierailija
29/50 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mennä 79:llä Siilitien metroasemalle ja siitä metrolla Itäkeskukseen, josta olisi ollut ehkä 300m kävelymatka. Okei, tien ylitys sielläkin päässä, mutta silloin ei olisi tarvinnut ylittää Viikintietä (bussipysäkki on Siilitien alussa, samalla puolella kuin talot).

Vierailija
30/50 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hullut

hysteeriset

ja

hössöt

Vierailija
31/50 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä pelkään lapsen puolesta Helsingissä.

Siis sitä että jos jää auton alle..

Vierailija
32/50 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Puolen tunnin matka" ei ole mikään standardimittainen matka.

Kun edes menisit ulos kävelemään puoleksi tunniksi!

Vähänkö olet takakireä!

Ei tietenkään "puolen tunnin kävely" ole mikään standardi matka! Missä kukaan niin sanoo? Se ON lyhyt matka tuon ikäiselle.

Mutta pitkä matka ei ole kuitenkaan jos kävelee puolituntia kotoa harkkoihin: ja osa mammoista pitää sitä pitkänä. Mitä jos se teini itse tahtoo kävellä matkan?

28

Vierailija
33/50 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuskataan siis aina kaikki alle 18-vuotiaat kaikkialle, siis myös vaikka postilaatikolle kadun toiselle puolelle, sillä rattijuoppohan sieltä voi tulla, tai pedofiili puskista hyökätä. Kannattaa myös varmuuden vuoksi vilkuilla taivaalle mahdollisten meteoriittien tai putoavien lentokoneiden varalta.

Tai ehkä parempi vaihtoehto on olla hankkimatta kokonaan lapsia, sillä 100% varmuudella niitä on kuitenkaan mahdotonta suojella. Koulustakin tekevät vaarallisia kävelylenkkejä ja mitälie retkiä, joissa kulkevat teiden varsilla.

Vierailija
34/50 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihmiset kulkevat AUTOLLA jumpalle, harrastuksiin jne. LIIKKUMAAN jos matka ei ole helvetin pitkä. Mä pyöräilen/kävelen 7km päähän jumpalle ja takaisin, tuntuis ihan hölmöltä olla laista ja mennä autolla liikkumaan. Meillä lapset on ihan samalla ajatusmaailmalla ja kävelevät/pyöräilevät liikuntaharrastuksiin. Poikakin kävelee/pyöräilee viitisen kilsaa jalkapallotreeneihin joka kerta, vaikka naapurin setä vie oman poikansa samoihin reeneihin ja voisi samalla heittää. Pitää naurettavana ideana.

Vierailija
35/50 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pitkä matka ei ole kuitenkaan jos kävelee puolituntia kotoa harkkoihin: ja osa mammoista pitää sitä pitkänä. Mitä jos se teini itse tahtoo kävellä matkan?

28

Matkan pituus ei ratkaise kaikkea.

Ja 11v ei ole teini.

Vierailija
36/50 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se ole matka eikä mikään, tosiaan puolen tunnin kävely. Ei isoja lapsia voi aina vahtia joka hetki.

Vierailija
37/50 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rattijuoppoja valitettavasti on kaikkialla ja kaikkina vuorokaudenaikoina. Huonolla säkällä voi jäädä sellaisen alle vaikka hiljaisella maalaistiellä (meillä tällainen tapahtuma oli ihan hilkulla ja maalla asumme).

Eri asia onko se matka turvallinen

28

Ja 11v ei ole teini.

Vierailija
38/50 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rattijuoppoja valitettavasti on kaikkialla ja kaikkina vuorokaudenaikoina. Huonolla säkällä voi jäädä sellaisen alle vaikka hiljaisella maalaistiellä (meillä tällainen tapahtuma oli ihan hilkulla ja maalla asumme).

matkan varrella voi olla pedofiilejä, raiskaajia tai vaikka susia.

Tuokin on niin synkkä (osa matkasta metsäpolkua) että en uskaltaisi kävellä pimeällä edes itse.

Ja kun kerran jaksoi kävellä sen 3km, niin miksei sitten saman tien muutamaa sataa metriä lisää sen ylikulkusillan kautta?

28

Ja 11v ei ole teini.

Vierailija
39/50 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo itse menemme talvella autolla ja kesällä pyörällä lapsen kanssa koska meidän on oltava mukana harkoissa.

Mutta oikeesti, harkat on koulun vieressä, kai se lapsi pitäisi sitten kouluunkin saattaa?

Aika pulllossa kasvaneita lapsia tulee jos koittaa ihan kaiken vaaran poistaa elämästä. Onko koululiikuntakin kielletty? Justiins enen joulua yksi poika vietiin jalattomanan sairaalaan kun sai mailasta iskun selkään.

Vierailija
40/50 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja useimmitenhan nämä ovat vieläpä jostain tuttuja ihmisiä, joita lapsi tai nuori ei edes osata pelätä.

Keskellä kirkasta päivääkin toki voi tulla kaikenlaisia "kyydin tarjoajia" yms. Pitäisikö lapset siis myös aina kuljettaa esimerkiksi kouluun, varmuuden vuoksi?

Ja vuosia maalla asuneena en edelleenkään näe susia todellisena uhkana, en ainakaan aikuisen kokoiselle ihmiselle. Sudet eivät ihnmisten kimppuun ole hyökkäilleet vuosikymmeniin. Pimeää en itsessään pelkää, enkä moista pelkoa ole lapsillekaan opettanut.

matkan varrella voi olla pedofiilejä, raiskaajia tai vaikka susia.

Tuokin on niin synkkä (osa matkasta metsäpolkua) että en uskaltaisi kävellä pimeällä edes itse.

Ja kun kerran jaksoi kävellä sen 3km, niin miksei sitten saman tien muutamaa sataa metriä lisää sen ylikulkusillan kautta?

28

Ja 11v ei ole teini.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi